Conflicten op de werkvloer in vier fasen

Conflicten op de werkvloer kunnen lastig te herkennen zijn en als leidinggevende bent u vaak de laatste om te horen dat er een conflict is. Hoe kunt u conflicten herkennen en hoe gaat u er mee om?



1. Ontstaan van conflict
Waar verschillende mensen samenwerken zullen verschillende meningen zijn. Een aantal zaken verhogen echter de kans op een conflict. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Verschillende professionele kennis en ervaringen met de betrokkene.
  • Onduidelijkheid over de rollen, functies en competenties in de praktijk.
  • Onduidelijke doelen, bekendheid met de doelen en begrip van de doelen.

2. Constatering conflict
Conflicten worden vanuit verschillende perspectieven waargenomen, maar een paar algemene punten waaraan u een conflict kunt herkennen zijn de volgende:

  • Een slechte stemming in het team. Dit herkent u aan agressieve communicatie, harde discussies of onderwerpen die vermeden worden.
  • Assistentes trekken zich terug.
  • In tegenstelling tot eerder, houden assistentes zich niet aan afspraken.

3. Analyse van het conflict
Wanneer er een conflict wordt waargenomen is het belangrijk om te kijken wie er betrokken is bij het conflict, waar het precies om gaat en hoe belangrijk het conflictpunt daadwerkelijk is. Deze punten kunnen van grote invloed zijn op het gedrag van de medewerkers. Door u te verplaatsen in uw collega’s kunt u de situatie wellicht beter begrijpen.

4. Omgaan met een conflict
Er zijn drie manieren waarop er met een conflict kan worden omgegaan:

  • Door middel van macht, hierbij dwingt de persoon met behulp van machtsmiddelen zijn mening af.
  • Door middel van recht, hier komen rechtsmiddelen en instanties aan te pas.
  • Door de belangen in overweging te nemen. Hierbij worden de belangen van de verschillende partijen gehoord en wordt er geprobeerd een middenweg te vinden.

De beste oplossing
Het beste kunt u er naar streven om met de betrokken partijen tot een consensus te komen. Door te zoeken naar overeenstemmingen bij beide partijen wordt de vijandigheid doorbroken. Daarbij is het belangrijk dat de partijen goed naar elkaar luisteren en vanuit zichzelf spreken. Op deze manier worden de verschillende standpunten uitgesproken en erkend. U bent immers niet op zoek naar de winnaar van het conflict, maar naar een prettige werksfeer en optimale productiviteit binnen uw praktijk.

Bron: Zwp online 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *