Augmented Reality campagne voor bewustwording mondgezondheid

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent lanceren samen de #OptraGateSelfie Augmented Reality campagne. Met dit pilootproject willen zij het belang van mondgezondheid onder de aandacht brengen van het grote publiek en bijdragen aan een goede mondzorg voor iedereen.

Elke week toont nieuw onderzoek aan dat een gezonde mond essentieel is voor de algemene levenskwaliteit. Een verzorgd gebit en gezond tandvlees dragen bij tot een betere algehele gezondheid. Goede mondzorg helpt niet alleen bij de preventie van ziektes, maar draagt ook bij tot het algemene welbevinden. Toch is het met de kennis van het brede publiek in Nederland en België rond dit thema niet goed gesteld. Daarom hebben Ivoclar Vivadent en Henry Schein Dental de handen in elkaar geslagen om de bevolking op het gebied van mondgezondheid bewust te maken en om initiatieven met betrekking tot toegankelijke en preventieve mondzorg te ondersteunen.

Een gesprek met de initiators van het project, Deborah Vermeulen-Rog, Marketing Manager bij Ivoclar Vivadent en Wendy Scheppers, Marketing Manager bij Henry Schein Dental.

Wendy Scheppers: “De cijfers tonen aan dat het belang van mondgezondheid nog niet genoeg gekend is. Onze campagne wil de bevolking rond dit thema sensibiliseren, zonder te stigmatiseren en zonder belerend te zijn.”

Deborah Vermeulen-Rog: “De #OptraGateSelfie campagne is opgebouwd rond de warme oproep om een glimlach te doneren. Mensen laten glimlachen zit in de kern van het DNA van Ivoclar Vivadent. Lachen, eten, drinken, slikken en praten behoren tot onze basisbehoeften en zou daarom een fundamenteel recht moeten zijn voor iedereen. Vandaar dat wij ons ten volle blijven engageren voor preventieve en toegankelijke mondzorg voor iedereen.”

Wendy Scheppers vult aan: “Wij hebben elkaar gevonden in het gemeenschappelijke doel om iedereen toegang te geven tot een goede mondzorg. Dit is al jarenlang een belangrijk onderdeel van Henry Schein’s wereldwijde programma voor bedrijfsverantwoordelijkheid, Henry Schein Cares. Deze campagne maakt deel uit van de inspanningen die wij leveren op het gebied van voorlichting, preventie en zorg. En nu steken wij samen met Ivoclar Vivadent een tandje bij.”

Doneren van een glimlach

De centrale boodschap om een glimlach te doneren voor toegankelijke en preventieve mondzorg voor iedereen wordt op een verrassende manier uitgedragen met Augmented Reality (AR) technologie.

Deborah Vermeulen-Rog: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of via je Instagram verhaal. De actie wordt ondersteund met Augmented Reality Posters die tandartsen kunnen ophangen in de wachtruimte voor patiënten.”

Wendy Scheppers legt uit hoe dat concreet gebeurt: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of bijvoorbeeld op Instagram gebruiken in je verhaal. Wanneer je de QR-code op de begeleidende AR posters met je smartphone scant, komt het stilstaande beeld tot leven.”

Samen het verschil maken

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent zullen een deel van de opbrengst van de campagne doneren aan Dokters van de Wereld, een organisatie die kwetsbare mensen aan zorg helpt in Nederland, België en elders in de wereld en aan ‘Tand-em’, een Belgisch project van het Verbond der Vlaamse Tandartsen ondersteund door Henry Schein. Ivoclar Vivadent ondersteunt materieel door één OptraGate te doneren aan de lokale tandheelkundige hulporganisatie Tand-em per geposte #optragateselfie op social media.

Per OptraGate product gekocht door mondzorgprofessionals bij Henry Schein Dental wordt 9,99 euro aan hulporganisaties gedoneerd. De OptraGate To Oral Health pilootcampagne loopt tot en met 16 december 2019.

De OptraGate is een latexvrij hulpmiddel, dat vrij zicht geeft in de mond, en helpt o.a. bij diagnostiek van de mondgezondheid en tandheelkundige behandelingen bij patiënten. Het zorgt voor een isolatie van het behandelgebied bij elke tandheelkundige behandeling.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Hoe ga je om met een narcist?

Hoe ga je om met een narcist?

Mensen met een narcistische stoornis hebben behoefte aan aandacht en kunnen buitenproportioneel reageren. Als je een narcist als patiënt, collega of baas hebt, hoe ga je dan met hem om? Dr. Martin Appelo, psycholoog en cognitief gedragstherapeut, vertelde erover tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.

Het verschil tussen een narcist en een psychopaat

Als we het over narcisme hebben, dan hebben we het automatisch ook over Freud. Freud vond narcisme een typisch vrouwelijke stoornis. Narcisten waren volgens hem vrouwen die mannen letterlijk en figuurlijk leegzuigen voor hun eigen belang. Het icoon van de narcistische stoornis zou dan Cleopatra zijn. Inmiddels geldt dit natuurlijk niet meer. Cleopatra was continu bezig om alle Romeinse hoofdmannen te versieren, niet omdat ze van hen hield, maar om aan de macht te komen. Dit zou de kern zijn van narcisme: een ander gebruiken voor je eigen voordeel. Nu is dit het kernsymptoom van een psychopaat. Een psychopaat manipuleert een ander om er beter van te worden. Een narcist ontploft zelf en beschadigt jou met de brokstukken. Een psychopaat laat jou ontploffen en geniet van de brokstukken. Een psychopaat doet het bewust, is geniepig en vindt het prettig om jou kwaad te maken. Die wordt daar rustig van. Een narcist wordt juist onrustig als je kwaad wordt.

Even leek narcisme uit de boeken te worden geschrapt, omdat er op een gegeven moment wel 350 symptomen onder geschaard werden. Je kon al haast niet meer géén narcist zijn. Toch bleef het erin. Een narcistische stoornis neemt een specifiek domein in de psychologie in, omdat het in een relatie zoveel destructieve gevolgen heeft. De symptomen zijn daarna geclusterd.

Griekse mythe

De Griekse mythe over Narcissus gaat als volgt. De moeder van Narcissus is een nimf en wordt verkracht in de rivier waarin ze woont. Ze raakt zwanger en baart een zoon. Ze noemt hem Narcissus. Ze vraagt zich af of het wel goed komt met haar kindje en gaat dan naar een blinde ziener. Hij stelt haar gerust, het zal goed met hem gaan als hij zichzelf maar niet onder ogen komt. Het wordt een aantrekkelijke jongen en alle jongens en meisjes willen verkering en seks met hem. Maar Narcissus  wil geen contact met anderen en leidt een solistisch bestaan. Zeus de oppergod is druk bezig met vreemdgaan en raakt uitgekeken op zijn vrouw Hera. Hij gaat vooral vreemd met nimfen. De nimf Echo wordt door Zeus ingezet om met Hera te gaan praten als afleiding. Uiteindelijk komt Hera erachter dat Echo wordt ingezet, zodat Zeus zijn gang kan gaan en wordt heel boos. Ze straft Echo door haar spraakvermogen af te nemen en zij kan dan alleen de laatste zin die iemand anders uitspreekt herhalen. Echo raakt zeer verliefd op Narcissus, maar zij kan haar liefde niet uiten. Narcissus zegt bovendien niks, dus ze kan hem ook niet napraten. Dat gaat zo een tijdje door….Op een gegeven moment werpt Echo zich op Narcissus en hij duwt haar weg. Echo verteert door verdriet. Niks blijft van haar over, behalve haar stem. Aphrodite wordt gewaarschuwd door de nimfen en ze straft Narcissus met het meest verschrikkelijke waarmee je gestraft kunt worden: eigen liefde. Op een gegeven moment krijgt Narcissus dorst en vindt een beekje, dat volkomen glad is. Hij buigt zich voorover en ziet zichzelf en raakt op slag verliefd. Hij probeert zijn gezicht te omarmen. Hij stopt daarmee en blijft naar zichzelf kijken. Drinken kan niet meer, want dan raakt direct het beeld vertroebeld. Hij sterft een hongerdood. Op deze plek wordt een voorovergebogen bloem geplaatst: de narcis.

Hechtingsprobleem

Narcisme wordt altijd geassocieerd met de buitenkant: zie mij eens geweldig zijn. Bijvoorbeeld met Gordon en Gerard. Maar narcisme zit aan de binnenkant. De kern van narcisme is het onvermogen om je intiem te verhouden tot een ander. Aan de basis van narcisme ligt een hechtingsprobleem. Het gaat om mensen die in een ‘oersoep-omgeving’ opgroeien en niet van hun primaire zorg aankunnen. Als je dat combineert met een ‘fight-reactie’ bij verhoogd cortisol, dan heb je een verhoogde kans op narcisme. Het zijn mensen die in de basis van hun psychologie de ander wantrouwen. Als kinderen niet onvoorwaardelijk worden geaccepteerd, ontstaat er een hechtingsprobleem. Soms zijn de opvoeders er wel en soms niet. Het is volstrekt onvoorspelbaar en als zij er wel zijn, dan is dit vaak op een agressieve manier.

Vechtmodus

Narcisten zijn continu alert of ze wel veilig zijn. Zij gaan in de aanval omdat zij een diep wantrouwen hebben in de ander. Dat is een heftig en naar gevoel. Narcisten raken ook niet goed gehecht aan mensen die wel echt van hen houden. Ze staan continu in een vechtreactie, ook als het helemaal niet nodig is. Dit uit zich in heel hard werken, hard sporten, op een podium staan (“Kijk mij eens…”). Dit gebeurt niet met het doel om anderen te imponeren, maar om van het nare gevoel van wantrouwen in zichzelf weg te blijven.

De narcistische cirkel

Narcisten ontnemen daarmee de ruimte van anderen en die vinden dat irritant. Dus de omgeving raakt geïrriteerd over het opgeblazen gedrag en gaat kritiek leveren. Maar dan denkt de narcist “Zie je wel, ook zij doen onaardig” en “Ik moet hen afstoten”. Zij zijn dan bevestigd in het idee dat de ander niet goed op hem afstemt. Dit is de narcistische cirkel. Het is een overlevingsstrategie die veroorzaakt waardoor hij is ontstaan. De energie die normaal in de relatie wordt gestoken, gaat nu naar zichzelf. “Als jij er niet voor mij bent, dan doe ik het wel alleen en ook nog beter,” denkt de narcist.

Zelfbescherming

Egocentrisme is hierbij zelfbescherming, die voortkomt uit een vroeger opgelopen trauma. De narcist leeft noodgedwongen op een eenrichtingsweg. De ander is altijd een tegenligger of een aanduwer. Nooit gaan ze samen op. Narcisten kiezen vaak voor de aanval, omdat ze daarmee hun eigen veiligheid garanderen. In het opblazen van zichzelf zit vaak iets waarvoor anderen applaus geven. Dat betekent dat het opblazen af toe wordt beloond en af en toe niet. Doordat het wordt beloond, wordt het gedrag in stand gehouden.

Kinderlijke reactie

De reactie op een bepaalde situatie is van een narcist buiten proportie, kinderlijk. Veel wordt opgevat als kritiek, terwijl het zo niet wordt bedoeld. Daarbij wordt een situatie als kind herbeleefd en dan ontstaat er boosheid. De buitenproportionele reactie stoot de ander af. De ander wordt bang voor de narcist.

Hoe herken je een narcist?

Een narcist:

  • heeft behoefte aan aandacht, roem, bevestiging en bewondering;
  • is op het eerste gezicht charmant en vol zelfvertrouwen;
  • gebruikt manipulatie om de eigen wensen te realiseren;
  • heeft moeite met liefde geven, maar wil deze wel ontvangen;
  • heeft vaak een jaloers gevoel;
  • vertoont opschepperig gedrag;
  • heeft een onzeker gevoel, een laag zelfbeeld;
  • heeft last van depressiviteit bij tegenslag.

Daarnaast wil een narcist graag anderen helpen, vaak mensen die kwetsbaar zijn. Dit is een hulpverlenerssyndroom: je gaat een ander geven wat je zelf hebt gemist.

Van de narcisten is 75% man. Bij vrouwen gaat het vaak verhuld achter iets anders, bijvoorbeeld achter een eetstoornis. “Vrouwen auto-mutileren en mannen mutileren auto’s.” Het afstoten is bij vrouwen op zichzelf gericht. Zoals Cleopatra en de koningin uit Sneeuwwitje uiteindelijk zelfmoord plegen, zo richten vrouwen met narcisme de agressie vaak naar zichzelf. Bijvoorbeeld door een eetstoornis zoals Anorexia Nervosa

Casus

Iemand uit de zaal die heeft samengewerkt met een collega, waarvan ze het idee heeft dat hij narcist is. Hij verbood haar om een behandeling uit te voeren, terwijl dit juridisch gewoon wel zou moeten kunnen. Hij heeft alle trucs uit de kast gehaald om te zorgen dat zij deze behandeling niet kon doen. Als ze hem er op aansprak, dan werd hij heel erg kwaad. Deze collega vond dat hij altijd gelijk had en een ander kon geen gelijk hebben. De spreker reageerde dat een narcist niet tegen iemand is, maar bang is dat hij zelf gekwetst wordt. Hij adviseerde haar het volgende: “Je probeert eigenlijk het als dwerg tegen een reus op te nemen en dit ga je nooit winnen. Dus je moet een andere strategie toepassen. Zeg bijvoorbeeld dat je bang voor hem wordt of dat je geïmponeerd raakt. Zo laat je weten dat hij veilig is.” De persoon in de zaal liet weten dit ook te hebben gezegd, maar daarop kreeg ze de reactie dat hij de macht over haar had. Dit klinkt niet meer narcistisch, maar meer als een psychopaat. Een narcist zou zeggen dat het niet zijn bedoeling was. Een narcist doet het namelijk niet om de ander pijn te doen, maar om zichzelf te beschermen. Op het moment dat een narcist ziet dat er niks te vrezen valt, houdt hij op met zich op te blazen.

Omgaan met narcisten

Als een narcist in je stoel zit, vraag dan aan hem hoe hij zou willen dat jij het doet. Geef hem het idee dat hij de controle heeft. ‘Regels’ voor het omgaan met narcisten zijn:

  • Luister niet naar je reptielenbrein, maar gebruik je verstand.
  • Laat de narcist merken dat hij veilig is, ga ‘down’.
  • Benoem je emotie/arousal.
  • Geef de narcist de regie.


Dr. Martin Appelo is vrijgevestigd psycholoog, cognitief gedragstherapeut en publicist te Barneveld en Den Andel. Hij schreef o.a. de boeken Een Spiegel voor Narcisten. (2013) en Wij-Zij. Gaat de wereld aan Narcisme ten onder? (2017), Uitgeverij Boom.

 Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van dr. Martin Appelo tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’ van Lemion.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be is een project om de mondgezondheid van jeugd in België te verbeteren. Dit doen ze onder meer met een gratis reizende tentoonstelling en door informatie aan te bieden op de website.

Gratis reizende tentoonstelling

De tentoonstelling is een samenwerking met het Verbond der Vlaamse Tandartsen met als doel (voornamelijk) kleuters het belang van gezonde tanden bij te brengen. Dit gebeurt met een verhaal over Cas en Kato, waardoor kleuters spelenderwijs en op kindvriendelijke wijze gesensibiliseerd worden.

Natuurlijk is iedereen is natuurlijk welkom om kennis te maken met alles rondom het onderwerp tanden. Van hoe tanden eruitzien tot goed poetsen tot voeding, er is van alles te leren en te doen.

Informatieve website met bronnen voor iedereen

Op de website is een grote hoeveelheid aan informatie voor verschillende doelgroepen te vinden. Zo kunnen scholen er terecht voor werkblaadjes en educatief materiaal voor leeftijdsgroepen vanaf de kleuters tot en met het secundaire onderwijs. Ook biedt de site verschillende soorten ondersteuning aan voor scholen, sportclubs, ouders en begeleiders; van poetsposters tot traumakaarten.

Verder zijn er zelfs allerlei filmpjes en games over het onderwerp mondhygiëne te vinden. Zo wordt het onderwerp laagdrempelig en op een leuke wijze gebracht.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Markttrends, Thema A-Z
NVM-mondhygienisten-website

NVM-Mondhygiënisten lanceert nieuwe websites voor consumenten en professionals

NVM-Mondhygiënisten heeft sinds 1 oktober twee nieuwe websites: één voor consumenten en één voor mondhygiënisten. Hier kunnen consumenten en professionals alles lezen over mondgezondheid, mondverzorging en de mondhygiënist.

Website voor mondhygiënisten

Voor professionals verandert er voorlopig weinig. Het deel van de website voor mondhygiënisten en NVM-leden is namelijk nagenoeg onveranderd. Op www.nvmmondhygiënisten.nl kun je ook zonder lidmaatschap nog steeds terecht voor informatie over de beroepsvereniging en nieuws over congressen. Ook dient de website als een plek waar mondhygiënisten hun kennis kunnen verbreden via cursussen.

Leden hebben echter toegang tot extra informatie en functionaliteiten. De site geeft meerwaarde aan het lidmaatschap door middel van een overzicht van actueel ledennieuws, een agenda, forum, vacaturebank, prikbord, waarnemersbank, diverse producten en diensten.

In feite is dit dus de ‘oude’ website, maar dan zonder het deel voor consumenten. Deze website zal echter niet lang onveranderd blijven. NVM-mondhygiënisten laat in een nieuwsbericht weten dat ook de website voor leden en mondhygiënisten die geen lid zijn van de beroepsvereniging de komende tijd verbeterd zal worden.

Consumentenwebsite

De grote verandering is daarentegen te vinden op de nieuwe consumentenwebsite: www.mondhygiënisten.nl. Waar consumenten en professionals vroeger terecht konden op dezelfde website, heeft het deel voor consumenten zich sinds 1 oktober afgesplitst op dit nieuwe adres. Op deze website is praktische informatie te vinden over bijvoorbeeld mondverzorging, gezonde voeding en de tarieven van mondhygiënisten. Daarnaast kan er via dit portaal gezocht worden naar een mondhygiënist in de buurt.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen

Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen?

Het NVM-najaarscongres staat dit jaar in het teken van ‘positieve gezondheid’ en op welke manier je patiënten kunt motiveren om hun gedrag blijvend te veranderen. dental INFO sprak hierover met Johnny Buivenga, gedragspsycholoog en een van de sprekers op het congres.

Positieve gezondheid

Positieve gezondheid is een benadering binnen de gezondheidszorg waarbij niet de ziekte of aandoening van iemand centraal staat, maar juist wat hij of zij wel kan en wil. De nadruk ligt hierbij op veerkracht, eigen regie en een betekenisvol leven. Door een patiënt zelf de regie te laten nemen, zal deze eerder intrinsiek gemotiveerd zijn voor gedragsverandering.

Kun je iets meer vertellen over je achtergrond?

“Ik ben gedragspsycholoog. Dat is niet de traditionele psycholoog waar mensen in eerste instantie aan denken, die bijvoorbeeld mensen met depressieve klachten helpt. Ik bestudeer het gedrag van mensen in groepen. Ik houd me bezig met de vraag: waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? En gegeven de oorzaken van hun gedrag: hoe kunnen we dat gedrag een gewenste richting op veranderen? Dit kan op allerlei vlakken: mensen meer met de trein laten reizen in plaats van de auto, mensen duurzamere etenskeuzes laten maken of meer laten recyclen. Ook op het gebied van mondzorg kun je gedrag proberen te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld een patiënt motiveren een behandelplan na te leven of stimuleren om beter of vaker te rageren.”

Is er een andere benadering van de patiënt in de mondzorg nodig? Wat gaat er nu niet goed?

“Op dit moment wordt er (in mijn optiek) in de mondzorg te veel geleund op een traditioneel, rationeel mensbeeld: informeer, beargumenteer en belicht positieve of negatieve consequenties van het handelen en het gedrag van de patiënt volgt. Dit mensbeeld wordt (niet alleen in de mondzorg) nog te sterk aangehangen, terwijl menselijk gedrag in de meeste situaties lang niet zo rationeel tot stand komt. Menselijk gedrag komt veel vaker onbewuster of door andere, bijvoorbeeld sociale, invloeden tot stand. Wanneer de mondzorgkunde op dergelijke invloeden zal inspelen om gedrag te veranderen, verwacht ik dat dit beter aansluit op de behoefte van de patiënten, met ‘beter’ gedrag en in het verlengde daarvan, mondhygiëne, tot gevolg.”

Waarom is het zo moeilijk om een patiënt zijn of haar gedrag te laten veranderen?

“Menselijk gedrag komt veelal door onbewuste en niet rationele oorzaken tot stand. Omdat hier nog niet altijd voldoende op ingespeeld wordt, is het veranderen van gedrag vaak lastig. Om te bepalen wat de specifieke oorzaak is die het veranderen van gedrag bemoeilijkt, is het essentieel om naar het specifieke gedrag in kwestie te kijken. Een gegeneraliseerde uitspraak is lastig om te doen. Maar iets wat je vaker terugziet als factor die verandering bemoeilijkt, is ‘gewoontegedrag’. Het is lastig om slecht gewoontegedrag af te leren en het is moeilijk om van nieuw gedrag zoals rageren een routine te maken. Tijdens de lezing in het NVM-najaarscongres vertel ik over meer factoren die gedragsverandering bemoeilijken en geef ik concrete handvatten vanuit de gedragspsychologie om daarmee om te gaan.”

Wat kan een mondhygiënist doen om een patiënt te motiveren?

“In het contact met de patiënt proberen rekening te houden met of in te spelen op de meer irrationele, onbewuste oorzaken van het gedrag van de patiënt. Dit is succesvoller dan het veranderen daarvan. Je sluit op deze manier beter aan bij de behoefte van de patiënt. Dit vereist natuurlijk dat je iets van kennis hebt van psychologische concepten en gedragswetenschap. Dit is te leren in cursussen of door erover te lezen. Maar ook zonder cursussen en bijlezen is dit te doen, door:

  • te beseffen dat informatie geven vaak onvoldoende is;
  • mensen niet te vertellen wat ze ‘moeten’ doen;
  • een goede relatie met de patiënt op te bouwen;
  • in gesprek te gaan met de patiënt en te luisteren naar wat de patiënt te zeggen heeft (wat een lastige is gezien de gemiddelde behandeltijden);
  • rekening te houden met de individuele behoefte van de patiënt en de patiënt zelf te laten nadenken over mogelijke oplossingen voor hem of haar;
  • concrete afspraken te maken met de patiënt over gedrag dat vertoond dient te worden (zonder hierin autonomie in te perken).

Tijdens de lezing op het NVM-najaarscongres worden deze tips verklaard en onderbouwd en krijg je meer concrete manieren vanuit de gedragspsychologie aangereikt om patiënten te stimuleren om meer de eigen regie en verantwoordelijkheid te nemen.”

Kan een mondhygiënist dit alleen doen of zijn er hiervoor in de hele mondzorgpraktijk waarin zij werkt veranderingen nodig?

“Een mondhygiënist kan dit zeker alleen doen, omdat het belangrijkste en grootste gedeelte van het patiëntcontact in de behandelkamer plaatsvindt. Het wordt echter gemakkelijker wanneer de praktijk ondersteuning biedt door leesmateriaal, trainingen of cursussen te faciliteren. Daarnaast beklijft een andere kijk en aanpak natuurlijk beter als je daar met collega’s onderling over kan discussiëren of sparren.”

 

 Interview door Yvette in ’t Velt met Johnny Buivenga, gedragspsycholoog bij en eigenaar van De Beweegreden. Hij is een van de sprekers op het NVM-najaarscongres. Dit congres vindt plaats op 15 november 2019 in Theater Orpheus in Apeldoorn en heeft als onderwerp ‘Positieve gezondheid. Wat motiveert jouw cliënt om te veranderen?’

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Scholing, Uncategorized

Studenten hebben voorkeur voor online patiëntcommunicatie

Amerikaanse studenten tandheelkunde communiceren liever met mede studenten en patiënten via hun telefoon dan face-to-face. Dit bleek uit een nieuw onderzoek dat werd gepresenteerd op de 2019 International Association for Dental Research in Vancouver, Canada.

Verschil in generaties

Steeds meer mensen maken gebruik van smartphones, computers en social media. Dat is ook te merken in de wereld van tandheelkundige communicatie. Erica Kleinbaum nam een enquête af bij studenten en faculteitsleden van de Tufts University School of Dental Medicine (Massachussets, Amerika) om te kijken of verschillende generaties een andere voorkeur hebben wat betreft communicatie medium.

Online vs. offline

De deelnemers werden gevraagd om sms/WhatsApp, email, telefoon en face-to-face communicatie te rangschikken naar waar zij het liefst gebruik van maken. Uit de 229 respondenten bleek dat tandheelkundige studenten significant liever patiënten en vrienden e-mailen of sms’en, terwijl de faculteitsleden aangaven iemand het liefst in het echt te spreken.

Reactietijd

De studenten bleken over het algemeen ook veel eerder te reageren en snellere reacties te verwachten. Waar de studenten uitgingen van een wachttijd van drie tot zes uur gaven de faculteitsleden aan een reactietijd van 24 uur te verwachten. Beide generaties gaven echter aan graag hun telefoon te gebruiken en het liefst te communiceren met mensen van rond hun eigen leeftijd.

Effectiviteit van communicatiemethoden

Op basis van de data van de studenten en faculteitsleden van Tufts University valt er te zien dat er een significante associatie is tussen de leeftijd van de respondent, met wie deze het liefst communiceert en de technologische methodes die zij hierbij graag gebruiken. Kleinbaum: ‘Toekomstige studies zouden kunnen kijken naar de effectiviteit van verschillende communicatie methodes omtrent bijvoorbeeld de antwoordratio van patiënten.’

Bron:

DrBicuspid, prestentatie van onderzoeksresultaten tijdens de 2019 International Association for Dental Research (IADR) meeting in Vancouver, British Columbia.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Kidsfabriek verbroedert mondzorg

Op zaterdag 31 augustus namen de Mondhoek en Toothcamp samen deel aan Kidsfabriek in de SSP-hal in Ulft. Voor het eerst deden naast mondhygiënisten en studenten ook tandartsen en assistenten mee. Ook nieuwsgierige tandheelkundigen, zoals afgevaardigden van de Nederlandse Vereniging Mondhygiënisten (NVM) en Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT), namen ook een kijkje naar dit bijzondere initiatief.

Het gratis evenement is gericht op kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar en is elk jaar weer een groot succes. De kinderen leren spelenderwijs over mondzorg en worden zodoende enthousiast gemaakt.

Een voorbeeld

Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist bij onder andere Dentpoint, trekt de kar van de Mondhoek en Ira van Eelen die van ToothCamp. ToothCamp reist het hele land rond en richt zich op tieners. Het animo vanuit de professionals groeit elk jaar. Lieneke: “Steeds meer professionals willen meedoen. Dit jaar was er een wachtlijst en voor volgend jaar heb ik zelfs ik al enthousiaste collega’s gevonden. Toch was het moeilijk om ook tandartsen te betrekken. Ik werd geadviseerd om tandartsen met een voorbeeldfunctie te vragen. Alexander Tolmeijer (Dentiva) is zo’n persoon en hij zei meteen ‘ja’. Ook mijn opdrachtgever tandarts Manuel Rose had er zin in. KNMT-bestuurslid Richard Kohsiek wilde eerst komen kijken voordat hij aangaf dat hij volgend jaar meedoet. “Wat een geweldig leuk initiatief! Ik zal kijken wat de KNMT kan doen zodat meer tandartsen gaan participeren.” NVM-voorzitter Manon van Splunter sluit zich daarbij aan: “Een fantastisch initiatief, een voorbeeld voor anderen hoe je buiten de praktijkmuren kinderen en ouders kunt bereiken.”

Alexander Tolmeijer, Manuel Rose, Lieneke Steverink-Jorna, knmt-bestuurder Richard Kohsiek

Van links naar rechts: Alexander Tolmeijer , Richard Kohsiek, Lieneke Steverink-Jorna en Manuel Rose

Samen voor de toekomst

De sfeer onderling was super. Manuel zegt lachend: “Goh, wat een leuke mensen zijn die mondhygiënisten. Ik zeg: Samen voor de toekomst!” Mondhygiënist Roma Kowalski: “Het was een super leuke dag waarbij alle professionals uit de mondzorg zich als team neerzette en zich zo naar buiten toe lieten zien. Samen sterk!” Mondhygiënist Marieke Peters (Zelhem): “Het was een ongedwongen sfeer waarbij je kennis maakt met tandheelkundige professionals. De speelse poetsinstructie met plakverklikkers maken het tot een absoluut succes.”

Kidsfabriek

Op de voorgrond mondhygiënist Madeleine Bos en op de achtergrond assistent Janille van der Veen

Nederland in

De NVM en KNMT hebben aangegeven dat het een goed idee is om dit op diverse plekken in Nederland uit te rollen.” Twee mondhygiënisten en een preventieassistent van tandarts Verhagen (Silvia, Iris en Evelien) waren betrokken en zien iets dergelijks bij hen in Lichtenvoorde georganiseerd worden. “Vanuit Den Haag en Almere zijn er praktijken die vragen of we het daar ook op touw kunnen zetten.”, aldus Lieneke. “We hebben ook professionals uit het westen die ons hebben geholpen, dus dat gaat goedkomen!

Positief nieuws

Elk jaar valt op hoe slecht de kindergebitten eruit zien. Lieneke: “We doen dit nu voor het zesde jaar en dit keer hebben we ook positief nieuws! Tijdens de evaluatie werd benoemd dat we voor het eerst dit jaar geen compleet verrotte kindertanden hebben gezien. Dat is niet geheel aan onze eigen inzet te danken, maar omdat praktijken in de regio zich steeds meer richten op preventie. Zo komen ze bij Dentpoint vanaf het zesde jaar standaard bij de preventieassistent of mondhygiënist om goed te leren poetsen. Super goed!”

“Hier doen we het voor”

Toch blijft Kidsfabriek niet overbodig zoals Daisy Janssen (student) aangeeft: “De ouders vroegen verbaasd of de elektrische tandenborstel echt stil gehouden moest worden. Ze dachten dat ze ermee moesten schrobben.” Suzanna Aleksanjan: “Ik ben er zo blij van geworden. Ik ben gemotiveerd geworden om vaker deel te nemen met dit soort projecten. Wanneer een kind na het meten van de pH-waarde van de frisdranken zegt; “Ik ga voortaan water drinken”, dan weet je waarvoor je het doet. Lieneke: “Inderdaad! Heel veel kinderen hadden die ochtend nog niet gepoetst. Eentje zei echt van; “Ja doei, ik heb echt geen tijd om in de ochtend te poetsen.” Na de uitleg dat er dan bacteriën in je mond zitten die na elke maaltijd een plasje op je tanden doen, zei ze tegen haar vader: “Ooooh bah! Ik ga nu echt wel elke ochtend poetsen, niet meer alleen ’s avonds!” Alexander: “Een van de quizvragen was of het goed is om te spoelen na het poetsen. Veel kinderen en ouders keken ervan op dat er beter niet gespoeld kan worden.”

Consultatiebureau

Deelname aan Kidsfabriek blijkt echt een goed netwerk-momentje te zijn. Lieneke: “Suzanne Aleksanjan is mondhygiënist in Dinxperlo en Doetinchem en doet al een paar jaar mee. Marigeth Eimers-Deira in Doetinchem en Zutphen deed de vorige keer mee. Samen met hen zit ik nu in het Regionaal Overleg Mondzorg Achterhoek (ROMA) dat door de GGD is opgezet. Door onze ervaringen weten we dat de mondhygiënist vaak te laat wordt ingezet. Ons hart gilt dat we hier iets mee moeten. 1 op de 5 peuters heeft al gaatjes en dat moet stoppen. Dus we maken ons hard om tandheelkundigen op het consultatiebureau te stationeren. De samenwerking met consultatiebureaus in de Achterhoek staat in de stijgers en er zijn gesprekken met gemeentes. De volgende stap is om met de zorgverzekering om tafel te gaan. Kinderen vallen onder de basisvergoeding en krijgen de behandelingen dus normaal gesproken altijd vergoed. Toch willen we overleggen hoe het nog beter kan. Landelijk gaat 1 op de 5 kinderen nog niet naar de tandarts of mondhygiënist.

Onbekendheid

Student Iris Seinhorst: “Ook tijdens Kidsfabriek bleek dat nog niet alle ouders op de hoogte zijn van op welk moment je naar de tandarts en mondhygiënist gaat met je kinderen en ook niet dat het gratis is.” Manuel Rose lacht: “De tandarts kennen ze wel, maar als je vraagt of ze ook naar de mondhygiënist gaan dan zeggen ze “De wattes?“, terwijl een bezoek hieraan zo belangrijk is. Zeker in de kinderleeftijd.” Bij een vorig onderzoek (Yvonne Buunk-Werkhoven e.a.) op Kidsfabriek bleek 40% van de ouders nog nooit een instructie te hebben ontvangen betreffende mondhygiëne. Deze groep werd tijdens Kidsfabriek wel bereikt en werden met een diploma A naar de mondzorgpraktijk verwezen om diploma B te behalen.

Kidsfabriek

De middagploeg van Kidsweek

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tand-eruit-tand-erin

Publiekscampagne KNMT en NVvE: Tand eruit? Tand erin!

Tijdens het sporten, buitenspelen of stoeien; het kan zo maar gebeuren dat een kind een tand verliest. Bij een dergelijk tandtrauma is het van het grootste belang dat er direct de juiste zorg wordt verleend. De KNMT start samen met de NVvE (Nederlandse Vereniging voor Endodontologie) de campagne Tand eruit? Tand erin!. Plaats de tand terug en ga meteen naar de tandarts om ergere schade te voorkomen. Want dat is kort en krachtig de boodschap als een kind een tand verliest tijdens het sporten of buitenspelen.

Vanaf maandag 2 september hangen er in de tandartspraktijken die bij de KNMT zijn aangesloten campagneposters, waarop duidelijk wordt uitgelegd welke drie stappen moeten worden ondernomen.

Wat doen bij verlies van een tand?

1. Pak de tand aan de bovenkant vast. Raak nooit de wortel aan! Spoel als dat kan de tand met wortel en al 10 seconden af onder koud stromend water.
2. Dep de tand niet droog en plaats hem onmiddellijk terug. Lukt dat niet, bewaar hem dan in melk of in de mond, bijvoorbeeld tussen de kiezen en de wang.
3. Ga direct naar de tandarts.

Een belangrijke waarschuwing hierbij is dat een melktandje nooit teruggeplaatst mag worden. Dat kan schadelijk zijn voor de onderliggende tand, die nog moet doorkomen. Wel luidt het advies om ook dan voor de zekerheid naar de tandarts te gaan.

