Scripts
Bekijk en download de voorbeeldscripts voor gesprekken met de patiënt in de mondzorgpraktijk.
Tips bij patiënten die vaak te laat op nazorg komen
Stel…je patiënt heeft je behandelplan voor een parotraject geaccepteerd. Vervolgens verzet de patiënt herhaaldelijk zijn afspraak, komt niet opdagen of komt te laat binnen. Je loopt daarom steeds maar achter de feiten aan. Je kunt zo niet de doelstelling van een gezonde mond bereiken. Je hebt hierbij de inzet nodig van je patiënt. Natuurlijk wil je vriendelijk blijven. Het kan zijn dat je agenda al enorm bezet is en je het kaf van het koren wilt scheiden. Het kan ook zijn dat je agenda juist wat te leeg is en je deze patiënt nog hard nodig hebt als ‘klant’. Wat te doen?
Patiënt heeft gedrag onvoldoende / niet veranderd. Wat vraag je?
Script met vraag aan patiënt die gedrag (onvoldoende) heeft veranderd. Wat is/zijn de redenen hiervoor? Met tips en teksten om daarop te reageren.
Patiënt belt af of ziet af van (paro)-behandeling. Wat vraag je?
Script met vraag aan patiënt die afbelt of afziet van (paro)behandeling. Wat is/zijn de redenen hiervoor? Met tips en teksten om daarop te reageren.
De angstige Patiënt: Hoe wil je dat ik je met de angst help?
Een visuele opsomming van tips voor de omgang met een angstige patiënt.
Script bij verwijzing parodontitis patiënt naar mondhygiënist
Doorverwezen patiënten zijn soms in de veronderstelling dat ze enkel komen voor een gebitsreiniging – terwijl de behandeling uitgebreider is - of juist andersom. Het is in ieders belang dat de patiënt niet teleurgesteld raakt. Dus wat kan de verwijzer het beste vertellen als hij/zij vindt dat de patiënt beter af is bij de mondhygiënist dan bij de tandarts en/of preventieassistent?
Script bij behandeling van patiënten met een kinderwens
Veel zwangere vrouwen krijgen tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap. Ook loopt een zwangere vrouw meer kans op kaakbotverlies. Wat vertel je aan patiënten met een kinderwens?