Tips voor effectief gebruik van Facebook

facebooklogo

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit de huidige maatschappij. Veel bedrijven benaderen tegenwoordig hun klanten via sociale media zoals Twitter en Facebook. Ook tandartspraktijken kunnen op deze manier verbinden met zowel bestaande als potentiële nieuwe patiënten. Onderstaand artikel geeft u enkele tips die handig zijn voor het effectief inzetten van Facebook.



1. Algemeen
Plaats geen informatie of opmerking over patiënten op sociale media. Als u sociale media wilt gebrui-ken om behandelingen te bespreken let er dan op dat uw patiënten niet kunnen worden geïdentifi-ceerd. U kunt hiervoor ook een sociaal media beleid invoeren voor uw medewerkers zodat iedereen zich hier duidelijk van bewust is.

2. Website
Plaats een link van de website op uw Facebook-pagina en vice versa. Controleer of de links ook wer-ken.

3. Reageer binnen 24 uur
Het is belangrijk dat als patiënten vragen stellen via Facebook, hier snel op gereageerd wordt. Dat be-tekent, volgens de normen van de sociale media, binnen 24 uur! Zorg er daarom voor dat een mede-werker (of medewerkers) de verantwoordelijkheid heeft om uw Facebook-pagina minstens een keer per dag te controleren en kan reageren op de vragen of opmerkingen. Zorg ervoor dat deze verant-woordelijkheid wordt gedelegeerd bij ziekte of vakantie.

4. Verhoog aantal volgers
Vraag aan alle medewerkers van uw praktijk of ze uw Facebook-pagina willen volgen. Vraag dit ook aan vrienden en familie. Als u toestemming heeft gekregen om de e-mailadressen van uw patiënten te gebruiken, kunt u ook hen uitnodigen om uw pagina te volgen. Daarnaast kunt u een middels een poster in de praktijk uw patiënten informeren over de Facebook-pagina.

5. Bericht plaatsen
Plaats regelmatig een bericht. Het hoeft niet elke dag, maar minimaal één keer per week.

6. Content
Het is van belang om relevante en goede content te publiceren. Het gaat hier om kwaliteit, en niet om kwantiteit. De eenvoudigste manier om uw berichten op newsfeeds van mensen te krijgen is om content te plaatsen die mensen grappig, interessant of persoonlijk relevant vinden. Berichten met foto’s en afbeeldingen zijn populairder dan alleen tekstberichten.

7. Planning
Het kan moeilijk en tijdrovend zijn om elke keer nieuwe berichten te bedenken. Zorg er daarom voor dat u een planning heeft voor de communicatie via Facebook. Maak een lijst van onderwerpen die geplaatst kunnen worden zoals over de gezondheid, personeel updates, actueel nieuws etc. En vraag iedereen van het team om een bericht te creëren. Zo heeft u straks een groot database aan berichten die via een bepaalde planning geplaatst kunnen worden op Facebook.

8. Monitoren
Zorg ervoor dat het communicatieplan regelmatig, consistent en gevarieerd is. Houd de opmerkingen, aantal likes van berichten en het aantal vrienden bij om te kunnen zien welke berichten het beste werken bij uw Facebook-vrienden.


Lees meer over: E-health, Kennis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *