Social media voor een gezonde mond

Apps - social media

Presentatie van dr. Lisette van Gemert-Pijnen en dr. Fenne Verhoeven tijdens het lustrumcongres – 100 jaar voor een gezonde mond – van het Ivoren Kruis.

Dr. Lisette van Gemert-Pijnen en dr. Fenne Verhoeven

Social media zijn alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke wijze. Niet alleen informatie in de vorm van tekst maar ook geluid en beeld worden gedeeld via social media websites. Bekende internationale voorbeelden zijn Facebook, Hyves, YouTube, Flickr, Linkedin en Twitter.

Interactief
Bij de zogenoemde 2.0 websites kan de websitebezoeker zelf inhoud toevoegen. De sites zijn interactief. Groepen mensen komen samen om te communiceren over onderwerpen die zij belangrijk vinden. Ze kunnen zich vergelijken met elkaar. Ook voor het geven van gezondheidsvoorlichting zijn dit soort media bijzonder geschikt. De methoden hiervoor worden benoemd met het begrip e-health. Ook voor de dentale praktijk zijn er allerlei toepassingen te bedenken. Een patiënt kan bijvoorbeeld vaststellen of zijn poetsfrequentie hoger, lager of even hoog ligt als die van anderen. Door social media kan men informatie uitwisselen met elkaar. Eén op de drie zoekt zelfs liever informatie via internet dan naar een ‘echte’ dokter te gaan. Er zwerven op internet dus veel patiënten die we op een andere manier niet zullen bereiken.

Patiënten bereiken
Tandheelkundige professionals kunnen patiënten op een aantrekkelijke manier bereiken via social media. Mensen kunnen hen bijvoorbeeld vragen stellen. Ook kunnen ze zelf aangeven aan welke informatie ze behoefte hebben. Een voorbeeld hiervan is Tandarts.nl. De professional wordt hierbij de coach. Wil met dit soort media aan de slag wil, dient er wel rekening mee te houden dat er op internet een andere taal wordt gesproken dan in de dentale praktijk. Die moet u natuurlijk wel beheersen wanneer u daaraan begint. Voordeel voor de behandelaar is dat via social media snel duidelijk wordt wat de onduidelijkheden en problemen zijn voor patiënten. Andere mogelijkheden zijn online afspraken maken en reminders verzenden voor controleafspraken.

Advies op maat met iPhone
Een heel verrassende optie is het geven van mondhygiëne-instructies met animatie via iPhone en Android telefoons. Het Ivoren Kruis wil daarvoor een applicatie (app) ontwikkelen. Patiënten kunnen zo’n app downloaden. De tandarts of mondhygiënist geeft hiervoor aan de patiënt een persoonlijke code die via de app zorgt voor een dagelijks advies op maat. De presentatie van dit idee door Fenne Verhoeven met een filmpje werd door het congres met luid applaus ontvangen.

Uw mening
Onderzoekers van de Universiteit Twente gaan in opdracht van het Ivoren Kruis interviews houden bij dentale praktijken. Met uw kennis en mening worden vervolgens nieuwe methoden ontwikkeld voor toepassing van social media voor het bevorderen van mondgezondheid bij uw patiënten.

Dr. Lisette van Gemert-Pijnen is universitair hoofddocent aan de vakgroep Psychologie en Communicatie van Gezondheid en Risico aan de Universiteit Twente, co-promotor van diverse promovendi en verantwoordelijk voor enkele mastervakken over e-health.

Dr. Fenne Verhoeven is senior onderzoeker bij het Kenniscentrum Technologie en Innovatie van de Hogeschool Utrecht.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis