Vaker zoeken naar informatie over gezondheid via het internet

Vaker zoeken naar informatie over gezondheid via het internet

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat steeds meer Nederlanders online naar antwoorden over gezondheid en leefstijl zoeken. We boeken steeds vaker online afspraken met huisartsen en medisch specialisten of kopen medicijnen via het internet. Onderzoek naar het ICT-gebruik van huishoudens en personen in 2018 geeft aan dat het om twee derde van de Nederlanders gaat.

Meer vrouwen

Waar dit in 2012 nog de helft was, zocht 67 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder in 2018 naar informatie op internet. Met name informatie over voeding, beweging en ziekten zijn populair. Tevens bleek dat het hier om meer vrouwen (71 procent) dan mannen (63 procent) ging.

Hoe jonger…

Vooral de 25- tot 45-jarigen zijn gewend om dit te doen. Waar 80 procent van hen het internet opging voor informatie in 2018, waren dit van de leeftijdscategorieën 45 tot 65 jaar 70 procent. De 65 plussers gaan het minst vaak online op zoek naar antwoorden met 52 procent.

Opleidingsniveau

Tevens opvallend is dat het aandeel hoogopgeleide Nederlanders dat online naar informatie zocht het grootst is met 81 procent. Het aantal middelbaaropgeleiden deed dit met 73 procent, en het percentage laagopgeleiden met 49 procent.

Online afspraken maken

Wederom zijn het de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar die het meest gebruik maken van online afspraken maken met een huisarts of medisch specialist (33 procent). In totaal maken een kwart van de Nederlanders boven de 12 jaar hier gebruik van in 2018; in 2012 was dit nog 10 procent.

Medicijnen online

In 2018 kocht 10 procent van de Nederlanders medicijnen online. Van de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar en 45 en 65 jaar gaven beide groepen met 12 procent aan dit te hebben gedaan.

Koploper in EU

Van alle 28 Europese Unie-landen, is Nederland hiermee de koploper in het online zoeken naar informatie over gezondheid. Waar het gemiddelde van de EU over 2018 al 52 procent was, had 72 procent van de Nederlanders dit gedaan.

Online afspraken

Wat betreft online afspraken maken staat Nederland op de vierde plaats met 27%. Het EU-gemiddelde lag op 17 procent, maar Finland en Denemarken overstegen dit nummer aanzienlijk met 44 en 41 procent.

Minder populair

In vergelijking tot informatie zoeken en afspraken maken via het internet is het online medicijnen kopen nog niet zo populair. Binnen de EU staat dit gemiddelde op 9 procent, wat Nederland op een vijfde plaats brengt met 11 procent. In Duitsland (24 procent), Zweden (23 procent) en Denemarken (17 procent) worden wel al vaker medicijnen via het internet aangeschaft.

Bron:
CBS

Lees meer over: E-health, Kennis
Vergoeding voor digitale consultatie moet doorverwijzingen voorkomen

Vergoeding voor digitale consultatie moet doorverwijzingen voorkomen

Digitale consultatie tussen huisartsen en specialisten zou doorverwijzingen moeten voorkomen. Een zorggroep in Groningen gaat dit samen met het Martini Ziekenhuis doorvoeren. Zorgverzekeraar Menzis verbindt hieraan een tarief.

Pilot

Huisartsen van de Groninger Huisartsen Coöperatie en zes vakgroepen met lange wachttijden in het Martini Ziekenhuis starten de pilot waarin doorverwijzingen worden voorkomen door digitale consultatie in te brengen. Idealiter gaan er uiteindelijk meer huisartsen en vakgroepen van verschillende ziekenhuis deelnemen.

Vergoedingsvoorwaarden

Huisartsen en ziekenhuizen krijgen de vergoeding via Menzis alleen als de aandoening van de patiënt onbekend is bij het ziekenhuis. Tevens mag er niet alsnog een verwijzing plaatsvinden binnen een maand na consultatie.

Portaal VIPLive

Voor deze digitale consultatie maken huisartsen gebruik van het portaal VIPLive, waarmee zij digitaal contact kunnen zoeken met medisch specialisten. Deze specialist beantwoordt vervolgens binnen 48 uur de vraag van de huisarts. Met gebruik van dit portaal worden de patiëntgegevens op een veilige manier uitgewisseld. De consultatie wordt in het systeem van beide partijen geregistreerd en automatisch gedeclareerd.

Hoge baten voor iedereen

Op deze manier worden afspraken met specialisten veel effectiever en efficiënter ingepland; hoeft de patiënt minder te reizen en kan de zorg tevens goedkoper worden. Dit geldt voor zowel patiënten als zorgverzekeraars. Wie weet neemt de mondzorg hier – waar mogelijk – binnenkort een voorbeeld aan.

Bron:
zorgvisie.nl

Lees meer over: E-health, Kennis
dental INFO op social media

Volg dental INFO op sociale media

Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in de mondzorg kunt u dental INFO ook op sociale media volgen.

Volg dental INFO op Facebook

Volg dental INFO op Twitter

Volg dental INFO op LinkedIN

Volg dental INFO op Instagram

Veel mondzorgprofessionals volgen ons al langere tijd op Facebook en Twitter. Sinds kort zijn wij ook te vinden op LinkedIN en Instagram.

Lees meer over: E-health, Kennis
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.

  1. Wees niet bang voor zo nu en dan een negatieve recensie, dit kan geen kwaad en zorgt dat de recensie website als meer authentiek wordt ervaren. Zolang er maar meer positieve dan negatieve recensies zijn is dit over het algemeen niet iets om u zorgen over te maken.
  2. Over het algemeen is het raadzaam om negatieve reacties niet te negeren. In sommige gevallen kan dit echter wel de beste keuze zijn, bijvoorbeeld indien de recensies meer op chantage dan op feedback lijken. In dit geval kan het slimmer zijn om ten eerste bij uzelf na te gaan of deze reactie gegrond is, en zo niet, om de recensie te rapporteren.
  3. Ga ook niet in een online discussie met patiënten. De kans op een positieve uitkomst is heel klein, en dit kan snel als onprofessioneel worden ervaren. Reageer liever openbaar met een reactie als: ‘Wij vinden het erg vervelend dat u dit zo heeft ervaren. Zou u ons kunnen bellen of mailen op [gegevens]? Dan kunnen we samen naar de problemen kijken.’
  4. Plaats geen valse recensies of koop patiënten niet om voor een positieve recensie. Het is een stuk beter (en realistischer) om een aantal negatieve recensies te krijgen dan om onrealistische positieve recensies te ontvangen. Slimme patiënten zullen dit opmerken, wat niet alleen als onprofessioneel en verdacht zal worden ervaren, maar ook kan leiden tot juridische problemen.
  5. Zorg zo goed als mogelijk voor uw patiënten – het voorkomen van redenen om een negatieve recensie te schrijven is uiteraard altijd het beste!
Lees meer over: E-health, Kennis, Klachten, Thema A-Z
Data - computer

Praktische tips voor informatiebeveiliging – Back-ups

In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie.

