Hoe schep je als mondhygiënist de juiste verwachtingen bij je patiënt?

Hoe schep je als mondhygiënist de juiste verwachtingen bij je patiënt?

Het beeld dat een patiënt heeft van een mondhygiënist blijkt niet altijd overeen te komen met het beeld dat de mondhygiënist zelf wil uitdragen. Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna onderzocht de verschillen en bekijkt hoe deze verschillen te verkleinen zijn.

Nachtmerrie van mondhygiënist

De nachtmerrie van elke mondhygiënist: een nieuwe patiënt komt binnen, je vraagt wat je voor hem kunt betekenen en hij zegt dat je ‘gewoon even moet schoonmaken.’ Uiteraard bekijk je eerst de conditie van de gingiva en je ontdekt dat er sprake is van forse parodontitis. Bovendien zie je erosie en een flink gevuld gebit. Wat ga je doen? Je bent verplicht om je patiënt hiervan op de hoogte te brengen en een geschikt behandelplan voor te stellen. Anderzijds wil je de patiënt tegemoetkomen in zijn verwachtingen. Die wil met een schone mond vandaag nog de praktijk in enkele minuten verlaten. Je wilt niet dat je patiënt teleurgesteld naar huis gaat en ook nog eens een rekening krijgt voor iets waar hij niet om heeft gevraagd. Je wil geen nare gesprekken voeren over je factuur. Dus hoe ga je om met de verwachtingen van je patiënt?

Belang van de juiste verwachting

De juiste verwachting scheppen bij je patiënten is heel belangrijk. Het bepaalt of je patiënt tevreden de deur uit gaat of niet. Op het moment dat je niet aan iemand zijn verwachtingen voldoet, haakt hij al snel af. Die kersverse nieuwe patiënt komt dus niet meer. Hij heeft zelfs geen vertrouwen meer in je en misschien zelfs niet meer in de hele mondzorg. Een onderneming glorieert als je juist de verwachtingen van je klanten overstijgt. Het scheppen van de juiste verwachtingen, en zelfs iets minder dan dat, is zodoende doorslaggevend of je praktijk succesvol is.
Het prettigste voor iedereen zou zijn als men een juist beeld had van de mondhygiënist. Dat patiënten precies zouden weten wat je vak is en dus met gerichte wensen en vragen bij je zouden komen.

Hoe introduceren mondhygiënisten zich?

Op het Mondzorgforum (een besloten Facebookgroep) werd gevraagd hoe mondhygiënisten zichzelf zouden beschrijven en hoe ze door vakgenoten bij een verwijzing geïntroduceerd zouden willen worden. Enkele reacties:

Iris Oehlers

Mijn elevatorpitch: ‘Ik zorg voor een gezond gebit, waarbij ik mensen help bij tandvlees- en tandproblemen. Maar ik probeer vooral problemen in de mond te voorkomen bij kinderen en volwassenen.’

Amal Bouisa

De mondhygiënist zorgt ervoor dat aan de hand van een individueel zorgplan het gebit en al het weefsel daaromheen gezond blijft. De mondhygiënist voorkomt alle problemen in het gebit en het weefsel daaromheen door middel van preventieve maatregelen zoals voorlichting en instructie (primaire preventie). Zo verwijdert de mondhygiënist tandsteen voor het handhaven van de mondgezondheid (secundaire en tertiaire preventie). En zorgt de mondhygiënist door middel van gedragsverandering (coaching, motivational interviewing) dat de verandering naar een gezond mondhygiënegedrag plaats zal vinden (motiveren).

Annemieke Cremers

De mondhygiënist houdt zich bezig met de gezondheid van de mond. Als er een chronische ontsteking aanwezig is (die je meestal niet voelt) kan dat invloed hebben op de algehele gezondheid.

Britt Barkhuis

Je hebt een tandarts die handelt bij gaatjes in de tanden en je hebt een mondhygiënist. Wij werken meer preventief en dus ter voorkoming van de gaatjes en tandvleesontsteking. Wij willen een gezonde situatie van het tandvlees, samen met de patiënt, realiseren.

Angelica M. in ’t Veld

De mondhygiënist houdt zich vooral bezig met het bereiken van een goede mondgezondheid. Een goede mondhygiëne voorkomt problemen in de mond. De grootste groep patiënten die wij zien zijn mensen met tandvleesproblemen. Voor hen wordt er een individueel behandelplan opgesteld wat bestaat uit het geven van voorlichting en adviezen over mondhygiëne en leefstijlfactoren. Er worden afspraken gemaakt voor het uitgebreid verwijderen van tandsteen en het monitoren van het gebit.

Imago van de mondhygiënist

Welk beeld hebben patiënten van een mondhygiënist? We vroegen het via de Facebookgroep RuM aan willekeurige mensen. Dit waren de reacties:

“Ik ga keurig twee keer per jaar. De tandarts en mondhygiënist vullen elkaar aan. Geen pretje, maar noodzakelijk. De mondhygiënist maakt schoon (tandsteen) en de tandarts kijkt naar kwaliteit van de tanden en het glazuur. Ze hebben wel contact over hun bevindingen van het gebit, maar ieder heeft zijn eigen vakgebied.”

“Tijdens het zwangerschapsverlof van de mondhygiënist die bij mijn tandarts werkt, had de tandartsassistent tandsteen verwijderd. Ik noemde haar per ongeluk de mondhygiënist, maar dat was dus verkeerd. Voor mijn gevoel deed de assistent het niet anders dan de mondhygiënist, maar dat had ik dus fout begrepen. Maar wat nu het verschil tussen die twee behandelingen is, weet ik nog steeds niet.”

“Mondhyena noem ik die van mij altijd…Hij doet het vieze, maar belangrijke werk voor de tandarts. Mijn tandarts hoeft me alleen maar te controleren, meer niet. Ik zie de mondhygena vaker en langer en hij is mijn alternatief voor iedere dag met ragertjes aan de slag waar ik me niet toe kan zetten…”

“Als mijn vorige tandarts mij eerder had doorwezen, dan had ik geen parodontitis opgelopen en daarbij een kies verloren. Ben nog steeds boos op die man. Ik hoor hem nog zeggen ‘wat heeft u een mooi gebit’. Nu ga ik om de drie maanden. Een mondhygiënist zorgt ervoor dat je gebit vrij gemaakt wordt van tandsteen. Kijkt je streng aan met ragers en zo. Anders moet je terugkomen om de drie maanden. Maar ook zorgt hij ervoor dat je geneest van parodontitis. Dat maakt je leven een stuk aangenamer en geeft je het uitzicht dat je heel je leven met je gebit kan doen. En het gevoel dat je gebit echt schoon is, dat heeft ook wel iets.”

“Ik ga om de drie maanden. Daarom hoef ik maar een keer in de twee of drie jaar naar de tandarts. Behalve schoonmaken geeft Inge ook altijd advies hoe ik moet poetsen. Niet streng, maar informatief. Ben altijd blij als ik weer naar haar toe mag, want daarna voel ik me ook echt schoon. Ik zie het als een uitje, net als naar de kapper, pedicure, of naar de schoonheidsspecialist.”

“Iemand die de tanden schoonhoudt en tegenwoordig ook gaatjes mag vullen. Ik ga wel naar de tandarts.”

“Ik meende al vele jaren twee keer per jaar naar de mondhygiënist te gaan. Vertelde de nieuwe me bij het laatste bezoek dat ik al die jaren ‘slechts’ de mondpreventieassistent heb bezocht en dat zij dat ook is. Ik was ontgoocheld.”

“Ik ga al jaren twee keer per jaar. De eerste jaren naar de mondhygiënist gespecialiseerd in parodontitis en nu naar de normale. Tenminste, ik vermoed een normale en niet een mondpreventieassistente, de tarieven zijn van de hygiënist in elk geval.”

“Inmiddels twee kaakoperaties en een kincorrectie achter de rug. Die mondhygiënist is zo erg nog niet, lekker gereinigde tandjes!”

“Ach ze verzinnen het allemaal om per keer weer extra behandelingen te kunnen factureren. Ik ga een keer per jaar naar de tandarts en een keer per jaar naar de mondhygiënist. Iedere keer als ik daar kom, willen ze me platspuiten met verdoving. Rot op! Ik hoef dat niet. Wat een ander wil moeten ze zelf weten. Voor een controle of een mondhygiënebehandeling hoef ik geen verdoving. Vroeger vond ik de tandarts zeer interessant. Tegenwoordig is er niets meer aan. En een verdoving hoef ik pas als er iets getrokken moet worden. Eerder niet.”

“Ik ging/hoefde nooit. Mijn tandarts vond het niet nodig en ik was het met hem eens. Nu een nieuwe tandarts (met bijkomende hygiënist waar ik helemaal geen zin in had) en ben al diverse malen geweest. Diepe pockets gevonden die nu, na twee of drie behandelingen en mijn eigen schoonmaakregime, sterk verminderd zijn. Verbetering alom dus.”

“Ik ga heel graag en vier keer per jaar naar de mondhygiënist. En de mijne is echt de allerbeste! Zij zorgt ervoor dat alle tandplak en eventueel tandsteen zacht en definitief wordt verwijderd. Polijst mijn gebit ook. Zo fijn!”

In eigen woorden…

De bovenstaande quotes zijn dus de woorden die je patiënten zelf gebruiken en die ze dus ook echt begrijpen. Slechts een iemand reageerde nog nooit naar de mondhygiënist te zijn geweest en geen idee te hebben van wat het dan zou zijn. Opmerkelijk is dat patiënten het verschil tussen de mondhygiënist en preventieassistent niet kennen en zelfs niet opmerken. Ook zou de mondhygiënist het alternatief zijn voor het zelf goed bijhouden van het gebit, terwijl dat juist niet de bedoeling is. Tevens blijkt dat men niet op de hoogte is dat de tarieven over de hele mondzorg gelijk zijn. Verder verdenkt men ons ervan dat we er enkel zijn om de rekening op te plussen. Anderzijds blijkt dat veel mensen het wel heel prettig vinden, zowel tijdens als na de behandeling. Daarnaast komen zij er achter dat de mondhygiënist een meerwaarde heeft ten opzichte van de tandarts.

Discrepantie

Als men bekijkt wat mondhygiënisten zelf zeggen en dit naast de uitspraken van patiënten legt, dan valt er nog wat op. De mondhygiënist zelf zegt bezig te zijn met problemen te voorkomen, terwijl de patiënten het meer hebben over problemen oplossen. Bovendien zeggen mondhygiënisten meer met de mond in het geheel bezig te zijn en patiënten hebben het louter over het tandvlees. Ook lijken de patiënten het opstellen van een behandelplan van ondergeschikt belang te vinden of minder opvallend en hebben het meer over de praktische uitvoering. Daar zit een discrepantie in. NVM-mondhygiënisten benoemt zelfs het in kaart brengen van de mondgezondheid en het opstellen van het behandelplan als eerste en daar wordt eigenlijk verder niet over gepraat.
Alhoewel er in de media behoorlijk veel verschijnt over de relatie tussen mondgezondheid en de algemene gezondheid, lees je ook hierover niks terug in zowel de uitleg van de mondhygiënisten als van de patiënten. Alleen Annemieke legt dit wel uit. Ook wordt er niks gezegd over topics als zelfvertrouwen, relatie(s), carrière, pijn en eetlust.

Wat te doen?

Op het moment dat wij mondhygiënisten willen dat patiënten snappen wat ons vak is, zullen we hier zelf helder over moeten zijn. Tijdens de behandelingen zullen we dit moeten blijven uitleggen. Wat bekijken we precies in de mond, waarom bekijken we dit en welke invloed heeft onze behandeling op het geheel? We zullen onze patiënten meer bewust moeten maken van wat er in ons hoofd afspeelt. We moeten actief vragen naar hoe zij zich voelen op gebied van zelfvertrouwen, eetlust, relaties, carrière, gezondheid en pijn. Dit onderscheidt ons van andere vakgenoten. Door dit in kaart te brengen, zal het bij onze patiënten beter beklijven. Door hun eigen woorden te gebruiken in de communicatie naar buiten, kunnen we een eerlijk beeld schetsen van welke verwachtingen patiënten kunnen hebben voordat ze bij je in de stoel komen. Niet alleen is dit direct naar de patiënt nodig, maar ook naar (potentiële) verwijzers. Verwijzers zijn diegenen die het beeld bij de patiënt scheppen. Het is onwenselijk als zij onze patiënten wijsmaken dat ze komen voor ‘even schoonmaken.’ Dat is niet de essentie van ons vak. De mondhygiënist kijkt verder dan zijn neus lang is en bekijkt de mond en de mens als geheel. We behandelen geen tanden, we behandelen mensen met een doel. Vooralsnog lijkt het erop dat onze echte handelswijze en doel nog niet voldoende duidelijk zijn bij de meerderheid van onze patiënten. Zodra dit duidelijk is, zullen mondhygiënisten veel beter kunnen helpen, omdat er een gerichte zorgvraag ontstaat. Een heldere communicatie van ons vak levert meer kwaliteit op en vertrouwen over de hele linie van mondzorg.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
ouders te informeren over mondzorgvergoeding

KNMT is blij met initiatief zorgverzekeraars om ouders te informeren over mondzorgvergoeding

Zorgverzekeraars gaan hun verzekerden met kinderen die niet naar de tandarts gaan voortaan gerichter informeren. Brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland maakt dat bekend nadat de Autoriteit Persoonsgegevens haar heeft laten weten dat zorgverzekeraars dat inderdaad is toegestaan. De beroepsvereniging van tandartsen KNMT is blij met de stap van de zorgverzekeraars.

Hogere opkomst bij tandarts

KNMT-voorzitter Wolter Brands: ‘Wij geloven dat het gericht aanschrijven van ouders een substantiële bijdrage zal leveren aan een hogere opkomst bij de tandarts -en daarmee betere kindergebitten. Nu komt maar liefst een op de vijf kinderen niet op controle, en in sommige steden en regio’s is de opkomst nog lager. Eerdere pilots hebben uitgewezen dat deze aanpak werkt. In het bijzonder hopen we dat kinderen in achterstandssituaties beter bereikt worden met de boodschap dat mondzorg voor kinderen tot 18 jaar wordt vergoed uit de basisverzekering. Vaker dan kinderen uit kansrijkere gezinnen komen ze nu niet regelmatig bij de tandarts, wat tot onnodige gebitsproblemen kan leiden.’

Zorgverzekeraars hebben de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) in september vorig jaar gevraagd welke ruimte er binnen wet- en regelgeving bestaat om verzekerden persoonlijk te informeren over de vergoeding van mondzorg. Deze vraag was gerezen nadat enkele verzekeraars ouders van kinderen die niet naar de tandarts of mondhygiënist waren geweest, hadden aangeschreven.

De AP heeft nu laten weten dat zorgverzekeraars hun verzekerden mogen aanschrijven als er serieus aanleiding is om te veronderstellen dat veel verzekerden niet goed bekend zijn met de inhoud van hun zorgverzekeringsovereenkomst, bijvoorbeeld omdat zij niet weten dat de mondzorg voor kinderen tot 18 jaar wordt vergoed vanuit het basispakket. Het gebruik van declaratie- en persoonsgegevens voor andere doelen — zoals voorlichting van verzekerden en direct marketing — is niet toegestaan.

Gerichter informeren

Volgens ZN hebben verschillende zorgverzekeraars hun verzekerden in breder kader al eerder geïnformeerd over de vergoeding van mondzorg vanuit het basispakket. Op basis van de ruimte die de AP nu geeft, kunnen zorgverzekeraars verzekerden met kinderen die niet naar de tandarts of mondhygiënist, nog gerichter gaan informeren.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Zo ga je om met de hoge verwachtingen van patiënten

Zo ga je om met de hoge verwachtingen van patiënten

Door de continue confrontatie met goed verzorgde gebitten (die er online soms nog mooier uitzien dan ze daadwerkelijk zijn) gaan mensen zelf ook op zoek naar de mooiste versie van hun gebit. Het aantal esthetische tandheelkundige behandelingen is de laatste jaren dan ook toegenomen. Steeds meer mensen nemen alleen nog maar genoegen met de beste versie van zichzelf. Bovendien is tandheelkundige informatie (correct of foutief) 24/7 binnen handbereik, waardoor meer patiënten een sterk idee hebben van hoe hun behandeling eruit zou moeten zien. Er ontstaan dus niet alleen andere verwachtingen rondom de eigen glimlach, maar ook rondom hoe deze bereikt dient te worden.

Verwachtingen van patiënten

Daarom is het belangrijker dan ooit om voorafgaand aan de behandeling vast te stellen wat u als tandheelkundige kunt bereiken, zodat de verwachting van de patiënt naar een realistisch niveau kunnen worden gebracht. Volgens Standards for the Dental Team van de Britse dentale toezichthouder General Dental Council verwachten patiënten het volgende:

  • Dat er naar hen geluisterd wordt en dat hun voorkeuren en zorgen in acht worden genomen
  • Dat ze als individu worden behandeld en dat hun persoonlijke cultuur, normen en waarden gerespecteerd worden
  • Dat alle medewerkers van de praktijk eerlijk en integer handelen
  • Dat alle aspecten van hun gezondheid en welzijn in acht worden genomen en dat ze tandheelkundige zorg krijgen die geschikt voor hen is

Transparantie en communicatie van begin tot einde

Dat de patiënt dus steeds hogere verwachtingen heeft, is duidelijk. Maar hoe ga je hier mee om als behandelaar? Hoe kun je de verwachtingen effectief bijstellen naar een realistisch niveau? Twee woorden zijn hierin essentieel: transparantie en communicatie.
Vanaf het moment dat een nieuwe patiënt je praktijk binnenloopt moet er een open en eerlijke communicatie plaatsvinden.

Dat begint met luisteren naar de wensen en zorgen van de patiënt. Luister met een onbevooroordeeld oor en vraag door waar onduidelijkheden zijn. Vervolgens is het belangrijk dat je eerlijk en transparant bent wanneer je uitlegt wat je allemaal kunt doen. Het kan helpen om hier visuele middelen bij te gebruiken.
Vraag ook geregeld of de patiënt begrijpt wat je bedoeld. Wanneer het voor beide partijen volledig duidelijk is hoe de behandeling eruit zal zien, wat de verwachtingen en risico’s zijn, wat het einddoel is en hoe de prijs is opgebouwd, kan er een behandelplan worden opgesteld. Bespreek het behandelplan en geef dit geschreven plan mee aan de patiënt zodat hij hierover kan nadenken voordat hij een definitief akkoord geeft.

Blijf gedurende de behandelperiode vervolgens bij elke stap uitleggen wat je doet en wat het risico en doel is. Het blijft uiterst belangrijk om vast te stellen dat de patiënt begrijpt wat je doet en hun volledige toestemming te hebben bij elke stap van de behandeling. Houd bij je uitleg bovendien rekening met de wensen en zorgen van je patiënt en speel hier op in.

Elke patiënt is uniek

Elke patiënt is anders. Daarom is het belangrijk om altijd transparant te zijn en te blijven communiceren. Ten eerste om de patiënt volledig te informeren en hun verwachtingen realistisch te houden, maar ook om rekening te houden met de wensen, verwachtingen en zorgen van je patiënt. Zo kun je zelfs de hoge verwachtingen die sociale media ons opleggen bijstellen, wat enkel meer tevreden patiënten op zal leveren.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Bijna helft van Nederlanders voor digitale huisartsenzorg

47% van de Nederlanders ziet het wel zitten om digitaal contact te kunnen hebben met een huisarts. Dit zou ook deels het tekort aan huisartsen kunnen oplossen. Zou digitalisering van de mondzorg volgens u een volgende stap kunnen zijn?

Even met een huisarts chatten over niet-ernstige klachten, of even checken of een bezoekje nuttig zou zijn. Het klinkt als toekomstmuziek, maar als het aan ongeveer de helft van de Nederlanders ligt mag dit best de werkelijkheid worden. Op verzoek van de zorgverzekeraar CZ peilde Kantar de mening van patiënten over digitalisering van de zorg. Het resultaat laat zien dat men in het algemeen positief staat tegenover digitale huisartsenzorg.

Ontlasten van de eigen huisarts

Door bij niet-ernstige klachten eerst met een huisarts te chatten kan de eigen, fysieke huisarts worden ontlast. Deze krijgen daardoor meer tijd om anderen persoonlijk te helpen. Daarnaast kan het het huisartsentekort verminderen.

Laagdrempeligheid groot voordeel

Hoewel het misschien als een verrassing komt, is het best logisch dat patiënten digitale zorg aanmoedigen. Mensen mogen dan wel tevreden zijn met hun eigen, fysieke huisarts, een afspraak maken blijkt toch regelmatig een drempel te zijn. Het is voor een derde van de mensen lastig om een bezoek in te plannen. Wanneer je 24 uur per dag online terecht kan, valt dit probleem weg. Voor veel mensen is de laagdrempeligheid en het gemak van digitale zorg een groot pluspunt.

Zorgverzekeraar blij met resultaten

De zorgverzekeraar CZ is blij met bovenstaande conclusies. Joep de Groot, bestuursvoorzitter van CZ, zegt: “In onze visie is én blijft de fysieke huisarts de spil van de huisartsenzorg. Maar digitaal spreekt aan, dat laat het onderzoek wel zien. Het draagvlak voor digitale manieren van zorg verlenen is bij verschillende groepen best groot. En dat is belangrijk, want door tekorten zien we dat huisartsen flink onder druk komen te staan. En in sommige regio’s is het echt steeds lastiger om een huisarts te vinden. Dat willen we oplossen en digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol.”

Taak weggelegd voor zorgverzekeraars

Dat zorgverzekeraars in dit proces belangrijk zouden kunnen zijn komt ook uit de resultaten naar voren. Maar liefst 73% van de respondenten laat blijken dat ze binnen het digitaliseringsproces een rol zien weggelegd voor de zorgverzekeraars. De meerderheid vindt echter wel dat het in eerste instantie een taak voor de huisartsen zelf is.

In hoeverre bent u het eens met deze stelling:
Digitale mondzorg is een goede aanvulling op de reguliere mondzorg.

Doe mee en vul 3 vragen in.

Maak uw eigen enquête voor feedback van gebruikers

 

Bron:
CZ

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Partnernieuws, Partnernieuws

Hoe kun je het beste omgaan met patiënten met een vermijdende persoonlijkheid?

In je mondzorgpraktijk kun je te maken krijgen met verschillende typen patiënten. Hoe je het beste kunt reageren op patiënten met een vermijdende persoonlijkheid vertelde dr. Thunnissen tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.

Vermijdende persoonlijkheid

Iemand met een vermijdende persoonlijkheid is het type patiënt dat vaak niet komt. Hij belt vaak af, maakt behandelingen niet af en zal irritatie bij je opwekken. Als je meer over de achtergrond van zo’n iemand weet, zal je je minder snel ergeren, compassie krijgen en er mee weten om te gaan.

Persoonlijkheidsstoornis

Vermijden van conflicten kennen we allemaal. We schamen ons allemaal wel eens en kwetsbaar opstellen is niet eenvoudig. Het is pas een persoonlijkheidsstoornis als het leidt tot schadelijke en rigide patronen in denken, voelen en gedrag die negatieve gevolgen hebben voor werk en relaties. Een vermijdend persoon is een inflexibel persoon. Veel trekken van een persoonlijkheidsstoornis of -probleem herken je vaak eerder bij een van je collega’s of bij een familielid, maar minder bij jezelf. Het gedrag van een vermijdend persoon kan tot veel klachten voor de persoon zelf leiden maar is vaak minder opvallend en heftig dan het gedrag van iemand met narcisme of borderline.

Als kind

Mensen die vermijdend gedrag vertonen, kunnen een aangeboren angstig temperament hebben. Zij waren als kind al angstig, wat zich uitte in het hebben van heimwee en in het schoolreisje niet leuk vinden. Hoe de ouder hierop reageert, is van essentieel belang. De ouder kan te beschermend optreden of juist de emotie niet opvangen en dus het kind verwaarlozen. Als ouders zeggen: “Stel je niet aan!”, dan kan de angst juist groter worden. Er moet dus een middenweg in gevonden worden. Kinderen waarvan de ouder vaak weg is, hebben meer kans op een persoonlijkheidsstoornis dan bij diegenen met een sterk sociaal netwerk zoals in een dorp.

Combinatie

Mensen kunnen al heel jong besluiten dat ze continu op hun hoede moeten zijn en steeds maar de kat uit de boom kijken. Mensen met vermijdend gedrag hebben vaak trauma’s opgelopen. Zij besluiten dat conflicten vermeden moeten worden, dat ze niet aantrekkelijk zijn en minder zijn dan anderen. Je kan zien dat de combinatie tussen aangeboren temperament, matching met de ouders en ervaringen in de jeugd en daarna, mensen naar het negatieve pad kan trekken. Als een kind bijvoorbeeld niet gekozen wordt bij gym, wordt de (angstige of onzekere ) persoonlijke aanleg versterkt. “Zie je wel”, denkt men dan.
Dit gebeurt ook bij volwassenen: als iemand met een vermijdende persoonlijkheid een kamer binnenkomt en de mensen lachen, denkt deze persoon algauw dat hij uitgelachen wordt, terwijl iemand anders denkt dat er net een leuke mop is verteld.
Daarnaast speelt de factor toeval ook een rol in het ontstaan van een persoonlijkheidsstoornis: welke gebeurtenissen en mensen komen er op je levenspad? Wat maak je mee in liefde en werk?

Arrogant

Herken je een patiënt die deze patronen heeft? Wat roept dit op? Roept het zorg op of irritatie? Soms kan arrogantie een overdekking zijn van iets anders. Zo’n persoon kan juist heel kwetsbaar en onzeker zijn. Probeer dus niet vanuit je eerste emotie te reageren als je iemand arrogant vindt. Professionele distantie is belangrijk bij een dergelijke patiënt, maar ook betrokkenheid. Probeer hierin de balans vinden.

Accepterende houding

Een positieve bevestiging doet het altijd goed. Zeg bijvoorbeeld: “Fijn dat je er bent.” Vermijdende mensen zijn vaak heel precies. Die willen alles weten, tot in detail. Laat weten dat dit oké is. Zie het als een kwaliteit en laat de regie bij de patiënt. Probeer vermijdende patiënten te zien als een uitdaging en niet als mensen die jou bewust het leven moeilijk maken. Ga na wat er onder ‘moeilijk gedrag’ zit en probeer daar op in te gaan. Wees zelf de baas over je eigen communicatie. Gebruik hierbij effectieve transacties.

Transactionele analyse

De ander reageert op wat hij denkt dat jij bedoelt. Vaak denk jij dat jij wel duidelijk bent, maar dat de ander het niet snapt. Steek hand in eigen boezem, als er problemen optreden in de communicatie, want dan kan je de communicatie sturen. Wat er met effectieve transacties wordt bedoeld, wordt aan de hand van het model ‘transactionele analyse’ uitgelegd. Daarmee deel je persoonlijkheden in:

  • Volwassenen;
  • Ouder;
  • Kind.
    (omdat het niet om daadwerkelijke volwassenen, ouders of kinderen gaat maar om concepten waarmee we de persoonlijkheid kunnen begrijpen, schrijven we ze met een hoofdletter)

‘Kind’ is op te delen in ‘het aangepaste Kind’ en ‘het natuurlijke Kind’. Het ‘aangepaste Kind’ is coöperatief en gehoorzaam en het ‘natuurlijke Kind’ is spontaan en creatief. De ‘structurende Ouder’ kan grenzen stellen. De voedende kant van de Ouder is meer zorgzaamheid. De Volwassene reageert adequaat in het hier en nu.

Zorgzaam en begrenzen

Stel je stelt de vraag: “Hoe vaak poetst u?”, dan is dat een volwassen vraag waarbij je om informatie vraagt. De patiënt kan hier echter kritiek in horen, zoals een kind. Hij ziet dan een ouder in je en kan dan in angst schieten. Als je zegt: “Ik vroeg gewoon, hoe poetst u?“, dan wordt de angst groter. Dus je moet eerst even geruststellen in je ouderrol. “Geen zorgen, het is echt puur een vraag ter informatie. Ik vraag dit aan iedereen.” De vermijdende patiënt kan ook denken: “Het is het weer niet goed!” en reageert zodoende met boosheid. Op dat moment voel jij je als behandelaar misschien bekritiseerd en raak je uit je professionele rol. Je wordt misschien timide en slikt je vraag in of je reageert geïrriteerd met: “Je hoeft niet zo boos te doen, ik vroeg gewoon…” De patiënt kan dan weglopen en voelt zich niet begrepen. Dan heb je helemaal de poppen aan het dansen. Begrens dan: “Ik stop even, want het lijkt alsof u allemaal dingen in uw hoofd haalt. Ik ga u eerst even van informatie voorzien, want ik merk dat u angstig wordt.” Zorgzaam zijn is goed, maar begrenzen is ook belangrijk. Dus je wisselt van zorgzaam naar begrenzend en naar volwassen.

Naar volwassen

Als jij volwassen doet en de ander reageert volwassen, dan zit je op hetzelfde level en kan je informatie blijven geven. Als je merkt dat de patiënt naar een andere emotie wisselt, bijvoorbeeld door er om heen te draaien en angstig wordt, dan moet je naar ‘Ouder’ wisselen. Ook als iemand boos wordt, dan is het goed om te begrenzen. “Ho wacht, dat is niet wat we gaan doen. Ik wil u vragen of het u gaat lukken om even te luisteren.” Als dat niet lukt, blijf dan afwisselend begrenzen en ondersteunen, totdat je merkt dat iemand weer aanhaakt om het gesprek vanuit de posities Volwassene-Volwassene voort te zetten.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van Moniek Thunnissen tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’ van Lemion.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Moeilijke patiënten

Moeilijke patiënten? Zo behoud je je energie

Waarom kosten bepaalde patiënten mij meer energie dan anderen? En waarom kost bepaald gedrag van patiënten je collega geen en jou veel energie? Fenno Moes geeft een antwoord op deze vragen.

De Amerikaanse psycholoog Albert Ellis zei in het verlengde van de Griek Epictetus: “ Het is niet de gebeurtenis die onze emoties bepaalt maar de wijze waarop wij over de gebeurtenis denken bepaalt de emotie”.

Vertaald naar jezelf:

Het zijn niet de gebeurtenissen die bepalen hoe ik mij voel, maar de manier waarop ik tegen die gebeurtenissen aankijk.

Verschillende mensen maken een vreselijke situatie bijvoorbeeld een ongeluk mee, sommige doet het niets, anderen zijn getraumatiseerd. Kan je dan zeggen dat dat ongeluk de emoties oproept? Nee.

Maar ook in het klein, hoe komt dat dat ik me mateloos irriteer aan het gedrag van patiënt Piet, terwijl jij er niet warm of koud van wordt.

Rationele Emotieve therapie met het ABC model
Ellis ontwikkelede de Rationele Emotieve therapie met het ABC model.
A staat voor Activating event (de Gebeurtenis)
B staat voor Believe (de Gedachte)
C staat voor de Consequences ( Gevoel, Gedrag)

In het spraakgebruik en in het dagelijks leven gaan we ervan uit dat A C oproept. Er gebeurde dit en daar werd ik erg Boos, Blij, Bedroefd of Bang van.

Ellis zegt: Er gebeurde dit, daar dacht ik dat over, en vervolgens, voelde ik dat.

Zelfde situatie, ander gevoel

Een voorbeeld.
A. Ik heb met mijn vrouw afgesproken om 20.00 uur bij de bioscoop. Het is 20.15. Ze is nog niet gearriveerd.
B. Waarom kan ze nou nooit eens op tijd zijn. Ze is altijd te laat.
C. Irritatie(gevoel) en ga sjacherijnig reageren (gedrag)

Of

A. Ik heb met mijn vrouw afgesproken om 20.00 uur bij de bioscoop. Het is 20.15. Ze is nog niet gearriveerd.
B. Misschien heeft ze wel een ongeluk gehad.
C. Angst, bezorgd(gevoel), sluit haar in mijn armen (gedrag)

Of

A. Ik heb met mijn vrouw afgesproken om 20.00 uur bij de bioscoop. Het is 20.15. Ze is nog niet gearriveerd.
B. Zou ze een ander hebben. Ze gaat vreemd.
C. Angst, twijfel(gevoel), stel allerlei vragen waar ze was vandaag(gedrag).

Je ziet dat er aan de situatie niets is veranderd. De emoties die het oproept komen door mijn gedachte.

Helpende en niet helpende emoties

Je kan bij emoties een onderscheid maken tussen helpende en niet-helpende emoties.

EMOTIE

  • boos
  • bang
  • blij
  • bedroefd

Helpende variant

  • geïrriteerd
  • bezorgd
  • tevreden
  • teleurgsteld

Niet-helpende variant

  • Ziedend
  • in paniek
  • euforisch
  • gedeprimeerd

De emoties zijn niet-helpend omdat ze je niet in staat stellen adequaat op een situatie of persoon te reageren en dus veel energie kosten.Deze niet helpende emoties worden veroorzaakt door, zoals Ellis noemt Irrationele gedachten.

Veel voorkomende irrationele gedachten
In het boek “Beren op de weg, spinsels in je hoofd’ (IJzermans, Dirkx) worden vijf veel voorkomende irrationele gedachten onderscheidden.

Fanatiek perfectionisme

De overtuiging dat je geen fouten mag maken. Fouten maken betekend falen. Je MOET alles perfect doen. Perfectionisten creëren spanning omdat het nooit goed zal zijn.

Het rampdenken

De overtuiging dat je geen fouten mag maken. Fouten maken betekend falen. Je MOET alles perfect doen. Perfectionisten creëren spanning omdat het nooit goed zal zijn. De rampdenker ziet allerlei verschrikkelijke dingen die er zouden kunnen gebeuren. “Zie nu gaat alles helemaal verkeerd. (als er een fout gemaakt wordt). Hij overdrijft alles.

Lage Frustratietolerantie (LFT)

Mensen met een LFT zien op tegen dingen en denken dat deze te moeilijk en te zwaar zijn. Reageren snel emotioneel als iets tegenzit. ; “O, dat kan ik niet tegen”. Ik snap niet hoe dat nieuwe programma werkt, ik haat computers”. Net als ik met de trein ga, heeft ie vertraging. Dat is toch onverdraaglijk

De Liefdesjunk

De liefdesjunk denkt dat het noodzakelijk is dat mensen je aardig vinden en je gedrag goedkeuren. Oftewel mensen Moeten mij aardig vinden, anders is het verschrikkelijk. Het is ook verschrikkelijk om afgewezen te worden.

Eisen aan anderen en de wereld

Een veel voorkomende irrationele eis is dat andere mensen zich anders moeten gedragen dan ze doen, wen dat de wereld ander in elkaar zou moeten zitten. “Heb ik alles voor hem gedaan, laat ie me zitten. Dat kan toch niet?, Ze neemt weer een vrije dag, dat doe je toch niet, dat doen wij toch ook niet. Ik doe altijd mijn best en wat krijg ik?., Stank voor dank dat is toch niet eerlijk.

Maak nu je eigen ABCtje.

A; Wat is de situatie/ waarover maak ik mij druk? Over welk gedrag van de patiënt maak ik mij druk?
C: Welke gevoelens heb ik daarbij? (zowel emoties als fysieke reacties aangeven) Hoe gedraag ik me?
B: Wat gaat er in mijn hoofd om? Wat denk ik allemaal? Wat moet er per se wel of niet gebeuren? Hoe veroordeel ik mijzelf/de ander?

Als je dit in beeld gebracht en opgeschreven hebt, wat dan? Van die niet- helpende emotie maak je weer een helpende door je niet- helpende gedachten uit te dagen.
Je gaat de discussie aan met jezelf, of wat je bij B hebt opgeschreven wel echt klopt. Onderzoek of de dingen die je in je hoofd hebt waar zijn. Deze discussie ga je aan met de volgende vragen:

  • Waarom MOET het per se? Waarom mag het per se niet?
  • Hoezo gebeuren er rampen als wat ik niet wil toch plaatsvindt?
  • Waaruit blijkt dat ik er niet tegen kan als…
  • Hoezo ben ik/is hij een …(veroordeling invullen)?

Nadat je je irreële gedachte hebt uitgedaagd ga je deze gedachte vervangen door een nieuwe gedachte. Wat kun je beter denken in de plaats van je oude gedachte?.
Welke gedachten helpen mij om de situatie beter aan te kunnen?

Kom je in een vergelijkbare situatie en je merkt dat je je “oude” gedachte denkt, vervang deze dan met je nieuwe en je zult merken dat je emotie afneemt en daarmee de energie die het je kost.

Door:
Fenno Moes, oprichter van de Agressieacademie, gespecialiseerd in trainingen, workshops, presentaties en advies op het gebied van agressiepreventie en hantering.

Fenno Moes

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Augmented Reality campagne voor bewustwording mondgezondheid

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent lanceren samen de #OptraGateSelfie Augmented Reality campagne. Met dit pilootproject willen zij het belang van mondgezondheid onder de aandacht brengen van het grote publiek en bijdragen aan een goede mondzorg voor iedereen.

Elke week toont nieuw onderzoek aan dat een gezonde mond essentieel is voor de algemene levenskwaliteit. Een verzorgd gebit en gezond tandvlees dragen bij tot een betere algehele gezondheid. Goede mondzorg helpt niet alleen bij de preventie van ziektes, maar draagt ook bij tot het algemene welbevinden. Toch is het met de kennis van het brede publiek in Nederland en België rond dit thema niet goed gesteld. Daarom hebben Ivoclar Vivadent en Henry Schein Dental de handen in elkaar geslagen om de bevolking op het gebied van mondgezondheid bewust te maken en om initiatieven met betrekking tot toegankelijke en preventieve mondzorg te ondersteunen.

Een gesprek met de initiators van het project, Deborah Vermeulen-Rog, Marketing Manager bij Ivoclar Vivadent en Wendy Scheppers, Marketing Manager bij Henry Schein Dental.

Wendy Scheppers: “De cijfers tonen aan dat het belang van mondgezondheid nog niet genoeg gekend is. Onze campagne wil de bevolking rond dit thema sensibiliseren, zonder te stigmatiseren en zonder belerend te zijn.”

Deborah Vermeulen-Rog: “De #OptraGateSelfie campagne is opgebouwd rond de warme oproep om een glimlach te doneren. Mensen laten glimlachen zit in de kern van het DNA van Ivoclar Vivadent. Lachen, eten, drinken, slikken en praten behoren tot onze basisbehoeften en zou daarom een fundamenteel recht moeten zijn voor iedereen. Vandaar dat wij ons ten volle blijven engageren voor preventieve en toegankelijke mondzorg voor iedereen.”

Wendy Scheppers vult aan: “Wij hebben elkaar gevonden in het gemeenschappelijke doel om iedereen toegang te geven tot een goede mondzorg. Dit is al jarenlang een belangrijk onderdeel van Henry Schein’s wereldwijde programma voor bedrijfsverantwoordelijkheid, Henry Schein Cares. Deze campagne maakt deel uit van de inspanningen die wij leveren op het gebied van voorlichting, preventie en zorg. En nu steken wij samen met Ivoclar Vivadent een tandje bij.”

Doneren van een glimlach

De centrale boodschap om een glimlach te doneren voor toegankelijke en preventieve mondzorg voor iedereen wordt op een verrassende manier uitgedragen met Augmented Reality (AR) technologie.

Deborah Vermeulen-Rog: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of via je Instagram verhaal. De actie wordt ondersteund met Augmented Reality Posters die tandartsen kunnen ophangen in de wachtruimte voor patiënten.”

Wendy Scheppers legt uit hoe dat concreet gebeurt: “Augmented Reality wordt gebruikt voor de #OptraGateSelfie filter op sociale media. Je kan deze filter makkelijk delen op Facebook of bijvoorbeeld op Instagram gebruiken in je verhaal. Wanneer je de QR-code op de begeleidende AR posters met je smartphone scant, komt het stilstaande beeld tot leven.”

Samen het verschil maken

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent zullen een deel van de opbrengst van de campagne doneren aan Dokters van de Wereld, een organisatie die kwetsbare mensen aan zorg helpt in Nederland, België en elders in de wereld en aan ‘Tand-em’, een Belgisch project van het Verbond der Vlaamse Tandartsen ondersteund door Henry Schein. Ivoclar Vivadent ondersteunt materieel door één OptraGate te doneren aan de lokale tandheelkundige hulporganisatie Tand-em per geposte #optragateselfie op social media.

Per OptraGate product gekocht door mondzorgprofessionals bij Henry Schein Dental wordt 9,99 euro aan hulporganisaties gedoneerd. De OptraGate To Oral Health pilootcampagne loopt tot en met 16 december 2019.

De OptraGate is een latexvrij hulpmiddel, dat vrij zicht geeft in de mond, en helpt o.a. bij diagnostiek van de mondgezondheid en tandheelkundige behandelingen bij patiënten. Het zorgt voor een isolatie van het behandelgebied bij elke tandheelkundige behandeling.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Hoe ga je om met een narcist?

Hoe ga je om met een narcist?

Mensen met een narcistische stoornis hebben behoefte aan aandacht en kunnen buitenproportioneel reageren. Als je een narcist als patiënt, collega of baas hebt, hoe ga je dan met hem om? Dr. Martin Appelo, psycholoog en cognitief gedragstherapeut, vertelde erover tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.

Het verschil tussen een narcist en een psychopaat

Als we het over narcisme hebben, dan hebben we het automatisch ook over Freud. Freud vond narcisme een typisch vrouwelijke stoornis. Narcisten waren volgens hem vrouwen die mannen letterlijk en figuurlijk leegzuigen voor hun eigen belang. Het icoon van de narcistische stoornis zou dan Cleopatra zijn. Inmiddels geldt dit natuurlijk niet meer. Cleopatra was continu bezig om alle Romeinse hoofdmannen te versieren, niet omdat ze van hen hield, maar om aan de macht te komen. Dit zou de kern zijn van narcisme: een ander gebruiken voor je eigen voordeel. Nu is dit het kernsymptoom van een psychopaat. Een psychopaat manipuleert een ander om er beter van te worden. Een narcist ontploft zelf en beschadigt jou met de brokstukken. Een psychopaat laat jou ontploffen en geniet van de brokstukken. Een psychopaat doet het bewust, is geniepig en vindt het prettig om jou kwaad te maken. Die wordt daar rustig van. Een narcist wordt juist onrustig als je kwaad wordt.

Even leek narcisme uit de boeken te worden geschrapt, omdat er op een gegeven moment wel 350 symptomen onder geschaard werden. Je kon al haast niet meer géén narcist zijn. Toch bleef het erin. Een narcistische stoornis neemt een specifiek domein in de psychologie in, omdat het in een relatie zoveel destructieve gevolgen heeft. De symptomen zijn daarna geclusterd.

Griekse mythe

De Griekse mythe over Narcissus gaat als volgt. De moeder van Narcissus is een nimf en wordt verkracht in de rivier waarin ze woont. Ze raakt zwanger en baart een zoon. Ze noemt hem Narcissus. Ze vraagt zich af of het wel goed komt met haar kindje en gaat dan naar een blinde ziener. Hij stelt haar gerust, het zal goed met hem gaan als hij zichzelf maar niet onder ogen komt. Het wordt een aantrekkelijke jongen en alle jongens en meisjes willen verkering en seks met hem. Maar Narcissus  wil geen contact met anderen en leidt een solistisch bestaan. Zeus de oppergod is druk bezig met vreemdgaan en raakt uitgekeken op zijn vrouw Hera. Hij gaat vooral vreemd met nimfen. De nimf Echo wordt door Zeus ingezet om met Hera te gaan praten als afleiding. Uiteindelijk komt Hera erachter dat Echo wordt ingezet, zodat Zeus zijn gang kan gaan en wordt heel boos. Ze straft Echo door haar spraakvermogen af te nemen en zij kan dan alleen de laatste zin die iemand anders uitspreekt herhalen. Echo raakt zeer verliefd op Narcissus, maar zij kan haar liefde niet uiten. Narcissus zegt bovendien niks, dus ze kan hem ook niet napraten. Dat gaat zo een tijdje door….Op een gegeven moment werpt Echo zich op Narcissus en hij duwt haar weg. Echo verteert door verdriet. Niks blijft van haar over, behalve haar stem. Aphrodite wordt gewaarschuwd door de nimfen en ze straft Narcissus met het meest verschrikkelijke waarmee je gestraft kunt worden: eigen liefde. Op een gegeven moment krijgt Narcissus dorst en vindt een beekje, dat volkomen glad is. Hij buigt zich voorover en ziet zichzelf en raakt op slag verliefd. Hij probeert zijn gezicht te omarmen. Hij stopt daarmee en blijft naar zichzelf kijken. Drinken kan niet meer, want dan raakt direct het beeld vertroebeld. Hij sterft een hongerdood. Op deze plek wordt een voorovergebogen bloem geplaatst: de narcis.

Hechtingsprobleem

Narcisme wordt altijd geassocieerd met de buitenkant: zie mij eens geweldig zijn. Bijvoorbeeld met Gordon en Gerard. Maar narcisme zit aan de binnenkant. De kern van narcisme is het onvermogen om je intiem te verhouden tot een ander. Aan de basis van narcisme ligt een hechtingsprobleem. Het gaat om mensen die in een ‘oersoep-omgeving’ opgroeien en niet van hun primaire zorg aankunnen. Als je dat combineert met een ‘fight-reactie’ bij verhoogd cortisol, dan heb je een verhoogde kans op narcisme. Het zijn mensen die in de basis van hun psychologie de ander wantrouwen. Als kinderen niet onvoorwaardelijk worden geaccepteerd, ontstaat er een hechtingsprobleem. Soms zijn de opvoeders er wel en soms niet. Het is volstrekt onvoorspelbaar en als zij er wel zijn, dan is dit vaak op een agressieve manier.

Vechtmodus

Narcisten zijn continu alert of ze wel veilig zijn. Zij gaan in de aanval omdat zij een diep wantrouwen hebben in de ander. Dat is een heftig en naar gevoel. Narcisten raken ook niet goed gehecht aan mensen die wel echt van hen houden. Ze staan continu in een vechtreactie, ook als het helemaal niet nodig is. Dit uit zich in heel hard werken, hard sporten, op een podium staan (“Kijk mij eens…”). Dit gebeurt niet met het doel om anderen te imponeren, maar om van het nare gevoel van wantrouwen in zichzelf weg te blijven.

De narcistische cirkel

Narcisten ontnemen daarmee de ruimte van anderen en die vinden dat irritant. Dus de omgeving raakt geïrriteerd over het opgeblazen gedrag en gaat kritiek leveren. Maar dan denkt de narcist “Zie je wel, ook zij doen onaardig” en “Ik moet hen afstoten”. Zij zijn dan bevestigd in het idee dat de ander niet goed op hem afstemt. Dit is de narcistische cirkel. Het is een overlevingsstrategie die veroorzaakt waardoor hij is ontstaan. De energie die normaal in de relatie wordt gestoken, gaat nu naar zichzelf. “Als jij er niet voor mij bent, dan doe ik het wel alleen en ook nog beter,” denkt de narcist.

Zelfbescherming

Egocentrisme is hierbij zelfbescherming, die voortkomt uit een vroeger opgelopen trauma. De narcist leeft noodgedwongen op een eenrichtingsweg. De ander is altijd een tegenligger of een aanduwer. Nooit gaan ze samen op. Narcisten kiezen vaak voor de aanval, omdat ze daarmee hun eigen veiligheid garanderen. In het opblazen van zichzelf zit vaak iets waarvoor anderen applaus geven. Dat betekent dat het opblazen af toe wordt beloond en af en toe niet. Doordat het wordt beloond, wordt het gedrag in stand gehouden.

Kinderlijke reactie

De reactie op een bepaalde situatie is van een narcist buiten proportie, kinderlijk. Veel wordt opgevat als kritiek, terwijl het zo niet wordt bedoeld. Daarbij wordt een situatie als kind herbeleefd en dan ontstaat er boosheid. De buitenproportionele reactie stoot de ander af. De ander wordt bang voor de narcist.

Hoe herken je een narcist?

Een narcist:

  • heeft behoefte aan aandacht, roem, bevestiging en bewondering;
  • is op het eerste gezicht charmant en vol zelfvertrouwen;
  • gebruikt manipulatie om de eigen wensen te realiseren;
  • heeft moeite met liefde geven, maar wil deze wel ontvangen;
  • heeft vaak een jaloers gevoel;
  • vertoont opschepperig gedrag;
  • heeft een onzeker gevoel, een laag zelfbeeld;
  • heeft last van depressiviteit bij tegenslag.

Daarnaast wil een narcist graag anderen helpen, vaak mensen die kwetsbaar zijn. Dit is een hulpverlenerssyndroom: je gaat een ander geven wat je zelf hebt gemist.

Van de narcisten is 75% man. Bij vrouwen gaat het vaak verhuld achter iets anders, bijvoorbeeld achter een eetstoornis. “Vrouwen auto-mutileren en mannen mutileren auto’s.” Het afstoten is bij vrouwen op zichzelf gericht. Zoals Cleopatra en de koningin uit Sneeuwwitje uiteindelijk zelfmoord plegen, zo richten vrouwen met narcisme de agressie vaak naar zichzelf. Bijvoorbeeld door een eetstoornis zoals Anorexia Nervosa

Casus

Iemand uit de zaal die heeft samengewerkt met een collega, waarvan ze het idee heeft dat hij narcist is. Hij verbood haar om een behandeling uit te voeren, terwijl dit juridisch gewoon wel zou moeten kunnen. Hij heeft alle trucs uit de kast gehaald om te zorgen dat zij deze behandeling niet kon doen. Als ze hem er op aansprak, dan werd hij heel erg kwaad. Deze collega vond dat hij altijd gelijk had en een ander kon geen gelijk hebben. De spreker reageerde dat een narcist niet tegen iemand is, maar bang is dat hij zelf gekwetst wordt. Hij adviseerde haar het volgende: “Je probeert eigenlijk het als dwerg tegen een reus op te nemen en dit ga je nooit winnen. Dus je moet een andere strategie toepassen. Zeg bijvoorbeeld dat je bang voor hem wordt of dat je geïmponeerd raakt. Zo laat je weten dat hij veilig is.” De persoon in de zaal liet weten dit ook te hebben gezegd, maar daarop kreeg ze de reactie dat hij de macht over haar had. Dit klinkt niet meer narcistisch, maar meer als een psychopaat. Een narcist zou zeggen dat het niet zijn bedoeling was. Een narcist doet het namelijk niet om de ander pijn te doen, maar om zichzelf te beschermen. Op het moment dat een narcist ziet dat er niks te vrezen valt, houdt hij op met zich op te blazen.

Omgaan met narcisten

Als een narcist in je stoel zit, vraag dan aan hem hoe hij zou willen dat jij het doet. Geef hem het idee dat hij de controle heeft. ‘Regels’ voor het omgaan met narcisten zijn:

  • Luister niet naar je reptielenbrein, maar gebruik je verstand.
  • Laat de narcist merken dat hij veilig is, ga ‘down’.
  • Benoem je emotie/arousal.
  • Geef de narcist de regie.


Dr. Martin Appelo is vrijgevestigd psycholoog, cognitief gedragstherapeut en publicist te Barneveld en Den Andel. Hij schreef o.a. de boeken Een Spiegel voor Narcisten. (2013) en Wij-Zij. Gaat de wereld aan Narcisme ten onder? (2017), Uitgeverij Boom.

 Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, van de lezing van dr. Martin Appelo tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’ van Lemion.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be is een project om de mondgezondheid van jeugd in België te verbeteren. Dit doen ze onder meer met een gratis reizende tentoonstelling en door informatie aan te bieden op de website.

Gratis reizende tentoonstelling

De tentoonstelling is een samenwerking met het Verbond der Vlaamse Tandartsen met als doel (voornamelijk) kleuters het belang van gezonde tanden bij te brengen. Dit gebeurt met een verhaal over Cas en Kato, waardoor kleuters spelenderwijs en op kindvriendelijke wijze gesensibiliseerd worden.

Natuurlijk is iedereen is natuurlijk welkom om kennis te maken met alles rondom het onderwerp tanden. Van hoe tanden eruitzien tot goed poetsen tot voeding, er is van alles te leren en te doen.

Informatieve website met bronnen voor iedereen

Op de website is een grote hoeveelheid aan informatie voor verschillende doelgroepen te vinden. Zo kunnen scholen er terecht voor werkblaadjes en educatief materiaal voor leeftijdsgroepen vanaf de kleuters tot en met het secundaire onderwijs. Ook biedt de site verschillende soorten ondersteuning aan voor scholen, sportclubs, ouders en begeleiders; van poetsposters tot traumakaarten.

Verder zijn er zelfs allerlei filmpjes en games over het onderwerp mondhygiëne te vinden. Zo wordt het onderwerp laagdrempelig en op een leuke wijze gebracht.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Markttrends, Thema A-Z
NVM-mondhygienisten-website

NVM-Mondhygiënisten lanceert nieuwe websites voor consumenten en professionals

NVM-Mondhygiënisten heeft sinds 1 oktober twee nieuwe websites: één voor consumenten en één voor mondhygiënisten. Hier kunnen consumenten en professionals alles lezen over mondgezondheid, mondverzorging en de mondhygiënist.

Website voor mondhygiënisten

Voor professionals verandert er voorlopig weinig. Het deel van de website voor mondhygiënisten en NVM-leden is namelijk nagenoeg onveranderd. Op www.nvmmondhygiënisten.nl kun je ook zonder lidmaatschap nog steeds terecht voor informatie over de beroepsvereniging en nieuws over congressen. Ook dient de website als een plek waar mondhygiënisten hun kennis kunnen verbreden via cursussen.

Leden hebben echter toegang tot extra informatie en functionaliteiten. De site geeft meerwaarde aan het lidmaatschap door middel van een overzicht van actueel ledennieuws, een agenda, forum, vacaturebank, prikbord, waarnemersbank, diverse producten en diensten.

In feite is dit dus de ‘oude’ website, maar dan zonder het deel voor consumenten. Deze website zal echter niet lang onveranderd blijven. NVM-mondhygiënisten laat in een nieuwsbericht weten dat ook de website voor leden en mondhygiënisten die geen lid zijn van de beroepsvereniging de komende tijd verbeterd zal worden.

Consumentenwebsite

De grote verandering is daarentegen te vinden op de nieuwe consumentenwebsite: www.mondhygiënisten.nl. Waar consumenten en professionals vroeger terecht konden op dezelfde website, heeft het deel voor consumenten zich sinds 1 oktober afgesplitst op dit nieuwe adres. Op deze website is praktische informatie te vinden over bijvoorbeeld mondverzorging, gezonde voeding en de tarieven van mondhygiënisten. Daarnaast kan er via dit portaal gezocht worden naar een mondhygiënist in de buurt.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen

Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen?

Het NVM-najaarscongres staat dit jaar in het teken van ‘positieve gezondheid’ en op welke manier je patiënten kunt motiveren om hun gedrag blijvend te veranderen. dental INFO sprak hierover met Johnny Buivenga, gedragspsycholoog en een van de sprekers op het congres.

Positieve gezondheid

Positieve gezondheid is een benadering binnen de gezondheidszorg waarbij niet de ziekte of aandoening van iemand centraal staat, maar juist wat hij of zij wel kan en wil. De nadruk ligt hierbij op veerkracht, eigen regie en een betekenisvol leven. Door een patiënt zelf de regie te laten nemen, zal deze eerder intrinsiek gemotiveerd zijn voor gedragsverandering.

Kun je iets meer vertellen over je achtergrond?

“Ik ben gedragspsycholoog. Dat is niet de traditionele psycholoog waar mensen in eerste instantie aan denken, die bijvoorbeeld mensen met depressieve klachten helpt. Ik bestudeer het gedrag van mensen in groepen. Ik houd me bezig met de vraag: waarom gedragen mensen zich zoals ze zich gedragen? En gegeven de oorzaken van hun gedrag: hoe kunnen we dat gedrag een gewenste richting op veranderen? Dit kan op allerlei vlakken: mensen meer met de trein laten reizen in plaats van de auto, mensen duurzamere etenskeuzes laten maken of meer laten recyclen. Ook op het gebied van mondzorg kun je gedrag proberen te beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld een patiënt motiveren een behandelplan na te leven of stimuleren om beter of vaker te rageren.”

Is er een andere benadering van de patiënt in de mondzorg nodig? Wat gaat er nu niet goed?

“Op dit moment wordt er (in mijn optiek) in de mondzorg te veel geleund op een traditioneel, rationeel mensbeeld: informeer, beargumenteer en belicht positieve of negatieve consequenties van het handelen en het gedrag van de patiënt volgt. Dit mensbeeld wordt (niet alleen in de mondzorg) nog te sterk aangehangen, terwijl menselijk gedrag in de meeste situaties lang niet zo rationeel tot stand komt. Menselijk gedrag komt veel vaker onbewuster of door andere, bijvoorbeeld sociale, invloeden tot stand. Wanneer de mondzorgkunde op dergelijke invloeden zal inspelen om gedrag te veranderen, verwacht ik dat dit beter aansluit op de behoefte van de patiënten, met ‘beter’ gedrag en in het verlengde daarvan, mondhygiëne, tot gevolg.”

Waarom is het zo moeilijk om een patiënt zijn of haar gedrag te laten veranderen?

“Menselijk gedrag komt veelal door onbewuste en niet rationele oorzaken tot stand. Omdat hier nog niet altijd voldoende op ingespeeld wordt, is het veranderen van gedrag vaak lastig. Om te bepalen wat de specifieke oorzaak is die het veranderen van gedrag bemoeilijkt, is het essentieel om naar het specifieke gedrag in kwestie te kijken. Een gegeneraliseerde uitspraak is lastig om te doen. Maar iets wat je vaker terugziet als factor die verandering bemoeilijkt, is ‘gewoontegedrag’. Het is lastig om slecht gewoontegedrag af te leren en het is moeilijk om van nieuw gedrag zoals rageren een routine te maken. Tijdens de lezing in het NVM-najaarscongres vertel ik over meer factoren die gedragsverandering bemoeilijken en geef ik concrete handvatten vanuit de gedragspsychologie om daarmee om te gaan.”

Wat kan een mondhygiënist doen om een patiënt te motiveren?

“In het contact met de patiënt proberen rekening te houden met of in te spelen op de meer irrationele, onbewuste oorzaken van het gedrag van de patiënt. Dit is succesvoller dan het veranderen daarvan. Je sluit op deze manier beter aan bij de behoefte van de patiënt. Dit vereist natuurlijk dat je iets van kennis hebt van psychologische concepten en gedragswetenschap. Dit is te leren in cursussen of door erover te lezen. Maar ook zonder cursussen en bijlezen is dit te doen, door:

  • te beseffen dat informatie geven vaak onvoldoende is;
  • mensen niet te vertellen wat ze ‘moeten’ doen;
  • een goede relatie met de patiënt op te bouwen;
  • in gesprek te gaan met de patiënt en te luisteren naar wat de patiënt te zeggen heeft (wat een lastige is gezien de gemiddelde behandeltijden);
  • rekening te houden met de individuele behoefte van de patiënt en de patiënt zelf te laten nadenken over mogelijke oplossingen voor hem of haar;
  • concrete afspraken te maken met de patiënt over gedrag dat vertoond dient te worden (zonder hierin autonomie in te perken).

Tijdens de lezing op het NVM-najaarscongres worden deze tips verklaard en onderbouwd en krijg je meer concrete manieren vanuit de gedragspsychologie aangereikt om patiënten te stimuleren om meer de eigen regie en verantwoordelijkheid te nemen.”

Kan een mondhygiënist dit alleen doen of zijn er hiervoor in de hele mondzorgpraktijk waarin zij werkt veranderingen nodig?

“Een mondhygiënist kan dit zeker alleen doen, omdat het belangrijkste en grootste gedeelte van het patiëntcontact in de behandelkamer plaatsvindt. Het wordt echter gemakkelijker wanneer de praktijk ondersteuning biedt door leesmateriaal, trainingen of cursussen te faciliteren. Daarnaast beklijft een andere kijk en aanpak natuurlijk beter als je daar met collega’s onderling over kan discussiëren of sparren.”

 

 Interview door Yvette in ’t Velt met Johnny Buivenga, gedragspsycholoog bij en eigenaar van De Beweegreden. Hij is een van de sprekers op het NVM-najaarscongres. Dit congres vindt plaats op 15 november 2019 in Theater Orpheus in Apeldoorn en heeft als onderwerp ‘Positieve gezondheid. Wat motiveert jouw cliënt om te veranderen?’

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Scholing, Uncategorized

Studenten hebben voorkeur voor online patiëntcommunicatie

Amerikaanse studenten tandheelkunde communiceren liever met mede studenten en patiënten via hun telefoon dan face-to-face. Dit bleek uit een nieuw onderzoek dat werd gepresenteerd op de 2019 International Association for Dental Research in Vancouver, Canada.

Verschil in generaties

Steeds meer mensen maken gebruik van smartphones, computers en social media. Dat is ook te merken in de wereld van tandheelkundige communicatie. Erica Kleinbaum nam een enquête af bij studenten en faculteitsleden van de Tufts University School of Dental Medicine (Massachussets, Amerika) om te kijken of verschillende generaties een andere voorkeur hebben wat betreft communicatie medium.

Online vs. offline

De deelnemers werden gevraagd om sms/WhatsApp, email, telefoon en face-to-face communicatie te rangschikken naar waar zij het liefst gebruik van maken. Uit de 229 respondenten bleek dat tandheelkundige studenten significant liever patiënten en vrienden e-mailen of sms’en, terwijl de faculteitsleden aangaven iemand het liefst in het echt te spreken.

Reactietijd

De studenten bleken over het algemeen ook veel eerder te reageren en snellere reacties te verwachten. Waar de studenten uitgingen van een wachttijd van drie tot zes uur gaven de faculteitsleden aan een reactietijd van 24 uur te verwachten. Beide generaties gaven echter aan graag hun telefoon te gebruiken en het liefst te communiceren met mensen van rond hun eigen leeftijd.

Effectiviteit van communicatiemethoden

Op basis van de data van de studenten en faculteitsleden van Tufts University valt er te zien dat er een significante associatie is tussen de leeftijd van de respondent, met wie deze het liefst communiceert en de technologische methodes die zij hierbij graag gebruiken. Kleinbaum: ‘Toekomstige studies zouden kunnen kijken naar de effectiviteit van verschillende communicatie methodes omtrent bijvoorbeeld de antwoordratio van patiënten.’

Bron:

DrBicuspid, prestentatie van onderzoeksresultaten tijdens de 2019 International Association for Dental Research (IADR) meeting in Vancouver, British Columbia.

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Kidsfabriek verbroedert mondzorg

Op zaterdag 31 augustus namen de Mondhoek en Toothcamp samen deel aan Kidsfabriek in de SSP-hal in Ulft. Voor het eerst deden naast mondhygiënisten en studenten ook tandartsen en assistenten mee. Ook nieuwsgierige tandheelkundigen, zoals afgevaardigden van de Nederlandse Vereniging Mondhygiënisten (NVM) en Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT), namen ook een kijkje naar dit bijzondere initiatief.

Het gratis evenement is gericht op kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar en is elk jaar weer een groot succes. De kinderen leren spelenderwijs over mondzorg en worden zodoende enthousiast gemaakt.

Een voorbeeld

Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist bij onder andere Dentpoint, trekt de kar van de Mondhoek en Ira van Eelen die van ToothCamp. ToothCamp reist het hele land rond en richt zich op tieners. Het animo vanuit de professionals groeit elk jaar. Lieneke: “Steeds meer professionals willen meedoen. Dit jaar was er een wachtlijst en voor volgend jaar heb ik zelfs ik al enthousiaste collega’s gevonden. Toch was het moeilijk om ook tandartsen te betrekken. Ik werd geadviseerd om tandartsen met een voorbeeldfunctie te vragen. Alexander Tolmeijer (Dentiva) is zo’n persoon en hij zei meteen ‘ja’. Ook mijn opdrachtgever tandarts Manuel Rose had er zin in. KNMT-bestuurslid Richard Kohsiek wilde eerst komen kijken voordat hij aangaf dat hij volgend jaar meedoet. “Wat een geweldig leuk initiatief! Ik zal kijken wat de KNMT kan doen zodat meer tandartsen gaan participeren.” NVM-voorzitter Manon van Splunter sluit zich daarbij aan: “Een fantastisch initiatief, een voorbeeld voor anderen hoe je buiten de praktijkmuren kinderen en ouders kunt bereiken.”

Alexander Tolmeijer, Manuel Rose, Lieneke Steverink-Jorna, knmt-bestuurder Richard Kohsiek

Van links naar rechts: Alexander Tolmeijer , Richard Kohsiek, Lieneke Steverink-Jorna en Manuel Rose

Samen voor de toekomst

De sfeer onderling was super. Manuel zegt lachend: “Goh, wat een leuke mensen zijn die mondhygiënisten. Ik zeg: Samen voor de toekomst!” Mondhygiënist Roma Kowalski: “Het was een super leuke dag waarbij alle professionals uit de mondzorg zich als team neerzette en zich zo naar buiten toe lieten zien. Samen sterk!” Mondhygiënist Marieke Peters (Zelhem): “Het was een ongedwongen sfeer waarbij je kennis maakt met tandheelkundige professionals. De speelse poetsinstructie met plakverklikkers maken het tot een absoluut succes.”

Kidsfabriek

Op de voorgrond mondhygiënist Madeleine Bos en op de achtergrond assistent Janille van der Veen

Nederland in

De NVM en KNMT hebben aangegeven dat het een goed idee is om dit op diverse plekken in Nederland uit te rollen.” Twee mondhygiënisten en een preventieassistent van tandarts Verhagen (Silvia, Iris en Evelien) waren betrokken en zien iets dergelijks bij hen in Lichtenvoorde georganiseerd worden. “Vanuit Den Haag en Almere zijn er praktijken die vragen of we het daar ook op touw kunnen zetten.”, aldus Lieneke. “We hebben ook professionals uit het westen die ons hebben geholpen, dus dat gaat goedkomen!

Positief nieuws

Elk jaar valt op hoe slecht de kindergebitten eruit zien. Lieneke: “We doen dit nu voor het zesde jaar en dit keer hebben we ook positief nieuws! Tijdens de evaluatie werd benoemd dat we voor het eerst dit jaar geen compleet verrotte kindertanden hebben gezien. Dat is niet geheel aan onze eigen inzet te danken, maar omdat praktijken in de regio zich steeds meer richten op preventie. Zo komen ze bij Dentpoint vanaf het zesde jaar standaard bij de preventieassistent of mondhygiënist om goed te leren poetsen. Super goed!”

“Hier doen we het voor”

Toch blijft Kidsfabriek niet overbodig zoals Daisy Janssen (student) aangeeft: “De ouders vroegen verbaasd of de elektrische tandenborstel echt stil gehouden moest worden. Ze dachten dat ze ermee moesten schrobben.” Suzanna Aleksanjan: “Ik ben er zo blij van geworden. Ik ben gemotiveerd geworden om vaker deel te nemen met dit soort projecten. Wanneer een kind na het meten van de pH-waarde van de frisdranken zegt; “Ik ga voortaan water drinken”, dan weet je waarvoor je het doet. Lieneke: “Inderdaad! Heel veel kinderen hadden die ochtend nog niet gepoetst. Eentje zei echt van; “Ja doei, ik heb echt geen tijd om in de ochtend te poetsen.” Na de uitleg dat er dan bacteriën in je mond zitten die na elke maaltijd een plasje op je tanden doen, zei ze tegen haar vader: “Ooooh bah! Ik ga nu echt wel elke ochtend poetsen, niet meer alleen ’s avonds!” Alexander: “Een van de quizvragen was of het goed is om te spoelen na het poetsen. Veel kinderen en ouders keken ervan op dat er beter niet gespoeld kan worden.”

Consultatiebureau

Deelname aan Kidsfabriek blijkt echt een goed netwerk-momentje te zijn. Lieneke: “Suzanne Aleksanjan is mondhygiënist in Dinxperlo en Doetinchem en doet al een paar jaar mee. Marigeth Eimers-Deira in Doetinchem en Zutphen deed de vorige keer mee. Samen met hen zit ik nu in het Regionaal Overleg Mondzorg Achterhoek (ROMA) dat door de GGD is opgezet. Door onze ervaringen weten we dat de mondhygiënist vaak te laat wordt ingezet. Ons hart gilt dat we hier iets mee moeten. 1 op de 5 peuters heeft al gaatjes en dat moet stoppen. Dus we maken ons hard om tandheelkundigen op het consultatiebureau te stationeren. De samenwerking met consultatiebureaus in de Achterhoek staat in de stijgers en er zijn gesprekken met gemeentes. De volgende stap is om met de zorgverzekering om tafel te gaan. Kinderen vallen onder de basisvergoeding en krijgen de behandelingen dus normaal gesproken altijd vergoed. Toch willen we overleggen hoe het nog beter kan. Landelijk gaat 1 op de 5 kinderen nog niet naar de tandarts of mondhygiënist.

Onbekendheid

Student Iris Seinhorst: “Ook tijdens Kidsfabriek bleek dat nog niet alle ouders op de hoogte zijn van op welk moment je naar de tandarts en mondhygiënist gaat met je kinderen en ook niet dat het gratis is.” Manuel Rose lacht: “De tandarts kennen ze wel, maar als je vraagt of ze ook naar de mondhygiënist gaan dan zeggen ze “De wattes?“, terwijl een bezoek hieraan zo belangrijk is. Zeker in de kinderleeftijd.” Bij een vorig onderzoek (Yvonne Buunk-Werkhoven e.a.) op Kidsfabriek bleek 40% van de ouders nog nooit een instructie te hebben ontvangen betreffende mondhygiëne. Deze groep werd tijdens Kidsfabriek wel bereikt en werden met een diploma A naar de mondzorgpraktijk verwezen om diploma B te behalen.

Kidsfabriek

De middagploeg van Kidsweek

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tand-eruit-tand-erin

Publiekscampagne KNMT en NVvE: Tand eruit? Tand erin!

Tijdens het sporten, buitenspelen of stoeien; het kan zo maar gebeuren dat een kind een tand verliest. Bij een dergelijk tandtrauma is het van het grootste belang dat er direct de juiste zorg wordt verleend. De KNMT start samen met de NVvE (Nederlandse Vereniging voor Endodontologie) de campagne Tand eruit? Tand erin!. Plaats de tand terug en ga meteen naar de tandarts om ergere schade te voorkomen. Want dat is kort en krachtig de boodschap als een kind een tand verliest tijdens het sporten of buitenspelen.

Vanaf maandag 2 september hangen er in de tandartspraktijken die bij de KNMT zijn aangesloten campagneposters, waarop duidelijk wordt uitgelegd welke drie stappen moeten worden ondernomen.

Wat doen bij verlies van een tand?

1. Pak de tand aan de bovenkant vast. Raak nooit de wortel aan! Spoel als dat kan de tand met wortel en al 10 seconden af onder koud stromend water.
2. Dep de tand niet droog en plaats hem onmiddellijk terug. Lukt dat niet, bewaar hem dan in melk of in de mond, bijvoorbeeld tussen de kiezen en de wang.
3. Ga direct naar de tandarts.

Een belangrijke waarschuwing hierbij is dat een melktandje nooit teruggeplaatst mag worden. Dat kan schadelijk zijn voor de onderliggende tand, die nog moet doorkomen. Wel luidt het advies om ook dan voor de zekerheid naar de tandarts te gaan.

Snel en goed handelen

De KNMT en de NVvE zijn ervan overtuigd dat er meer blijvende tanden kunnen worden gered indien ouders/verzorgers in geval van een tandongeluk weten wat ze moeten doen. De ervaring leert dat ze met het kind in eerste instantie naar de spoedeisende hulp of huisarts gaan. Maar door het bezoeken van een onjuiste zorgverlener, gaat veel tijd verloren. Hoe sneller gehandeld wordt, hoe minder kans op blijvende schade.

”Alhoewel tandartsen veel patiënten zien met een tand eruit overkomt het je als individu hopelijk zelden”, zegt KNMT-voorzitter Wolter Brands. “Het is dus vrij logisch dat mensen niet weten wat ze moeten doen. Het is belangrijk snel en goed te handelen: als je dat niet doet, kun je een tand kwijtraken. Daarom dragen wij deze boodschap zo nadrukkelijk uit. En dat zullen we blijven doen, want er staan steeds weer nieuwe trainers langs de sportvelden en er komen steeds weer nieuwe ouders bij.”

Tandartsen worden gevraagd hun patiënten te attenderen op de publiekscampagne. Op de voorlichtingswebsite Allesoverhetgebit.nl kan de A3-poster gratis worden gedownload, zodat die ook op scholen en sportclubs kan worden opgehangen. Ook wordt de poster getoond op wachtkamerschermen. Ook zijn er informatiekaartjes beschikbaar die tandartsen kunnen geven aan patiënten die betrokken zijn bij jeugdactiviteiten.

Tand eruit, tand erin

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kidsfabriek

Mondhoek en Toothcamp werken samen bij de Kidsfabriek

Op 31 augustus is de Mondhoek voor de zesde keer bij de Kidsfabriek, een gratis evenement in Ulft waar kinderen workshops kunnen volgen op gebieden als sport, spel, techniek en cultuur. In de Mondhoek worden workshops gegeven over mondgezondheid door mondhygiënisten, tandartsen, preventieassistenten en studenten mondzorgkunde. Toothcamp komt dit jaar ook naar de Kidsfabriek en werkt dan samen met de Mondhoek.

Zesde keer Mondhoek

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna was zes jaar geleden voor het eerst bij Kidsfabriek waar zij samen met een collega poetsles gaf aan de kinderen. Ze kwam erachter dat veel kinderen maar één keer per dag poetsen.
“Met de plakverklikkers werd al snel duidelijk dat we niet voor niks waren gekomen. We hadden nog een fout gemaakt; we hadden alleen maar handtandenborstels bij ons”, vertelde zij aan de Gelderse Post. Het jaar erna had ze elektrische tandenborstel van een fabrikant kunnen regelen. Elk jaar verbeterde zij het concept. Het team van vrijwilligers is inmiddels uitgegroeid tot zo’n twintig mondzorgprofessionals.

Lieneke: “In diverse studentensteden heb ik al een presentatie mogen geven over Kidsfabriek. Bij de laatste keer kenden ze het allemaal al. Het is echt een uniek concept. Door het wetenschappelijk onderzoek weten we nu dat kinderen zich na hun bezoek aan de Mondhoek echt voornemen om hun gedrag rondom tanden poetsen en eten/drinken aan te passen. Ook vinden ze het ontzettend leuk om onze workshops te volgen. We kunnen hiermee een doelgroep bereiken die niet zo snel vanzelf naar de praktijk komt. Nu zien we juist de groep kinderen die vaak grote problemen krijgen en die kunnen we met onze preventie voor zijn.”

Toothcamp

Ira van Eelen startte vijf jaar geleden met de organisatie van Toothcamp, een groot evenement met name gericht op kinderen uit groep 8 over mondgezondheid, in samenwerking met scholen en praktijken.  Het programma is gevuld met allerlei activiteiten waaronder scheikunde proefjes, spelletjes en theater. In de puberteit krijgen kinderen ineens veel cariës en Ira van Eelen vond dat ze hieraan iets moest doen.

Professioneler

De afgelopen jaren waren er alleen mondhygiënisten en studenten als vrijwilliger in de Mondhoek. Dit jaar lukte het Lieneke en Ira om ook preventieassistenten en tandartsen in te schakelen. “Zo kunnen we elkaar versterken en van elkaar leren.”

De Mondhoek wordt elk jaar professioneler. Voor dit jaar komt er een soort rad van fortuin waaraan kinderen kunnen draaien. “Het rad kan stilstaan bij een quizvraag, opdracht of bij een hoofdprijs. Op goede quizvragen en opdrachten volgen beloningen, iets kleins. De hoofdprijs is een elektrische tandenborstel die bij de leeftijd van het kind past. We hebben dit jaar nieuwe opdrachten zoals De Krokodil Die Bijt In Je….Vinger en een item over het wisselen van tanden. Ik verheug me ontzettend op al die lachende gezichten. Niet alleen van de kinderen, ook van de vrijwillige professionals en studenten. Het is echt elk jaar weer een feestje”, zegt Lieneke Steverink-Jorna in de Gelderse Post.

Lieneke wil dat het concept van de Mondhoek en Kidsfabriek ook in andere plaatsen in Nederland wordt georganiseerd. Elk jaar kost de organisatie haar geld en voor collega’s wil ze het wat makkelijker maken. Dit jaar wordt hun initiatief zowel in geld als in mankracht gesteund door de KNMT en NVM-mondhygiënisten. Via het RIVM zou Lieneke ervoor willen zorgen dat hun interventie erkend wordt voor fondsenwerving.

 

 

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
apps - social media

#motivatie: de kracht van “social media” in de mondzorg

Er wordt door zowel zorgprofessionals, als patiënten, uitgebreid gebruik gemaakt van social media. Patiënten gebruiken social media vooral voor het vergaren van informatie en voor sociale steun. Wat zijn de voor- en nadelen van social media voor zowel patiënten als zorgprofessionals? Hoe zet je social media in?

Verslag van de lezing van tandarts-parodontoloog Elmira Boloori tijdens het NVvP-congres Dentech.

Voor het laten slagen van een behandeling is het van groot belang de patiënt gemotiveerd te krijgen.

Factoren voor motivatie

  • Bewustwording van consequenties van gedrag. Patiënt kan óf succes zoeken, óf mislukking vermijden.
  • Keuzes. Het hebben van keuzes zorgt voor een gevoel van controle. Omgekeerd werkt dit ook; als je geen keuzes hebt, zorgt dit ervoor dat je je gecontroleerd voelt.
  • Gemeenschap: Sociale steun. Steun uit de omgeving van de patiënt is belangrijk, juist ten tijde van tegenslagen.
  • Bekwaamheid: Zorg als zorgprofessional voor feedback en aanmoediging, en geef de patiënt complimenten. Zet samen kleine stapjes vooruit.

Social media

Er wordt door zowel zorgprofessionals, als patiënten, uitgebreid gebruik gemaakt van social media. Echter, de social media die de patiënten raadplegen, zijn van andere origine dan de social media die tandartsen inzetten; patiënten zitten vooral op Twitter en Facebook, zorgprofessionals zitten vooral op LinkedIn en Twitter. Zorgprofessionals gebruiken social media vooral voor marketingdoeleinden, en voor communicatie met collega’s. Patiënten gebruiken social media vooral voor het vergaren van informatie en voor sociale steun.

Voordelen social media

Patiënten

  • Uitwisseling van informatie
  • Beter begrip van de ziekte/aandoening
  • Meer zelfvertrouwen
  • Betere communicatie patiënt – arts
  • In gesprek gaan met lotgenoten

Zorgprofessionals

  • Meer betrokkenheid van patiënt bij de behandelingen en zelfzorg
  • Meer aanmoediging patiënt
  • Betere communicatie patiënt – arts
  • Inspringen bij onduidelijkheden patiënt
  • Beter begrip van problemen en obstakels van patiënt

Nadelen social media

Patiënten

  • Privacy
  • Onbetrouwbare informatie
  • Geen behoefte aan

Zorgprofessionals

  • Inefficiënt
  • Gebrek aan vaardigheden
  • Legale redenen (geen vergoeding)
  • Inefficiënt (teveel informatie, kost teveel tijd)
  • Privacy
  • Geen behoefte aan

Sociale steun

Social media werken voor de patiënt goed op het gebied van sociale steun:

  • Emotionele steun: gevoel van warmte en betrokkenheid, verhoogt zelfbekwaamheid
  • Steun in zelfvertrouwen: verhoogt zelfbekwaamheid
  • Informatieve steun (adviezen): verbetert de gezondheid
  • Tastbare steun: verbetert de gezondheid

Hoe kan een zorgprofessional social media inzetten?

  • Focus op een specifieke doelgroep
  • Zorg voor een duidelijk doel, de patiënt moet succes willen gaan nastreven
  • Wees begripvol, betrek de patiënt erbij
  • Gebruik interactieve middelen, filmpje is educatiever en werkt beter dan een stuk tekst.

Elmira Boloori is in 2004 afgestudeerd voor de opleiding mondhygiëne; vervolgens heeft zij in 2013 succesvol de opleiding tandarts algemeen practicus afgerond. In 2017 is ze cum laude geslaagd voor specialisatie opleiding voor parodontologie aan Academisch centrum voor tandheelkunde Amsterdam (ACTA).

Verslag door Jacolien Wismeijer, tandarts, voor Dental INFO van de lezing van Elmira Boloori, tandarts-parodontoloog, tijdens het congres Dentech, innovatie in de parodontologie van de NVVP.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis
Hoe maak je contact met een puber

Hoe maak je contact met een puber?

De informatie die de mondzorgverlener geeft doet de puber ‘niets’. Er is geen contact. Te zien is hoe de mondzorgverlener contact maakt met de puber. Als het contact er eenmaal is, kan de mondzorgverlener de puber wel bereiken en stimuleren meer zijn best te doen bij de verzorging van zijn gebit.

Het Ivoren Kruis maakte deze video voor het programma Gewoon Gaaf.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video
‘De tandtechniek heeft ingeboet aan kwaliteit’

Kraak de code: hoe gaan mensen hun mondgezondheid belangrijk vinden?

Tijdens het SCEM-symposium Mondzorg bij het kind IX sprak Dagmar Vriends onder de titel ‘Kraak de code’ over motiverende gespreksvoering. Op welke manier kun je mensen aanzetten tot gedragsverandering, bijvoorbeeld om hun mond beter te verzorgen? Hierbij een verslag van haar presentatie

Mensen in beweging krijgen

De presentatie begon met een filmpje, waarin iemand heel hard om hulp riep. Wat bleek het geval? De roltrap stond stil… De meeste problemen zijn makkelijk op te lossen door zelf in beweging te komen. Hoe krijg je mensen in beweging vanuit een interne motivatie zonder te manipuleren? Dat was de vraag die centraal stond in de presentatie.

Externe versus interne motivatie

Een van de manieren om mensen in beweging te krijgen is via externe prikkels. Maar als de externe prikkel verdwijnt, verdwijnt ook de goede gewoonte. Zo is het krijgen van een flossdraad een soort ‘Oprah-Winfrey-momentje’. Je patiënt gaat hier wellicht enkele dagen enthousiast mee aan de slag. Maar dit enthousiasme verdwijnt. Daarom is de vraag hoe je iemand intern gemotiveerd krijgt in plaats van extern. Hoe zorg je ervoor dat mensen zelf hun gebit echt belangrijk gaan vinden?

Bedenk zelf eens wanneer je iets bent gaan doen wat je in eerste instantie niet wilde doen. Waarom ben je het gaat doen? Wat heeft je gemotiveerd? Zo houd je misschien helemaal niet van sporten, maar ben je gemotiveerd geraakt omdat je spieren moest krijgen omdat je rugpijn kreeg. Motivatie bestaat uit:

  • wens;
  • mogelijkheden;
  • redenen;

De code

Het interessante is dat voor iedereen motivatie anders is, dat is zijn code. De een heeft een wens en doet het gelijk en een ander heeft tien redenen. maar doet het niet. Je kent vast ook patiënten die redenen genoeg hebben om hun gedrag aan te passen, maar het niet doen. Of waarbij het zelfs noodzakelijk is, maar er niks gebeurt. Deze mensen hebben vaak het vertrouwen niet dat het gaat lukken of ze hebben de mogelijkheden niet. Zo kan het gebeuren dat mensen die dreigen dood te gaan doordat ze roken, toch niet stoppen met roken, zelfs artsen. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze ervan overtuigd zijn dat ze het niet kunnen. Deze code kun je kraken door goed te luisteren.

Stop met overtuigen

We vragen onze patiënten constant om iets te doen wat ze niet gewend zijn. Dat voelt oncomfortabel. Dus je hoeft ze niet meer te overtuigen van het nut. Mensen veranderen niet door wat andere mensen zeggen, maar door wat ze zelf bedenken en door wat ze zelf zeggen. “Als de tandarts tegen mij zegt dat het beter is om twee keer tanden te poetsen, dan zeg ik nee. Ik poets maar een keer per dag, maar heb geen gaatjes. Maar als ik mezelf hoor zeggen dat mijn kinderen wel eens klagen dat ik niet fris ruik, dan raak ik gemotiveerd. Als je me dat laat zeggen, dan trek je mijn triggers open.” Ontlokken van verandertaal van de patiënt is een van de belangrijkste dingen die je moet doen in een motiverend gesprek.

Ontlok verandertaal

Hoe ontlok je verandertaal bij mensen? Door open vragen te stellen, te reflecteren en te bekrachtigen. Door het Google-brein te gebruiken. Iedereen heeft een Google-brein. Stel bijvoorbeeld de vraag: “Hoe belangrijk is het voor je en geef een dit een cijfer.” Vraag dan niet waarom die 8 geen 9 is, maar speel met de cijfers. Vraag juist hierbij waarom het geen 6 is. Dan krijg je al het positieve te horen in plaats van al het negatieve. Vraag naar oplossingen in plaats van problemen. Dus als iemand je vertelt dat ze in elk geval wel een keer daags poetsen, omdat ze dat belangrijk vinden, vraag dan waarom ze dat zo belangrijk vinden. En vraag toestemming of je mag meedenken.

Omzeil weerstand

Mensen zijn eigenlijk altijd bereid om te veranderen. De een natuurlijk wel veel meer dan de ander. Ze staan hierbij voor de keuze om wel of niet te veranderen. Die twijfel is er continu. Zo wil men graag afvallen, maar ook heel graag lekker chocola eten. Deze mensen vinden zichzelf al een ‘loser’ omdat ze niet trouw naar de sportschool gaan, dus dat hoef je er niet meer in te wrijven. Als je dat gaat doen, dan zet je enkel de patiënt in de weerstand. Je pusht als je probeert te overtuigen. Neem patiënten serieus in wat ze te vertellen hebben door te herhalen wat ze zeggen en stel vervolgens een vraag. Dus bijvoorbeeld: “Wat ik zie, is tandplak en ik maak me er zorgen over.” De patiënt reageert met: “Maar dat hoeft niet, want…” Je kunt reageren met: “U vindt dat het goed gaat en maakt zich geen zorgen om de hoeveelheid tandplak!” Hiermee zorg je dat de patiënt het zichzelf gaat afvragen. Vraag vervolgens of je iets mag vertellen vanuit je expertise.

Wat kun je vanaf morgen doen?

  1. Stop met overtuigen.
  2. Ga van adviseren naar motiveren; onderzoek de ambivalentie.
  3. Kraak de code: wens, mogelijkheden, reden en noodzaak.
  4. Stel bewust vragen, maak gebruik van het Google-brein.
  5. Laat het de ander zeggen!

Dagmar Vriends is eigenaar, hoofdtrainer en -coach van Siss trainingen. Zij is gecertificeerd trainer in Agression Replacement Training (ART), Trainer Huiselijk Geweld (BORG), Cognitieve Vaardigheden (CoVa), Cognitieve Vaardigheden voor mensen met een licht verstandelijke beperking (CoVa+), Sociale Vaardigheden (SoVa) en Gedragstrainer.

 Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO van de lezing Kraak de code – De volgende stap in motiverende gespreksvoering van Dagmar Vriends tijdens het SCEM-symposium Mondzorg bij het kind IX.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z
Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Dit jaar organiseert stichting Nieuwe Steen voor de zevende keer een gratis tandheelkundige kliniek in Zuid-Afrika. In de periode van 5 tot en met 17 augustus zullen er wederom zes achtergestelde gemeenschappen bezocht worden.

Gratis hulp

In 2018 reisden al 6 tandartsen, 2 mondhygiënisten en 40 vrijwilligers af naar de westkust van Zuid-Afrika. Hier verlenen zij gratis hulp aan de mensen die dit normaal niet kunnen betalen. Ook bestaat er slechts één tandarts- en mondhygiënistenpraktijk binnen dit gebied.

Recordaantal extracties

In totaal werden er dat jaar maar liefst 1296 patiënten behandeld, bij wie 6994 tandextracties werden uitgevoerd. Ook kregen zij in totaal 251 vullingen en alle nodige tandheelkundige medicatie.

Het initiatief

Dit initiatief is opgezet door Dr. Joseph Joshua. De pop-up praktijk biedt gratis bloeddrukmetingen, glucoseniveaus-checks, tandextracties, vullingen, mondzorgvoorlichting aan voor alle patiënten. Daarnaast worden er kleine voedselpakketten en tandheelkundige voorzieningen uitgedeeld. Ook dit jaar zal dit project in deze opzet terugkeren.

De mondhygienisten aan het werk
De mondhygiënisten aan het werk

 Alle patiënten ontvangen eten en drinken voor de behandeling

Alle patiënten ontvangen eten en drinken voor de behandeling

 Kinderen van een basisschool staan in de rij voor de check-up

Kinderen van een basisschool staan in de rij voor de check-up

In de Colgate-bus leren kinderen over mondhygiene en het verzorgen van hun tanden

In de Colgate-bus leren kinderen over mondhygiëne en het verzorgen van hun tanden

 

Bron:
Stichting Nieuwe Steen

 

Bekijk ook foto’s van de reizen van Tandartsenpraktijk Nieuwe Steen in voorgaande jaren:

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Tandenpoetsen is een gewoontegedrag én tandenpoetsen met een bamboe tandenborstel is een milieuvriendelijke en bewuste keuze. Onder het motto: “Minder plastic in de mond en in de zee” reageerden velen enthousiast op de bamboe tandenborstel challenge: shooting a selfie met attitude. Een poster van deze mondzorginterventie zal worden gepresenteerd tijdens de 2019 ADA FDI World Dental Congress op 2-8 September in San Francisco.

Posterabstract bij FDI-congres in San Francisco

“Cleaner Oceans, Brighter smiles! SPOH ARTS (Yvonne Buunk-Werkhoven), dentalINFO (Anita de Klerk) en The Bamboo Brush Society (Roger Nefkens) werken samen aan professionele en optimale mondverzorging voor jong en oud. Deze dubbele mondzorginterventie is onlangs beloond met een acceptatie van een posterabstract “Optimal Tooth Brushing through a Sustainable Environmentally Friendly Bamboo Toothbrush!” De poster zal worden gepresenteerd tijdens de 2019 ADA FDI World Dental Congress op 2-8 September in San Fransisco, CA, USA.

Deze challenge is opgezet rondom de Dag van de mondgezondheid en de Dag van het tandvlees op 16 mei.

Doe mee

Doe mee en stimuleer patiënten en hun familieleden om ook met een duurzame bamboe tandenborstel te poetsen.

Moeder Werkhoven-Jansen en (klein)dochters
Moeder Werkhoven-Jansen en (klein)dochters

Selma-Burrekers
Mondhygiënist Selma Burrekers Groningen

Tandheelkundig-Centrum-Werkendam
Tandheelkundig Centrum Werkendam

Om dit te vieren en vooral om te delen, ontvang je 10% korting op je bestelling. Bestel nu op www.thebamboobrushsociety.com en vul de code clean10 in.

Door:
dr. Yvonne Buunk-Werkhoven, gepromoveerd sociaal psycholoog en mondhygiënist. Bestuurslid van de sectie Chief Dental Officers/Dental Public Health en bestuurslid, 2e secretaris van het Nederlandsch Tandheelkundig Genootschap.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis