Zijn patiënten tevreden met niet-invasieve behandeling?

niet-invasieve behandeling

Voormalig onderzoek geeft de voordelen aan van minimaal invasieve tandheelkunde voor carieuze laesies. Zou dit echter de professionele reputatie van een tandarts aan kunnen tasten en patiënttevredenheid kunnen verminderen? In een nieuwe studie bleken patiënten met een niet-invasieve behandeling net zo tevreden als patiënten met een invasieve behandeling.

Niet-invasieve behandeling carieuze laesies

Er is weinig bekend over niet-invasieve behandelingen voor carieuze laesies, waaronder bijvoorbeeld monitoring en mondhygiëne instructies vallen, in plaats van het restaureren van het gebit. Deze niet-invasieve behandelingen zouden nog wel eens een barrière voor behandelingen en patiënttevredenheid kunnen vormen. Nieuw onderzoek ondervond echter het tegendeel.

Beginnende cariës

Recentelijk gepubliceerde literatuur steunt het gebruik van minimaal invasieve tandheelkunde om beginnende cariës te behandelen. Klinische behandeling brengen echter hoge kosten met zich mee en kunnen toekomstige vervangingen van de restauraties met zich mee brengen, wat het risico op het moeten trekken van de tand in de toekomst kan verhogen.

Op dit moment is er weinig bekend over de tevredenheid waarop op dit moment met cariës en tandrestauraties wordt omgegaan, desondanks het feit dat dit een van de meest uitgevoerde behandelingen is.

Denkbeeldige barrières

In eerder onderzoek met interviews met tien tandartsen kwamen een aantal dingen naar voren die tandartsen als barrières zagen voor het geven van niet-invasieve behandelingen, waaronder de noodzaak om patiënten te laten inzien wat het voordeel is van een niet-invasieve behandeling, angst voor negatieve beoordelingen van collega’s en andere tandartsen als achteraf blijkt dat een invasieve behandeling beter was geweest. Daarnaast gaven de tandartsen aan dat ze niet graag een buitenbeentje wilden zijn door buiten de norm te handelen.

Patiënttevredenheidsenquête 

Vervolgens ontwikkelden de onderzoekers een patiënttevredenheidsenquête over de omgang met beginnende cariës, die werd verspreid onder 276 patiënten met in totaal 429 beginnende cariës in de leeftijdscategorie van 19 tot 84. Bij 244 van deze patiënten werd geen restauratie aangeraden, waarvan zeven kozen om dit toch te doen.

Driekwart van de tevredenheidsenquêtes gaf bij alle vragen een positief antwoord aan. Over het algemeen was de meeste ontevredenheid gerelateerd aan hoge kosten. Of de patiënt wel of niet verzekerd was bleek geen effect op de tevredenheid te hebben.

Dit onderzoek heeft veel nuttige uitkomsten met zich meegebracht, aangezien patiënttevredenheid van zeer hoog belang is voor elke tandarts en hierdoor dus duidelijker is hoe zij tegenover niet-invasieve behandelingen staan.

Bron:
BMC Oral Health 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z