Snel en goed handelen

De KNMT en de NVvE zijn ervan overtuigd dat er meer blijvende tanden kunnen worden gered indien ouders/verzorgers in geval van een tandongeluk weten wat ze moeten doen. De ervaring leert dat ze met het kind in eerste instantie naar de spoedeisende hulp of huisarts gaan. Maar door het bezoeken van een onjuiste zorgverlener, gaat veel tijd verloren. Hoe sneller gehandeld wordt, hoe minder kans op blijvende schade.

”Alhoewel tandartsen veel patiënten zien met een tand eruit overkomt het je als individu hopelijk zelden”, zegt KNMT-voorzitter Wolter Brands. “Het is dus vrij logisch dat mensen niet weten wat ze moeten doen. Het is belangrijk snel en goed te handelen: als je dat niet doet, kun je een tand kwijtraken. Daarom dragen wij deze boodschap zo nadrukkelijk uit. En dat zullen we blijven doen, want er staan steeds weer nieuwe trainers langs de sportvelden en er komen steeds weer nieuwe ouders bij.”

Tandartsen worden gevraagd hun patiënten te attenderen op de publiekscampagne. Op de voorlichtingswebsite Allesoverhetgebit.nl kan de A3-poster gratis worden gedownload, zodat die ook op scholen en sportclubs kan worden opgehangen. Ook wordt de poster getoond op wachtkamerschermen. Ook zijn er informatiekaartjes beschikbaar die tandartsen kunnen geven aan patiënten die betrokken zijn bij jeugdactiviteiten.

Tand eruit, tand erin

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Mondhoek en Toothcamp werken samen bij de Kidsfabriek

Op 31 augustus is de Mondhoek voor de zesde keer bij de Kidsfabriek, een gratis evenement in Ulft waar kinderen workshops kunnen volgen op gebieden als sport, spel, techniek en cultuur. In de Mondhoek worden workshops gegeven over mondgezondheid door mondhygiënisten, tandartsen, preventieassistenten en studenten mondzorgkunde. Toothcamp komt dit jaar ook naar de Kidsfabriek en werkt dan samen met de Mondhoek.

Zesde keer Mondhoek

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna was zes jaar geleden voor het eerst bij Kidsfabriek waar zij samen met een collega poetsles gaf aan de kinderen. Ze kwam erachter dat veel kinderen maar één keer per dag poetsen.
“Met de plakverklikkers werd al snel duidelijk dat we niet voor niks waren gekomen. We hadden nog een fout gemaakt; we hadden alleen maar handtandenborstels bij ons”, vertelde zij aan de Gelderse Post. Het jaar erna had ze elektrische tandenborstel van een fabrikant kunnen regelen. Elk jaar verbeterde zij het concept. Het team van vrijwilligers is inmiddels uitgegroeid tot zo’n twintig mondzorgprofessionals.

Lieneke: “In diverse studentensteden heb ik al een presentatie mogen geven over Kidsfabriek. Bij de laatste keer kenden ze het allemaal al. Het is echt een uniek concept. Door het wetenschappelijk onderzoek weten we nu dat kinderen zich na hun bezoek aan de Mondhoek echt voornemen om hun gedrag rondom tanden poetsen en eten/drinken aan te passen. Ook vinden ze het ontzettend leuk om onze workshops te volgen. We kunnen hiermee een doelgroep bereiken die niet zo snel vanzelf naar de praktijk komt. Nu zien we juist de groep kinderen die vaak grote problemen krijgen en die kunnen we met onze preventie voor zijn.”

Toothcamp

Ira van Eelen startte vijf jaar geleden met de organisatie van Toothcamp, een groot evenement met name gericht op kinderen uit groep 8 over mondgezondheid, in samenwerking met scholen en praktijken.  Het programma is gevuld met allerlei activiteiten waaronder scheikunde proefjes, spelletjes en theater. In de puberteit krijgen kinderen ineens veel cariës en Ira van Eelen vond dat ze hieraan iets moest doen.

Professioneler

De afgelopen jaren waren er alleen mondhygiënisten en studenten als vrijwilliger in de Mondhoek. Dit jaar lukte het Lieneke en Ira om ook preventieassistenten en tandartsen in te schakelen. “Zo kunnen we elkaar versterken en van elkaar leren.”

De Mondhoek wordt elk jaar professioneler. Voor dit jaar komt er een soort rad van fortuin waaraan kinderen kunnen draaien. “Het rad kan stilstaan bij een quizvraag, opdracht of bij een hoofdprijs. Op goede quizvragen en opdrachten volgen beloningen, iets kleins. De hoofdprijs is een elektrische tandenborstel die bij de leeftijd van het kind past. We hebben dit jaar nieuwe opdrachten zoals De Krokodil Die Bijt In Je….Vinger en een item over het wisselen van tanden. Ik verheug me ontzettend op al die lachende gezichten. Niet alleen van de kinderen, ook van de vrijwillige professionals en studenten. Het is echt elk jaar weer een feestje”, zegt Lieneke Steverink-Jorna in de Gelderse Post.

Lieneke wil dat het concept van de Mondhoek en Kidsfabriek ook in andere plaatsen in Nederland wordt georganiseerd. Elk jaar kost de organisatie haar geld en voor collega’s wil ze het wat makkelijker maken. Dit jaar wordt hun initiatief zowel in geld als in mankracht gesteund door de KNMT en NVM-mondhygiënisten. Via het RIVM zou Lieneke ervoor willen zorgen dat hun interventie erkend wordt voor fondsenwerving.

 

 

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
apps - social media

#motivatie: de kracht van “social media” in de mondzorg

Er wordt door zowel zorgprofessionals, als patiënten, uitgebreid gebruik gemaakt van social media. Patiënten gebruiken social media vooral voor het vergaren van informatie en voor sociale steun. Wat zijn de voor- en nadelen van social media voor zowel patiënten als zorgprofessionals? Hoe zet je social media in?

Verslag van de lezing van tandarts-parodontoloog Elmira Boloori tijdens het NVvP-congres Dentech.

Voor het laten slagen van een behandeling is het van groot belang de patiënt gemotiveerd te krijgen.

Factoren voor motivatie

  • Bewustwording van consequenties van gedrag. Patiënt kan óf succes zoeken, óf mislukking vermijden.
  • Keuzes. Het hebben van keuzes zorgt voor een gevoel van controle. Omgekeerd werkt dit ook; als je geen keuzes hebt, zorgt dit ervoor dat je je gecontroleerd voelt.
  • Gemeenschap: Sociale steun. Steun uit de omgeving van de patiënt is belangrijk, juist ten tijde van tegenslagen.
  • Bekwaamheid: Zorg als zorgprofessional voor feedback en aanmoediging, en geef de patiënt complimenten. Zet samen kleine stapjes vooruit.

Social media

Er wordt door zowel zorgprofessionals, als patiënten, uitgebreid gebruik gemaakt van social media. Echter, de social media die de patiënten raadplegen, zijn van andere origine dan de social media die tandartsen inzetten; patiënten zitten vooral op Twitter en Facebook, zorgprofessionals zitten vooral op LinkedIn en Twitter. Zorgprofessionals gebruiken social media vooral voor marketingdoeleinden, en voor communicatie met collega’s. Patiënten gebruiken social media vooral voor het vergaren van informatie en voor sociale steun.

Voordelen social media

Patiënten

  • Uitwisseling van informatie
  • Beter begrip van de ziekte/aandoening
  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere communicatie patiënt – arts
  • In gesprek gaan met lotgenoten

Zorgprofessionals

  • Meer betrokkenheid van patiënt bij de behandelingen en zelfzorg
  • Meer aanmoediging patiënt
  • Betere communicatie patiënt – arts
  • Inspringen bij onduidelijkheden patiënt
  • Beter begrip van problemen en obstakels van patiënt

Nadelen social media

Patiënten

  • Privacy
  • Onbetrouwbare informatie
  • Geen behoefte aan

Zorgprofessionals

  • Inefficiënt
  • Gebrek aan vaardigheden
  • Legale redenen (geen vergoeding)
  • Inefficiënt (teveel informatie, kost teveel tijd)
  • Privacy
  • Geen behoefte aan

Sociale steun

Social media werken voor de patiënt goed op het gebied van sociale steun:

  • Emotionele steun: gevoel van warmte en betrokkenheid, verhoogt zelfbekwaamheid
  • Steun in zelfvertrouwen: verhoogt zelfbekwaamheid
  • Informatieve steun (adviezen): verbetert de gezondheid
  • Tastbare steun: verbetert de gezondheid

Hoe kan een zorgprofessional social media inzetten?

  • Focus op een specifieke doelgroep
  • Zorg voor een duidelijk doel, de patiënt moet succes willen gaan nastreven
  • Wees begripvol, betrek de patiënt erbij
  • Gebruik interactieve middelen, filmpje is educatiever en werkt beter dan een stuk tekst.

Elmira Boloori is in 2004 afgestudeerd voor de opleiding mondhygiëne; vervolgens heeft zij in 2013 succesvol de opleiding tandarts algemeen practicus afgerond. In 2017 is ze cum laude geslaagd voor specialisatie opleiding voor parodontologie aan Academisch centrum voor tandheelkunde Amsterdam (ACTA).

Verslag door Jacolien Wismeijer, tandarts, voor Dental INFO van de lezing van Elmira Boloori, tandarts-parodontoloog, tijdens het congres Dentech, innovatie in de parodontologie van de NVVP.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Hoe maak je contact met een puber

Hoe maak je contact met een puber?

De informatie die de mondzorgverlener geeft doet de puber ‘niets’. Er is geen contact. Te zien is hoe de mondzorgverlener contact maakt met de puber. Als het contact er eenmaal is, kan de mondzorgverlener de puber wel bereiken en stimuleren meer zijn best te doen bij de verzorging van zijn gebit.

Het Ivoren Kruis maakte deze video voor het programma Gewoon Gaaf.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
‘De tandtechniek heeft ingeboet aan kwaliteit’

Kraak de code: hoe gaan mensen hun mondgezondheid belangrijk vinden?

Tijdens het SCEM-symposium Mondzorg bij het kind IX sprak Dagmar Vriends onder de titel ‘Kraak de code’ over motiverende gespreksvoering. Op welke manier kun je mensen aanzetten tot gedragsverandering, bijvoorbeeld om hun mond beter te verzorgen? Hierbij een verslag van haar presentatie

Mensen in beweging krijgen

De presentatie begon met een filmpje, waarin iemand heel hard om hulp riep. Wat bleek het geval? De roltrap stond stil… De meeste problemen zijn makkelijk op te lossen door zelf in beweging te komen. Hoe krijg je mensen in beweging vanuit een interne motivatie zonder te manipuleren? Dat was de vraag die centraal stond in de presentatie.

Externe versus interne motivatie

Een van de manieren om mensen in beweging te krijgen is via externe prikkels. Maar als de externe prikkel verdwijnt, verdwijnt ook de goede gewoonte. Zo is het krijgen van een flossdraad een soort ‘Oprah-Winfrey-momentje’. Je patiënt gaat hier wellicht enkele dagen enthousiast mee aan de slag. Maar dit enthousiasme verdwijnt. Daarom is de vraag hoe je iemand intern gemotiveerd krijgt in plaats van extern. Hoe zorg je ervoor dat mensen zelf hun gebit echt belangrijk gaan vinden?

Bedenk zelf eens wanneer je iets bent gaan doen wat je in eerste instantie niet wilde doen. Waarom ben je het gaat doen? Wat heeft je gemotiveerd? Zo houd je misschien helemaal niet van sporten, maar ben je gemotiveerd geraakt omdat je spieren moest krijgen omdat je rugpijn kreeg. Motivatie bestaat uit:

  • wens;
  • mogelijkheden;
  • redenen;

De code

Het interessante is dat voor iedereen motivatie anders is, dat is zijn code. De een heeft een wens en doet het gelijk en een ander heeft tien redenen. maar doet het niet. Je kent vast ook patiënten die redenen genoeg hebben om hun gedrag aan te passen, maar het niet doen. Of waarbij het zelfs noodzakelijk is, maar er niks gebeurt. Deze mensen hebben vaak het vertrouwen niet dat het gaat lukken of ze hebben de mogelijkheden niet. Zo kan het gebeuren dat mensen die dreigen dood te gaan doordat ze roken, toch niet stoppen met roken, zelfs artsen. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze het niet kunnen. Deze code kun je kraken door goed te luisteren.

Stop met overtuigen

We vragen onze patiënten constant om iets te doen wat ze niet gewend zijn. Dat voelt oncomfortabel. Dus je hoeft ze niet meer te overtuigen van het nut. Mensen veranderen niet door wat andere mensen zeggen, maar door wat ze zelf bedenken en door wat ze zelf zeggen. “Als de tandarts tegen mij zegt dat het beter is om twee keer tanden te poetsen, dan zeg ik nee. Ik poets maar een keer per dag, maar heb geen gaatjes. Maar als ik mezelf hoor zeggen dat mijn kinderen wel eens klagen dat ik niet fris ruik, dan raak ik gemotiveerd. Als je me dat laat zeggen, dan trek je mijn triggers open.” Ontlokken van verandertaal van de patiënt is een van de belangrijkste dingen die je moet doen in een motiverend gesprek.

Ontlok verandertaal

Hoe ontlok je verandertaal bij mensen? Door open vragen te stellen, te reflecteren en te bekrachtigen. Door het Google-brein te gebruiken. Iedereen heeft een Google-brein. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Hoe belangrijk is het voor je en geef een dit een cijfer.” Vraag dan niet waarom die 8 geen 9 is, maar speel met de cijfers. Vraag juist hierbij waarom het geen 6 is. Dan krijg je al het positieve te horen in plaats van al het negatieve. Vraag naar oplossingen in plaats van problemen. Dus als iemand je vertelt dat ze in elk geval wel een keer daags poetsen, omdat ze dat belangrijk vinden, vraag dan waarom ze dat zo belangrijk vinden. En vraag toestemming of je mag meedenken.

Omzeil weerstand

Mensen zijn eigenlijk altijd bereid om te veranderen. De een natuurlijk wel veel meer dan de ander. Ze staan hierbij voor de keuze om wel of niet te veranderen. Die twijfel is er continu. Zo wil men graag afvallen, maar ook heel graag lekker chocola eten. Deze mensen vinden zichzelf al een ‘loser’ omdat ze niet trouw naar de sportschool gaan, dus dat hoef je er niet meer in te wrijven. Als je dat gaat doen, dan zet je enkel de patiënt in de weerstand. Je pusht als je probeert te overtuigen. Neem patiënten serieus in wat ze te vertellen hebben door te herhalen wat ze zeggen en stel vervolgens een vraag. Dus bijvoorbeeld: “Wat ik zie, is tandplak en ik maak me er zorgen over.” De patiënt reageert met: “Maar dat hoeft niet, want…” Je kunt reageren met: “U vindt dat het goed gaat en maakt zich geen zorgen om de hoeveelheid tandplak!” Hiermee zorg je dat de patiënt het zichzelf gaat afvragen. Vraag vervolgens of je iets mag vertellen vanuit je expertise.

Wat kun je vanaf morgen doen?

  1. Stop met overtuigen.
  2. Ga van adviseren naar motiveren; onderzoek de ambivalentie.
  3. Kraak de code: wens, mogelijkheden, reden en noodzaak.
  4. Stel bewust vragen, maak gebruik van het Google-brein.
  5. Laat het de ander zeggen!

Dagmar Vriends is eigenaar, hoofdtrainer en -coach van Siss trainingen. Zij is gecertificeerd trainer in Agression Replacement Training (ART), Trainer Huiselijk Geweld (BORG), Cognitieve Vaardigheden (CoVa), Cognitieve Vaardigheden voor mensen met een licht verstandelijke beperking (CoVa+), Sociale Vaardigheden (SoVa) en Gedragstrainer.

 Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing Kraak de code – De volgende stap in motiverende gespreksvoering van Dagmar Vriends tijdens het SCEM-symposium Mondzorg bij het kind IX.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z
Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Dit jaar organiseert stichting Nieuwe Steen voor de zevende keer een gratis tandheelkundige kliniek in Zuid-Afrika. In de periode van 5 tot en met 17 augustus zullen er wederom zes achtergestelde gemeenschappen bezocht worden.

Gratis hulp

In 2018 reisden al 6 tandartsen, 2 mondhygiënisten en 40 vrijwilligers af naar de westkust van Zuid-Afrika. Hier verlenen zij gratis hulp aan de mensen die dit normaal niet kunnen betalen. Ook bestaat er slechts één tandarts- en mondhygiënistenpraktijk binnen dit gebied.

Recordaantal extracties

In totaal werden er dat jaar maar liefst 1296 patiënten behandeld, bij wie 6994 tandextracties werden uitgevoerd. Ook kregen zij in totaal 251 vullingen en alle nodige tandheelkundige medicatie.

Het initiatief

Dit initiatief is opgezet door Dr. Joseph Joshua. De pop-up praktijk biedt gratis bloeddrukmetingen, glucoseniveaus-checks, tandextracties, vullingen, mondzorgvoorlichting aan voor alle patiënten. Daarnaast worden er kleine voedselpakketten en tandheelkundige voorzieningen uitgedeeld. Ook dit jaar zal dit project in deze opzet terugkeren.

De mondhygienisten aan het werk
De mondhygiënisten aan het werk

 Alle patiënten ontvangen eten en drinken voor de behandeling

Alle patiënten ontvangen eten en drinken voor de behandeling

 Kinderen van een basisschool staan in de rij voor de check-up

Kinderen van een basisschool staan in de rij voor de check-up

In de Colgate-bus leren kinderen over mondhygiene en het verzorgen van hun tanden

In de Colgate-bus leren kinderen over mondhygiëne en het verzorgen van hun tanden

 

Bron:
Stichting Nieuwe Steen

 

Bekijk ook foto’s van de reizen van Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen in voorgaande jaren:

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Tandenpoetsen is een gewoontegedrag én tandenpoetsen met een bamboe tandenborstel is een milieuvriendelijke en bewuste keuze. Onder het motto: “Minder plastic in de mond en in de zee” reageerden velen enthousiast op de bamboe tandenborstel challenge: shooting a selfie met attitude. Een poster van deze mondzorginterventie zal worden gepresenteerd tijdens de 2019 ADA FDI World Dental Congress op 2-8 September in San Francisco.

Posterabstract bij FDI-congres in San Francisco

“Cleaner Oceans, Brighter smiles! SPOH ARTS (Yvonne Buunk-Werkhoven), dentalINFO (Anita de Klerk) en The Bamboo Brush Society (Roger Nefkens) werken samen aan professionele en optimale mondverzorging voor jong en oud. Deze dubbele mondzorginterventie is onlangs beloond met een acceptatie van een posterabstract “Optimal Tooth Brushing through a Sustainable Environmentally Friendly Bamboo Toothbrush!” De poster zal worden gepresenteerd tijdens de 2019 ADA FDI World Dental Congress op 2-8 September in San Fransisco, CA, USA.

Deze challenge is opgezet rondom de Dag van de mondgezondheid en de Dag van het tandvlees op 16 mei.

Doe mee

Doe mee en stimuleer patiënten en hun familieleden om ook met een duurzame bamboe tandenborstel te poetsen.

Moeder Werkhoven-Jansen en (klein)dochters
Moeder Werkhoven-Jansen en (klein)dochters

Selma-Burrekers
Mondhygiënist Selma Burrekers Groningen

Tandheelkundig-Centrum-Werkendam
Tandheelkundig Centrum Werkendam

Om dit te vieren en vooral om te delen, ontvang je 10% korting op je bestelling. Bestel nu op www.thebamboobrushsociety.com en vul de code clean10 in.

Door:
dr. Yvonne Buunk-Werkhoven, gepromoveerd sociaal psycholoog en mondhygiënist. Bestuurslid van de sectie Chief Dental Officers/Dental Public Health en bestuurslid, 2e secretaris van het Nederlandsch Tandheelkundig Genootschap.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
MeMo Kind

Doe jij wat extra’s voor de mondzorg van kinderen van 0-4 jaar?

In het project ‘Meet Mondgezondheid Kind’ (MeMo Kind) is de Hogeschool Utrecht bezig met het in kaart brengen van alle initiatieven die zijn gericht op het beschermen en verbeteren van de mondgezondheid van kinderen van 0 tot 4 jaar. Het doel is om zoveel mogelijk ‘best practices’ in beeld te krijgen. Daarna is het de bedoeling om een meetinstrument te ontwikkelen om mondzorgprofessionals te helpen hun interventies te evalueren op effectiviteit. Hiervoor hebben wij uw input nodig.

Doe mee en vul de korte vragenlijst in

De Hogeschool Utrecht waardeert het bijzonder als je via een korte web vragenlijst een melding wilt maken van jouw specifieke initiatief voor de mondgezondheid van jonge kinderen. Deze is te openen via de link: MeMo Kind
De initiatiefnemers willen graag weten welke initiatieven je precies onderneemt. Te denken valt aan: ‘Houd je mond Gezond’, ‘GigaGaaf’, ‘Gewoon Gaaf’ en ‘Gezonde Peutermonden’, maar ook acties die (nog) niet landelijk bekend zijn. Heb je bijvoorbeeld aparte protocollen ontwikkeld of gebruik je bepaalde posters of folders in je praktijk? En ook, heb je activiteiten buiten de praktijk opgezet, zoals het geven van voorlichting op een consultatiebureau of op een kinderopvang? Kortom elk mogelijk initiatief telt zolang het maar is gericht op de mondgezondheid van jonge kinderen in de leeftijdsgroep van 0-4 jaar.

Effectiviteit in kaart brengen

Op basis van je gegevens kunnen wij beter zicht krijgen op de extra preventieve inzet van mondzorgverleners voor de mondgezondheid van jonge kinderen en kunnen wij initiatieven ontwikkelen om de effectiviteit daarvan in kaart te brengen.

In het team MeMo kind zijn vertegenwoordigd:

Hogeschool Utrecht Dr. Katarina Jerkovic, Brenda Grift MSc., Marjo Salentijn MSc., Dorothee Quant MSc.
KNMT/ACTA Prof. Dr. Josef Bruers
ACTA /NVvK Dr. Denise Duijster

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Mondhygiëne, Thema A-Z
autisme

Autismevriendelijke mondzorg: vertel duidelijk wat je gaat doen en hou je aan de afspraken

Om mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) goede mondzorg te geven is vaak een speciale aanpak vereist. Op 21 mei 2019 wordt een congres georganiseerd over autismevriendelijke mondzorg. dental INFO sprak met Jan Hendrik Elhorst, een van de sprekers op dit congres.

Wat is de problematiek rond mensen met autisme in relatie tot mondzorg?

“Autisme kan opgevat worden als een informatieverwerkingsproces waardoor patiënten anders denken en anders doen dan een gemiddelde patiënt. Daarnaast kan er sprake zijn van inflexibiliteit: men kan slecht omgaan met (onverwachtse) veranderingen. Besef dat een tandartspraktijk voor kinderen, volwassenen en oudere patiënten met autisme al snel een bron van spanning kan zijn. Door veel (onverwachte) zintuiglijke prikkels kan de patiënt snel onrustig, geprikkeld, afgeleid en chaotisch worden. Uiteindelijk kan dit leiden tot (extreme) onzekerheid, stress, vermoeidheid, angst, een ‘meltdown’ of een ‘shutdown’.”

Hoe ziet autismevriendelijke mondzorg eruit?

“Heel belangrijk is om voorspelbaar te werken met veel herhalingen. Bij elke handeling moet je weer duidelijk maken ‘wat’ er gaat gebeuren, ‘hoe’ dit gedaan wordt, ‘wanneer’ het begint en eindigt, ‘waar’ het plaatsvindt en ‘wie’ wat doet. Doe ook altijd precies wat je gezegd hebt. Als je een afspraak met iemand maakt, vertel dan exact wat je gaat doen, bijvoorbeeld drie vullingen maken met verdoving en dat dat ongeveer een uur duurt. Het is belangrijk deze afspraak niet te verzetten en er ook niet eventjes een andere vulling bij te doen. En je moet ook niet vlak voor de behandeling vragen of hij het eens zonder verdoving wil proberen. Het aanbrengen van veranderingen in de afspraak kan leiden tot paniek.”

En verder?

“Werk in een trager tempo dan normaal en wacht steeds op de reactie van de patiënt na een vraag of opdracht. Investeer veel tijd in de intake, de voorbereiding, het consult en de nazorg. Hinderlijke zintuiglijke prikkels moeten zoveel mogelijk worden vermeden en voor de patiënt aangename prikkels moeten worden ingebouwd (Sensory Adapted Dental Environments). En maak (heel) veel gebruik van diverse vormen van visuele ondersteuning.
Ouders en begeleiders zijn vaak onmisbare schakels. Als je onrust of non-coöperatief gedrag ziet bij de patiënt, moet je steeds weer nagaan of je voldoende duidelijkheid hebt geschapen.”

Als een tandarts of mondhygiënist een patiënt met autisme heeft, bij wie het moeilijk is om zorg te verlenen, wat kan hij of zij dan het beste doen?
“Als je als mondzorgverlener geen vooruitgang boekt in de mondhygiëne of de behandelbaarheid, wacht dan niet te lang met verwijzen naar mondzorgverleners met meer expertise. Veelal zijn dit tandartsen pedodontologen, tandartsen gehandicaptenzorg, tandartsen angstbegeleiding en bekwame mondhygiënisten. Hoe eerder patiënten de juiste ondersteuning krijgen, hoe beter een behandeling ‘ingeslepen’ kan worden.”

Een fascinerend onderwerp?

“Ja zeker. Heel boeiend om met collega’s mee aan de slag te zijn. De kennis op het gebied van autisme is geëxplodeerd. Zo is veel meer inzicht verkregen in de mediërende factoren bij bijvoorbeeld onzekerheid, zintuiglijke waarneming, copingstrategieën (manieren waarop we met negatieve gebeurtenissen omgaan), stress, angst en fobie. Autismevriendelijke mondzorg staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. Een meer multidisciplinaire samenwerking bij diagnostiek en wetenschappelijk onderzoek is een ‘must’. Het congres kan daarbij een waardevolle bijdrage leveren en aanzetten geven voor het ontwikkelen van een zorgproces ‘autismevriendelijke mondzorg’. Zoals een autismecoach het verwoorde: goede verantwoorde mondzorg is een cadeau voor het leven.”

Waar kunnen mondzorgverleners meer informatie vinden over dit onderwerp?

“De KNMT-brochure ‘Autisme en mondzorg’ bevat veel informatie en tips voor mondzorgverleners. Daarnaast kun je veel informatie vinden op de website van de werkgroep autismevriendelijke mondzorg www.autismevriendelijkemondzorg.nl. Hier kun je je ook inschrijven voor de nieuwsbrief van de werkgroep. Een vragenlijst voor mondzorgverleners in de huispraktijk is nog in ontwikkeling.
Een informatief boek over kinderen met autisme is ‘Geef me de 5, een praktisch houvast bij de opvoeding en begeleiding van kinderen met autisme’ door Colette de Bruin.”

Interview door Yvette in ’t Velt met Jan Hendrik Elhorst.

Jan Hendrik Elhorst (1948) is langdurig werkzaam geweest in een AWBZ- instelling voor mensen met een verstandelijke beperking en in een Centrum Bijzondere Tandheelkunde als tandarts gehandicaptenzorg. Nu is hij ‘samenroeper’ van de werkgroep autismevriendelijk mondzorg. Hij droomt van een Academische Werkplaats Autisme en Mondzorg.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Yuchi.

Met blijdschap en trots verkondigen wij de geboorte van Yuchi: symbool voor optimale mondverzorging

Onder het motto “Begin van kleins af aan” of zoals men in het Papiaments zegt: “Kuminsa fo’i chikitu” is Yuchi® Oral Health ter wereld gekomen. Yuchi als symbool om allereerst optimale mondverzorging van kleins af aan aan te leren, én bovendien, ter bevordering van publieke bewustwording en promotie van (mond)gezondheid, specifiek voor de allerjongsten èn hun ouders.

In navolging van reeds eerder uitgevoerde mondzorgonderzoeksprojecten op Curaҫao is Yuchi® en Yuchi® Oral Health bedacht door mondhygiënist Esther Reyerse en dr. Yvonne Buunk-Werkhoven én als kleintje van Chichi® tot leven gekomen door Serena Israel.

Wie is Chichi®?

Chichi® is een warmhartige Caribische vrouw, met prachtige volle rondingen. Zij vertegenwoordigt de slimme, gelukkige en zorgzame oudere zus die iedereen verdient. Ze is handgemaakt en met de hand beschilderd in heldere Caribische kleuren door lokale ambachtslieden en schilders in “Serena’s Art Factory” te Curaçao. Chichi® is een prachtig souvenir en tevens een origineel kunstwerk. Chichi® houdt van iedereen -ongeacht kleur, vorm, grootte of achtergrond- want waar liefde en hoop samenkomen, is de zoetste toekomst.

Communicatie via Facebook

Vanuit deze bijzondere samenwerking, zullen via sociale media, vooral via de Facebook pagina’s van bovengenoemde personen/organisaties, informatieve boodschappen worden gepubliceerd over (mond)gezondheid bij babies/peuters/het jonge kind.

Entertainment Education (EE) en de Theorie van Gewoontegedrag

In deze artistieke en cultuur-specifieke (mond)gezondheidsinterventie zullen Entertainment Education (EE) en de Theorie van Gewoontegedrag worden toegepast: EE is een communicatiestrategie waarbij intentioneel voorlichting en amusement worden geïntegreerd. Tandenpoetsen is een gewoontegedrag, dat door ouders bij, en na verloop van tijd door de kinderen zelf, met een dagelijkse regelmaat optimaal wordt uitgevoerd. Uiteindelijk zal tandenpoetsen als een normale of automatische actie (gedrag) plaatsvinden zonder een bewust keuzeproces. Hierbij vormen de volgende aspecten de basis voor gewoontevorming:
1 herhaling
2 automatisch
3 frequentie
4 persoonlijke stijl
5 onbewust
6 efficiënt
Op World Oral Health Day (WOHD – 20 maart) is Yuchi® en Yuchi® Oral Health springlevend en worden er foto’s en posters online verstuurd. Eveneens zal deze ‘geboortekaart of poster’ onder consultatiebureaus, crèches en kinderdagverblijven op Curaçao worden verspreid.

Met blijdschap en trots verkondigen wij de geboorte van Yuchi symbool voor optimale mondverzorging.jpg

Met blijdschap en trots verkondigen wij de geboorte van Yuchi symbool voor optimale mondverzorging 2.0

Door:
Esther Reyerse & Yvonne Buunk-Werkhoven

Foto’s:
Serena Isreal

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Promotiefilmpje voor bekendheid mondhygiënist bij het grote publiek

Promotiefilmpje voor bekendheid mondhygiënist bij het grote publiek

In 2018 stond Stichting Goed Gebekt met een stand op de Huishoudbeurs. Naast het scoren van DPSI’s namen zij ook een enquête af. Hieruit bleek dat 77,6% van de mensen niet weet dat de mondhygiënist vrij toegankelijk is. Een schrikbarend hoog cijfer. Stichting Goed Gebekt heeft daarom het initiatief genomen om de mondhygiënist bij het grote publiek onder de aandacht te brengen met een promotiefilmpje.

De video is opgenomen in de praktijk van tandarts Axel van der Heide in Bodegraven.

“Uiteraard heeft de stichting niet de middelen om het filmpje op televisie te vertonen maar als iedere mondhygiënist het filmpje op zijn of haar (privé) facebook, Instagram of LinkedIn deelt dan moet het lukken om een flink publiek te bereiken. Daarnaast is het filmpje te gebruiken voor de praktijk website, op wachtkamer tv’s, en wat al niet meer”, zegt Maja Koster, bestuurslid van Stichting Goedgebekt.

 

Stichting Goed Gebekt is een non-profit stichting. Al het geld van de donateurs wordt gebruikt voor promotie van de mondhygiënist. De stichting is financieel afhankelijk van donateurs. Ook donateur worden? Kijk op www.goedgebekt.net

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
Gouden Boekje Wiwi Wit: KunstZinnig cadeautje of bijzonder bezoekje?

Gouden Boekje Wiwi Wit: KunstZinnig cadeautje of bijzonder bezoekje?

De beroemde Gouden Boekjes zijn aan boord van het ss Rotterdam! De expositie over 65 jaar Gouden Boekjes is te bezichtigen tot 31 december 2018 op de SS Rottterdam.

SS-Rotterdam

Gouden Boekje Wiwi Wit op expositie

Een afbeelding met ‘fluoride tandpasta’ uit Wiwi Wit, het leven van een kindertand geschreven en getekend door Marion Bloem @2017,  is onderdeel van de expositie. Het Gouden Boekje Wiwi Wit is geïnitieerd door en kwam tot stand onder inhoudelijke verantwoordelijkheid van Yvonne Buunk-Werkhoven en Dagmar Else Slot. Met financiële ondersteuning van de beroepsverenigingen in de mondzorg KNMT, NVM en ANT.

In de speciale uitgave ‘Alles wat ik weten wil heb ik uit een Gouden Boekje’ van de uitgever Dik Broekman, tevens de samensteller van het boek, staat op bladzijde 3 “Poets je tanden”.

Alles wat ik weten wil heb ik uit een Gouden Boekje

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
inplannen

Mag uw patiënt onder werktijd een tandarts bezoeken?

Het inplannen van een tandartsafspraak kan lastig zijn voor patiënten omdat het een conflict kan veroorzaken met werk. Veel patiënten bezoeken de tandarts daarom tijdens werktijd, wat niet altijd wordt gewaardeerd door de werkgever. In dit artikel wordt verder toegelicht of dit wel of niet zou moeten mogen.

Consequentie in afspraken tijdens werktijd

Wettelijk gezien bestaan er geen vastgestelde regels of een tandartsbezoek wel of niet binnen werktijd mag worden gepland. Het kan echter wel zo zijn dat hier een besluit over is gemaakt dat is vastgelegd in een cao of arbeidsvoorwaardenreglement. Indien dit het geval is, moeten deze afspraken worden aangehouden. Hierbij is het wel belangrijk dat er consequent met de regels moet worden omgegaan. Dat betekent, op het moment dat een regulier tandartsbezoek wordt toegestaan dan moet een werknemer ook een afspraak met een fysiotherapeut kunnen inplannen tijdens werktijd, en andersom. Behandelingen met enkel een cosmetische aard mogen nooit tijdens werktijd worden gepland.

Opstellen van duidelijke regels

Om te voorkomen dat er onenigheid of onduidelijkheid ontstaat rondom het inplannen van (tandarts)afspraken tijdens werkzaam, is het raadzaam om als werkgever hier duidelijke regels over op te stellen. Zo kan bijvoorbeeld worden vastgelegd wat voor afspraken wel en niet tijdens werktijd mogen worden gepland en hoe vaak per jaar dit wordt toegestaan.

Spoedeisende (tandarts)afspraken mogen wettelijk gezien altijd tijdens werktijd worden ingepland.

Bron:
Edith van Schie, Arbeidsrechtjurist in artikel op Telegraaf.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis