Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam heeft een aanklacht tegen een tandarts als deels gegrond beoordeeld. De patiënt klaagde de tandarts aan omdat zij hem onvoldoende heeft geïnformeerd over de behandeling voor een gebitsprothese.
Situatie
Toen een patiënt last had van zijn kies maakte hij een afspraak bij zijn tandarts. Deze bleek zo los te zitten dat deze ter plekke gelijk werd verwijderd, waarna er twee tanden en een kies resteerden in de bovenkaak van de patiënt. Omdat door de extractie het bovenframe van de patiënt niet meer paste werd in het medisch dossier aangegeven dat de patiënt graag een nieuw bovenframe wilde. Naar aanleiding hiervan werd hij doorverwezen naar de tandtechnicus in de praktijk. Hier werd geen behandelplan voor opgesteld. Hierna is er geen direct contact meer geweest tussen de patiënt en de tandarts.
Vervolgens vonden er zes afspraken plaats bij de tandtechnicus waarin de frameprotheses werden aangemeten, geplaatst en nabehandeld. De rekening van €1.200,- kwam echter als een verrassing, aangezien de patiënt er ten onrechte vanuit was gegaan dat deze door zijn zorgverzekering zouden worden vergoed. Toen de tandartsassistent contact met hem opnam beweerde hij dat de protheses zelfs niet gebruikt konden worden omdat zijn tanden door de protheses ontstoken waren. De afspraak waarbij zowel de tandarts, tandtechnicus als patiënt aanwezig zouden zijn werd door de patiënt afgezegd.
Klacht
De patiënt heeft een klacht tegen de tandarts ingediend omdat hij vindt dat hij in zijn behandeling is genegeerd. In plaats van, zoals hij wilde, alle tanden te trekken en een kunstgebit te plaatsen werd de ene kies direct getrokken en werd een afspraak gepland voor een frameprothese, zonder dat hem hier een keuze in werd gegeven en zonder dat informatie over de kosten met hem was gedeeld.
De tandarts heeft hier tegenin gebracht dat zij weldegelijk de opties met de patiënt heeft besproken en deze heeft doorverwezen naar de tandtechnicus zodat zij samen tot een specifiek behandelplan konden komen. Daarnaast werd haar poging tot nazorg niet aangenomen door de patiënt.
Beoordeling
Hoe het gesprek tussen de tandarts en patiënt precies is verlopen is lastig vast te stellen. De klachten met betrekking tot negeren, onvoldoende informatie, handelen zonder toestemming en handelen tegen de wens van de patiënt in zijn daarom ongegrond verklaard. Wel heeft het college erop gewezen dat een uitgebreide, duidelijke en goede vastlegging in het dossier van groot belang is voor kwaliteit en continuïteit, maar ook om verantwoordingen en toetsbaarheid van handelen te kunnen garanderen. Daarnaast heeft de tandarts zich te passief opgesteld in het contact tussen de tandtechnicus en de patiënt. Het zorgen dat deze relatie goed is, is namelijk haar verantwoordelijkheid. De klacht met betrekking tot onprofessioneel handelen is daarom gegrond verklaard.
Uitspraak
Een van de vijf klachten is gegrond verklaard. Het Regionaal Tuchtcollege heeft daarom een waarschuwing als maatregel opgelegd.
Vanaf 1 januari 2020 geldt een vernieuwde kleineondernemersregeling. Hiermee kan er worden gekozen voor vrijstelling van btw. Daarnaast is de nieuwe kleineondernemersregeling niet alleen voor natuurlijke personen, maar ook voor stichtingen, verenigingen en bv’s.
Voorwaarden kleineondernemersregeling
Met de nieuwe kleineondernemersregeling hoeven natuurlijke personen, samenwerkingsverbanden van natuurlijke personen of rechtspersonen, zoals stichtingen, verenigingen en bv’s, geen btw-aangifte meer te doen indien zij voldoen aan twee voorwaarden. Ten eerste mag de omzet niet hoger zijn dan €20.000 per jaar. Ten tweede moet het bedrijf gevestigd zijn in Nederland.
Gevolgen nieuwe regeling
Het kiezen voor de nieuwe regeling brengt de volgende gevolgen met zich mee:
U hoeft geen btw-aangifte meer te doen;
U hoeft geen btw meer in rekening te brengen bij uw klanten;
U kunt geen btw meer aftrekken of terugvragen die andere ondernemers bij u in rekening brengen;
U dient uw omzet duidelijk bij te blijven houden in uw administratie.
Aanmelddatum
Op het moment dat u kiest om deel te nemen aan de nieuwe kleineondernemersregeling is de vrijstelling geldig voor minstens drie jaar. Aanmelden voor de regeling is mogelijk vanaf 1 juni 2019, en moet vóór 20 november 2019 worden gedaan indien u wenst dat de regeling ingaat vanaf 1 januari 2020.
Ontheffing van administratieve verplichtingen
Ondernemers die op dit moment al een ontheffing van administratieve verplichten voor btw hebben hoeven zich niet aan te melden voor deze regeling. Indien dit het geval is zult u hier een brief met meer informatie over ontvangen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/btw.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-03-18 10:35:162019-05-29 11:05:42Nieuwe kleineondernemersregeling vanaf 1 januari 2020
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zal voorlopig niet handhaven op het zichtbaar voeren van het BIG-nummer. Voordat dit kan gebeuren wil het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een oplossing vinden met aandacht voor administratieve lasten, en genoeg tijd om deze oplossing in te voeren.
Alternatieve oplossing in overleg
Om tot een goede oplossing te komen, waarbij ook aandacht wordt besteed aan administratieve lasten, zal het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in overleg gaan met verschillende beroeps- en brancheorganisaties, zorgverzekeraars en de Nederlandse Patiëntenfederatie. In deze overleggen zal ook worden gezocht naar een oplossing met genoeg tijd om ingevoerd te worden. Tot die tijd zal de IGJ niet handhaven op het zichtbaar vermelden van het BIG-nummer.
Uitstel invoering vanwege administratieve lasten
Eerder vroegen beroepsverenigingen van (tand)artsen al om uitstel van in de invoeringsdatum van de nieuwe eisen rondom het zichtbaar voeren van het BIG-nummer, aangezien dit overbodige administratieve lasten met zich mee zou brengen. Het ministerie lijkt dit verzoek nu gehoord te hebben.
Meer transparantie en duidelijkheid
In de wetswijziging is opgenomen dat BIG-geregistreerden straks verplicht zijn om hun registratienummer te vermelden zodat dit zichtbaar is voor patiënten. Zo is voorgesteld dat het BIG-nummer ook op alle facturen en op websites staat. De wens om het BIG-nummer bekend te maken komt voor uit grotere transparantie en duidelijkheid voor de patiënt. Via dit nummer kan een zorgverlener namelijk snel en makkelijk worden teruggevonden in het BIG-register. Hierdoor kan een patiënt goed zien of een zorgverlener daadwerkelijk bevoegd en voldoende gekwalificeerd is. Het BIG-register geeft duidelijkheid over de bevoegdheid van een zorgverlener.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/03/wet-big.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-03-18 09:16:152019-03-18 09:16:15Voorlopig geen handhaving zichtbaarheid BIG-nummer
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Martin Rozeboom en Milou Jansen van de KNMT gaven tijdens Praktijk Anno Nu een update van de stand van zaken rond de AVG.
Bekendheid AVG
Onderzoek door KPMG heeft uitgewezen dat vier maanden na invoering 98% van de Nederlanders opde hoogte was van de AVG. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die toezicht houdt op de naleving van de privacywetgeving, heeft sinds de invoering van de AVG duizenden klachten en tips binnengekregen. Het aantal mensen dat een inzageverzoek wil gaan doen of een verzoek wil doen om persoonsgegevens bij hun zorgaanbieder te laten verwijderen, is echter klein.
Taken AP
De AP heeft verschillende taken, waaronder het bevorderen van de naleving van de AVG. Dit gebeurt door het geven van voorlichting en advies, de behandeling van klachten en wetgevingsadvies. Voor zorg is op de website van de AP een aparte pagina beschikbaar. De AP kijkt vooral naar klachten die erg ingrijpen op de privacy van de klager of grote groepen mensen betreft. Bij overtreding van de privacywet kan in het uiterste geval een boete of een last onder dwangsom worden opgelegd.
Risicogericht toezicht
De AP houdt ook risicogericht toezicht. Hierbij ligt in 2018-2019 de focus op de overheid, de zorg, de handel in persoonsgegevens en datalekken. Bij de zorg wordt er gelet op de beveiliging van patiëntgegevens. Een e-mail moet versleuteld aan patiënten gestuurd worden; er mag alleen een ‘gewone’ mail gestuurd worden als er geen gezondheidsgegevens in staan. Daarnaast wordt gekeken of de verwerking gebaseerd is op de juiste grondslag.
Voor tandartsen is dit meestal geen probleem, omdat er een behandelingsovereenkomst aan ten grondslag ligt. Ook wordt er gecontroleerd of een aantal verplichtingen uit de AVG worden nagekomen, zoals het hebben van een privacy-beleid, een privacy- en cookieverklaring en een ingevuld verwerkingsregister. En eventueel de aanstelling van een functionaris gegevensbescherming.
Onduidelijkheden
Er zijn nog een aantal onduidelijkheden in de AVG. Zo was niet duidelijk of voor het overdragen van declaraties aan een factoringbedrijf de toestemming van de patiënt nodig is. De AP heeft nu bevestigd dat dit niet het geval is; voor factoring is dus geen toestemming van de patiënt nodig. Over de verplichte aanstelling van een functionaris voor de gegevensbescherming (FG) heeft de AP onlangs een nadere duiding gegeven. De aanstelling van een FG is verplicht indien:
de praktijk meer dan 10.000 patiënten heeft ingeschreven of als die gemiddeld meer dan 10.000 patiënten per jaar behandelt;
en de gegevens van deze patiënten in één informatiesysteem staan.
Tandtechnische laboratoria
Over tandtechnische laboratoria heeft de AP aangegeven dat zij daar geen uitspraak over doen. Sommige tandtechnische laboratoria zien zichzelf wel als verwerker en sommige als verwerkingsverantwoordelijke. De KNMT gaat hierover nog in gesprek met vertegenwoordigers uit de tandtechnische branche om duidelijkheid te krijgen. Belangrijk is in ieder geval dat je een (hoofd)overeenkomst hebt.
Datalekken
Datalekken komen erg vaak voor. Als je een datalek heb gehad, moet je dit vastleggen in een datalekkenregister. Als het lek risico’s met zich meebrengt voor de rechten en vrijheden van de betrokkene, moet het binnen 72 uur bij de AP gemeld worden. Ook moet beoordeeld worden of het datalek ook aan de betrokkene gemeld moet worden. Melding van een datalek leidt bijna nooit tot een onderzoek. Je krijgt ook altijd de tijd om maatregelen te nemen. De AP richt zich op dit moment vooral op grote instellingen en zal zich naar verwachting meer met kleine praktijken bezighouden als ze signalen krijgt dat daar risico’s zijn.
In 2017 zijn er zo’n 3000 meldingen van datalekken binnengekomen. Voor het overgrote deel betrof dit berichten zoals e-mails die naar een verkeerd adres waren gestuurd.
Informatiebeveiliging
Je bent verplicht om passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om alles binnen de praktijk op een goede manier te beveiligen. Dat is vastgelegd in de NEN-norm 7510 (Informatiebeveiliging in de zorg). Deze bevat een hele lijst met maatregelen, die je niet allemaal hoeft te nemen. Op basis van een risicoanalyse moet je een beleidsplan hebben hoe je er mee omgaat. Op de website van de KNMT is hiervoor een checklist opgenomen. Een andere NEN-norm is 7512: Vertrouwensbasis voor gegevensuitwisseling. Die gaat erover dat als je met iemand mailt, je ook zeker moet weten dat diegene is, wie hij zegt dat hij is. Je moet op basis van de inhoud van een mail bepalen hoe je die gaat beveiligen.
In NEN 7513 (Logging – vastleggen van acties op elektronische patiëntendossiers) gaat het erom dat je moet vastleggen wie wat gedaan heeft in de praktijk als het gaat om verwerking van persoonsgegevens. Een deel hiervan wordt gefaciliteerd door softwareleveranciers.
De AP zegt al langer dat e-mailen veilig moet, maar niemand weet precies hoe dat moet. Binnenkort komt daar een normenkader voor.
Wat komt er nog aan?
De tendens is dat er steeds meer gegevens worden uitgewisseld door zorgverleners onderling. Een voorbeeld hiervan is de richtlijn Overdracht van medicatiegegevens in de keten, waardoor je op de hoogte kan zijn van de medicatie die een patiënt gebruikt. De mogelijkheid wordt nu onderzocht om elektronisch gegevens uit te wisselen met bijvoorbeeld een huisarts of apotheek.
Andere ontwikkelingen zijn digitale inzage van het zorgdossier en het beschikken over een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO), waarmee een patiënt zijn eigen gezondheidsdossier kan beheren. Een patiënt kan dan bijvoorbeeld meetwaarden van zijn bloeddruk zelf opnemen in zijn PGO.
Wat kun je zelf doen?
Zelf kun je ook nog het een en ander doen aan de veiligheid. Wees bedacht op phishing-mails en zorg voor software waarmee kwaadaardige berichten worden tegengehouden. Ook het hebben van een goede back-up is belangrijk. Let ook op informatie op papier, laat geen dossiers liggen.
Verslag door Yvette in ’t Velt van de workshop Doe de AVG-check door Martin Rozeboom en Milou Jansen tijdens Praktijk Anno Nu 2018.
Martin Rozeboom (adviseur ICT en Mondzorg) en Milou Jansen (adviseur juridische zaken) zijn gespecialiseerd in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Beiden werken bij de KNMT.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/02/Hoe-staat-het-ervoor-met-de-AVG.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-03-04 11:00:272019-02-21 11:24:20Hoe staat het ervoor met de AVG?
Het regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg te Eindhoven heeft een tandarts berispt, omdat hij de behandeling bij een patiënt had moeten uitstellen, omdat zij het medicijn denosumab (Xgeva) gebruikte en een open wond in haar mond had.
Situatie
Bij een patiënt is in 2011 borstcarcinoma vastgesteld. Daarvoor heeft ze radiotherapie ondergaan en van mei 2016 tot en met april 2018 parenteraal denosumab (Xgeva) als medicatie toegediend gekregen.
Bij deze patiënt zijn in oktober 2017 in een kliniek de restdentitie in de onderkaak en de elementen 13, 23 en 24 in de bovenkaak door een tandarts verwijderd. Zij had toen al een open wond in haar mond. Zij heeft vervolgens een noodprothese gekregen. Ze is in de periode van oktober tot en met december enkele malen in de kliniek geweest voor controle en naar aanleiding van pijnklachten. Er is onder andere een röntgenfoto gemaakt, ze heeft penicilline voorgeschreven gekregen en er is een botsplinter verwijderd. In januari 2018 heeft ze tijdens een gesprek met de tandprotheticus aangegeven, dat ze niet meer door hem en de betreffende tandarts behandeld wilde worden.
In april heeft een kaakchirurg de patiënt behandeld door curettage en reiniging van een denosumab gerelateerde kaakbotnecrose.
In juli 2018 heeft de oncoloog van de patiënt aan de tandarts en de tandprotheticus gemeld dat door de tandextractie, die de tandarts zonder overleg had uitgevoerd, mandibula necrose is ontstaan. Er is namelijk een verband tussen kaaknecrose, Xgeva en tandingrepen. Door behandeling door de kaakchirurg is de Xgeva gestopt.
Klacht
De patiënt heeft een klacht ingediend, omdat ze vindt dat de tandarts onzorgvuldig heeft gehandeld, omdat:
hij bij het trekken van haar tanden geen rekening heeft gehouden met de denosumab die zij kreeg;
zij de prothese niet kan dragen vanwege pijnklachten;
er door zijn ingreep veel botresten in de kaak aanwezig waren, waardoor een behandeling door de kaakchirurg nodig was;
de conditie van de tanden in haar onderkaak nog redelijk was, waardoor trekken niet noodzakelijk was;
hij zich niet genoeg in de medische toestand van zijn patiënt heeft verdiept;
hij na de behandeling geen belangstelling voor de patiënt heeft getoond.
Verweer
Volgens de tandarts is denosumab geen contra-indicatie voor extracties. Volgens het behandelplan zou de restdentitie in de onderkaak en drie elementen in de bovenkaak worden getrokken om een beetverhoging te bewerkstelligen en de kauwfunctie te herstellen. Botresten blijven wel vaker achter na extractie. Volgens hem was het ook medisch noodzakelijk om de restdentitie in de onderkaak te trekken. Hij zou ook steeds naar het welzijn van de patiënt hebben geïnformeerd.
Beoordeling
Het college kan uit de verklaringen niet opmaken welke vragen de tandarts voor de behandeling gesteld heeft over de medicatie van de patiënt. De kaakbotnecrose die bij de patiënt is opgetreden, komt vaak voor bij patiënten die worden behandeld met denosumab in de vorm van Xgeva. Tandextracties vormen daarbij een risico. Bij open wonden in de mond moeten extracties worden uitgesteld.
Volgens het college valt het de tandarts ernstig te verwijten dat hij zich niet beter in de medische situatie van de patiënt heeft verdiept. Hij heeft extracties uitgevoerd, terwijl hij niet eerst had vastgesteld of de patiënt het gebruik van denosumab had beëindigd. De klachtonderdelen 1 en 5 zijn daarom gegrond. De overige klachtonderdelen worden ongegrond verklaard.
Uitspraak
Omdat twee klachtonderdelen gegrond zijn, verklaart het college de klacht deels gegrond. De tandarts krijgt de maatregel van berisping opgelegd.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/02/Tuchtrecht-tandarts-had-behandeling-uit-moeten-stellen.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-02-18 10:45:552019-02-13 12:31:29Tuchtrecht: tandarts had behandeling uit moeten stellen
In december 2016 heeft toenmalig minister Schippers een wetsvoorstel tot wijziging van de wet BIG ingediend. In juli 2018 is deze door de Eerste Kamer gekomen, en de wet zal naar verwachting in het voorjaar van 2019 in werking treden. Alle reden om de belangrijkste wijzigingen voor u als mondzorgaanbieder nog even op een rij te zetten.
BIG-registratie vermelden!
Met de wetswijziging wordt het vermelden van het BIG-nummer verplicht voor zover de zorgaanbieder zich in het kader van de beroepsbeoefening presenteert. Bijvoorbeeld via de website van de praktijk, maar ook in de correspondentie met patiënten. De Inspectie voor de Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ) zal hier, zodra de wet in werking is getreden, actief op toezien. De exacte voorwaarden voor het melden van de registratie zullen worden uitgewerkt in een ministeriële regeling. De minister heeft wel al gesteld dat moet worden voorkomen dat de verplichting een te grote administratieve lastenverzwaring met zich brengt. Ondanks dat deze regeling er op het moment van schrijven (januari 2019) nog niet is, kunnen mondzorgprofessoinals alvast bekijken op welke manier de vermelding van de BIG-registraties kan worden geoptimaliseerd. U kunt deze bijvoorbeeld standaard in de elektronische handtekening van uw e-mails plaatsen.
Openbaarmaking maatregelen
Met ingang van de nieuwe wet BIG zullen berispingen niet meer automatisch openbaar worden gemaakt, maar alleen wanneer de tuchtrechter dit in het belang van de individuele gezondheidszorg acht. In het huidige systeem wordt elke berispring in beginsel openbaar gemaakt, waarbij niet werd geoordeeld of de openbaarmaking ook een doel dient. Dit zou zorgen voor onnodige naming & shaming.
Uitbreiding tweede tuchtnorm
Met dit wetsvoorstel wordt de zogenoemde ‘tweede tuchtnorm’ uitgebreid. Met deze wijziging wordt uitdrukkelijk geregeld dat ook gedragingen die niet zijn begaan in de hoedanigheid van BIG-geregistreerde tandarts, tuchtrechtelijk getoetst kunnen worden. Zo kan ongewenst privé-gedrag ook tuchtrechtelijk worden getoetst wanneer het van ‘dien aard en ernst is’. Volgens de wetgever moet er bijvoorbeeld worden gedacht worden aan levens-, gewelds- en zedendelicten, zoals seksueel misbruik of ernstige mishandeling. In de jurisprudentie wordt de tweede tuchtnorm op dit moment al vrij ruim uitgelegd, de wetgeving sluit hier nu ook bij aan.
Verbreding maatregelen
Dit wetsvoorstel maakt het voor het tuchtcollege mogelijk een nieuwe maatregel op te leggen; het zogeheten algeheel beroepsverbod. Met dit beroepsverbod is het de zorgaanbieder niet alleen verboden voorbehouden handelingen te verrichten, maar behandeling van patiënten of patiëntgroepen in bredere zin kan worden verboden. De IGJ krijgt met dit wetsvoorstel daarnaast de mogelijkheid een zorgaanbieder direct op non-actief te stellen, zonder een tussenkomst van de tuchtrechter. Dit wordt de “Last tot Onmiddellijke Beëindiging beroepsactiviteiten” genoemd. Kritisch zal moeten worden bekeken of IGJ niet te lichtzinnig zonder rechterlijke toetsing overgaat tot het op non-actief stellen van tandartsen en andere zorgaanbieders. Dat zou een onwenselijke situatie opleveren. Bovenstaande maatregelen zijn dan ook alleen bedoeld voor uitzonderlijke situaties, waarin er sprake is van ernstig normschendend gedrag van de zorgaanbieder.
Procedurele veranderingen
De wetgever probeert door middel van een aantal maatregelen de capaciteit van het tuchtcollege efficiënter te benutten en alleen de juiste klachten door het college te laten behandelen. Zo kan de klager gebruik maken van een tuchtklachtfunctionaris, die helpt met het formuleren en indienen van een klacht bij het tuchtcollege, maar bijvoorbeeld ook kan adviseren eerst de reguliere klachtenprocedure te doorlopen. Kennelijk niet-ontvankelijke of kennelijk ongegronde klachten kunnen in de nieuwe wet BIG door een zogenaamde voorzittersbeslissing worden afgedaan, in plaats van dat ze door een voltallig college worden behandeld. Ook wordt in het voorstel voortaan griffierecht gevraagd van de klager; een betaling van 50 euro. Volgens de wetgever een belangrijke bijdrage om de klager te laten nadenken of de zaak zich in redelijkheid wel leent voor een tuchtrechtelijk proces.
Met bovenstaande ‘filters’ wil de wetgever ervoor zorgen dat de capaciteit van het tuchtcollege zo efficiënt en effectief mogelijk wordt ingezet, en dat het tuchtrecht echt wordt gebruikt voor de ‘zwaardere’ zaken.
Grote veranderingen?
De meeste wijzigingen in de wet zijn alleen voor de mondzorgaanbieder van belang op het moment dat deze in aanraking komt met het tuchtrecht. Het vermelden van de BIG-registratie is echter een wijziging waar elke mondzorgaanbieder mee te maken krijgt. Het is afwachten op welke manier de ministeriele regeling het vermelden van het BIG nummer zal verplichten.
Bovenstaande is een weergave van de belangrijkste wijzigingen, maar niet uitputtend. Voor alle relevante stukken kunt u hier kijken.
Door: Daniël Post & Céline Peersman – www.eldermans-geerts.nl Advocaten | Zorgmakelaars | Juristen| Adviseurs in de zorg
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/Wijzigingen-wet-BIG-in-2019.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-02-04 16:10:302019-02-04 19:17:04Wijzigingen wet BIG in 2019
Mondzorgverleners moeten meer aandacht besteden aan bescherming tegen Hepatitis B. Dat concludeert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) na onderzoek bij 39 tandartsenpraktijken.
In totaal heeft de IGJ van 355 medewerkers in de tandartspraktijken de vaccinatiestatus onderzocht. Het gaat dan om tandartsen, tandartsassistenten, mondhygiënisten en tandprothetici. Ongeveer 70 procent bleek voldoende beschermd tegen Hepatitis B. 9 procent was niet voldoende beschermd. 21 procent kon niet aantonen dat ze goed beschermd waren.
Hoe is de situatie nu?
Bij een check vier weken later bleek dat 23 medewerkers die niet goed beschermd waren, dat inmiddels wel zijn. 9 medewerkers zijn nog niet goed genoeg beschermd. 11 medewerkers zijn niet aantoonbaar goed beschermd. Deze twintig mogen voorlopig geen patiënten behandelen. Ze mogen ook niet werken in de sterilisatieruimte. “Instellingen zijn verantwoordelijk voor goed beschermd personeel dat veilig kan werken. Wij zien hier op toe”, zegt de IGJ.
Belang van bescherming
Het is belangrijk dat zorgverleners goed beschermd zijn tegen Hepatitis B. Ze kunnen dit immers overdragen op patiënten. Binnen de mondzorg wordt veel met holle en scherpe instrumenten gewerkt. Daardoor bestaat er een risico op besmetting tijdens mondzorgbehandelingen. Dit risico is gelukkig klein, maar het is wel aanwezig. Daarom is het belangrijk dat mensen die deze behandelingen uitvoeren, goed zijn gevaccineerd. Een chronische hepatitis B-infectie kan leiden tot leverontsteking en uiteindelijk tot leverkanker.
Titerbepaling
Een voldoende bescherming kan je meten in het bloed. Dat noem je een titerbepaling. Voor mondzorgverleners moet de titer hoger dan 100 zijn.
Meldingsplicht hepatitis B
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft, net als voor een aantal andere infectieziektes, een meldingsplicht ingeschakeld voor hepatitis B. Op het moment dat het dragen van hepatitis B niet wordt gemeld kan dit leiden tot een wettelijke maatregel, leidend tot een verbod op beroepsuitoefening. De symptomen van hepatitis B worden toegelicht op de website van RIVM.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/IGJ-Meer-aandacht-nodig-voor-bescherming-tegen-hepatitis-B-in-de-mondzorgsector.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-02-04 15:45:582022-04-28 13:33:58IGJ: Meer aandacht nodig voor bescherming tegen hepatitis B in de mondzorgsector
Tandheelkundige instrumenten zijn gesteriliseerd, de boortijd is drie minuten; hartslag van de patiënt is op het moment 130 per minuut. Allemaal gegevens die een tandartsstoel nu automatisch kan opnemen. De tijd van digitale behandelstoelen is aangebroken.
Hightech stoel
Bij het Center for Precision Dental Medicine van Columbia University, Verenigde Staten, is de stoel niet alleen de stoel die de patiënt voorziet van nodige verstelbaarheid van positie. In dit centrum maken de stoelen deel uit van een hightech systeem dat in staat is alle informatie over patiënten en behandelaars te verzamelen.
Elektromagnetische golven
Hier worden RFID-systemen voor gebruikt, dus identificatie met elektromagnetische golven. Niet alleen al de apparatuur, maar ook tandartsen en patiënten zijn uitgerust met transponders door middel van een armband.
Huidig gebruik
De behandelstoelen worden nu al gebruikt om te meten wanneer en hoe lang instrumenten die op een stoel zijn aangesloten, zijn gebruikt of gereinigd. Daarnaast wordt zowel bijgehouden welke patiënt wanneer en waar wordt behandeld als door welke tandarts.
Verbetering behandelingssituatie
In de volgende stap moeten de stoelen in staat zijn de zuurstoftoevoer en de hartslag van de patiënt op te vangen en naar de behandelaar te verzenden. Dit zou de behandelingssituatie voor beide partijen verbeteren. Het RFID-systeem zou tevens moeten bijdragen aan het verminderen van wachttijden. Op lange termijn is het echter ook mogelijk om het stressgedrag van patiënten en gerelateerde risico’s te detecteren of tegen te gaan. Inderdaad, maak plaats voor de alwetende tandartsstoel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/09/Praktijk-van-de-toekomst-de-alwetende-tandartsstoel.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-02-04 15:15:412019-02-04 18:34:13Praktijk van de toekomst: de alwetende tandartsstoel
De overgangsregeling voor de gewijzigde Arbeidsomstandigheden wet (Arbowet) eindigde op 1 juli 2018. Vanaf dat moment moest iedereen aan de verplichtingen voldoen. Onderzoek geeft echter aan dat dit niet het geval is. Velen riskeren hierdoor een forse boete.
Wijzigingen
Op 1 juli 2017 ging de nieuwe Arbowet in. Deze wet benadrukt preventie en betrokkenheid, en verbetert de randvoorwaarden voor het handelen van de bedrijfsarts. De belangrijkste wijzigingen zijn:
• Open spreekuur
• Vrije toegang werkvloer
• Second opinion
• Grotere medewerkersbetrokkenheid
• Duidelijkere rol preventiemedewerker
• Basiscontract arbodienstverlening
Niet op de hoogte
Op 1 juli 2018 verliep de overgangsregeling van de wet: iedereen moet nu aan alle verplichtingen vanuit de Arbowet voldoen. Uit onderzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bleek echter dat onvoldoende MKB’ers hiervan op de hoogte zijn.
ArboNed checklist
ArboNed heeft daarom een checklist ontwikkeld waarin u snel kunt zien of u in voldoende mate geïnformeerd bent en voldoet aan de verplichtingen. Een goed Arbobeleid draagt zowel bij aan het voorkomen van verzuim, als forse boetes. Bekijk de ArboNed checklist
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/12/Bent-u-Arbo-proof-Bekijk-de-checklist.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-01-24 11:46:062019-01-24 11:46:06Bent u Arbo-proof? Bekijk de checklist
”Het starten van een praktijk brengt meer met zich mee dan waar je zo één, twee, drie aan denkt”, zegt Saskia den Hartog, mondhygiënist. Zij startte zo’n achttien jaar geleden een eigen praktijk. “Vraag je eerst af waarom je eigenlijk een vrije vestiging zou willen”, zegt Lieneke Steverink-Jorna. Lees hun ervaringen en adviezen.
Het begin
Lieneke: “Vraag je eerst af waarom je eigenlijk een vrije vestiging zou willen. Zet je doelen op een rijtje en bekijk vervolgens of een vrije vestiging het goede middel is. Wil je het helemaal alleen doen of wil je een maatschap? Misschien wil je zelfs personeel en/of een tandarts in dienst nemen? Bedenk of het wijs is om een forse investering te doen of wil je minder risico lopen?
Je kunt echt een eigen praktijkruimte kopen, maar je kunt ook in een reeds bestaande praktijk een ruimte huren. Als je gewend bent om in loondienst te werken dan is het hele financiële plaatje nieuw voor je. Dus laat je hierover goed informeren.
In een reeds bestaande praktijk huren, kan als voordeel hebben dat de lijntjes korter zijn en dat er al mensen over de vloer komen. Anderzijds kunnen praktijken in de omgeving dan juist een drempel voelen om naar je te verwijzen. Zij lopen dan risico dat hun patiënten uit gemak naar deze tandarts overlopen. Een alternatief is om je te vestigen in het pand van bijvoorbeeld een huisarts, logopedist, consultatiebureau, flex-werkplek of sportschool. Nog een andere optie is om je niet vast te vestigen, maar om een mobiele praktijk te worden. Je komt dan bij mensen aan huis of gaat langs bedrijven en/of scholen.”
Saskia: ”Ik heb als eerste contact gezocht met de VVAA, ze hebben veel kennis over het starten van een eigen onderneming en de contributie bedraagt zo’n 37 euro per jaar”, zegt Saskia den Hartog. Saskia koos ervoor een praktijk te starten aan hun woning. ”Ik wilde graag echt onafhankelijk zijn en ik had ook het idee dat tandartsen makkelijker naar je verwijzen als je vanuit een zelfstandige locatie werkt.”
Lieneke: “Tegenwoordig zijn er meerdere aanbieders die je wat kunnen vertellen over het starten van een praktijk, bijvoorbeeld de cursus bij NVM-educatie. Zij gaan niet alleen in op het financiële aspect, maar ook hoe je je als mondhygienist het beste kunt positioneren.”
Vooronderzoek en begroting
Lieneke: “Voordat je ergens een ruimte wilt kopen of ergens wilt gaan huren, doe je er goed aan om eens in een aantal omgevingen rond te kijken. Waar zit het gat in de markt? Bekijk bijvoorbeeld via Google, of de ledengids van NVM-mondhygiënisten waar de mondhygiënisten dun bezaaid zijn. Misschien kan je zelfs in die buurt peilen of de burgers behoefte hebben aan een mondhygiënist.
Misschien heb je een bepaalde doelgroep in gedachte, zoals kinderen. Het is dan handig dat je je vestigt in een kinderrijke buurt. Op het moment dat je de keuze maakt om je toch te vestigen waar de concurrentie groot is, dan zal je een groot onderscheidend vermogen moeten creëren. Juist dan is het slim om doelgroepgericht te werk te gaan en/of iets heel anders aan te bieden dan andere praktijken. Als je een vestigingsplaats in gedachten hebt, is het goed om de tandartsen in de omgeving te vragen of zij behoefte hebben aan samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld via een brief. Het is echter slimmer om je gezicht te laten zien en de praktijken in de buurt in levende lijve te bezoeken. Maak hierbij duidelijk dat je hen niet wilt beconcurreren maar dat je uitgangspunt is om elkaar wederzijds te versterken. Je kunt hierbij streven naar afspraken wanneer er wel en niet wordt verwezen en op welke wijze er met elkaar gecommuniceerd wordt. Naast de samenwerking met de tandarts, kun je ook bouwen aan een goede wederzijdse verwijsrelatie met bijvoorbeeld de diëtist of verloskundige. Vergeet niet bij de gemeente na te vragen of je op die plaats een praktijk mag vestigen.”
Saskia: “Tegelijkertijd heb ik – in samenwerking met de VVAA – een begroting gemaakt. In deze begroting heb ik kosten opgenomen voor de verbouwing, tandheelkundige- en huishoudelijke inrichting, software, drukwerk, huisstijl (logo), automatisering, verzekeringen, kleingoed, handelskrediet (ruimte op je rekening courant) en kantoorartikelen.”
Go / No go
Saskia: “Na het inventariseren van enerzijds de mogelijke verwijzers en concurrentie en anderzijds de begroting komt de ‘Go / No go’: ga je verder met je plan of stop je hiermee? Als je stopt met je plan kun je natuurlijk weer verder zoeken naar een andere locatie en een nieuw financieel plan maken.”Saskia had in deze fase het idee dat het een ‘rond plaatje’ was en besloot door te gaan.
Leren van anderen
Na de keuze van Saskia definitief te gaan starten ging zij kijken bij een aantal vrije vestigingen om ideeën op te doen. De ervaring leerde haar dat andere ondernemers het leuk vinden om hun eigen onderneming te laten zien en dat je hier veel kennis mee opdoet. “Het blijft lekker borrelen in je bovenkamer en het laat je ook niet meer los”, aldus Saskia. Ook ging zij op bezoek bij verschillende dental depots. “Kijk wat je aanspreekt, welke merken voeren ze, wat zijn hun voorwaarden, wat bieden ze op langere termijn, wat doen ze als je een monteur nodig hebt etc. Als je een klik hebt met een dental depot, dan zullen ze meedenken over hoe je je praktijk het beste kunt inrichten. Vraag ook andere mensen naar hun ideeën, bijvoorbeeld een oud-medestudent en wees kritisch: een stoel verplaats je niet even”.
Verbouwen
In de volgende fase krijgt het plan steeds meer vorm. Saskia begon aan de verbouwing en zocht een aannemer. Ook liet ze een technische tekening maken. ‘De ervaring leert dat je goede afspraken moet maken over de bouw en de opleverdatum. Tijdens de verbouwing denk je wel eens ‘waar ben ik aan begonnen’, maar ga ervoor. Niets zo fijn, als je eigen toko.”
Invulling plan
In deze fase zijn er veel dingen die je concreet gaat invullen:
Communicatie
Huisstijl (logo)
Je kunt hiervoor een ontwerpbureau vragen of het zelf regelen met een drukker. Als je met een drukker werkt moet je wel zelf een goed creatief idee in gedachten hebben dat de drukker dan kan uitwerken. Een ontwerpbureau kost iets meer maar je krijgt dan wel meerdere goed uitgewerkte creatieve voorstellen.
Drukwerk
Zoals briefpapier en afspraakkaarten.
Website
Maak je zelf een website of besteed je dit uit? Er zijn diverse bedrijven binnen de tandheelkunde die binnen 24 uur een praktijkwebsite online kunnen zetten.
Kleding
Kies je voor bedrijfskleding met logo of de standaard kleding?
Naamsbekendheid bij verwijzers en patiënten
Enkele ideeën: – PR artikel in regionale huis-aan-huis krant – Betaalde advertentie in regionale huis-aan-huis krant – Verspreiding van een folder via: * (Wachtkamer van) tandartspraktijken
* Gezondheids- en wijkcentra
* Huis-aan-Huis blad
Bovenstaande uitingen kun je zelf invullen maar kun je ook uitbesteden. Lieneke verzorgt deze communicatie tegenwoordig ook voor andere mondhygiënisten.
Open dag
Vraag jezelf af of de locatie en praktijk hiervoor geschikt is. Als je veel patiënten zonder verwijzing verwacht te behandelen, is een open dag een goede manier om bekendheid aan je praktijk te geven. Nodig andere professionals uit en huur een spreker in.
Evenementen
Doe mee aan evenementen in de buurt zoals burendag, een beurs of initiatieven zoals Kidsfabriek of verzorg poetslessen op basisscholen.
Praktijkvoering
Tandheelkundig computer programma
Kies tandheelkundige software voor registratie van behandelingen, boekhouding, declaraties etc.
Regel je AGB-code en toegang tot Vecozo
Hoe ben je bereikbaar? Neem je zelf de telefoon op of regel je het anders?
Agenda
Digitaal of geschreven? Kunnen patiënten online een afspraak maken?
Facturatie
Hoe laat je de patiënt betalen? De mogelijkheden: – Contant betalen (pinnen) bij vertrek – Factoring: facturatie uitbesteden aan een hierin gespecialiseerde partij – Vecozo: digitaal declaren bij zorgverzekeraar
Via het Elektronisch Declaratie Portaal van Vecozo kunnen zorgverleners hun declaraties indienen, die dan versleuteld via internet naar de betreffende zorgverzekeraars worden gestuurd. Het grote voordeel van het declareren via Vecozo is dat alle declaraties in één keer en op dezelfde manier kunnen worden ingediend.
Contracten met verzekeraars
Weeg voor jezelf af of je wel of geen contract wilt met een zorgverzekeraar.
Meer informatie kun je krijgen via de beroepsvereniging. Ook de NZa heeft veel informatie hierover.
Verzekeringen
Wat verzeker je wel/niet? Denk bijvoorbeeld aan een verzekering voor:
– Inboedel en opstal
– Bedrijfsschadeverzekering
– Beroepsaansprakelijkheid
– Arbeidsongeschiktheid
– Ziektekosten
– Rechtsbijstand
Werving en selectie van personeel
Door wie laat je dit doen? Hoe ziet je ideale personeel eruit?
Eindelijk komt het einde van de voorbereiding in zicht. Je werkt de eerste dag in je eigen praktijk. “Je zult merken dat het allemaal veel voldoening geeft. Maar ondernemen is ook hard werken en niet stil zitten”, zeg Saskia. “Er komen steeds nieuwe dingen op je af. Contacten onderhouden met verwijzers, jezelf laten zien richting mogelijke patiënten, misschien personeel, het KRM, het BSN, de Uzipas, visitatie, de AVG-wet, materiële inspectie, nieuwe omschrijvingen van tarieven, nieuwe richtlijnen, wat doe ik met kerst aan relatiegeschenken, wat doe ik met die patiënt die boos is over de rekening, personeel dat niet goed werkt, de schoonmaker die steeds te laat komt. Het zijn allemaal zaken waar je niet over nadenkt maar al doende leer je.”
´Eerst voldoende tandheelkundige ervaring opdoen´
Saskia: “Ik heb mijn praktijk inmiddels 18 jaar, ging van één kamer naar twee en heb inmiddels vijf mensen in dienst. Het ondernemen vind ik nog steeds hartstikke leuk en ik leer nog altijd van nieuwe situaties. Wat ik me steeds vaker realiseer is dat de 8 jaar die ik in loondienst gewerkt heb bij een kritische, maar zeer bekwame tandarts, me uiteindelijk hebben gevormd tot de mondhygiënist en ondernemer die ik nu ben. Ik denk ook dat het belangrijk is, voordat je de stap neemt, dat je voldoende ervaring hebt in het tandheelkundig handelen. Ik wens je veel succes voor de toekomst.”
Originele artikel in 2010 geschreven door Saskia den Hartog. Het artikel is in 2019 ge-update, met aanvullingen van Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist.
Dental Management Toolkit: Protocollen, video’s en tips
Het management van een praktijk vraagt net zo veel passie en gedrevenheid als de uitoefening van uw vak als tandarts of mondhygiënist. Voor veel praktijken is het een uitdaging om het praktijkmanagement – het ‘smeermiddel’ binnen een praktijk – net zo goed uit te voeren als de zorgverlening aan de patiënt. De Dental Management Toolkit helpt u hierbij met protocollen, video’s en tips. Lees meer over Dental Management Toolkit
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2010/04/Het-starten-van-een-eigen-mondhygiëne-praktijk.jpg230430Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-01-21 08:45:002023-07-13 10:06:09Het starten van een eigen mondhygiëne praktijk
De ideale samenwerking bereiken binnen de tandartspraktijk? Een perfect op elkaar ingespeeld team wat elkaar compleet aanvult? Nooit meer ergernissen of onenigheid binnen de praktijk? De informatie en tips uit dit artikel helpen je in elk geval een eind op weg.
De ideale samenwerking
De ideale samenwerking is er één waarbij alle teamleden elkaar door en door kennen en altijd precies van elkaar weten wat de ander bedoelt. Het team is perfect op elkaar ingespeeld en vult elkaar compleet aan. Er zijn geen onderlinge ergernissen en mocht dat toch eens voorkomen dan wordt dat direct op een nette en rustige manier uitgesproken.
Theoretisch ideaal, in de praktijk niet realistisch en haalbaar. Hoe dit komt? Wij mensen hebben te maken met individuele belangen die niet altijd stroken met het gezamenlijke belang, met emoties en gevoelens, met irritaties en daarnaast zijn we niet altijd even handig in onze (non-verbale) communicatie. Dicht op elkaar samenwerken brengt een aantal risico’s met zich mee. Helemaal als er geen mogelijkheid is om even afstand te nemen op momenten dat bij elkaar in de buurt blijven de sfeer niet bevordert. Niet te doen natuurlijk in de tandartspraktijk…
Geen robots, maar mensen
Stel je eens voor dat er een geheel geautomatiseerde tandartspraktijk bestond, Dental Automatic, met robots in plaats van medewerkers. Alles is zo goed op elkaar afgesteld dat Dental Automatic letterlijk en figuurlijk als een geoliede machine loopt. Geen persoonlijke belangen, gevoelen, irritaties en miscommunicatie. Klinkt ideaal en wellicht zijn er patiënten die erg blij zijn met Dental Automatic.
Wees niet bang, je hoeft niet te vrezen voor de toekomst van jouw baan in de mondzorg. Het overgrote deel van de patiënten zal iets missen: de persoonlijke benadering en dus de “gewone mens”. Toch wel fijn, dat we geen robots zijn! Hoe zorgen we er voor dat wij mensen zo goed mogelijk in een team met elkaar kunnen samenwerken?
Creëer een feedbackcultuur
Helemaal als je zo dicht op elkaar samenwerkt als in de tandartspraktijk, is het van groot belang dat irritaties niet hun eigen leven gaan leiden of opstapelen. Zo snel mogelijk elkaar feedback geven en ergernissen uitspreken dus. Binnen het team dienen duidelijke afspraken te zijn over de manier waarop men elkaar aanspreekt, feedbackregels kunnen hiervoor leidraad zijn.
Belangrijk bij het geven van feedback is het aanspreken op gedrag en niet op de persoon. Houdt het bij dat ene specifieke voorval en maak het concreet. Vertel wat iemands gedrag bij jou oproept en spreek vanuit jezelf, betrek geen anderen erbij. “Bij de laatste behandeling vond ik je veel praten, hierdoor kon ik me lastig concentreren.” komt heel anders bij iemand binnen dan “Jij praat altijd teveel, dat vinden anderen ook”.
Komt jouw feedback goed over? Check of de ander jouw feedback goed heeft begrepen en op de juiste wijze heeft opgevat. Is dat het geval, geef dan aan welk gewenst gedrag je in het vervolg wil zien. Dan weet de ander precies wat je van hem of haar verwacht.
Niet alleen feedback geven is lastig, feedback ontvangen ook. Wist je dat je gevoel feedback iets eerder ontvangt dan dat je hersenen de gesproken tekst kunnen ontvangen? Hierdoor schiet je lijf in eerste instantie automatisch in de verdediging bij het ontvangen van feedback. Dit maakt het goed feedback eerst even te laten bezinken alvorens hierop door te vragen of te reageren.
Voorbeeldfunctie leidinggevenden
De basis voor een goede samenwerking is vertrouwen en veiligheid. In een omgeving waar dit op orde is durven medewerkers elkaar aan te spreken en staan ze meer open om zelf aangesproken te worden. Medewerkers durven fouten te maken en nemen daardoor eerder initiatief. Leidinggevenden hebben hier een grote rol in. Om ervoor te zorgen dat medewerkers op de juiste manier met elkaar omgaan. Elkaar aanspreken en dat ook nog eens op de juiste manier doen. De voorbeeldfunctie van de leidinggevende is groot, want daden zeggen meer dan woorden!
Samenwerking onder de loep, tijd voor elkaar
De tijd nemen om rustig de samenwerking met elkaar onder de loep te nemen is van groot belang. Hoe logisch het ook klinkt, het wordt snel vergeten of niet gedaan vanwege andere prioriteiten.
Binnen een team werken mensen met verschillende persoonlijkheden en eigenschappen die verschillende teamrollen vervullen. Een grote diversiteit hierin zorgt voor een goed functionerend team. Belangrijk is het om hier bij de werving van een nieuw teamlid rekening mee te houden. Men is geneigd iemand aan te nemen die qua persoonlijkheid lijkt op de rest van het team, om samenhorigheid te creëren. Het is echter verstandiger om het tegenovergestelde te doen, iemand aannemen met eigenschappen die in het team nog ontbreken of ondervertegenwoordigd zijn.
Het is goed om binnen een team op de hoogte te zijn van elkaars persoonlijkheden. Hoe beter men elkaar kent, hoe makkelijker het is rekening met elkaar te houden, elkaar te waarderen en de samenwerking op elkaar af te stemmen. Heel zwaar en diepgaand hoeft dit niet te gaan, het is in sommige gevallen zelfs beter de lijken in de kast te laten en vanuit het positieve met elkaar de samenwerking te bekijken. Met elkaar een ontspannen activiteit op zijn tijd doet een team ook altijd goed, vergeet dus dat (half)jaarlijkse teamuitje niet!
Door: Katja Siegers, HR Adviseur, Dental Care Professionals, biedt onder andere HR-ondersteuning op het gebied van samenwerking en teamontwikkeling.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/Dicht-op-elkaar-samenwerken-vergt-meer-dan-alleen-een-frisse-adem.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2019-01-21 08:30:012022-01-13 13:42:46Dicht op elkaar samenwerken vergt meer dan alleen een frisse adem
Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Den Haag heeft een uitspraak gedaan over een klacht tegen een tandarts. De tandarts voerde een behandeling dermate slecht uit dat de patiënt schade aan het gebit opliep. Daarnaast werd er over het algemeen onvakkundig gehandeld. Er is besloten om de tandarts voor zes maanden voorwaardelijk te schorsen.
Situatie
De patiënt schreef zich in 2010 in bij de desbetreffende tandartspraktijk, en was in 2017 nog steeds bij de tandarts toen werd afgesproken dat er zowel in de onder- als bovenkaak diverse kronen en bruggen zouden worden geplaatst. De twijfel van de patiënt over de deskundigheid van de tandarts begon toen het maken van een afdruk voor de definitieve kronen, nadat er al noodkronen waren geplaatst, twee keer mislukte. Om deze reden vroeg de patiënt om een second opinion, waaruit bleek dat het plaatsen van de noodkronen al erg slecht was uitgevoerd. De kronen in de onderkaak toonden een slechte randaansluiting en stoken over de outline van de preparatie. Daarnaast werden er cementresten gevonden en was het tandvlees ontstoken. Ook de kronen in de bovenkaak voldeden niet aan de eisen. Aangezien de patiënt op basis hiervan niet terug wilde naar de tandarts werd er contact opgenomen met een tandtechnicus. Deze concludeerde dat door de behandeling zware biologische schade aan het gebit is toegebracht. De volledige behandeling moet opnieuw worden uitgevoerd.
Klacht
De patiënt heeft de tandarts aangeklaagd vanwege de erg slechte uitvoering van de behandeling van haar gebit, waardoor zij ontstekingen heeft opgelopen en de gehele behandeling opnieuw moet worden uitgevoerd.
Beoordeling
Na bestudering van het dossier, inclusief de mond- en röntgenfoto’s, beaamt het College het feit dat de tandarts zwaar tekort is geschoten in het werk met als resultaat dat het gebit van de patiënt schade heeft opgelopen. Het College constateert dat de tandarts op meerdere vlakken onvakkundig heeft gehandeld. Zo werd er ook onvoldoende vooronderzoek gedaan, waardoor onder andere een bestaande ontsteking aan een wortelpunt over het hoofd werd gezien. Daarnaast is er onvoldoende gecontroleerd of de aangebrachte brug en kronen passend waren. Het verweer van de tandarts dat hij op de tandtechnicus vertrouwde toont zijn eigen gebrek aan verantwoordelijkheid aan.
Hiernaast erkent de tandarts nog steeds niet de schade die de patiënt heeft opgelopen. In zijn verweer gaf hij aan dat de patiënt de communicatie plotseling staakte. Hierbij vergeet hij echter de aangetekende brief die de patiënt hem stuurde na de second opinion, maar hij niet beantwoorde.
Besluit
Het College acht de klacht gegrond. Ondanks het feit dat de tandarts geen tuchtrechtelijk verleden heeft kan het oordeel vanwege de ernst van de zaak niet worden volstaan met een waarschuwing of berisping. Het College heeft daarom een voorwaardelijke schorsing van zes maanden opgelegd.
Tijdens Praktijk Anno Nu gaven de juristen Florien van Woerden en Maarten van de Berg een kort overzicht van wat er in 2019 verandert op het gebied van wet- en regelgeving in de gezondheidszorg en arbeidsrecht en gaven hierbij tips.
Samen beslissen over behandeling
De minister heeft enkele maanden geleden een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gezonden met enkele wijzigingen in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Een van die wijzigingen gaat over samen met de patiënt beslissen over de behandeling. Nu staat in de WGBO dat er sprake moet zijn van ‘informed consent’ (het geven van informatie aan de patiënt over de behandeling en de risico’s). De wetgever vindt echter dat het meer samen met de patiënt moet, dus samen overleggen over de behandeling. De bedoeling is dat je als zorgverlener niet alleen maar een bepaalde behandeling aanraadt, maar ook alternatieve behandelingsmogelijkheden aangeeft. Je moet van te voren overleg plegen en de vinger aan de pols houden en alles vastleggen in het medisch dossier. Dat overleg is een voortdurend proces.
Tip: begin nu alvast te oefenen met dit overlegmodel, ook al hoeft dat nu nog niet.
Gecombineerde ontslaggrond
De gecombineerde ontslaggrond is onderdeel van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). Dit is een wijziging op arbeidsrechtelijk gebied die een grote impact kan hebben op werkgevers.
De Wet werk en zekerheid (Wwz) is in 2015 in werking getreden en had vereenvoudiging van het ontslagrecht als doel. Eenvoudiger is het er echter niet op geworden. Een dossier moet aan alle eisen voldoen, anders wordt het ontslag door een kantonrechter afgewezen. De wetgever heeft nu een nieuw pakket aan maatregelen voorgesteld. De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:
• De ketenregeling verandert, waardoor er weer tijdelijke contracten kunnen worden gegeven voor een periode van drie jaar in plaats van twee jaar.
• De proeftijd voor mensen met een vast contract gaat van twee naar vijf maanden.
• Er komt een compensatieregeling voor langdurig zieke werknemers.
• De premieafdracht voor een werknemer die je in vaste dienst neemt wordt lager.
De gecombineerde ontslaggrond is zo belangrijk, omdat het op dit moment erg lastig blijkt te zijn om iemand te kunnen ontslaan. Met de introductie van de gecombineerde ontslaggrond kun je meerdere gronden bij elkaar nemen en op basis daarvan verzoeken om ontbinding. Bijvoorbeeld: bij een werknemer is sprake van disfunctioneren en er is een verstoorde arbeidsverhouding. In de huidige situatie is deze werknemer lastig te ontslaan, in de nieuwe situatie kun je een combinatie van gronden aanvoeren en kan de arbeidsovereenkomst worden ontbonden. De transitievergoeding wordt in dat geval verhoogd tot maximaal 1,5 keer de ‘normale’ transitievergoeding. Het wetsvoorstel ligt nu bij de Tweede Kamer. Het is nog niet zeker of het wetsvoorstel in deze vorm door de Tweede Kamer komt.
Tip: zorg voor een brede dossieropbouw.
Vernietigen patiëntgegevens
In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die sinds 25 mei 2018 van kracht is, is het recht op vergetelheid opgenomen. Deze regel is echter niet van toepassing op het patiëntendossier. Hiervoor geldt nog steeds de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Hierin staat een bewaarplicht van vijftien jaar. Dit wordt overigens bij de aanstaande wijziging van de WGBO twintig jaar. In de WGBO is ook opgenomen dat een patiënt kan vragen om vernietiging van een dossier. Een wijziging als gevolg van de AVG is wel dat dit dan ‘onverwijld’ moet gebeuren in plaats van binnen drie maanden zoals eerst gold. Als een patiënt vraagt om vernietiging van een dossier, dan moet een tandarts dat doen. Er zijn echter wel uitzonderingsgronden, namelijk:
Er is sprake van een aanmerkelijk belang van een derde. Bijvoorbeeld als de patiënt een erfelijke ziekte heeft, kan het voor familieleden van belang zijn dat dat deel van het dossier niet wordt vernietigd.
Dat belang van een derde kan ook het belang van de tandarts zijn, bijvoorbeeld als er een claim of klacht speelt of deze verwacht wordt.
Goed hulpverlenersschap belet vernietiging, bijvoorbeeld als een ouder signalen van mishandeling bij zijn kind uit het dossier wil hebben.
Door vernietiging van het dossier kan de patiënt niet meer goed behandeld worden.
Tip: kijk op website van de Autoriteit Persoonsgegevens om te zien wat de AVG voor je betekent.
Compensatie transitievergoeding bij ziekte
Als een werknemer langdurig ziek is, stopt na twee jaar de loondoorbetaling. Het dienstverband is dan niet automatisch beëindigd. Ontslagaanvraag gaat via het UWV. Je bent dan als werkgever een transitievergoeding verschuldigd. Voor een werkgever betekent dat nog al wat: je hebt twee jaar lang het loon doorbetaald, misschien re-integratie kosten moeten maken en dan komt daar ook nog een transitievergoeding bij. Voor werknemers met een lang dienstverband kan het om forse bedragen gaan. In de praktijk besluiten daarom veel werkgevers om de dienstverbanden slapend te houden. De wetgever heeft aangegeven dat dit een onwenselijke situatie is en wil dat de werkgevers een compensatie krijgen voor de transitievergoeding. Je kunt hiervoor een verzoek indienen bij het UWV, dat deze regeling zal uitvoeren. Deze aanvraag is mogelijk vanaf 1 april 2020. Regelingen die na 1 januari 2015 met werknemers zijn getroffen komen ook voor compensatie in aanmerking.
Tip: heb je zo’n regeling getroffen, vraag dan binnen een half jaar na 1 april 2020 met terugwerkende kracht hier compensatie voor aan.
Kindermishandeling en huiselijk geweld
Uit de Wkkgz vloeit voort dat vanaf 2013 een tandarts bij signalen van mishandeling en geweld verplicht is gebruik te maken van de meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld. Per 1 januari 2019 wordt die meldcode enigszins aangepast.
Als je als tandarts bijvoorbeeld letsel opmerkt aan de nek of het gebit en je denkt dat er sprake is van (kinder)mishandeling, dan word je geacht te handelen. In de meldcode van de KNMT staat een stappenplan voor wat je in zo’n situatie moet doen:
Verzamel de signalen die je ziet en schrijf voor jezelf op waarom je denkt dat er sprake zou kunnen zijn van kindermishandeling. Ook verwaarlozing (van bijvoorbeeld het gebit) kan hieronder vallen.
Bespreek dit met een collega. Neem bij een ernstig geval direct contact op met Veilig thuis.
Bespreek het met de patiënt.
Vermeld in het medisch dossier wat je bij voorgaande stappen hebt gedaan en weeg af of je hier verder iets mee moet.
Onderneem actie. Als je denkt dat je vermoeden van kindermishandeling toch ongegrond lijkt, vermeld dit dan in het dossier. Als je wel denkt dat er sprake van mishandeling is, maar de familie werkt mee en neemt contact op met de huisarts, dan kun je het daar bij laten. Als er wel echt iets aan de hand lijkt te zijn, dan doe je een melding bij Veilig thuis. Dit moet je altijd eerst met de patiënt bespreken en proberen daar toestemming voor te krijgen. Als je geen toestemming krijgt, kun je bij mishandeling van kinderen toch melding doen. Bij volwassenen ligt dat anders. Zij hebben zelfbeschikkingsrecht, dus dan moet je je terugtrekken. Als je echter denkt dat er sprake is van ernstig lijden, dan moet je het wel melden.
Verslag door Yvette in ’t Velt van de lezing Update wet- en regelgeving in vijf tips door Florien van Woerden en Maarten van den Berg (juristen bij VvAA) tijdens Praktijk Anno Nu 2018.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2019/01/Update-wet-en-regelgeving.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2019-01-07 15:08:122019-01-07 15:08:12Update wet- en regelgeving 2019
Regelmatig wordt vanuit praktijken en tandartsen de opmerking gemaakt, dat het niet lekker loopt. En dat het zo fijn zou zijn als alle neuzen dezelfde kant op zouden staan. En of ik daarvoor kan zorgen. Waarschijnlijk herkenbaar voor veel tandartsen, terwijl het antwoord zich niet laat raden.
Mondzorg is teamwork
De mondzorg van tegenwoordig komt neer op teamwork. De zorg wordt allang niet meer geleverd door alleen de tandarts, die met één assistente op één behandelkamer aan het werk is. Bij de zorg zijn steeds meer verschillende zorgverleners betrokken, waardoor ook praktijken en teams groter worden. Het is een grote uitdaging voor de tandarts / praktijkhouder het team goed te laten functioneren, oftewel alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Waarbij praktijken tegenwoordig ook steeds vaker tegen het probleem aanlopen om snel goed personeel te werven. Volgens mij twee overtuigende redenen voor elke tandarts / praktijkhouder om alle aandacht te geven aan het team.
Zet het team centraal
Veel tandartsen schreeuwen van de daken, dat zij hun patiënten centraal zetten. Ik denk dat deze tandartsen dan hun grootste succesfactor vergeten, namelijk hun team. Patiënten zijn namelijk tevreden en worden loyaal aan een praktijk als zij ervaren dat er op een meelevende manier met hem of haar wordt omgegaan. Zij beoordelen hun ervaring op grond van de manier waarop ze als persoon zijn behandeld en niet waarop hun pijn of ziekte is behandeld. En ik denk dat positieve, persoonlijke ervaringen van patiënten veelal tot stand komen – zeker in de mondzorg, waar patiënten grote waarde hechten aan een goede vertrouwensrelatie met hun zorgverleners – door tevreden medewerkers. Anders gezegd; vooral die praktijken die een tevreden team weten te bouwen – een team met alle neuzen dezelfde kant op – gaan zich onderscheiden. Onderscheidend naar patiënten toe, maar ook onderscheidend op de arbeidsmarkt.
Hoe doe je dat?
Bij ontevredenheid binnen een team wordt er vaak van alles uit de kast gehaald om medewerkers weer tevreden te stellen. Zoals persoonlijke gesprekken, salarisverbeteringen, promotie, etc. Dergelijke maatregelen kun je zien als het manipuleren van de medewerker, wat leidt tot korte termijn tevredenheid. Echter, je wilt het liefst een tevreden, goed en loyaal team opbouwen. Daarvoor is het veel beter je medewerkers vooral weten te ‘inspireren’ in plaats van te ‘manipuleren’.
Medewerkers worden loyaal aan een werkgever vanuit de eerste behoefte om ergens bij te willen horen. Maar je wilt alleen horen bij een groep (/ praktijk), die dezelfde waarden heeft als jij zelf. Oftewel, medewerkers worden loyaal als zij geïnspireerd worden door de dieperliggende beweegredenen van de tandarts / praktijkhouder. Door Simon Sinek verwoordt in zijn boek ‘Begin met het waarom’ als je eigen ‘waarom’: een doel, een motief, een geloof waarom je als tandarts / praktijkhouder die praktijk bent gestart.
Werk van binnenuit
In plaats van het manipuleren van medewerkers of proberen te denken wat medewerkers willen, is het veel belangrijker als tandarts / praktijkhouder om allereerst duidelijkheid te creëren over je eigen waarom- nogmaals, je eigen dieperliggende doel of motief. Want medewerkers worden niet loyaal om wat je doet, maar vooral om waarom je iets doet. Om je ‘waarom’ vervolgens duidelijk te communiceren naar het team. Werk dus van binnen naar buiten.
Selecteer medewerkers niet om hun vaardigheden
Als je deze gedachte vertaalt naar het werven van nieuwe medewerkers, zal het uitgangspunt zijn om alleen nieuwe medewerkers aan te trekken die zich kunnen identificeren met het ‘waarom’ van de tandarts / praktijkhouder. Het doel is alleen mensen aan te nemen die geloven wat jij als tandarts / praktijkhouder gelooft. Mensen die zich dus geïnspireerd voelen hierdoor. Vaardigheden zijn namelijk altijd aan te leren bij medewerkers, maar hun houding en motivatie niet. Door op deze manier een groep van mensen bij elkaar te zetten, creëer je een team van gelijkgestemden. Niet van gelijkgestemde karakters, maar wel van mensen met eenzelfde doel of motief.
Wat werkt wel en wat niet
Het is dus belangrijk voor iedere tandarts / praktijkhouder duidelijkheid te creëren over je eigen dieperliggende doelen en motieven. Dit komt lang niet altijd terug binnen praktijken of is niet duidelijk. Op willekeurige praktijkwebsites zijn bijvoorbeeld de volgende teksten te lezen:
Een stralend, gezond gebit is ons doel!
Dé specialist voor uw tanden.
Kwaliteit en persoonlijke begeleiding staan hoog in het vaandel.
Onze missie is het leveren van tandheelkundige zorg op kwalitatief hoog niveau.
Dergelijke statements beschrijven veel meer ‘wat’ of ‘hoe’ een praktijk werkt, maar nog niet het ‘waarom’ van de praktijk. Samen met een praktijk heb ik gewerkt aan hun ‘waarom’ waaruit de volgende omschrijving is gekomen:
“Elkaar een lach bezorgen, zodat eenieder met plezier in het leven staat.”
Deze tekst geeft veel meer het geloof en motief van de tandarts / praktijkhouder weer, waarmee zowel medewerkers als patiënten zich kunnen identificeren.
Conclusie
Voldoen aan wet- en regelgeving, protocollen opstellen, de nieuwste materialen inkopen of een optimale agendaplanning: het zijn allemaal maatregelen om de praktijk te verbeteren. Maar geen voorwaarden voor het creëren van een team ‘met alle neuzen dezelfde kant op’. Daarvoor adviseer ik te starten met het formuleren van een duidelijke ‘waarom’ om zodoende gelijkgestemden te inspireren. Dit zorgt voor onderlinge loyaliteit. Want vooral praktijken met een super team zullen zich ook op langere termijn weten te onderscheiden in de arbeidsmarkt en naar patiënten.
Sjoerd begeleidt tandartsen in het optimaliseren van de praktijkvoering. Gericht op een hoge kwaliteit van zorg, een omgeving waar met plezier en enthousiasme wordt gewerkt en een praktijk die financieel gezond is.
Rondom het wetsvoorstel om zorgverzekeraars inzage te geven in patiëntendossiers van ongecontracteerde zorgaanbieders is het even rustig geweest. Nu is het voorstel weer actueel. In de Eerste Kamer is het voorstel namelijk deze week, op 17 december 2018, plenair behandeld. Door bezwaren op het gebied van privacy is het niet tot stemming gekomen en is de behandeling op verzoek van de Minister aangehouden. Hij beraadt zich over het wetsvoorstel. Als het voorstel in de toekomst door de Eerste Kamer wordt aangenomen, gaat dat grote gevolgen hebben voor mondzorgpraktijken.
Aangezien het aantal gecontracteerde aanbieders in de mondzorg van oudsher laag is, gelden de aangekondigde veranderingen zeker voor mondzorgprofessionals en mondzorgpraktijken. Een belangrijk onderdeel van de maatregelen is het vergroten van de mogelijkheden van zorgverzekeraars om controles uit te voeren bij ongecontracteerde aanbieders.
Huidige situatie bij controles in een ongecontracteerde praktijk
Het uitvoeren van materiële of formele controles bij ongecontracteerde (mondzorg)aanbieders is momenteel beperkt, als er geen sprake is van een directe relatie tussen de verzekeraar en de mondzorgaanbieder. De controle dient dan via de verzekerde te verlopen en verzekeraars mogen geen medische informatie opvragen bij de aanbieder, zonder de verzekerde daarbij te betrekken.
Het verstrekken van inzage in het medisch dossier van een patiënt betekent namelijk het doorbreken van het beroepsgeheim. Dat mag in beginsel niet en als het wel gebeurt, moet er een goede reden voor zijn. Daarbij moet ook de Algemene Verordening Gegevensbescherming in acht genomen worden, aangezien het gaat om privacygevoelige informatie. Verstrekking mag dus niet zomaar.
Dat is niet voor niets. Want wat als de patiënt last heeft van cariës, omdat hij een droge mond heeft door het gebruik van antidepressiva en dat in het dossier is beschreven? Dergelijke privacygevoelige informatie kan niet zomaar aan derden worden verstrekt.
Een uitzondering op de geheimhoudingsplicht bij controles is voor gecontracteerde aanbieders neergelegd in de Zorgverzekeringswet, de Regeling zorgverzekering en de Wet marktordening gezondheidszorg: gecontracteerde aanbieders kunnen in beginsel medische informatie over hun patiënten aan de verzekeraar verstrekken. Daarbij geldt nog steeds dat de zorgaanbieder zelf dient te beoordelen of het verstrekken van de gevraagde gegevens in dat geval (voor het behalen van het controledoel) noodzakelijk is. Als die doelen op een andere minder verstrekkende manier bereikt kunnen worden, dan weegt het beroepsgeheim zwaarder.
Het wetsvoorstel en de gevolgen voor een ongecontracteerde praktijk
Het wetsvoorstel uit 2016 tot Wijziging van de Wet marktordening gezondheidszorg breidt de doorbreking van het beroepsgeheim uit en maakt daarmee een einde aan de situatie dat de controle bij ongecontracteerden via de patiënt moet lopen. Als die wijzing wordt aangenomen in de Eerste Kamer, heeft dat tot gevolg dat verzekeraars zonder tussenkomst van de verzekerde (patiënt)informatie mogen opvragen in het kader van materiële controles.
Er zijn bezwaren aan het uitbreiden van de controlebevoegdheden van de verzekeraars. Er is sprake van een disbalans in de rechten en plichten van zorgaanbieder en zorgverzekeraar. Nu geeft de regeling voor gecontracteerde al onvoldoende waarborgen en straks kan die regeling dus ook gelden voor ongecontracteerde zorgaanbieders. Het is namelijk niet altijd duidelijk of het noodzakelijk is bepaalde medische gegevens van een patiënt te verstrekken aan de verzekeraar. Als daar discussie over ontstaat, leert de praktijk dat de verzekeraar vanwege zijn positie verschillende mogelijkheden inzet om het verstrekken van de medische informatie af te dwingen, zoals het stopzetten van de betaling aan de zorgaanbieder of aan de patiënt. De zorgaanbieder zit dan in een spagaat, omdat hij zijn beroepsgeheim serieus dient te nemen, maar aan de andere kant de financiële consequenties hun tol kunnen vragen.
Aangezien veel mondzorgprofessionals ongecontracteerd werken, hebben zij tot op heden minder last van deze disbalans tussen zorgverzekeraar en zorgaanbieder, die tot uiting komt tijdens controles. Dat kan veranderen indien het wetsvoorstel wordt aangenomen.
Oplossing?
Het opnemen van een sanctie voor de verzekeraars als er onnodige gegevens worden opgevraagd of als ten onrechte opgevraagde gegevens worden gebruikt door de verzekeraar, kunnen ervoor zorgen dat de weg naar herstel van machtsevenwicht wordt ingeslagen. De ANT heeft deze problematiek onder de aandacht gebracht bij de Eerste Kamer in een brief van 10 december jl . In die brief zijn verschillende oplossingen aangedragen. Het is tijd dat de politiek serieus bekijkt hoe de disbalans kan worden beëindigd. Nu de Minister het wetsvoorstel opnieuw onder de loep neemt, is dat één van de belangrijkste elementen die in het voorstel zou moeten worden aangepast.
Het verdient aanbeveling de ontwikkelingen rondom dit wetsvoorstel te blijven volgen. De consequentie voor mondzorgaanbieders zal immers zijn dat, als het voorstel wet wordt, de verzekeraar zich rechtstreeks tot u als mondzorgaanbieder kan wenden met de vraag tot inzage in de patiëntendossiers. Dat is niet erg, maar kan volgens ons alleen goed functioneren als voldoende waarborgen in de wet zijn opgenomen waardoor de privacy van de patiënten voldoende geborgd wordt. Bedenk u in ieder geval dat u bij controles te allen tijde goed moet nagaan of u verplicht bent gegevens te verstrekken en of u überhaupt gegevens mag verstrekken. Deze vragen worden voor mondzorgaanbieders actueler, als het voorstel wordt aangenomen. Bereid u daarop voor!
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/12/Inzage-in-patiëntendossiers-bent-u-er-klaar-voor.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2018-12-19 08:45:572025-12-10 12:58:25Inzage in patiëntendossiers: bent u er klaar voor?
Een sterke, onderscheidende vacaturetekst betekent een enorm verschil in het aantal sollicitanten dat zich aandient. En dat niet alleen: ook de kwaliteit van de kandidaten kan aanzienlijk verbeteren met een goede vacaturetekst. Ik geef u een aantal tips waarmee u direct aan de slag kunt om een goede vacaturetekst te produceren.
In dit artikel ga ik in op een belangrijke ‘don’t’, hoe werkzoekenden vacatureteksten lezen en hoe u daarop kunt inspelen.
Don’t
Om te beginnen een veelgenoemd cliché: vermijd clichés! We moeten de eerste werkgever die op zoek is naar een medewerker met een strakke ‘9-tot-5-mentaliteit’ nog tegen komen. U heeft, net als al uw collega’s, waarschijnlijk behoefte aan een ‘proactieve’, ‘stressbestendige’ ‘teamspeler’ die u een ‘marktconform salaris’ gaat bieden. Ook lijken er geen ouderwetse praktijken te bestaan, u voert allen een ‘moderne’ praktijk. In uitzonderingssituaties kan het denkbaar zijn dat een dergelijk cliché precies de lading dekt. U zoekt bijvoorbeeld een medewerker die op wisselende tijden en locaties kan werken: flexibel dus. Dat kan uiteraard benoemd worden, maar leg dan wel uit waarom de kandidaat flexibel moet zijn. Voor het overige: vermijd deze clichés. Het zijn lege hulzen die niets toevoegen aan uw vacaturetekst.
Werkzoekenden lezen niet!
Ze ‘scannen.’ Een werkzoekende typt enkele relevante zoektermen en ‘scant’ vervolgens de resultaten. Vacatures die voor de werkzoekende op het eerste gezicht lijken te passen worden aangeklikt en eveneens gescand. Tijdens dit proces oordeelt de potentiële kandidaat snel of de vacature voor hem of haar aanleiding vormt om te solliciteren. Maak hier gebruik van door een goede vacaturetitel en het gebruik van kopjes in de tekst die de doelgroep aanspreekt. Dus niet een kopje “Organisatie omschrijving,” maar een kopje waaruit direct blijkt wat uw praktijk onderscheidt van de rest, bijvoorbeeld met het kopje: “Met ons gevoel voor humor geven wij patiënten een stralende lach”. Hieruit blijkt direct dat uw praktijk patiëntgericht is, maar ook informeel en persoonlijk. Elke potentiële kandidaat zal een veel sterkere prikkel voelen om verder te lezen.
Verrassende opening
In het verlengde van het voorgaande: zorg ook voor een sterke openingsalinea. Zorg dat u in deze alinea vooral uw praktijk op een aantrekkelijke manier omschrijft en de reden waarom u op zoek bent naar de desbetreffende medewerker. Als voorbeeld borduur ik voort op de tandarts met gevoel voor humor:
“Onze praktijk kenmerkt zich door een patiëntpopulatie met angstproblematiek, maar onze tandartsen staan bekend om hun vriendelijkheid en gevoel voor humor. Patiënten zijn bij ons niet slechts tevreden na hun eerste bezoek. Ze zijn ronduit verbaasd over het feit dat een bezoek aan de tandarts zo plezierig kan zijn. Uitstekende zorg en zonder angst naar de tandarts: dit is waar wij voor staan. Omdat één van onze Preventie-assistenten met pensioen gaat, zijn wij op zoek naar een goedlachse Preventie-assistent.”
Om u verdere inspiratie te geven benoem ik nog wat andere elementen die wellicht van toepassing zijn op uw praktijk en die in de eerste alinea terug horen te komen:
Werkt u met vernieuwende methodieken of technologieën die nog niet gebruikelijk zijn, benoem deze dan;
Benoem kenmerken van uw patiëntpopulatie (bijvoorbeeld een patiëntenpopulatie die in mindere mate over gezondheidsvaardigheden beschikt wanneer u in of rond een achterstandswijk bent gevestigd);
Beschikt u over bepaalde expertises of specialiteiten die uitzonderlijk zijn, uiteraard benoemen;
Misschien is uw praktijk gevestigd in een pand met een verhaal of zijn er bijzonderheden met betrekking tot de inrichting van uw praktijk, dan zijn die zaken noemenswaardig;
Heeft u als tandarts een mooi persoonlijk verhaal, bijvoorbeeld over uw motivatie of een lange familiaire tandartstraditie, dan zeker noemen!
Hoge klanttevredenheid? Benoemen. En nog beter: vraag uw patiënten eens waarom ze uw praktijk zo goed beoordelen en benoem hun redenen;
Voor verdere inspiratie kunt u ook aan uw medewerkers vragen wat het werken bij uw praktijk aantrekkelijk maakt.
Zorg ervoor dat uw openingsalinea kenmerkend is voor uw praktijk. Als u te maken heeft met een lastige patiëntpopulatie met financiële beperkingen en minder gezondheidsvaardigheden, dan zet u niet in op humor, maar veel meer op het sociale aspect van uw praktijk, het belang van voorlichting aan uw patiëntpopulatie en het opbouwen van een vertrouwensrelatie met patiënten. In vergelijking met ons voorbeeld leidt dit tot een heel andere inhoud en toonzetting van de tekst.
Een woord kan het verschil maken
Een van onze opdrachtgevers vroeg ons een verpleegkundige te werven in een specifiek specialisme. Een lastige opdracht, omdat er in vrijwel alle specialismen sprake is van krapte. Op LinkedIn vonden we ongeveer 80 (op het eerste gezicht) geschikte kandidaten die wij wilden benaderen, allen al elders werkzaam. De eerste pakweg 40 benaderden wij met een bericht waarin het onderwerp benoemde dat wij op zoek waren naar een verpleegkundige in het desbetreffende specialisme. Behoudens enkele reacties waarbij wij werden bedankt voor de interesse, vingen wij bot.
Bij de tweede groep van 40 voegden wij één woord toe aan het onderwerp en de tekst van het bericht: we gaven te kennen op zoek te zijn naar een “eigenwijze” verpleegkundige. Binnen enkele dagen had ongeveer de helft van de benaderden gereageerd: sommigen wilde direct kennismaken, anderen gaven aan nu niet op zoek te zijn, maar wel graag kennis te willen maken om in de toekomst wellicht tot een samenwerking te komen.
De toevoeging van het woord “eigenwijs” maakte een enorm verschil. Kennelijk vinden veel verpleegkundigen zichzelf eigenwijs en werken zij graag voor een werkgever die eigenwijze verpleegkundigen zoekt.
Op dit moment levert het zoeken naar vacatures met de zoekterm ‘Preventie Assistente’ op Indeed bijna 500 resultaten. Vrijwel alle vacatureteksten zijn inwisselbaar en niet onderscheidend. De les mag duidelijk zijn: door iets verder na te denken kunt u met uw vacaturetekst in een krappe arbeidsmarkt meer opvallen en hierdoor meer sollicitanten verleiden.
Een paar uur extra besteden aan de vacaturetekst leidt ertoe dat u sneller over geschikte kandidaten beschikt en wellicht ook sneller die nieuwe medewerker vindt. Bovendien kunt u een eenmaal goed opgemaakte vacaturetekst (of in ieder geval de organisatie omschrijving) hergebruiken voor toekomstige gevallen. Kortom: een eenmalige investering in een goede vacaturetekst bespaart u op de lange termijn veel tijd en moeite.
Tot slot
Het schrijven van een vacaturetekst is een stukje marketing, maar pas op: zorg ervoor dat u geen verwachtingen bij sollicitanten wekt die u niet waar kunt maken. De nieuwe medewerker zal dan snel weer vertrekken, met alle kosten van dien. In een volgende deel zal ik in gaan op enkele meer technische details, waarin ik u onder meer laat zien hoe u met slechts één stap al uw teksten een veel vlotter karakter geeft.
Door: Christiaan Witteman, Heron Healthcare, adequate P&O oplossingen voor de zorg.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/12/Ontvang-meer-sollicitaties-met-een-sprankelende-vacaturetekst.jpg230398anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2018-12-19 08:27:052018-12-19 10:27:22Ontvang meer sollicitaties met een sprankelende vacaturetekst
Toen Victor Mion tenniscoach was, had hij tijdens een time-out een minuut de tijd om de mindset van de spelers te beïnvloeden. Op Praktijk Anno Nu leerde hij een zaal vol tandartsen hoe je in een minuut contact kunt maken met een patiënt.
Contact in een minuut
In de time-out moet je als coach in een minuut tijd proberen de mindset van de spelers te beïnvloeden en ze zelfvertrouwen te geven. In een minuut tijd moet dan wezenlijk contact gemaakt worden. Een tandarts heeft ongeveer even veel tijd tussen het moment dat een patiënt in de behandelstoel stapt en de behandeling begint. Ook hij of zij moet dat moment benutten om contact te maken.
Mentale stemmingen
Iemands mindset is weer te geven in vier mentale stemmingen: uitdaging (groen), spanning/verkrampen (geel), woede/frustratie (rood) en afhaken (grijs). Die stemmingen zijn heel vluchtig. Geen enkele stemming is goed of fout, je hebt ze alle vier.
Of dingen lukken, hangt onder meer af van je mentale stemming. Groen geeft energie: als je in je groen staat, dan ben je op je best. Als je in het grijze gebied zit, is contact maken moeilijk.
De gele cirkel is die van spanning en kramp. Zoek deze cirkel regelmatig op als je wilt leren. Als je uit je comfortzone gaat, kom je hier in terecht.
Contact maken
Mensen vinden het vaak spannend om contact te maken, ook tandartsen. Het mondkapje is een soort façade waarachter ze zich kunnen verschuilen. Contact maken is echter belangrijk.
Iedereen heeft minimaal vijftig kwaliteiten. Als je iemand een handdruk geeft, krijg je al een indruk van wat voor kwaliteiten die ander heeft. Meestal proberen we contact te maken door vragen als ‘Hoe gaat het met je?’. Maar zeker als je met de boor in iemands mond zit, is dat niet echt handig, omdat de klant niets terug kan zeggen. Je kunt dan ook een compliment geven.
Communicatiestijl
Er zijn geen protocollen voor het leggen van contact, toch hebben veel mensen dat gevoel. Je kunt bijvoorbeeld iemand niet te lang aankijken. Complimenten geven of iedereen goedemorgen wensen, past niet bij iedereen. Zoek daarin je authenticiteit en de communicatiestijl die bij je past. De meeste mensen zijn gewend om te kijken wat er niet is, je kunt ook kijken wat er wèl is. Dat is het idee van complimenteren.
”Echt contact maken lukt alleen als je vrij bent in je hoofd, niet met je gedachten ergens anders bent en oprecht luistert. In je eigen praktijk nemen medewerkers soms ook risico’s in hun handelen. Het is belangrijk om dat te signaleren. Neem de tijd om zo’n medewerker een compliment te geven. Het kost hooguit 30 seconden van je tijd!”
Victor Mion is voormalig coach van professionele tennissers en oprichter van One Minute Coaching, dat trainingen aan bedrijven verzorgt.
Verslag door Yvette in ’t Velt van de lezing door Victor Mion van One Minute Coaching ‘Prettiger patiëntcontact in 1 minuut’ op Praktijk Anno Nu.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/12/communicatie-patient.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2018-12-10 08:30:082018-12-10 14:05:08Prettiger patiëntcontact in een minuut
Steeds vaker wordt mij de vraag gesteld op welke manier een eindejaarsbonus het beste vastgesteld kan worden. Op die manier willen tandartsen het team laten mee profiteren van het succes, maar willen zij het team gedurende het jaar natuurlijk ook motiveren net een stapje harder te lopen. Dit vanuit de bekende gedachte, dat een financiële bonus stimuleert. Wetenschappelijk bewijs toont echter het tegendeel aan (*). En daarom in dit artikel een uiteenzetting van de voorwaarden voor het motiveren van een team. En vooral ook een inzage in wat juist niet werkt.
* Dit artikel is geschreven met de informatie uit het boek ‘Drive. The surprising truth about what motivates us’ van Daniel H. Pink. (Uitgeverij Riverhead Books; 2009).
Financiële beloningen motiveren niet
De algemene veronderstelling is dat een financiële beloning mensen motiveert, waardoor het toekennen ervan ook regelmatig wordt ingezet. Echter, uit onderzoek blijkt dat financiële beloningen in het vooruitzicht stellen helemaal niet motiverend werkt. Sterker nog, dit kan onder bepaalde omstandigheden zelfs averechts effect hebben.
Het uitdelen van een financiële bonus is een externe beloning (/ externe motivatie) en kan ertoe leiden dat een medewerker de intrinsieke interesse verliest. Door het uitreiken van een financiële beloning kan namelijk mede het signaal worden afgegeven, dat de werkzaamheden zelf niet voldoende aantrekkelijk zijn waarmee de basis beloning kan volstaan.
Er is geen weg meer terug
Daarnaast kan het ontvangen van een extra financiële beloning als ‘verslavend’ werken voor de medewerker. Wanneer men namelijk eenmaal een financiële beloning heeft ontvangen, is er geen weg meer terug. Oftewel, de medewerker verwacht minimaal een gelijkwaardige beloning als dezelfde prestatie opnieuw is geleverd.
De bonus kan op korte termijn een stimulans betekenen, maar zal daarna verdwijnen en kan de motivatie op langere termijn verlagen. In het boek van Daniel Pink wordt zelfs beschreven, dat de hersenen op overeenkomstige wijze reageren op de belofte van een financiële beloning als bij het gebruiken van drugs. Op die manier is een financiële beloning te vergelijken met een boost aan cocaïne: het zorgt direct (op korte termijn) voor meer scherpte maar vermoeit je uit op langere termijn.
Voorwaarden voor intrinsieke motivatie
Het uitdelen van een financiële beloning kan de intrinsieke motivatie dus verlagen. Tevens kan het resulteren in risicovoller gedrag van de medewerker om koste wat het kost de doelstellingen van de financiële beloning te behalen. Ook kan dit het denkvermogen limiteren, doordat de focus komt te liggen op het behalen van de kortetermijndoelstellingen.
Uitgangspunt in de beloningsstructuur van medewerkers is een goede basisbeloning. Zonder een gezond basissalaris zal het moeilijk zijn medewerkers gemotiveerd te krijgen. Belangrijke voorwaarde is dus een salaris dat voldoende en eerlijk is. En dus zeker niet onder het niveau ligt van collega praktijken.
In aanvulling op het basissalaris zullen medewerkers vooral gemotiveerd raken door een werksfeer waarin zij autonomie hebben over hoe het werk wordt uitgevoerd. Waarin zij enig zeggenschap hebben en duidelijk inzien op welke wijze hun werkzaamheden bijdragen aan het doel van de organisatie. Kortom, naast de gezonde basis beloning zijn de drie aanvullende voorwaarden: autonomie, zeggenschap en een duidelijke bijdrage leveren aan het grotere doel.
Hoe wel te belonen
Binnen een werkomgeving die voldoet aan bovenstaande kenmerken zullen medewerkers vooral intrinsiek gemotiveerd zijn. En dan is belonen altijd een belangrijke factor, maar dus het liefst niet in de vorm van financiële beloningen. Het gaat vooral om vormen van beloning, waarmee de intrinsieke motivatie wordt aangewakkerd. Denk aan het geven van positieve feedback. Een tweede vorm is het aanleveren van informatie. Intrinsiek gemotiveerde medewerkers zijn namelijk altijd op zoek naar informatie over hun presteren om te horen wat zij nog kunnen leren en verbeteren. Met het aanleveren van deze informatie zullen medewerkers nog meer gemotiveerd raken. Iets wat je bijvoorbeeld vaak ziet gebeuren na een functioneringsgesprek. Medewerkers hebben dan (eindelijk) inzicht gekregen in wat goed gaat en waarop zij kunnen verbeteren, waarop zij in de periode daarna weer vol enthousiasme aan de slag gaan. Vanuit die gedachte is het eenmaal per jaar informeren van je medewerkers dus veel te weinig. Advies is dan ook bijna continu bezig te zijn hen te informeren over hoe zij hun werk doen en hen zodoende te stimuleren.
Conclusie
Ondanks dat ik steeds vaker de vraag krijg over de eindejaarsbonus, is mijn advies dit dus vooral niet in te zetten. In het boek van Daniel Pink is duidelijk beschreven, dat financiële beloningen zelfs een averechts effect kunnen hebben op de motivatie van medewerkers. Voor gemotiveerde medewerkers is het veel beter een werkomgeving te creëren, wat hen intrinsiek motiveert. Namelijk een werkomgeving waarin sprake is van een gezond basissalaris aangevuld met autonomie en zeggenschap voor de medewerker, die inzicht heeft in zijn of haar bijdrage aan de doelstelling van de praktijk. En als je dan toch een financiële beloning wilt geven, doe dit dan altijd onverwachts en altijd nadat het werk of het project is afgerond. Oftewel, de ‘als-dan’ beloning wordt vervangen door een ‘nu-dat’ beloning.
Door: Sjoerd Kuiken van Kuiken Praktijkmanagement. Sjoerd begeleidt tandartsen in het optimaliseren van de praktijkvoering. Gericht op een hoge kwaliteit van zorg, een omgeving waar met plezier en enthousiasme wordt gewerkt en een praktijk die financieel gezond is.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/09/Eindejaarsbonus-voor-het-team.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2018-11-26 08:45:342018-11-26 10:09:51Eindejaarsbonus voor het team? Nooit doen.
Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg te Den Haag heeft uitspraak gedaan over een klacht tegen de tandarts. De mondbodem van de patiënt die de aanklacht indiende werd tijdens een behandeling geraakt met een boor of frees waardoor een verwonding is ontstaan. Het Tuchtcollege heeft de klacht als gegrond verklaard en legt als maatregel een waarschuwing op.
Situatie
Op 13 februari 2018 werd de klagende patiënt behandeld door de aangeklaagde tandarts, om kies 36 te verwijderen. Tijdens deze behandeling heeft de tandarts per ongeluk de mondbodem van de patiënt geraakt en een verwonding veroorzaakt met een boor of frees die bedoeld was om de tandwortels te splitsen. De patiënt maakte hier zowel tijdens als direct na de behandeling geen melding van.
Klacht
De ingediende klacht betreft met name het feit dat de tandarts tijdens en/of na de behandeling heeft nagelaten om de patiënt over de verwonding te informeren. Naar eigen zeggen kwam dit doordat ze zelf erg schrok van het zien van de wond. Hiernaast was de patiënt erg gespannen en vreesde ze dat dit alleen maar erger zou worden bij het delen van de informatie over de verwonding.
Beoordeling Regionaal Tuchtcollege
Het is vastgesteld dat de mondbodem inderdaad is geraakt tijdens de behandeling en dat het informeren van de patiënt van de hierdoor veroorzaakte verwonding is nagelaten. Het raken van de mondbodem zelf komt helaas regelmatig voor en kan daarom niet worden aangemerkt als onzorgvuldig handelen. Een tandarts is echter verplicht om de patiënt hier zo spoedig mogelijk over te informeren, wat in deze zaak is nagelaten. Het achterlaten van deze informatie is in strijd met de zorg die de tandarts behoorde te betrachten zoals bedoeld in artikel 47. De klacht is daarom gegrond.
De tandarts heeft aangegeven het nalatige gedrag erg te betreuren en in grote onzekerheid te zijn geweest over wat ze het beste kon doen. Aangezien ze heeft aangegeven hiervan geleerd te hebben en in de toekomst de patiënt altijd zo goed mogelijk te informeren met betrekking tot eventuele complicaties. Om deze reden acht het College een waarschuwing als een passende maatregel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/11/Tuchtrecht-waarschuwing-voor-verwonding-mondbodem-bij-behandeling.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2018-11-26 08:01:162018-11-26 11:54:05Tuchtrecht: waarschuwing voor verwonding mondbodem bij behandeling
De Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ) heeft eind oktober 2018 aangekondigd toezichtsbezoeken af te zullen leggen bij minimaal 30 mondzorgpraktijken om te controleren of behandelend personeel is ingeënt tegen hepatitis B. IGJ heeft inmiddels een toezichtskader gepubliceerd en de eerste toezichtsbezoeken zijn inmiddels uitgevoerd.
Bij dergelijke toezichtsbezoeken rijst veelal de vraag welke maatregelen IGJ kan opleggen. Kan IGJ bovendien een eventueel door haar genomen besluit openbaren? Enkele juridische zaken waar u als mondzorgpraktijk rekening mee kunt houden.
Toetsingskader
IGJ ziet toe op de naleving door zorgaanbieders van wettelijke normen en veldnormen. Om inzichtelijk te maken waarop IGJ bij deze betreffende controle toetst, heeft zij een toetsingskader gepubliceerd. Uit het toetsingskader blijkt dat de veldnormen waar IGJ aan toetst, in dit geval voortvloeien uit de KNMT-richtlijn infectiepreventie in mondzorgpraktijken en uit de Landelijke RIVM-richtlijn Preventie transmissie van Hepatitis B van medisch personeel naar patiënten. De wettelijke normen waaraan getoetst wordt komen onder meer voort uit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz).
Maatregelen
IGJ heeft aangekondigd dat medewerkers die niet beschermd blijken te zijn tegen hepatitis B, geen behandelingen meer mogen uitvoeren tot het moment waarop ‘dit geregeld is’. Dat klinkt logisch: niet beschermde zorgverleners kunnen immers een gevaar zijn voor collegae en patiënten. Tussen ‘beschermd’ en ‘niet beschermd’ tegen hepatitis B, ligt echter een grijs gebied dat wordt ingevuld door de veldnormen. Vragen die daarbij rijzen zijn: ‘wanneer is iemand afdoende beschermd tegen hepatitis B?’ en ‘welke personeelsleden vormen een risico of lopen een risico?’ en ‘kan van medewerkers die 20 jaar in dienst zijn nog wel verwacht worden dat zij hun vaccinatieboekje direct kunnen tonen?’. Vragen waarover behoorlijk gedebatteerd kan worden.
De maatregel dat medewerkers geen behandelingen meer mogen uitvoeren, gaat daarnaast behoorlijk ver. Wat indien opeens de helft van de mondzorgpraktijk daardoor wordt ‘lamgelegd’? Het is de vraag of IGJ een dergelijke beslissing juridisch wel kan nemen.
Openbaarmaking
Een ander element om rekening mee te houden, is het ‘actieve openbaarmakingsbeleid’ van IGJ. Toezichtsrapporten, met daarin informatie over de specifieke mondzorgpraktijk, worden nadat zij door IGJ definitief zijn vastgesteld in beginsel actief geopenbaard via haar website. Nieuwswebsites pikken deze informatie veelal op, waardoor dit nieuws snel breed wordt verspreid. In beginsel is met het openbaren van toezichtsinformatie – in het kader van voorlichting van het publiek – niet zoveel mis, maar het belang bij openbaarmaking moet wel in verhouding staan tot het nadeel dat de mondzorgpraktijk hierdoor leidt. Veelal blijkt dat mondzorgaanbieders openbaarmaking ervaren als een zwaardere ‘sanctie’, dan de maatregel door IGJ zelf. Indien een mondzorgpraktijk openbaarmaking wenst tegen te houden, dient de praktijk daar snel juridisch tegen te ageren: IGJ maakt dergelijke informatie openbaar na 3 weken na de vaststelling van het rapport en soms nog eerder. Ben daar dus waakzaam op.
Voorbereiding op een toezichtsbezoek
Tot slot dient u een toezichtsbezoek goed voor te bereiden. Dat geldt voor toezichtsbezoeken door IGJ, maar ook voor controles door bijvoorbeeld de NZa of de Autoriteit Persoonsgegevens. Onderstaande regels kunnen u bij uw voorbereiding helpen.
Ontvang de toezichthouder(s) bij voorkeur in een besloten ruimte waar geen dossiers of documenten aanwezig zijn. Vraag de toezichthouders naar hun legitimatiebewijzen en maak daarvan (desnoods met een telefoon) een kopie.
Toezichthouders mogen in beginsel documenten inzien en daar kopieën van maken. Ook digitale documenten. Correspondentie tussen een zorgaanbieder en een advocaat is evenwel geprivilegieerd en vertrouwelijk en valt hierbuiten.
Ook toezichthouders moeten de privacywetgeving in acht nemen. Zij mogen alleen van haar bevoegdheden gebruik maken als dat noodzakelijk is en in verhouding staat tot het te onderzoeken controledoel.
Beantwoord vragen kort en bondig. Vertel niet uit uzelf meer dan dat er wordt gevraagd. Geef geen antwoord op vragen die u niet goed begrijpt, met een complex karakter of ten aanzien van zaken die u niet zeker weet. Vraag de toezichthouders in dat geval de vragen op schrift te stellen zodat u daar later schriftelijk op kan reageren of, als dat niet kan, antwoord dan dat u het niet zeker weet en daar nu geen concreet antwoord op kan geven.
Vraag na afloop om een overzicht van hetgeen de toezichthouders hebben gekopieerd (indien u de kopieën niet zelf heeft gemaakt), van de personen die zij hebben gesproken en vraag om een kopie van de verslagen van die gesprekken. Let ook op de formulering van een verslag, het maakt bijvoorbeeld uit of daarin staat dat u heeft verklaard dat een bepaald document er niet is of dat dit document tijdens het toezichtbezoek niet kon worden getoond.
Indien u twijfelt over welke (medische) informatie u mag of moet verstrekken, welke vragen u moet beantwoorden of op welke wijze u een grondig verslag maakt van het toezichtbezoek, heeft u het recht u te laten bijstaan door een advocaat, bij voorkeur één die gespecialiseerd is in de zorg. Dat geldt ook in het geval de toezichthouders naar aanleiding van het toezichtbezoek besluiten sancties te treffen jegens u of uw praktijk.
Door:
Ralph Tak en Daniël Post – advocaten, zorgmakelaars en juridisch adviseurs bij Eldermans|Geerts
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/11/Juridisch-IGJ-controle.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2018-11-12 08:45:112018-11-12 11:55:00IGJ streng bij controles hepatitis B: juridische zaken om rekening mee te houden
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.