Dit is deel 2 van een reeks van artikelen over dit onderwerp met praktische, laagdrempelige tips voor meer bewustwording over informatiebeveiliging in de tandartspraktijk. Dit tweede artikel gaat in op het onderwerp van back-ups.

Bewustwording

In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. De verordening eist dat praktijken organisatorische en technische maatregelen moeten hebben genomen om aan deze regels te voldoen. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie. Oftewel, de bewustwording binnen het team om veilig te werken is van grote invloed op goede informatiebeveiliging.

Stappen

Globaal doorloopt iedere tandarts / praktijkhouder de volgende stappen in het proces naar een goede informatiebeveiliging.

  • Stap 1: Vergroten bewustwording praktijkhouder
  • Stap 2: Inventariseren huidige risico’s en ‘lekken’
  • Stap 3: Vergroten bewustwording team
  • Stap 4: Invoeren (en naleven) van technische en organisatorische maatregelen
  • Stap 5: Controle op naleving van de maatregelen

De eerste stap rondom de bewustwording is direct de belangrijkste in het geheel. Naast de investering in het voorvoeren van diverse technische en organisatorische maatregelen is een goede informatiebeveiliging gebaat bij een goede naleving ervan. En aangezien het hele team binnen de tandartsenpraktijk in aanraking komt met patiëntengegevens, vraagt dit dus om bewustwording van alle medewerkers. Iets wat vanuit de praktijkhouder (als leider) moet worden ‘aangejaagd’.

5 Praktische tips rondom back-ups

Onderstaande tips gaan in op het hebben en uitvoeren van back-ups. Binnen data zijn (persoons)gegevens opgeslagen. Globaal is bijbehorend risico dat de gegevens verloren gaan, gestolen worden of op straat komen te liggen. Wat kan betekenen dat de praktijk niet kan doordraaien of er sprake is van een datalek.

Tip 1: Toepassing van de ‘3 – 2 – 1 strategie’ voor back-ups

Een 3 – 2 – 1 back-up strategie betekent het volgende: Er zijn tenminste 3 back-ups, waarvan 2 lokaal maar op verschillende mediums, en tenminste 1 back-up staat offsite. De volgende drie back-ups zijn hier een voorbeeld van:

  1. Op locatie
    Bijvoorbeeld een back-up, die opgeslagen is op een back-up station in de praktijk. Dit is een online opslag.
  2. Remote locatie
    Bijvoorbeeld opslag van de back-up in een cloud oplossing. Dit is eveneens online.
  3. Offline
    Bijvoorbeeld de back-up op een fysieke harde schijf, die afgesloten is van het internet.

Er is geen perfect back-up systeem, maar deze strategie is zeer volledig en een goede start voor de meeste organisaties. Rekening houdend met de diverse accidenten en calamiteiten, die zich kunnen voordoen.

Tip 2: Versleutelde back-ups

Met het versleutelen van alle data op een back-up is het risico van een datalek bijna volledig gereduceerd. Indien een versleutelde back-up namelijk op straat komt te liggen, kunnen de gegevens niet gelezen en misbruikt worden. Er is dan ook geen sprake van een datalek.

Tip 3: Veilige opslag van back-ups

Een back-up moet zorgen voor continuïteit voor de praktijk, indien zich bijvoorbeeld een crash van de server voordoet. Echter, deze extra opslag moet uiteraard wel veilig worden opgeslagen om een datalek te voorkomen. Indien de back versleuteld is, is dit risico nihil. Echter, niet-versleutelde back-ups dienen te allen tijde veilig te worden opgeslagen. Bijvoorbeeld in een gesloten kluis (in geval van een fysieke back-up) of in een veilige cloud oplossing.

Tip 4: Juiste frequentie van back-ups

Bij voorkeur wordt dagelijks een back-up uitgevoerd. Een back-up kan zelf ook verloren raken, waardoor de continuïteit van de praktijk in direct gevaar is. Daarom is het wenselijk ook altijd een back-up van de back-up te hebben. Om deze reden is het niet wenselijk de dagelijkse back-up direct de volgende dag te overschrijven. Er wordt bij voorkeur een back-up schema opgezet, waarbij er voor alle weekdagen een back-up wordt gemaakt. En er eenmaal per week een volledige back-up wordt gemaakt. Bij een volledige back-up worden alle data volledig opgeslagen op de back-up. Daar tegenover staat een incrementele back-up, waarop alleen de aanpassingen en aanvullingen worden opgeslagen op de back-up. Deze laatste vraagt minder opslagruimte en -duur. Echter, er zijn vele keuzes te maken in het back-up schema, die dus voornamelijk worden bepaald door de beschikbare opslag ruimte en de back-up snelheid.

Tip 5: Testen van het terugzetten

Het maken van een back-up is primair bedoeld om de continuïteit van de praktijk te waarborgen. Deze waarborg vraagt niet alleen om te testen of de back-up zelf succesvol is uitgevoerd, maar ook om periodiek het terugzetten van een back-up te testen. Het back-up medium kan namelijk beschadig raken of data kan ‘corrupted’ raken. Dit is data met onbedoelde fouten erin die zijn opgetreden tijdens het overschrijven of opslaan ervan. Advies is bijvoorbeeld jaarlijks de ‘restore procedure’ te testen. In geval het worst case scenario zich daadwerkelijk voordoet, wil je als praktijk alle garantie hebben, dat de ingerichte back-up procedure ook daadwerkelijk werkt. Dit weet je alleen door het ook volledig – inclusief de ‘restore procedure’ – te testen.

Tot slot

Met dit artikel is beoogd de bewustwording te vergroten rondom het onderwerp van back-ups. Het beschreven stappenplan geeft duidelijk aan, dat een grotere bewustwording binnen het gehele team moet gelden. Maar dat dit altijd begint met de leidende rol van de praktijkhouder als ‘aanjager’ van meer bewustwording.

Dit artikel is ontstaan uit een samenwerking tussen Karel Keers (Keers Applied Electronics) en Sjoerd Kuiken (Kuiken Praktijkmanagement).

Lees ook: Praktisch tips voor informatiebeveiliging in de praktijk

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
kluis - veiligheid

Praktische tips voor informatiebeveiliging in de praktijk

In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. De verordening eist dat praktijken organisatorische en technische maatregelen moeten hebben genomen om aan deze regels te voldoen. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie: bewustwording binnen het team om veilig te werken. Juist daarom worden in dit artikel vooral praktische, laagdrempelige tips gegeven voor meer bewustwording waarmee elke praktijk direct aan de slag kan gaan.

Voorkomen is beter dan genezen

Uit ervaring blijkt, dat de praktijken die eerder schade hebben opgelopen hun ICT maatregelen het beste hebben doorgevoerd. De schade van een crash, van het verlies van data of ‘ransom ware’ kunnen namelijk grote vormen aannemen. Als men dit een keer heeft meegemaakt, dan is de bewustwording groot om vervolgens vergevorderde en adequate maatregelen te nemen. Echter, praktijken die een dergelijke schade nooit hebben ervaren, zien lang niet altijd de noodzaak om maatregelen rondom informatiebeveiliging te nemen. Laat staan, dat zij er de financiële middelen voor willen vrijmaken. Maar ook hier geldt – net als voor het verlenen van tandheelkundige zorg: ‘voorkomen is beter dan genezen’.

Je weet niet wat je niet weet!

De reden voor een lage bewustwording op dit onderwerp is, dat praktijkhouders vaak denken dat alles goed geregeld is zolang er niks mis gaat. Iedere persoon en elke organisatie loopt echter continu een risico. Bijvoorbeeld misbruik of diefstal van persoonsgegevens, hacking of ‘ransom ware’. Zolang het gevaar of de crimineel niet bij jezelf toeslaat, lijkt het alsof alles veilig is. Je weet alleen niet, dat de risico’s soms heel dichtbij zijn.

5 Praktische tips om risico’s te verminderen

  1. Risico: Systemen zijn niet up-to-date

    Computer systemen worden permanent verder beveiligd door de leveranciers. Echter, zij lopen altijd achter de feiten. Een gat in de computer beveiliging kan namelijk pas ‘gedicht’ worden, nadat deze ontdekt is. Vervolgens worden updates aangeboden aan alle gebruikers, zodat de beveiliging van alle systemen kan worden bijgewerkt. Daarom is het belangrijk, dat frequent updates worden uitgevoerd op de systemen. Advies is met een vaste frequentie (bijvoorbeeld maandelijks) de updates door te voeren.

  1. Risico: Diefstal of misbruik van de UZI-pas

    De UZI-pas is een elektronisch paspoort. Als houder van een UZI-pas is de praktijk verplicht de pas te beschermen tegen beschadiging, verlies of diefstal. Criminelen kunnen met de UZI pas eenvoudig diverse vormen van fraude plegen. De praktijk dient de volgende tips in acht te nemen:

    • Laat de UZI-pas niet onbeheerd in de kaartlezer zitten (of plaats de kaartlezer in een afgesloten kast).
    • Bewaar de UZI-pas op een veilige plek (door deze in ieder geval einde dag uit de kaartlezer te halen).
    • Houd de pincode geheim (en laat deze dus niet bij de balie of bij de pas liggen). Of wijzig de pincode in een voor u makkelijk te onthouden combinatie.Aangezien in bovenstaande tips veel menselijke handelingen worden gevraagd, is een mogelijke verbetering de toegang en het gebruik van de UZI-pas te automatiseren. Deze geautomatiseerde oplossing is erop gericht de kaartlezer in het computersysteem beschikbaar te stellen, waarbij de toegang tot de pas einde dag automatisch wordt geblokkeerd.
  1. Risico: Vecozo certificaat wordt gestolen

    Ook het Vecozo certificaat – wat een software bestand is – stelt criminelen in staat om diverse vormen van fraude te plegen. In veel praktijken is dit certificaat echter eenvoudig te vinden. Bijvoorbeeld omdat deze nog is opgeslagen op het bureaublad van de balie computer of in de map ‘downloads’. Zodra criminelen toegang hebben tot het netwerk van de praktijk, hebben zij in dat geval ook direct de beschikking over het certificaat. Een mogelijkheid is het certificaat altijd extern op een veilige plek te bewaren.

  2. Risico: Wachtwoorden komen in verkeerde handen

    Toegang tot de computersystemen is veelal afgegrendeld met een wachtwoord. De sterkte van het wachtwoord bepaalt de sterkte van de beveiliging. Echter, een wachtwoord onthouden en invoeren levert altijd veel ongemak, waardoor snel voor eenvoudige wachtwoorden wordt gekozen. Een mogelijk verbetering is gebruik te gaan maken van een wachtwoord manager. Dit is een (veelal gratis) online dienst, die alle wachtwoorden bijhoudt van de sites die worden gebruikt in de praktijk. Deze wachtwoorden worden bewaard in een digitale kluis. U hoeft alleen het ene wachtwoord van de kluis te onthouden en kunt zodoende alle websites afschermen met een sterk gekozen wachtwoord. Voorbeelden zijn ‘Lastpass’, ‘Onepassword’ of ‘Keepass’.

  3. Risico: ID’s worden gestolen

    Het stelen van iemands ID kan resulteren in identiteitsfraude. In sommige praktijken wordt bij inschrijving van nieuwe patiënten het ID gekopieerd en in het patiëntendossier opgeslagen. Dit is echter niet toegestaan. Ook de ID’s van medewerkers worden vaak gekopieerd en opgeslagen in het netwerk van de praktijk. Een optie is om het kopie ID onbruikbaar te maken voor criminele activiteiten. Bijvoorbeeld door er met pen de volgende tekst overheen te schrijven ”Dit kopie is alleen bedoeld voor identificatie van de medewerkers van praktijk X”.

Tot slot

Doel is het vergroten van de bewustwording door de risico’s in kaart te brengen – je weet niet wat je niet weet – en direct praktische tips hieraan toe te voegen, zodat praktijkhouders en hun team hier direct mee aan de slag kunnen gaan. Uiteindelijk staan deze risico’s en bijbehorende maatregelen bijna nooit op zich, maar zal een praktijk moeten streven naar een veilige omgeving. Net als dat je thuis ook niet de voordeur met drie zware sloten vergrendeld, terwijl je het raam laat openstaan met de laptop zichtbaar op de keukentafel.

Auteurs

Dit artikel is ontstaan uit een samenwerking tussen Karel Keers – Keers Applied Electronics – en Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement.

 

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
Google Analytics

Google Analytics voor beginners

Meten is weten – een algemeen bekende uitdrukking die ook zeer van toepassing is op websites. Met Google Analytics kan het websiteverkeer precies in kaart worden gebracht, waar veel nuttige informatie uit voort kan komen.

Activeren

Om Google Analytics te activeren moet er een kleine code in de website worden geïntegreerd, waarna allerlei data direct kan worden ingezien.

Verkeer

Via Google Analytics kan onder andere worden gezien om welke redenen mensen op de website terecht kwamen, van via een zoekopdracht in Google of een link op een andere website, tot via een (social media) advertentie of door middel van het direct intypen van de link.

Nieuw of terugkerend

Daarnaast kan in een oogopslag worden gezien hoelang mensen op de website blijven, op welke pagina’s ze het meest kijken en wat redenen zijn voor bezoekers om door te klikken of juist om de website te verlaten. Ook kan bijvoorbeeld worden bekeken welke bezoeker nieuw of terugkerend was, en of zij de website via een computer of een mobiel apparaat bezochten.

Meest bezochte onderdelen

Bij de meeste websites zal de homepagina bovenaan staan in de meest bezochte onderdelen van de website. Bij een goed lopende tandartswebsite zal ook de contactpagina hoog in dit lijstje staan. Is dit niet het geval, dan wordt het tijd om eens te kijken of verandering noodzakelijk is.

Kleine veranderingen, groot verschil

Al met al kan het gebruik van Google Analytics veel nuttige informatie geven over het websitegebruik. Deze kunnen gebruikt worden om kleine veranderingen aan te brengen die een groot verschil zullen maken.

Meer informatie  over Google Analytics

Lees meer over: E-health, Thema A-Z
Robotisering

Wilt u door een robot geopereerd worden?

Nu de robotisering en kunstmatige intelligentie steeds verdere vooruitgang boeken wordt de vraag actueel of patiënten eigenlijk wel medische ingrepen willen ondergaan die door machines worden uitgevoerd. PwC Duitsland heeft deze vraag aan 11.000 mensen uit twaalf landen gesteld.

Vertrouwen in techniek

Het vertrouwen in de techniek blijkt best groot te zijn. 55% van de ondervraagden zei er voor open te staan om in de toekomst een medische behandeling door kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) of robotica te laten verrichten. Bijna de helft zou zich bij een kleine ingreep ook door een robot willen laten opereren.

Voorwaarden kunstmatige intelligentie en robotica

Er werden vooral drie voorwaarden genoemd om op kunstmatige intelligentie en robotica te kunnen vertrouwen. De nieuwe methoden moeten in de eerste plaats sneller en nauwkeuriger zijn dan de conventionele. Daarnaast moeten ze werkelijk betrouwbaar zijn en moeten ze er voor zorgen dat meer mensen toegang krijgen tot medische zorg.

Vooral in armere landen waar het gezondheidssysteem slecht functioneert vertrouwen mensen op de nieuwe methoden. In Zuid-Afrika stelt 82% zich open voor kunstmatige intelligentie en robotica, in Nigeria zelfs 94%.

Assistent Intelligence

Volgens Michael Burkhart, directeur Gezondheidszorg en Farmacie bij PwC Duitsland, zal in de toekomst het gebruik van technische hulpmiddelen in de geneeskunde alleen maar toenemen. Kunstmatige intelligentie en robotica vervangen dan misschien niet daadwerkelijk de arts, maar ze kunnen wel zijn taken verlichten. “In plaats van ‘Artificial Intelligence’ zou je van ‘Assistent Intelligence’ kunnen spreken,” meent Burkhart: “De robot als de rechterhand van de arts.”

New Health

In de gezondheidszorg wordt momenteel onder de titel ‘New Health’ over het toenemende belang van kunstmatige intelligentie gediscussieerd. Daarbij gaat het niet alleen over de operatiekamer, maar bijvoorbeeld ook over nieuwe gezondheids-apps. Een ander voorbeeld is technologie waarmee de diagnostiek verder verbeterd kan worden. Zo kan borstkanker met een veel grotere nauwkeurigheid vastgesteld worden dan een paar jaar geleden. Daarnaast maken bij veel ziekten big data-toepassingen behandelingen op maat mogelijk.

Bron:
PWC

Lees ook: Nemen robots de mondzorg over?

Lees meer over: E-health, Kennis
Digitale tandheelkunde in 2027

Digitale tandheelkunde in 2027

In de afgelopen jaren is een aantal nieuwe digitale voorzieningen en bijbehorende digitale applicaties geïntroduceerd die ons leven enorm gaan vergemakkelijken. Denk hierbij aan intra- en extra-orale 3D scanners, cone-beam CT apparaten, maar ook aan 3D printers. Welke nieuwe technologie zal binnen 10 jaar beschikbaar zijn in de tandheelkunde?

Centraal in de digitale wereld lijkt Nederland te liggen, waar heel langzaam een digitale revolutie op gang komt in de tandheelkundige wereld. In de afgelopen jaren is een aantal nieuwe digitale voorzieningen en bijbehorende digitale applicaties geïntroduceerd die ons leven enorm gaan vergemakkelijken. Denk hierbij aan intra- en extra-orale 3D scanners, cone-beam CT apparaten met nieuwe mogelijkheden, maar ook aan 3D printers voor de productie van kronen en prothetiek. Dat betekent op korte termijn een verandering in de manier waarop we werken en in de processen in onze praktijk. Maar wel een hele leuke verandering, omdat we door deze technologie soms beter en soms sneller kunnen werken en soms ook dingen kunnen doen die we voorheen nog niet konden. En dat we voorop lopen in Nederland betekent weliswaar dat we het ijs breken voor de internationale collega’s om ons heen, maar dat we daarmee trots kunnen zijn op onze positie in de tandheelkundige wereld. In deze lezing wordt een overzicht gegeven van alle nieuwe technologie die al verkrijgbaar is of zeer binnenkort beschikbaar komt en wat de invloed hiervan zal zijn binnen 10 jaar.

Beïnvloeders in de tandheelheelkunde

(Geo)politiek

Hierbij zijn we helaas afhankelijk van de grillen van de politici.

Economie

Een voorbeeld van een trend is ‘collaborative consumption’ wat inhoud dat er gedeelde aanschaf van producten plaatsvindt om kosten te drukken. Dit betreft producten die je maar beperkt nodig hebt en duur zijn in aanschaf en onderhoud, zoals bijvoorbeeld een conebeam (CBCT) machine.

Demografie

  1. Vergrijzing
  2. Slinkende populatie Nederland
  3. Slinkend aantal studenten/arbeiders

Om groei in een bevolking te houden heb je gemiddeld 2.1 kind per gezin nodig. Nederland zit daaronder en krimpt met als gevolg dat er steeds minder jongeren in de populatie zijn. Met de bestaande cijfers zullen er in 2040 veel minder jonge mensen zijn. Nu zijn er nog 8 werkende jongeren per 75-plusser versus naar schatting 3 per 75-plusser in 2040. Dit heeft ook tot gevolg een slinkende populatie arbeidskrachten in de zorg.

Technologie

  1. Zal ons werken voorspelbaarder maken: we zullen eindproducten kunnen gaan leveren met een hogere en zeer voorspelbare kwaliteit.
  2. Kosten van technologie gaan omlaag en dat zal ook helpen onze kosten omlaag te brengen.
  3. Moeilijke dingen kunnen met behulp van technologie makkelijker gemaakt worden. Ontwikkelingen die dit mogelijk maken, zijn:
  • 3D scanners. De scanners worden goedkoper, draadloos, gemakkelijker in het gebruik, sneller en krijgen steeds meer nieuwe features. Ze gaan concurreren met afdrukmaterialen omdat het gemakkelijker zal worden om een digitale afdruk te maken dan en conventionele afdruk.
  • 3D printers: Ook deze zullen steeds goedkoper, sneller en beter worden. Daarnaast zullen de materialen die we kunnen printen ook steeds beter gaan voldoen aan de eisen die we stellen aan prothetische materialen.
  • Artifical Intelligence en robotica.
  • Nieuwe software applicaties die kunnen worden gebruikt voor:
    – Monitoren van veranderingen in de dentitie.
    – Meten van slijtage. Dit kan een preventieve rol hebben omdat we daarbij kunnen beoordelen of het gaat om fysiologisch of “pathologisch” verlies van tandmateriaal?

Verwachtingen voor 2027

Van der Meer noemt drie punten die in 2027 mogelijk zullen zijn:

  • Door weefsels heen kunnen kijken met nieuwe imaging technologieën.
  • Ultrasound: interessant voor parodontologie en endodontologie.
  • Veel technisch werk wat nu door mensen wordt uitgevoerd zal kunnen worden overgenomen door machines. Zo zullen kerncompetenties van de tandarts gaan verschuiven. Als prepareren van caviteiten en kroon en brugwerk door slimme robots kan worden uitgevoerd, zal de tandarts andere taken krijgen.

Verborgen consequenties van de invoer van nieuwe technologie

Sommige consequenties van de toepassing van nieuwe technologie zijn niet direct evident. Denk daarbij aan de “iPad-scholen” waarbij minder aandacht zal zijn voor schrijven met de hand. Dit leidt mogelijk tot:

  • Nieuwe gezondheidsproblemen: Bijvoorbeeld een ‘iPad duim’ (komt voor onder kinderen).
  • Fijne motoriek gaat verloren: Als je alleen maar typt en minder schrijft, zou dit mogelijk
    ongunstig kunnen zijn voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. En dat kan voor de nieuwe generatie tandheelkunde studenten een nadeel zijn.
  • ”Attention-span” van jongeren is slechts ter grootte van computerscherm.

Conclusies

  • De patiënt wordt steeds ouder.
  • Tandheelkunde wordt snel digitaal, hierin is een exponentiële groei waar te nemen. Handelingen die nu nog door mensen worden uitgevoerd zullen steeds verder worden overgenomen door machines.
  • Veel dingen gaan makkelijker worden in 2027 ten gevolge van gevorderde technologie.
  • Producten/services worden snel goedkoper.
  • We hebben een nieuw profiel nodig voor de nieuwe tandarts van 2027: er zal een verschuiving van handelingen plaatsvinden die door tandarts uitgevoerd zullen worden.
  • Tandtechnieker in 2027 wordt meer een dentale ingenieur

Joerd van der Meer deed in 1989 tandartsexamen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Na de militaire dienst als tandarts bij de Koninklijke Marine, werkte hij enkele jaren in een groepspraktijk in Drenthe. In 1996 begon hij als docent voor de disciplinegroep Tandheelkunde/Mondhygiëne van de RuG. In samenwerking met de afdelingen Endodontologie van de ACTA en de KUN heeft hij het onderwijs “Endodontologie” van de Tandheelkundige opleiding van de RUG vormgegeven. Vanaf 1998 tot januari 2002 was hij werkzaam als docent en onderzoeker bij de afdeling “Endodontologie” van de KUN onder leiding van dr. Werner Willemsen. Sinds 1998 heeft hij een verwijspraktijk voor endodontologie gedurende 2 dagen in de week. Sinds januari 2002 is Joerd parttime werkzaam bij het Universitair Medisch Centrum Groningen, waar hij in 2016 is gepromoveerd op 3D technologie en digitale workflows. Tevens is hij sinds 2009 “Honorary Research Associate” bij het “University College of London Eastman Dental Institute”.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Joerd van der Meer tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: E-health, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Vanaf volgend jaar chirurgische operaties oefenen met Virtual Reality

Vanaf volgend jaar chirurgische operaties oefenen met Virtual Reality

Vanaf volgend jaar kunnen chirurgen en medisch specialisten in Amsterdam aan de slag met het oefenen van virtual reality (VR) en kunstmatige intelligentie als hulpmiddel bij operaties. Het AMC en VUmc hopen hiermee de zesjarige opleiding specialisatie chirurgie in de toekomst een stuk korter te kunnen maken.

Operatiesimulaties

Het internationale centrum is een initiatief van het Amsterdam Skills Centre for Health Sciences (ASC), in combinatie met het AMC en VUmc. Er wordt gehoopt het centrum over ongeveer een jaar te kunnen openen, waar vervolgens jaarlijks zo’n 3.000 artsen eenvoudige operaties, zoals keizersnedes of knieoperaties, zullen kunnen oefenen. Als het project succesvol blijkt zal in de toekomst ook worden gekeken naar mogelijkheden voor het oefenen met ingewikkeldere operaties, zoals hartoperaties, met behulp van virtual reality.

Tijdsbesparing

Jan Hol, directeur communicatie van het VUmc, hoopt in de toekomst met dit centrum de chirurgie specialisatie flink te kunnen verkorten. Door gebruik te maken van dergelijke operatiesimulaties is namelijk geen menselijk weefsel nodig, waardoor het makkelijker is voor chirurgen in opleiding om de processen dagelijks te oeenen.

Verkorte tropenopleiding

Het ASC hoopt binnenkort ook een “verkorte tropenopleiding” te ontwikkelen – een opleiding tot basischirurg voor ontwikkelingslanden.

 

Bron:
Skipr / ANP

Lees meer over: E-health, Kennis

Medische beelden op smartphone bij UMCU

Met de app MyBodyMyData kunnen patiënten van het UMC Utrecht hun eigen medische beelden, zoals echo’s en MRI-scans,  bekijken op hun smartphones. De app zal op een gegeven moment onderdeel worden van het patiëntenportaal.

Met de mobiele app kunnen alle medische beelden die worden genomen rustig thuis worden bekeken, of worden gedeeld met andere zorgverleners. Deze kunnen vervolgens bijvoorbeeld ook hun mening geven, om zo te gelden als een second opinion.

Inzien van medische beelden

Radioloog Wouter Veldhuis ontwikkelde de applicatie naar aanleiding van patiënten die graag hun eigen medische beelden wilden inzien. Hij bracht de wensen van patiënten in kaart en kwam tot de conclusie dat een app als MyBodyMyData een oplossing zou kunnen bieden. De app is ondertussen al meerdere keren aangepast. Zo is bijvoorbeeld achtergrondinformatie bij verschillende soorten scans toegevoegd.

Delen van beelden met zorgverleners

De app bestaat uit een beveiligde omgeving waarin patiënten beelden kunnen inzien en deze eventueel kunnen delen met een arts naar keuze. Vervolgens ontvangt deze arts de beelden van het UMCU, die direct beschikbaar zullen zijn voor opname en analyse in het beeldsysteem van het eigen ziekenhuis.

Als de arts de gegevens heeft gedownload krijgt de patiënt een melding. Ook kunnen aantekeningen worden gemaakt, om zo bijvoorbeeld direct vragen te kunnen stellen. Er kan ook op de beelden worden getekend om vragen te verduidelijken, vanuit de patiënt, of om als arts een consultgesprek te verhelderen.

Aandacht voor details

Veldhuis heeft veel aandacht besteed aan details. Zo kan er bijvoorbeeld worden gekozen om een mannelijk, vrouwelijk of neutraal lichaam als achtergrond van de beelden te zien. De neutrale optie kan volgens hem onder andere fijn zijn voor vrouwen die een borstamputatie hebben doorstaan, waardoor het pijnlijk kan zijn om steeds tegen een vrouwelijk torso aan te kijken.

Momenteel is de app MyBodyMyData alleen beschikbaar in de Apple store.

Bron:
Zorgvisie.nl
MyBodyMyData

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat selfies gebruikt zouden kunnen worden als middel om de ervaring van patiënten na een behandeling te verbeteren, om tegelijkertijd de arts op eventuele problemen te kunnen wijzen.

Het onderzoek werd gepubliceerd in de Aesthetic Surgery Journal, genaamd ‘Patient satisfaction with an early smartphone-based cosmetic surgery postoperative follow-up’. De focus van de studie lag op patiënten die cosmetische chirurgie ondergingen, maar de resultaten zijn zowel van toepassing op patiënten die een niet-chirurgische behandeling ondergingen.

Smartphone foto’s als follow-up

In het onderzoek verstuurden 57 patiënten die een cosmetische behandeling kregen hun chirurgen foto’s, gemaakt met een smartphone, van het behandelde gebied na 48 tot 72 uur na de behandeling. De chirurgen lieten weten wanneer de patiënten deze foto’s moesten verzenden. Vervolgens bekeken zij hoe de progressie na de behandeling eruit zag, en lieten ze dit weten aan de patiënten.

Verbeterde ervaring

Hierna werd de patiënten gevraagd om hun gedachtes over de ervaring weer te geven door middel van een enquête. Van de 52 patiënten lieten 50 (96,2%) weten dat zij het idee hadden dat het foto protocol hun ervaring na de behandeling had verbeterd. Hiernaast zorgden de selfies ervoor dat de chirurgen direct vroege complicaties bij drie van de patiënten op konden merken.

Vroege diagnosticering

“Het punt van het selfie programma is om vroeger in contact te komen met de patiënten dan het geval zou zijn bij de normale follow-up, die meestal na twee tot drie dagen plaats vindt,” aldus Dr James Zins, auteur van het onderzoek en voorzitter van de cosmetische afdeling van Cleveland Clinic’s Department.

“Op deze manier kunnen angsten van patiënten worden verminderd, waarnaast eventuele problemen direct kunnen worden opgemerkt, nog voordat deze ernstigere schade aan hebben kunnen richten.”

Bron:
Aesthetic Surgery Journal

Lees meer over: E-health, Kennis
Passen van potentiële gebitten door middel van Augmented Reality

Passen van potentiële gebitten door middel van Augmented Reality

In de toekomst zou het nog wel eens mogelijk kunnen zijn om het resultaat van een tandheelkundige behandeling te zien voordat de behandeling daadwerkelijk is uitgevoerd. De Zwitserse startup Kapanu werkt hard aan de ontwikkeling van een ‘virtuele spiegel’ waarmee dit mogelijk zal zijn.

Digitaal passen van gebitsbehandelingen

Over het algemeen vinden de meeste mensen gebroken of verkleurde tanden niet heel aantrekkelijk, om welke reden veel mensen bepaalde tandheelkundige behandelingen overwegen om dit soort problemen op te lossen. Deze behandelingen veranderen echter niet alleen het gebit, maar ook de algehele gezichtsuitdrukking. Om die reden is het gebruikelijk dat patiënten eerst een voorbeeld van het resultaat te zien krijgen. Waar dat op dit moment gebeurt met een 3D model dat door de patiënt kan worden gepast, is het in de toekomst waarschijnlijk mogelijk om dit digitaal te doen.

Augmented Reality

Kapanu heeft de “Kapanu Augmented Reality Engine” ontwikkeld: software waarmee patiënten binnen seconden het resultaat van een toekomstige tandheelkundige behandeling kunnen zien. Dit is mogelijk door middel van een Augmented Reality live video die wordt gemaakt van de patiënt, waar vervolgens een virtueel model van de reconstructie op wordt geprojecteerd. De patiënt kan vervolgens zijn gezicht in alle kanten op bewegen om zo het potentiële nieuwe gebit van alle kanten te aanschouwen.

Alternatieve opties

Een ander voordeel van het ‘passen’ van een behandeling via Augmented Reality is dat verschillende alternatieven kunnen worden geprobeerd. Met een wax model is dit simpelweg niet haalbaar vanwege de tijd en moeite die in het maken van zo’n model gaat zitten, maar op de digitale manier kost dit slechts enkele klikken met de muis. Op deze manier kunnen de verwachtingen die patiënten bij een behandeling hebben ook beter kunnen worden waargemaakt.

3D modellen gebitten

Om het gebit van een patiënt virtueel aan te kunnen passen ontvangt de software informatie van een database met 3D modellen van aantrekkelijke gebitten, die al eerder zijn gebruikt door tandartsen. Door eerst een 3D scan te maken van het gebit van de patiënt kunnen deze bestaande modellen passend worden gemaakt.

Positieve reacties

Toen Kapanu hun systeem voor het eerst aan de buitenwereld toonden tijdens de International Dental Show (IDS) in Keulen kregen zij heel veel positieve reacties van tandartsen van over de hele wereld die geïnteresseerd waren om de nieuwe technologie toe te passen in hun praktijk. Op dit moment is de software nog niet beschikbaar voor eindgebruikers, maar dit zal snel veranderen. Kapanu hoopt over 18 maanden marktleider te zijn, wat haalbaar is aangezien er momenteel geen vergelijkbare systemen bestaan.

De werking van de Kapany Augmented Reality Engine wordt verder toegelicht in deze video.

Bron:
ETH Zürich

Lees meer over: E-health, Kennis, Markttrends, Video's
Patiëntendossier op mobiel voor patiënten Radboudumc

Patiëntendossier op mobiel voor patiënten Radboudumc

Vanaf nu is het voor patiënten van het Radboudumc mogelijk om hun persoonlijke patiëntendossier via de app mijnRadboud te raadplegen. Het patiëntendossier was al digitaal beschikbaar via de website, maar kan vanaf nu ook via een smartphone bekeken worden. De app biedt de mogelijkheid om zelf gemaakte afspraken direct in de digitale agenda, met digitale routeplanner, te plaatsen.

MijnRadboud
MijnRadboud kent inmiddels bijna 40.000 gebruikers. Het laatste half jaar steeg het aantal met zo’n 2.000 gebruikers per maand. Met mijnRadboud kunnen patiënten in een beveiligde digitale omgeving afspraken maken, maar daarnaast onder meer uitslagen zien, vragenlijsten invullen of vragen stellen aan het behandelteam. Verder kunnen patiënten met een iphone via de gezondheid app zelf metingen invoeren zoals bloeddruk, gewicht en temperatuur. Voorbereiden van de afspraak in het ziekenhuis kan ook. Met een persoonlijke barcode op hun smartphone kunnen patiënten zich in het Radboudumc aanmelden voor hun afspraak.

App
De app heeft op dit moment nog wel minder mogelijkheden dan de webversie van mijnRadboud. Een patiënt kan bijvoorbeeld nog geen persoonsgegevens wijzigen of resultaten van metingen inzien via de app. De ontwikkeling van mijnRadboud gaat door. Binnenkort wordt het mogelijk om herhaalrecepten aan te vragen.

Nieuwe gebruikers
Nieuwe gebruikers kunnen een account aanvragen bij de centrale inschrijfbalie of de polikliniek van het Radboudumc. Patiënten hebben daarna 10 dagen de tijd om het account te activeren. Dat kan alleen via de website gedaan worden. Zodra mijnRadboud geactiveerd is en de app geïnstalleerd kan een patiënt gebruik maken van mijnRadboud via website en smartphone.

Lees meer over: E-health, Kennis
Praktische update voor uw praktijkautomatisering

Praktische update voor uw praktijkautomatisering

Wat kan ICT betekenen in uw dagelijks werk op bijvoorbeeld het gebied van dossiervorming en communicatie? En hoe kan uw automatiseringssysteem u ondersteunen in het dagelijks werk? Verslag van de lezing van Pieter Schram tijdens het congres Digitaal in de tandartspraktijk.

Pieter Schram, mede-eigenaar van Vertimart Consultants, bekend van de software Exquise, heeft een enigszins interactief programma voor zijn lezing bedacht waarbij hij door middel van respons van de zaal zijn presentatie van de nodige interactiviteit voorziet.

Verleden
In 1970 kwamen de eerste computersystemen in de mondzorgpraktijken en in 1982 kwamen de eerste personal computers op de Nederlandse markt en zo ook in de tandartspraktijk. In 1985 werd gestart met computernetwerken en in 1987 bracht de firma Trophy de eerste digitale röntgensoftware op de markt. Rond 1990 waren er ongeveer 25 aanbieders van tandartssoftware in Nederland en was 75% van de tandartsen geautomatiseerd. In datzelfde jaar kwam ook Windows op de markt.

Heden
Momenteel zijn er nog maar zo’n 10 aanbieders van tandheelkundige praktijksoftware actief in de markt en sinds 2000 is 98% van de Nederlandse praktijken geautomatiseerd.

E-learning
Vandaag de dag zien we de opkomst van e-learning, hoewel dit nog weinig praktisch voor de tandarts is. Het verschijnsel van “serious gaming” wordt steeds populairder – het als het ware spelenderwijs leren van tandheelkundige behandelingen via een serieus computerspel.

Leren van onze eigen data
We kunnen ook van ons eigen systeem leren want dagelijks stoppen we grote hoeveelheden data in de praktijkmanagement software en we kunnen die data ook weer ophalen. Verschillende factoren kunnen zo onderzocht en geanalyseerd worden. Zaken als bijvoorbeeld een verkeerde planning kunnen door zo’n nuttige analyse aan het licht komen.

Ook voor onderzoeksdoeleinden kan deze informatie nuttig zijn, bijvoorbeeld middels de KNMT peilstations. Het is ook niet zo gek te bedenken dat big data wel eens gebruik kan worden bij het opstellen van richtlijnen.

Regelgeving
Er komt tegenwoordig veel kijken bij het up-to-date houden van het patiëntendossier. De Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) verplicht het bijhouden van dit dossier.

Steeds nadrukkelijker wordt door de overheid verlangd om hier op passende wijze mee om te gaan wegens de privacy. Datalekken moeten gemeld worden en alle verwerkingen van de data moeten geregistreerd worden.

De KNMT praktijkrichtlijn patiëntendossier omschrijft een aantal verplichte en niet-verplichte onderdelen van het dossier. Het is gemakkelijk als dit soort zaken met standaardvelden ingevuld kunnen worden.

De invoering van richtlijnen ziet Schram positief tegemoet want daarmee kan hij zogenaamde workflows introduceren waarmee je stapsgewijs bepaalde stappen doorloopt. Op die manier zal de software zorgen dat je niets hoeft te vergeten: dat is een voordeel van gestandaardiseerd werken.

Cybercriminaliteit
Onheil waarmee je te maken kunt krijgen, zijn onder meer phishing, ransomware en datalekken. Ter illustratie noemt Schram het boek “Komt een vrouw bij de H@cker” dat deze fenomenen mooi illustreert.

De laatste tijd wordt de zorg steeds meer het doelwit van cybercriminaliteit en ransomware want het zijn gevoelige data en vaak niet al te best beveiligd. Iedereen in de praktijk moet behoedzaam zijn voor phishing e-mail berichten.

Vaak is het ondergaan van ransomware ook al een datalek en die moet bij de overheid gemeld worden. Hiervoor is het handig om een protocol te hebben waarin staat hoe te handelen, adviseert Schram.

Het is niet onwaarschijnlijk dat we ook in tandartspraktijken zogenaamde “Information Security Management Systems” (ISMS) gaan zien verschijnen. Het ISMS-proces begint met het in kaart brengen van de mogelijke risico’s en de reeds aanwezige maatregelen om vervolgens inschattingen te maken van wat er verbeterd moet worden. Uiteindelijk kan men zelfs op dit punt tot certificering komen. En ook met derden dienen zogenaamde bewerkingsovereenkomsten gesloten te worden als zij met de praktijkdata omgaan.

Toekomstvoorspellingen
Tenslotte doet Schram nog een aantal toekomstvoorspellingen.
– Hij verwacht dat er in de e-health ontwikkelingen zullen komen in trant van wat we nu al kennen: bijvoorbeeld slimme tandenborstels of de bruxisme app.
– De cloud zal een grotere rol gaan spelen spelen en we zullen naar steeds meer computerondersteunde zorg toe gaan verwacht Schram.
– Hij verwacht in de toekomst een grotere rol van de patiënt bij de bepaling van wie wel of geen toegang mag krijgen tot zijn patiëntendossier, wat dus een rol in de praktijkautomatisering zal kunnen gaan spelen.

Pieter Schram is directeur en mede-eigenaar van Vertimart Consultants. Hij startte zijn loopbaan in de automatisering in 1981 bij Dental Union en heeft dus inmiddels 35 jaar ervaring in de diverse facetten van de tandheelkundige automatisering. Vanuit deze specifieke expertise en praktijkervaring schetst hij tijdens zijn lezing een duidelijk beeld van de uitdagingen, de risico’s en van wat we de komende jaren mogen verwachten op het gebeid van tandheelkundige automatisering. Naast zijn werk binnen Vertimart heeft hij enkele jaren leiding gegeven aan een middelgrote groepspraktijk.

Verslag door tandarts Daniel Joffe, voor dental INFO van de lezing van Pieter Schram tijdens het congres Digitaal in de tandartspraktijk van Bureau Kalker

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
online reputatie

Het belang en het beschermen van uw online reputatie

Uw online reputatie is vandaag de dag van groots belang. De praktijken met de meeste klachten krijgen deze niet vanwege hun slechte behandelingen, maar simpelweg vanwege slechte communicatie.

Klachten zijn altijd vervelend, en soms is het lastig om hier direct juist op te reageren – vooral als het om negatieve online berichten gaat. Deze berichten zijn meestal openbaar zichtbaar, wat de situatie gelijk ingewikkelder maakt. Een goede oplossing is om te zorgen dat de verdere conversatie zoveel mogelijk privé plaats vindt.

Een antwoord als: ‘Het spijt ons zeer dat u deze negatieve ervaring heeft met ons service. Kunnen we u bellen om dit verder te bespreken en kijken hoe we dit op kunnen lossen?’ kan hierbij goed van pas komen. Hierdoor zien ook buitenstaanders dat de klacht serieus wordt genomen.

Succesfactoren voor online klachten
Uit een enquête van TNS NIPO blijkt dat op slechts 38% van de online klanten wordt gereageerd. Ook hebben zij drie succesfactoren gevonden die komen kijken bij het reageren op online klachten, namelijk:

  • De snelheid van een reactie
  • De kwaliteit van de oplossing
  • Op welke manier het antwoord wordt gegeven

Reputatie behouden
Door zowel snel te reageren, het liefst in een privé gesprek, en een goede oplossing te geven wordt voorkomen dat de indiener van de klacht mogelijk slechte verhalen kan verspreiden en dat de goede reputatie kan worden behouden. Elke praktijk krijgt te maken met klachten, en dit is niet per sé wat slechts – zolang de reactie maar goed is.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis
e-healthweek

E-healthweek 2017

Van 21 tot en met 27 januari organiseren het ministerie van VWS en ECP | Platform voor de InformatieSamenleving de e-Healthweek 2017. Tijdens deze week proberen zij zoveel mogelijk mensen met e-Health in aanraking te brengen.

Deelnemers
De eHealthweek biedt iedereen de kans om deel te nemen; (thuis)zorginstellingen, maatschappelijke initiatieven, gemeenten, leveranciers of producenten, patiëntenplatformen, ouderenbonden, zorgverzekeraars of onderwijsinstellingen door het hele land. De minister en staatssecretaris van VWS zijn ook betrokken bij de organisatie. Zij zullen dan ook enkele events bijwonen.

Doel
Het doel van deze week is om samen met de deelnemers eHealth in diverse regio’s in Nederland onder de aandacht te brengen. De deelnemende organisaties kunnen laten zien wat eHealth is, hoe het werkt en wat hiermee wordt gedaan.

Bron:
zn.nl

 

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Prognosetool Digital Dentist nu online in App Store

Prognosetool Digital Dentist nu online in App Store

De prognosetool Digital Dentist is nu beschikbaar voor de iPad in de App Store. Met deze tool kan de toestand van een gebitselelement op allerlei factoren worden beoordeeld en kan een prognose worden gemaakt.

Tijdens het NVvE congres vertelde Luk Daneels, voorzitter van de Flemish Society for Endontology (FSfE), over de prognosetool. De tool is ontwikkeld door de FSfE in samenwerking met de NVvE (Nederlandse Vereniging voor Endodontologie) en de NVVRT (Nederlands Vlaamse Vereniging voor Restauratieve Tandheelkunde).

Inzicht voor de patiënt
Met de prognosetool kan de toestand van de tand worden geobjectiveerd door die te toetsen aan de bestaande indices uit verschillende specialismen (DPSI, DETI, IOTN, Miller-McEntire). In de app zijn gouden standaarden en gezond verstand geïmplementeerd waarbij getoetst wordt aan de hand van tekeningen. Zo kan de patiënt inzicht worden gegeven en kan de patiënt meteen het probleem zien. Ook worden er voorwaarden en adviezen aan de prognose toegevoegd om de patiënt te informeren over het behandeltraject. “Een goede communicatie met de patiënt leidt tot een betere beslissingen en gelukkige tandartsen en patiënten”, zegt Luk Daneels.

Beschikbaar voor iPad
De tool is enkel beschikbaar voor iPad. Zowel iPad mini, een normale, als een iPad pro. Dus niet voor iPhone of toestellen die met Android of Windows bestuurd worden. Hierdoor is de app niet zichtbaar in de Appstore als u zoekt met een iPhone.

De tool is zowel in het Nederlands, Frans als Engels. De taal-instelling van de iPad bepaalt welke taal gebruikt wordt. Alle tekeningen kunnen schermgroot gemaakt worden door het icoontje links boven de tekening aan te raken.

Vanaf 3 november zal de prijs 29.99 euro bedragen. Dit bedrag is gekozen om de kosten te dekken volgens de FSfE, niet om winst te maken. De app is tot 2 november gratis voor NVvE leden.

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Google

Google: de weg naar nieuwe patiënten

Meer en meer patiënten plegen Google raad bij pijn, voordat zij naar een praktijk toe stappen. Naast de nodige tips en tricks komen zij hier ook in aanraking met artsen en praktijken. Om deze reden is goede zichtbaarheid op internet dan ook steeds belangrijker aan het worden voor elke tandarts. Doe de testen en kom erachter of u zelf goed vindbaar bent of niet!

Stap 1 – Ben ik zichtbaar?

Een goede eerste stap om erachter te komen of u wel of niet goed zichtbaar bent is het simpelweg googelen van “tandarts [plaatsnaam]”, aangezien dit bij verre weg de meest gebruikte manier is waarop mensen u zullen proberen te vinden. Vervolgens kan u op verschillende manieren verschijnen.

Algemene advertentiepagina’s
Naamsvermelding op bijvoorbeeld startpagina’s zorgt voor vindbaarheid, maar daar houdt het dan ook op. Hier zullen vaak ook andere praktijken op vermeld staan waardoor dit geen ‘unieke aandacht’ oplevert.

Google Maps
Ideaal is het als u direct bovenaan de pagina verschijnt, met praktijknaam en – website en een pinnetje op een kaart van Google Maps. Heel duidelijk en het zorgt dat iedereen direct weet waar ze moeten zijn. Om hierop te komen moet Google uw bedrijf kwalificeren.

Eigen praktijkwebsite
Een goede praktijkwebsite is veel waard. U kunt hier niet alleen veel informatie kwijt, maar ook kunt u, met de juiste online strategieën, zorgen dat u op meer dan een manier vindbaar wordt.

Stap 2 – ‘Ego-googelen’

U bent niet de enige die dingen over uzelf en uw praktijk verspreid op internet – nee, ook anderen doen dit, en dat gaat tegenwoordig snel. Zoek daarom eens op uw praktijknaam en kijk wat u tegenkomt, ook naast uw eigen website en Google Maps-tekentje. Zo zijn er meerdere recensie-websites en uiteraard ook een breed scala aan sociale media waar van alles op wordt verspreid. Sociale media is überhaupt ook een goede om zelf actief op te zijn – zowel om te lezen wat er over de praktijk wordt gezegd als om de praktijk te promoten.

Bron:
ZWP online.de

 

Lees meer over: E-health, Kennis

Nieuwe app ontmoedigt jongeren om te gaan roken met selfie

De nieuwe app Smokerface wil jongeren ontmoedigen om te gaan roken. Aan de hand van een selfie kan de app aantonen hoe je er later uit gaat zien als je rookt.

Transformatie
De applicatie transformeert de selfie op basis van wetenschappelijke data. In 3D wordt vervolgens aangetoond hoe je eruit zou kunnen zien in 1-15 jaar als je rookt. Roken versnelt namelijk het verouderingsproces van de huid.

Informeren
Titus Brinker, de ontwikkelaar van de applicatie, geeft aan dat het niet de bedoeling is om jongeren bang te maken maar om ze te informeren wat roken met je huid kan doen. Volgens Brinker is het voor jongeren heel erg belangrijk om er goed uit te zien. Daarom zou de applicatie helpen om roken te ontmoedigen, aangezien het duidelijk aangeeft wat de gevolgen zijn.

Bestrijding tabaksgebruik
Harvard Professor Nancy Rigotti, directeur van het Tobacco Research and Treatment Unit van het Massachusetts General Hospital: ” Op het gebied van de bestrijding van het tabaksgebruik is er behoefte aan nieuwe en betere manieren om jongeren van nicotine af te houden. De Smokerface app zou hier geschikt voor kunnen zijn en moet daarom goed geëvalueerd worden”.

App
Smokerface is beschikbaar voor iOS en Android. De app is gratis.

Bron:
Aufklärung gegen Tabak e.V.

 

Lees meer over: E-health, Kennis