Prettiger patiëntcontact in een minuut

communicatie-patient

Toen Victor Mion tenniscoach was, had hij tijdens een time-out een minuut de tijd om de mindset van de spelers te beïnvloeden. Op Praktijk Anno Nu leerde hij een zaal vol tandartsen hoe je in een minuut contact kunt maken met een patiënt.

Contact in een minuut

In de time-out moet je als coach in een minuut tijd proberen de mindset van de spelers te beïnvloeden en ze zelfvertrouwen te geven. In een minuut tijd moet dan wezenlijk contact gemaakt worden. Een tandarts heeft ongeveer even veel tijd tussen het moment dat een patiënt in de behandelstoel stapt en de behandeling begint. Ook hij of zij moet dat moment benutten om contact te maken.

Mentale stemmingen

Iemands mindset is weer te geven in vier mentale stemmingen: uitdaging (groen), spanning/verkrampen (geel), woede/frustratie (rood) en afhaken (grijs). Die stemmingen zijn heel vluchtig. Geen enkele stemming is goed of fout, je hebt ze alle vier.

Of dingen lukken, hangt onder meer af van je mentale stemming. Groen geeft energie: als je in je groen staat, dan ben je op je best. Als je in het grijze gebied zit, is contact maken moeilijk.

De gele cirkel is die van spanning en kramp. Zoek deze cirkel regelmatig op als je wilt leren. Als je uit je comfortzone gaat, kom je hier in terecht.

Prettiger patiëntcontact in een minuut

Contact maken

Mensen vinden het vaak spannend om contact te maken, ook tandartsen. Het mondkapje is een soort façade waarachter ze zich kunnen verschuilen. Contact maken is echter belangrijk.

Iedereen heeft minimaal vijftig kwaliteiten. Als je iemand een handdruk geeft, krijg je al een indruk van wat voor kwaliteiten die ander heeft. Meestal proberen we contact te maken door vragen als ‘Hoe gaat het met je?’. Maar zeker als je met de boor in iemands mond zit, is dat niet echt handig, omdat de klant niets terug kan zeggen. Je kunt dan ook een compliment geven.

Communicatiestijl

Er zijn geen protocollen voor het leggen van contact, toch hebben veel mensen dat gevoel. Je kunt bijvoorbeeld iemand niet te lang aankijken. Complimenten geven of iedereen goedemorgen wensen, past niet bij iedereen. Zoek daarin je authenticiteit en de communicatiestijl die bij je past. De meeste mensen zijn gewend om te kijken wat er niet is, je kunt ook kijken wat er wèl is. Dat is het idee van complimenteren.

”Echt contact maken lukt alleen als je vrij bent in je hoofd, niet met je gedachten ergens anders bent en oprecht luistert. In je eigen praktijk nemen medewerkers soms ook risico’s in hun handelen. Het is belangrijk om dat te signaleren. Neem de tijd om zo’n medewerker een compliment te geven. Het kost hooguit 30 seconden van je tijd!”

Victor Mion is voormalig coach van professionele tennissers en oprichter van One Minute Coaching, dat trainingen aan bedrijven verzorgt.

Verslag door Yvette in ’t Velt van de lezing door Victor Mion van One Minute Coaching ‘Prettiger patiëntcontact in 1 minuut’ op Praktijk Anno Nu.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen