studenten

Excellente studenten Mondzorgkunde

dental INFO sprak met een aantal studenten Mondzorgkunde die door hun opleiding ‘excellente student’ werden genoemd. Een excellente student kan zeer goede cijfers hebben behaald en/of speciale activiteiten ondernemen en frisse eigen ideeën hebben.

Aan het woord zijn Lotte Ezemdam, Lieke Tijhuis, Baukje Bootsma, Laura van Oortmerssen, Valentina Dawood, Anneke Meijst, Rosalie Dool en Esther Spit.

Waarom worden jullie ‘excellente studenten’ genoemd?

Lotte vindt het in de eerste plaats een erg leuk compliment. “Ik denk dat ik als ‘excellerende student’ word bestempeld, omdat ik redelijk gemakkelijk vier studiejaren heb doorlopen. Ik kon goed samenwerken met mijn medestudenten en docenten, was altijd aanwezig, leverde op tijd alles in, was enthousiast en bleef niet op de achtergrond staan. De behandelingen op de kliniek gingen goed en ik had een professionele houding. Daarnaast heb ik mij ook nog ingezet voor de studievereniging, T.M.F.V. Archigenes, van Mondzorgkunde en Tandheelkunde. Ik heb in een aantal commissies gezeten en in 2015-2016 een bestuursjaar gedaan.”

Lieke springt qua cijfers niet boven haar medestudenten uit. Ze denkt dat zij als ‘excellerende student is bestempeld vanwege haar communicatieve vaardigheden. “Ik ben erg betrokken bij mijn medestudenten, kan goed overweg met mijn docenten en ben professioneel naar mijn patiënten.” Daarnaast is ze zowel actief in de jaarvertegenwoordiging, de Studenten Commissie van NVM-mondhygiënisten als binnen de studievereniging. “Ik zit in de Studenten Commissie omdat ik graag in contact wilde komen met medestudenten van de opleiding uit verschillende steden. Ik was nieuwsgierig hoe het er bij hen op de opleiding aan toe gaat en in welk opzicht de opleidingen van elkaar verschillen. Daarnaast vind ik het leuk om actief bezig te zijn binnen de opleiding en contactpersoon te zijn voor studenten die vragen hebben voor de NVM. Ook is het leuk om te helpen bij congressen.”

Baukje denkt dat ze ‘excellent’ is door haar cijfers én doordat ze passie heeft voor het beroep. “Ik werk graag met mensen in teamverband, zat in de vertegenwoordiging van het eerste jaar en twee jaar in de feestcommissie Al Dente, volgde een honoursprogramma en ben nu werkzaam als student-assistent bij de eerstejaars Mondzorgkunde studenten.”

Ook Laura haalt goede cijfers. Daarnaast zit ze in zowel de normale jaarvertegenwoordiging als in de kliniekjaarvertegenwoordiging. “Hierin probeer ik samen met medestudenten kritisch naar ons (kliniek)onderwijs te kijken. Ook ben ik werkzaam als student-assistent op het skillslab bij jaar 1 Mondzorgkunde. Verder zit ik als student-lid in de DIM (Decentrale Incidenten Melding-commissie) van het CTM. Meldingen die op de kliniek gedaan worden, komen bij ons binnen. Het incident wordt vervolgens door ons geanalyseerd wat uiteindelijk leidt tot een rapport. Tot slot zit ik in de CHIEF. Dit is de commissie binnen onze studievereniging (Archigenes) die foto’s maakt tijdens alle activiteiten. “

Valentina zocht meer uitdaging tijdens haar studie en ging daarom na de propedeuse het excellentieprogramma volgen. “Daarna heb ik zelf dingen gedaan en uitgezocht zoals cursussen volgen en onderzoekers mee helpen.”

Welke eigenschappen hebben jullie als excellente studenten?

Als antwoord worden heel wat eigenschappen genoemd. Het komt er op neer dat ze heel enthousiast, leergierig, proactief, zorgzaam, nauwkeurig en zelfbewust zijn, een open houding en doorzettingsvermogen hebben en goed kunnen samenwerken en planmatig werken.

Waarom hebben jullie voor de studie Mondzorgkunde gekozen?

Iedereen heeft uiteraard persoonlijke redenen om de studie te volgen, maar het is duidelijk dat ze allemaal graag met mensen werken. “Graag voor mensen zorgen en hen willen helpen,” werd bijvoorbeeld genoemd. Lotte: “Ik haal veel voldoening uit dit beroep op het moment dat je samen met je patiënt een doel hebt bereikt. Bijvoorbeeld van een slechte mondgezondheid met weinig compliance vanuit de patiënt naar een goede mondgezondheid waarvan de patiënt ook zelf het belang. Daarnaast vind ik fijn om te zien dat een patiënt tevreden de behandelkamer verlaat na bijvoorbeeld een pijnklacht, een restauratie of een voorlichtend gesprek.”

Laura wil een basis leggen voor de studie Tandheelkunde, die ze hierna wil gaan doen en waar ze eerder al voor werd uitgeloot. Baukje noemt de veelzijdigheid van het beroep. “Ik hou ervan met mensen te werken en ik vind het fijn om praktisch bezig te zijn. Met dit beroep kan ik dit combineren. Daarnaast vind ik het leuk dat de patiëntengroep heel divers is. Je ziet mensen van jong tot oud, dus elke gebitssituatie is anders. Tegenwoordig mogen wij als mondhygiënist ook prepareren en restaureren. Dit vind ik leuk om uit te voeren, maar ik vind het vooral belangrijk dat ik als mondhygiënist mensen bewust kan maken van hun eigen mondsituatie. Door gerichte voorlichting en instructies hoop ik dat ik patiënten kan aansporen om een goede mondhygiëne te handhaven, zodat cariës en tandvleesproblemen voorkomen kunnen worden.”

En hoe bevalt de studie jullie?

De studenten zijn het er over eens dat het positief is dat het een relatief kleine faculteit is, waarbij de afstand tussen studenten en docenten klein is en dat er wordt samengewerkt met studenten tandheelkunde. De combinatie tussen praktijk en theorie vinden ze goed. De opleiding is goed opgebouwd en er zijn leuke en leerzame activiteiten. Ook over de praktijkbegeleiding en de wetenschappelijke vorming zijn ze te spreken. En dat ze leren om eigen verantwoordelijkheid te dragen.

Nadeel is wel dat het een erg pittige opleiding is, zelfs als je VWO hebt gedaan. In het vierde jaar zouden wel wat meer colleges gegeven mogen worden. Verder is het jammer dat keuzevakken zoals logopedie niet in de basis zitten.

Anneke vertelt dat ze de studie vanaf het begin al erg leuk vindt. “Wat ik eigenlijk al van kleins af aan wilde weten over het beroep, werd ineens realiteit en dat was wel even wennen. We hebben uitgebreid geleerd op het skillslab hoe we moeten omgaan met instrumenten, op kliniek leer je eigenlijk het beroep zelf met alles erop en eraan, natuurlijk wel stap voor stap. Je leert theoretisch alles wat voorkomt in het beroep, van tanden tot communicatie. Daarnaast worden er nog leuke en leerzame activiteiten georganiseerd door onze studievereniging en de studenten en docenten zelf. Eigenlijk heb ik geen puntje dat mist op de opleiding.“

Valentina vond de opleiding erg interessant. “Ik heb mezelf goed kunnen ontwikkelen en verschillende werkvelden gezien. Ik vond de opleiding op niveau. Alleen miste ik een stukje psychologie in slechtnieuwsgesprekken. Als behandelaar kom je vaak zieke mensen tegen in de praktijk. Op school leren we een slechtnieuwsgesprek voeren, maar weinig over hoe je om moet gaan als iemand je vertelt over haar of zijn ziekte. Esther Split vindt de opleiding heel anders dan de praktijk. “

Wat willen jullie absoluut op de werkvloer doen?

De excellente studenten blijken heel wat ambities te hebben. Allerlei soorten werkzaamheden en werkvloeren worden genoemd.

Lieke wil in ieder geval graag tandheelkundige handelingen uitvoeren. “Ik denk dat ik meer motivatie uit mijn werk kan halen naarmate de diversiteit aan behandelingen groter is. Naast het preventieve werk zou ik dus ook graag röntgenfoto’s willen vervaardigen en interpreteren en wil ik graag prepareren/restaureren. Tevens lijkt het me ontzettend mooi om diverse leeftijdsgroepen te behandelen.

Baukje ziet voor haarzelf vooral een rol weggelegd in de preventie. “De meeste patiënten vinden de tandheelkundige behandelingen spannend en niet fijn. Ik hoop dat ik mensen met een tevreden gevoel en met een aanvullende tip naar huis kan laten gaan. Ik snap dat de behandeling niet fijn is op dat moment, maar ik hoop dat patiënten inzien dat ik hen kan ondersteunen om het gebit te behouden en ergere problemen kan voorkomen als de zelfzorg goed wordt uitgevoerd.”

Rosalie wil graag tandheelkundige vrijwilligerswerk in het buitenland doen. “Laat ik nu net over een paar dagen voor een half jaar vertrekken naar Zuid-Afrika om dit te gaan doen! Als ik terugkom hoop ik parttime aan de slag te gaan in een algemene tandartspraktijk en parttime bij Stichting Mondzorg; een stichting die zorg draagt voor de mondzorg in verpleeghuizen en psychiatrische instellingen. Eerst maar eens ervaring op doen! Ik vind met name de bijzondere doelgroepen kinderen en ouderen erg interessant. Tijdens mijn studie heb ik in beide werkvelden stage gelopen en gewerkt.”

Valentina zou graag iets willen doen in praktijkonderzoeken. “Deze interesse heb ik gekregen na het eerste studiejaar. Een nieuw product op de markt zetten dat echt helpt zou erg mooi zijn.“

Esther wil alle geleerde vaardigheden toepassen. “Dus niet alleen het reinigen en geven van instructies, maar ook het prepareren en restaureren, het uitvoeren van PMO’s, het maken van röntgenfoto’s, het toedienen van anesthesie, het leggen van sealants etc. Toevallig werk ik al in een praktijk waar ik dit allemaal mag uitvoeren, wat ik erg fijn vind. Het is mijn doel om tandarts te worden. Dit wil ik bereiken door het volgen van een schakeljaar en vervolgens de reguliere studiejaren 3 t/m 6 van de studie Tandheelkunde.”

Wat willen jullie nog leren van ervaren mondhygiënisten door bijvoorbeeld stage te lopen?

De antwoorden hierop lopen uiteen van ‘mandibulair blok’ tot ‘slechtnieuwsgesprek’. Baukje denkt vooral te kunnen leren van de werkervaring van oudere mondhygiënisten. “Tijdens controles is het belangrijk dat de mond goed geïnspecteerd wordt. Doordat ik nog weinig werkervaring heb, zal ik misschien wel dingen over het hoofd zien. Ik denk dat oudere mondhygiënisten mij kunnen inspireren door mij mee te laten kijken hoe zij de mond inspecteren, waar ze op letten, hoe een mondsituatie er goed of juist verdacht uit ziet.”

Lotte hierover: “Tijdens de studie heb ik meerdere stages moeten lopen en ik heb gemerkt dat je zoveel nieuwe dingen leert in een praktijk. Iedere praktijk heeft zijn eigen manier van werken. Er kan gebruik gemaakt worden van verschillende materialen, instrumenten en iedereen heeft zijn eigen kijk op behandelen.”

Tot slot: wat zouden professionals van jullie kunnen leren?

Lotte adviseert oudere vakgenoten up-to-date te blijven. “Ik denk dat de ‘oude’ mondhygiënisten en tandartsen moeten wennen aan de taakherschikking en ik adviseer hun ook om daarvoor open te staan. Daarnaast is het belangrijk om regelmatig symposia en cursussen bij te wonen. Sta open voor verandering.”

Baukje pleit voor meer zorg op maat. “Ik hoop dat ik oudere mondhygiënisten kan inspireren om per patiënt te bekijken welke zorg, voorlichting en instructie nodig is. Soms wordt er gereinigd en een standaardinstructie gegeven, maar als je het per gebitssituatie bekijkt, is eigenlijk niemand hetzelfde en dient dus zorg op maat aangeboden te worden. Dus bekijken waarom een pocket op die plek zit of waarom een poetstrauma daar is ontstaan en hier de voorlichting en instructie op aanpassen, zodat patiënten bewust worden van hun eigen mondsituatie en dit door goede zelfzorg kunnen verbeteren.”

Anneke denkt op dit vlak aan werkmethodes. “Oudere mondhygiënisten moeten een methode uitzoeken waardoor ze het prettigst kunnen werken. Ik heb gemerkt dat ik door bepaalde tips en trucs van bijvoorbeeld docenten of werkende tandartsen op een rechtvaardige manier, makkelijker te werk kan gaan. “

Valentina geeft als tip: “rustig behandelen en communiceren met patiënten tijdens stressvolle situaties.”

Laura denkt dat het vooral belangrijk is om kritisch naar jezelf te blijven kijken. “Probeer je eigen handelen om de zoveel tijd te evalueren, desnoods met hulp van anderen. Blijf jezelf daarnaast uitdagen.”

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Kennis, Opinie, Scholing, Thema A-Z
ACTA vindt experiment taakherschikking onwenselijk

ACTA vindt experiment taakherschikking onwenselijk

Er wordt al jaren over de taakherschikking gesproken, waarbij mondhygiënisten als experiment een volledig zelfstandige bevoegdheid krijgen voor bepaalde werkzaamheden. Wetenschappers van ACTA geven nu in een brief aan dat dit onwenselijk is als niet aan de voorwaarden wordt voldaan die eerder zijn afgesproken.

Taakherschikking mondzorg

Afgelopen zomer schreef minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in een brief aan de Tweede Kamer dat ze de definitieve besluitvorming over de taakherschikking overliet aan haar opvolger, maar dat het wat haar betreft kon doorgaan. Bij deze taakherschikking wordt de BIG-bevoegdheid van mondhygiënisten bij wijze van experiment gewijzigd van een functionele zelfstandige bevoegdheid in een volledig zelfstandige bevoegdheid. Het gaat daarbij om een aantal werkzaamheden op hun deskundigheidsgebied, namelijk het toepassen van lokale anesthesie, het behandelen van primaire caviteiten en het indiceren, maken en beoordelen van röntgenfoto’s (Solo- en Bitewing-opnamen).

Position paper

De opleidingen Tandheelkunde en Mondzorgkunde hebben in 2016 samen een ‘position paper’ over de voorgenomen taakherschikking opgesteld. Daarin schrijven zij dat zij voor de taakherschikking en een intensieve samenwerking tussen tandartsen en mondhygiënisten zijn. Voor de uitvoering van de taakherschikking formuleerden zij randvoorwaarden waaraan volgens hen moet worden voldaan om tot een veilige en werkbare situatie te komen.

Geformuleerde randvoorwaarden

De geformuleerde randvoorwaarden hebben onder meer betrekking over de mate van samenwerking tussen mondhygiënist en tandarts. De samenwerking zou intensief moeten zijn en bij voorkeur onder één dak moeten plaatsvinden. Daarbij moet dan gebruik gemaakt worden van hetzelfde patiëntendossier. De mondhygiënist moet verder sterke diagnostische vaardigheden hebben en adequaat kunnen doorverwijzen. Daarnaast werd in de randvoorwaarden aangegeven, dat de definities van complexe en niet-complexe zorg verder uitgewerkt moeten worden.

Brief van ACTA

In een brief aan de minister van VWS schrijven hoogleraren en universitair hoofddocenten van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) nu dat ze dit experiment onwenselijk achten, omdat niet aan de geformuleerde randvoorwaarden wordt voldaan. Zij geven aan dat ze nog achter de position paper staan, maar dat op dit ogenblik niet aan de geformuleerde randvoorwaarden wordt voldaan. Ze vinden het dan ook niet wenselijk om de bevoegdheden van de mondhygiënist te wijzigen in ‘volledige zelfstandigheid’. Ze stellen vast dat de doelen van de taakherschikking ook behaald kunnen worden met de huidige ‘functionele zelfstandigheid’ van de mondhygiënisten. Veranderingen op dit gebied vinden nu al plaats. Zoals het in de brief is omschreven:

“Wij zijn van mening dat het ingrijpen in dit veranderingsproces door een taakherschikkingsexperiment te starten, onder omstandigheden waar niet aan bovenstaande randvoorwaarden wordt voldaan, onwenselijk is. In dat geval zijn namelijk, naar onze mening, een veilige behandeling van patiënten, de kwaliteit van zorg en de doelmatigheid van zorg onvoldoende geborgd.”

Bron:
ANT

Lees meer over: Taakdelegatie | Taakherschikking, Thema A-Z
ONT VGZ Kunstgebit op implantaten

Overeenstemming VGZ en ONT vergoeding tandprotheticus kunstgebit op implantaten

De rechtzaak die de Organisatie van Nederlandse Tandprothetici (ONT) en een cliënt van VGZ in november wilden aanspannen tegen VGZ, is van de baan. De partijen zijn volgens de ONT tot een oplossing gekomen.

Vergoeding kunstgebit op implantaten

De ONT wilde VGZ voor de rechter dagen omdat de zorgverzekeraar vergoeding weigerde voor een kunstgebit op implantaten door een tandprotheticus. De ONT en VGT kwamen nu overeen dat de patiënt alsnog vergoed wordt en dat tandprothetici op verwijzing van een tandarts(-implantoloog) deze zorg zelfstandig mogen aanvragen en declareren.

Reactie ONT

De Romph, directeur van de ONT is blij met deze uitkomst: “Omdat hiermee de toegankelijkheid van deze zorg voor de meest kwetsbare groep gewaarborgd blijft. De cliënt is de grote winnaar want die kan de zorgverlener waar hij het meest vertrouwen in heeft het gebit laten maken. Dit doet bovendien recht aan de wettelijke bevoegdheid van de tandprotheticus. In deze casus heeft de tandprotheticus zich aan alle spelregels gehouden. VGZ doet dat nu ook en dat waarderen we.”

Reactie VGZ

VGZ zegt het te betreuren dat eerdere communicatie vanuit VGZ tot een misverstand heeft geleid. “Dat een tandprotheticus een gebitsprothese mag maken is voor ons nooit een punt van twijfel geweest. De gebitsprothese op implantaten wordt, ook als deze gemaakt wordt door een tandprotheticus, vergoed mits er een verwijzing van de tandarts is. We zijn blij dat we een constructief gesprek met de ONT hebben gehad en tot een oplossing zijn gekomen.”

Bron:
Organisatie van Nederlandse Tandprothetici

Lees meer over: Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Vrouwen minder pijngevoelig door kijken naar pijnlijke film

Vrouwen minder pijngevoelig door kijken naar pijnlijke film

Vrouwen zijn gevoeliger voor pijn dan mannen, maar kunnen daar iets aan doen door films te kijken of te sporten. Dat blijkt uit het Groot Nationaal Onderzoek naar pijn, waaraan meer dan 9.000 Nederlanders meededen.

Anesthesioloog –pijnspecialist Monique Steegers en onderzoeker Esmeralda Blaney Davidson van het Radboudumc startten met hun onderzoeksgroep in mei van dit jaar het Groot Nationaal Onderzoek naar pijn. Op de website pijnonderzoek.nl konden mensen vragenlijsten invullen over hun pijnervaringen. De belangrijkste vraag: is er verschil in pijngevoeligheid tussen mannen en vrouwen? En dat is er. Monique Steegers: “Mensen denken altijd dat mannen pijngevoeliger zijn. Maar dat is niet zo. Vrouwen blijken gevoeliger voor pijn dan mannen. En mensen blijken pijngevoeliger naarmate ze meer pijn ervaren.”

Rugpijn

Aan het Groot Nationaal Onderzoek deden meer dan 9.000 mensen mee. Meer dan de helft van de deelnemers aan het onderzoek hebben pijnklachten die meer dan zes maanden aanhouden. De vrouwen zijn daarbij in de meerderheid. Bijna de helft van de deelnemende vrouwen heeft matige tot ernstige pijn die in driekwart van de gevallen langer dan zes maanden aanhoudt. Rugpijn komt verreweg het meeste voor.

Pijnlijke beelden

Het onderzoek moet meer inzicht geven in mogelijkheden om pijn ook zonder medicijnen te bestrijden. Zo bekeken de deelnemers tijdens het onderzoek een vrolijk, pijnlijk, neutraal, of geen filmpje. Vooral vrouwen worden na het kijken naar een pijnlijke film, zoals sporters die een been breken, ongevoeliger voor pijn. Het effect was sterker bij deelnemers die meer pijn hadden. Monique Steegers: “Dit resultaat hadden wij niet verwacht. Of dit ook praktische toepassingen kan hebben weet ik niet, maar het kan wel consequenties hebben voor de benadering van vrouwen met pijn.”

Sporten

Ook sporten vermindert de pijngevoeligheid bij mensen die pijn ervaren. Ook hier is het effect sterker bij vrouwen. Voor mensen die geen pijn hebben, heeft sporten geen invloed op de pijngevoeligheid. Monique Steegers: “Dit is ook een opvallend resultaat, maar wel conform met alle adviezen om meer te gaan bewegen om minder pijn te krijgen.”

Pijn behandelen

Meer dan twee miljoen Nederlanders hebben last van chronische pijn en bezoeken artsen of fysiotherapeuten, slikken medicatie of melden zich ziek op het werk. Pijn leidt dus tot hoge maatschappelijke kosten. Maar vreemd genoeg is het er nog heel weinig bekend over de werking, oorzaak en behandeling van chronische pijn. Monique Steegers: “De belangrijkste conclusie is dat mannen en vrouwen pijn anders ervaren, en dat artsen mannen en vrouwen dus anders moeten benaderen als het om pijn gaat. Bovendien wordt er veel onderzoek uitgevoerd waarbij man/vrouw verschillen niet worden meegenomen. Het mechanisme achter pijn zou wel eens heel anders kunnen zijn in vrouwen dan in mannen.”

Of de onderzoeksresultaten ook van toepassing zijn op pijn in de mond is niet bekend.

 

Het Groot Nationaal Onderzoek is een samenwerking tussen het Radboudumc, NWO en wetenschapsprogramma De Kennis van Nu.

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
Snelle wondgenezing in de mond

Snelle wondgenezing in mond dankzij speekselpeptiden

Er is onderzocht waarom wonden in de mond sneller genezen dan in de rest van het lichaam. De resultaten zijn gepubliceerd in een artikel in The Faseb Journal. Specifieke peptiden in het speeksel blijken een belangrijke bijdrage aan de wondgenezing te leveren.

Histatine-1

Speeksel is een belangrijke factor bij de genezing van wonden in de mond. De aanwezigheid van specifieke peptiden in het speeksel zoals histatinen levert hieraan een grote bijdrage. In het onderzoek is gekeken welke invloed histatine-1 heeft op de vorming van nieuwe bloedvaten. De onderzoekers ontdekten dat histatine-1 zowel de angiogenese als de celadhesie en migratie bevordert.

Betekenis

De bevindingen zullen niet alleen helpen om de processen van de wondgenezing beter te begrijpen, maar zijn ook van betekenis voor de ontwikkeling van nieuwe materialen die wondgenezing ondersteunen.

Bron:
Faseb Journal

 

 

Lees meer over: Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z
Rood kruis

Duitse tandartsen leren van elkaars fouten

Samen fouten vermijden – dat is het idee achter het Duitse online meldingssysteem waarin fouten bij tandartsbehandelingen worden vastgelegd en gedeeld. Dat dit goed werkt blijkt uit het relatief lage percentage van gemaakte fouten in de tandheelkunde

Iedere tand telt!

Sinds 2011 heeft de Bundeszahnärtzekammer (BZÄK), de Duitse beroepsorganisatie voor tandartsen, een project genaamd ‘Iedere tand telt’ opgezet. Dit is hoogstwaarschijnlijk het eerste systeem ter wereld voor tandartsen, waarop zij hun cases anoniem en zonder herkenning van zichzelf of hun patiënt kunnen invoeren. Het systeem is gemaakt naar voorbeelden uit de luchtvaart, nucleaire en chemische industrie, waarbij kleine fouten tot grote gevolgen kunnen leiden.

“Vlekkeloos te werk gaan is van groot belang bij elke medische professie. Het is dan ook niet voor niets dat tandartsen hun werk zo serieus nemen. Bescherming van de patiënt betekent om fouten en klachten die zijn gebeurd zo grondig mogelijk te analyseren, en alles te doen om deze in de toekomst te vermijden,” aldus Dietmar Oesterreich, vice-president van BZÄK.

Met dit systeem kunnen tandartsen bij elke patiënt eventuele medische fouten laten controleren door neutrale experts. BZÄK verwacht eind juni voor het eerst een evaluatieverslag van de uitkomsten te kunnen leveren.

Weinig fouten

Duitse tandartsen maken vergeleken met andere beroepsgroepen weinig fouten, maar voor BZÄK is elke fout er één te veel. Vorig jaar werden bijvoorbeeld 93 miljoen tandheelkundige behandelingen uitgevoerd. Daarvan voldeden 422 behandelingen niet aan de norm: ze waren foutief of niet volgens de medische standaard uitgevoerd. Dit foutenpercentage is kleiner dan in andere medische gebieden.

Bronnen:
ZWP online

Lees meer over: Endodontie, Kennis, Kwaliteit, Thema A-Z
Miele neemt meerderheidsbelang in Steelco Group

Miele neemt meerderheidsbelang in Steelco Group

De mededingingsautoriteit maakt geen bezwaar tegen de nieuwe alliantie. Nu is het ook officieel: Miele heeft een meerderheidsbelang genomen in Steelco, producent van reinigings-, desinfectie- en sterilisatiebenodigdheden voor de tandheelkunde, ziekenhuisbranche en farmaceutische sector.

Op 8 juni kondigden beide ondernemingen al aan hun krachten te willen bundelen om klanten een nog omvangrijker product- en servicepakket te kunnen bieden. Nu ook de mededingingsautoriteit geen bezwaar heeft gemaakt tegen de nieuwe alliantie kunnen de afspraken in de praktijk worden gebracht.

Reinigings-, desinfectie- en sterilisatieappartuur

Beide ondernemingen behoren wereldwijd tot de meest gerenommeerde producenten van reinigings-, desinfectie- en sterilisatieapparatuur voor ziekenhuizen, huisarts- en tandartspraktijken, alsmede laboratoria. Bovendien is Steelco zeer succesvol in een voor Miele nieuw marktsegment: de behandeling van componenten uit de farmaceutische industrie.

Steelco

Steelco is in 1998 opgericht en realiseerde in 2016 met 400 medewerkers een omzet van 71 miljoen euro. Al jarenlang kent de onderneming dubbele groeicijfers. Telt men bij de huidige omzet van Steelco de omzet van de medische techniek van Miele Professional, dan komt het totaal uit op 250 miljoen euro per jaar, met een duidelijk stijgende tendens. De omzet van de Steelco Group, die binnen de Miele Groep zelfstandig opereert, moet tot 2020 minimaal verdubbelen. De Miele Groep als geheel realiseerde het afgelopen boekjaar een omzet van 3,93 miljard euro en heeft wereldwijd 19.465 medewerkers.

Gezamenlijke stand op Medica in Düsseldorf

Nu de mededingingsautoriteit groen licht heeft gegeven kunnen Miele en Steelco hun gezamenlijke product- en marketingstrategie snel uitbouwen. Dit geldt ook voor de toekomstige werkverdeling. De planning en inrichting van complete centrale sterilisatieafdelingen (CSA‘s) van ziekenhuizen worden bij Steelco gebundeld. Miele concentreert zich op praktijken en laboratoria. Het eerste gezamenlijke marktoptreden vindt plaats van 4 tot 7 oktober in Bonn tijdens de WFHSS, het wereldcongres voor sterilisatie in ziekenhuizen. Van 13 tot 16 november zijn Miele en Steelco vervolgens gezamenlijk aanwezig tijdens de Medica in Düsseldorf, wereldwijd de grootste beurs voor medische techniek. Op beide beurzen kunnen distributiepartners en relaties zich laten informeren over de voordelen van de producten en diensten van Steelco en Miele.

Lees meer over: Infectiepreventie, Markttrends, Producten, Steriliseren, Thema A-Z
peri-implantitis

Risicofactoren voor peri-implantitis

Onderzoek onder patiënten met titaniumimplantaten heeft inzicht gegeven in de factoren die het risico op peri-implantitis verhogen. Er is hierbij gekeken naar de conditie van de patiënt, kenmerken van de implantaten en klinische factoren.

Doel van de studie

Doel van de studie was om systemische en lokale factoren te vinden die de kans op peri-implantitis vergroten. De bestudeerde implantaten werden aangebracht bij de Stichting voor Wetenschappelijke en Technologische Ontwikkeling van Tandheelkunde (FUNDECTO) van de Universiteit van Sao Paulo (USP) tussen 1998 en 2012.

Onderzochte factoren

Het onderzoek vond plaats onder 183 patiënten met 916 titaniumimplantaten, die minstens een jaar eerder in de kaak aangebracht en osseogeïntegreerd waren.

Factoren die onderzocht zijn, hadden in de eerste plaats betrekking op systemische aandoeningen van de patiënt, zoals hartstoornissen, hoge bloeddruk, rookgewoonten, alcoholisme, leverstoornissen, hepatitis, maag- en darmaandoeningen, diabetes mellitus type 1 en 2, hyperthyreoïdie of hypothyroidisme, radiotherapie, chemotherapie, menopauze, osteoporose, actieve parodontale aandoeningen, geschiedenis van parodontale aandoeningen en bruxisme. Daarnaast is ook gekeken naar de eigenschappen van het implantaat (locatie, diameter, lengte, verbinding, vorm en antagonist) en klinische factoren (zoals slijtagefacetten, periodontale toestand van de aangrenzende tanden, opeenhoping van plaque op de aangrenzende tanden, plaque-index, bloedingindex, sonderingsdiepte, bloeding na sonderen en breedte van keratinized weefsel).

Resultaten

Uit het onderzoek kwam naar voren dat patiënten met een geschiedenis van paradontale aandoeningen 2,2 keer zo veel kans lopen om peri-implantitis te ontwikkelen. Een gecementeerde prothese levert 3,6 keer zo veel risico op als een geschroefde. Als de prothese al slijtage liet zien, was het risico 2,4 keer zo groot. Bij volledige vervanging door implantaten blijkt de kans op peri-implantitis 16,1 groter te zijn dan bij plaatsing van een enkele implantaat.

Er werd geen verband gevonden tussen de eigenschappen van het implantaat en de aanwezigheid van peri-implantitis.

Bron:
Wiley Online Library

Lees meer over: Implantologie, Mondhygiëne, Thema A-Z
Restaureren2018: Videobericht van Marco Gresnigt, Martijn Moolenaar en Sjoerd Smeekens

Restaureren2018: Videobericht van Marco Gresnigt, Martijn Moolenaar en Sjoerd Smeekens

Dit event is voorbij!

In deze video vertellen Marco Gresnigt, Martijn Moolenaar en Sjoerd Smeekens u graag over hun lezingen tijdens het congres RESTAUREREN2018 wat op 2 februari as. in de RAI in Amsterdam gehouden gaat worden.

Bekijk de video hieronder.

Deze praktiserende collega’s hebben een interessant congresprogramma samengesteld over het restaureren van natuurlijke elementen met composiet, partieel porselein, facings, keramiek of de keuze voor een brug of een implantaat.

Bekijk het volledige congresprogramma en een online inschrijfformulier

 

Lees meer over: Kennis, Scholing, Thema A-Z, Video
Willem van Baren

Willem van Baren completeert Raad van Toezicht KNMT

Willem van Baren is tijdens de 204e Algemene Vergadering van de KNMT op vrijdag 8 december benoemd tot lid van de Raad van Toezicht van de vereniging. Met de komst van de advocaat en arbiter Van Baren is de Raad van Toezicht van de beroepsvereniging van tandartsen, orthodontisten en kaakchirurgen compleet.

Eerder dit jaar was Marion Gout-van Sinderen al benoemd tot voorzitter, en Jos de Beer tot lid. Alle drie leden van de Raad van Toezicht kunnen bogen op ruime bestuurlijke ervaring.

De Raad van Toezicht houdt toezicht op het hoofdbestuur, de besturing van de vereniging, de financiële en algemene gang van zaken in de KNMT en de met de KNMT verbonden organisaties. Ook ziet ze toe op de realisatie van de doelstellingen en staat ze de leden het bestuur met advies terzijde.

Lees meer over: Carrière, Thema A-Z
wortelkanaalbehandeling

Nieuwe methode voor detecteren bacteriën bij wortelkanaalbehandeling

Recent onderzoek heeft een nieuwe methode gevonden om gemakkelijker en effectiever bacteriën te detecteren tijdens wortelkanaalbehandelingen.

Onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoekers aan het ‘King’s College London’ en werd recentelijk gepubliceerd in het Journal of Dental Research. De onderzoekers ontwikkelde een middel genaamd ‘The SafeRoot device’. Hiermee kunnen bacteriën snel gevonden worden zodat er na de wortelkanaalbehandeling geen complicaties ontstaan. Met de huidige middelen voor wortelkanaalbehandelingen komen er nog vaak complicaties voor. Bij ruim een kwart van de behandelingen treden er later infecties op wat resulteert in langdurige en pijnlijke behandelingen.

Bacteriën meten

Het SafeRoot device is speciaal ontworpen om tijdens het uitvoeren van een wortelkanaalbehandeling de aanwezigheid van bacteriën te meten. Dit gebeurt door middel van fluorescerende kleurstoffen. Tijdens het onderzoek werden zelfs zeer kleine hoeveelheden bacteriën gevonden. Professor Mannocci, hoogleraar Endodontie aan het King’s College, zei het volgende over het onderzoek: “SafeRoot zal de tijd die aan wortelkanaalbehandeling in beslag neemt, verminderen en de succes ratio verhogen door aan de tandarts aan te geven wanneer het veilig is om door te gaan met het vullen van de tand.”

SafeRoot Project

Het SafeRootproject wordt gesteund en gefinancierd door het Design Council. Zij hebben een speciaal programma ontwikkeld om jonge entrepreneurs te helpen met het ontwikkelen en op de markt brengen van een product. Momenteel wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van de methode. SafeRoot kan ook toegepast worden bij andere behandelingen waar biologische infecties kunnen ontstaan.

Bron:
King’s College London

Lees meer over: Endodontie, Thema A-Z
speekseltest

Speekseltest voor Alzheimer

Canadese onderzoekers hebben een simpele speekseltest ontwikkeld om zo Alzheimer te kunnen diagnosticeren. Op deze manier zouden ook individuen moeten kunnen worden geïdentificeerd die hoog risico lopen op het ontwikkelen van Alzheimer in de toekomst.

Aβ42-niveaus

De test is gebaseerd op het opsporen van Aβ42-niveaus, die constant worden gegenereerd door het hele lichaam en onder andere ook te vinden is in het speeksel. De afgenomen testen toonden een duidelijke band tussen de Aβ42-niveaus in het speeksel en mensen met Alzheimer, of met een hoog risico hierop.

Dubbele waarde

“De testen toonden aan dat de Aβ42-niveaus gelijk bleven van de leeftijd van 15 tot 92, met een bijna twee keer zo hoge waarde bij Alzheimer patiënten”, aldus coauteur Dr. Patrick McGeer. “Daarnaast bleken bij drie individuen die beweerden genetisch voorbestemd te zijn om Alzheimer te krijgen ook zeer hoge Aβ42-niveaus in hun speeksel.”

Onderzoek

37 individuen werden onderzocht, waarvan 7 met vastgestelde Alzheimer en 30 zonder, in de leeftijd van 16 tot 92 jaar oud. Bij 27 van de 30 patiënten zonder Alzheimer bleken zo goed als gelijke Aβ42-niveaus, ongeacht leeftijd of geslacht. De overige drie patiënten schatten zelf de kans op Alzheimer al groot.

Toegankelijke test

Dr. McGeer: “Deze resultaten moeten nog worden bevestigd maar zijn veelbelovend. Het onderzoek is niet zeer grootschalig uitgevoerd, maar de resultaten zijn zo opmerkelijk dat wij de nood voelden deze wijd te verspreiden. Deze speekseltest is makkelijk en toegankelijk. Iedereen zou er een moeten nemen.”

Bron:
Medscape
Journal of Alzheimer’s disease

Lees meer over: Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Tanden

Je tanden zijn het visitekaartje

Het lijkt erop dat de methode om een hart te veroveren via de mond loopt. Uit een enquête blijkt dat 57% van de mensen zich direct aangetrokken voelt tot iemands tanden of lach.

Bleek away

Uit dit onderzoek van Spotlight Teeth Whithening komt ook naar voren dat ongeveer 95% van de Britten ongezonde of gele tanden als een dating turn off beschouwt. Zeven op de tien Britten bleken dan ook hun tanden.

Redenen om te bleken

De meeste mensen bleken hun tanden om meer zelfvertrouwen te krijgen, aantrekkelijker over te komen en om verkleuring van de tanden door het roken of drinken van koffie en thee tegen te gaan.

Bron:
thesun.ie

 

Lees meer over: Mondhygiëne, Thema A-Z
Gezichtspijn

Positieve toekomst voor het effectief behandelen van gezichtspijn

Chronische zenuwpijn, genaamd trigeminus neuralgie, kan leiden tot ongelooflijk veel pijn bij patiënten. Conventionele behandelingen van dit probleem worden vaak gelinkt aan stressvolle bijwerkingen. Een recent onderzoek heeft een nieuwe manier gevonden om de pijn effectief te remmen zonder vervelende bijwerkingen.

Chronische zenuwpijn Trigeminus Neuralgie

Trigeminus neuralgie wordt gezien als een van de ergste chronische zenuwpijnen. De pijn wordt vaak beschreven als een bliksem die door het gezicht schiet, wat al kan worden veroorzaakt door het opdoen van make-up of door een zachte windvlaag. Verantwoordelijk hiervoor is een irritatie aan de nervus trigeminus, een hersenzenuw, die maakt dat het gezicht en delen van de hoofdhuid en mondholte zeer gevoelig zijn.

Waar er momenteel nog geen ideale oplossing voor dit probleem is, biedt een studie van het Centrum voor Tandheelkunde van de Universiteit van Zürich hoopvol perspectief.

Blokkade natriumkanaal

De pijn die trigeminus neuralgie met zich meebrengt kan tot een beheersbaar niveau worden gebracht, door het natriumkanaal “1,7” te blokkeren met bijvoorbeeld een verdoving. Dit kan echter niet met een plaatselijke injectie, maar vereist een medische behandeling. Deze studie onderzocht het remmen van het natriumkanaal met de werkzame stof “BIIB074”, wat erg goed bleek te werken.

Effectieve pijnbestrijding

BIIB074 blijkt effectief, waarnaast deze ook nog goed te verdragen is. Waar veel conventionele medicijnen leiden tot onder andere vermoeidheid en concentratieproblemen, kwamen deze niet naar boven bij gebruik van deze stof. Het nieuwe medicijn zal nu worden onderworpen aan verder onderzoek, om zo hopelijk in de nabije toekomst gebruikt te kunnen gaan worden als nieuwe manier van effectieve pijnbestrijding.

Bron:
The Lancet

Lees meer over: Pijn | Angst, Thema A-Z
Council of European Dentists vraagt aandacht bij Europees parlement: vergeet de mond niet

Council of European Dentists vraagt aandacht bij Europees parlement: vergeet de mond niet

Van melktand tot kunstgebit: tandartsen moeten deel uitmaken van een geïntegreerd zorgteam gedurende het leven van een patiënt. Vergrijzing, multi-morbiditeit, veranderende eetgewoonten – deze en nog veel meer factoren zijn redenen waarom het belangrijk is om tandartsen vanaf het begin erbij te betrekken, zowel bij preventie als bij behandelingen.

Aandacht

De Council of European Dentists (CED) vroeg aandacht voor dit fenomeen tijdens hun evenement “Geïntegreerde zorg: vergeet de mond niet” in het Europees Parlement op 29 november 2017.

Belang

Geïntegreerde mondzorg tijdens het gehele leven van de patiënt is van belang aangezien jonge kinderen met vroege cariës later een veel hoger risico op ziekten vertonen, zoals diabetes of hart- en vaatziekten. Aan de andere kant neemt de mondgezondheid bij bejaarde patiënten weer snel af zodra ze de verpleeghuisfaciliteiten binnenkomen.

Inname  

Co-host Nessa Childers benadrukte de rol van geschikte voedingswaarde-etikettering van voedsel en, waar relevant, van geneesmiddelen om de suikerinname te verminderen.

Geïntegreerde zorg

Tevens benadrukte co-host en voorzitter van de Commissie Milieubeheer, Volksgezondheid en Voedselveiligheid Adina-Loana Valean dat het belangrijk is om de aandacht te vestigen op geïntegreerde zorg in de EU. Met name op nationaal niveau, aangezien gezondheidszorg voornamelijk een bevoegdheid van de lidstaten is.

Erkenning

CED voorzitter Dr. Landi benadrukte dat we vooruit moeten denken en de urgentie van dit onderwerp moeten erkennen. Volgens hem kunnen we niet wachten tot we een mondgezondheidscrisis hebben, maar moeten we vandaag handelen omdat we nu een verschil kunnen maken voor de gezondheid van patiënten. We kunnen preventie ondersteunen en geschikte en tijdige behandelingen bieden, vooral voor kwetsbare bevolkingsgroepen.

Ongelijkheid

In 2018 zal de CED Working Group Oral Health zich richten op ongelijkheid binnen de mondgezondheid.

Bron:
Council of European Dentists

Lees meer over: Markttrends, Samenwerken, Thema A-Z
Digitale tandheelkunde in 2027

Digitale tandheelkunde in 2027

In de afgelopen jaren is een aantal nieuwe digitale voorzieningen en bijbehorende digitale applicaties geïntroduceerd die ons leven enorm gaan vergemakkelijken. Denk hierbij aan intra- en extra-orale 3D scanners, cone-beam CT apparaten, maar ook aan 3D printers. Welke nieuwe technologie zal binnen 10 jaar beschikbaar zijn in de tandheelkunde?

Centraal in de digitale wereld lijkt Nederland te liggen, waar heel langzaam een digitale revolutie op gang komt in de tandheelkundige wereld. In de afgelopen jaren is een aantal nieuwe digitale voorzieningen en bijbehorende digitale applicaties geïntroduceerd die ons leven enorm gaan vergemakkelijken. Denk hierbij aan intra- en extra-orale 3D scanners, cone-beam CT apparaten met nieuwe mogelijkheden, maar ook aan 3D printers voor de productie van kronen en prothetiek. Dat betekent op korte termijn een verandering in de manier waarop we werken en in de processen in onze praktijk. Maar wel een hele leuke verandering, omdat we door deze technologie soms beter en soms sneller kunnen werken en soms ook dingen kunnen doen die we voorheen nog niet konden. En dat we voorop lopen in Nederland betekent weliswaar dat we het ijs breken voor de internationale collega’s om ons heen, maar dat we daarmee trots kunnen zijn op onze positie in de tandheelkundige wereld. In deze lezing wordt een overzicht gegeven van alle nieuwe technologie die al verkrijgbaar is of zeer binnenkort beschikbaar komt en wat de invloed hiervan zal zijn binnen 10 jaar.

Beïnvloeders in de tandheelheelkunde

(Geo)politiek

Hierbij zijn we helaas afhankelijk van de grillen van de politici.

Economie

Een voorbeeld van een trend is ‘collaborative consumption’ wat inhoud dat er gedeelde aanschaf van producten plaatsvindt om kosten te drukken. Dit betreft producten die je maar beperkt nodig hebt en duur zijn in aanschaf en onderhoud, zoals bijvoorbeeld een conebeam (CBCT) machine.

Demografie

  1. Vergrijzing
  2. Slinkende populatie Nederland
  3. Slinkend aantal studenten/arbeiders

Om groei in een bevolking te houden heb je gemiddeld 2.1 kind per gezin nodig. Nederland zit daaronder en krimpt met als gevolg dat er steeds minder jongeren in de populatie zijn. Met de bestaande cijfers zullen er in 2040 veel minder jonge mensen zijn. Nu zijn er nog 8 werkende jongeren per 75-plusser versus naar schatting 3 per 75-plusser in 2040. Dit heeft ook tot gevolg een slinkende populatie arbeidskrachten in de zorg.

Technologie

  1. Zal ons werken voorspelbaarder maken: we zullen eindproducten kunnen gaan leveren met een hogere en zeer voorspelbare kwaliteit.
  2. Kosten van technologie gaan omlaag en dat zal ook helpen onze kosten omlaag te brengen.
  3. Moeilijke dingen kunnen met behulp van technologie makkelijker gemaakt worden. Ontwikkelingen die dit mogelijk maken, zijn:
  • 3D scanners. De scanners worden goedkoper, draadloos, gemakkelijker in het gebruik, sneller en krijgen steeds meer nieuwe features. Ze gaan concurreren met afdrukmaterialen omdat het gemakkelijker zal worden om een digitale afdruk te maken dan en conventionele afdruk.
  • 3D printers: Ook deze zullen steeds goedkoper, sneller en beter worden. Daarnaast zullen de materialen die we kunnen printen ook steeds beter gaan voldoen aan de eisen die we stellen aan prothetische materialen.
  • Artifical Intelligence en robotica.
  • Nieuwe software applicaties die kunnen worden gebruikt voor:
    – Monitoren van veranderingen in de dentitie.
    – Meten van slijtage. Dit kan een preventieve rol hebben omdat we daarbij kunnen beoordelen of het gaat om fysiologisch of “pathologisch” verlies van tandmateriaal?

Verwachtingen voor 2027

Van der Meer noemt drie punten die in 2027 mogelijk zullen zijn:

  • Door weefsels heen kunnen kijken met nieuwe imaging technologieën.
  • Ultrasound: interessant voor parodontologie en endodontologie.
  • Veel technisch werk wat nu door mensen wordt uitgevoerd zal kunnen worden overgenomen door machines. Zo zullen kerncompetenties van de tandarts gaan verschuiven. Als prepareren van caviteiten en kroon en brugwerk door slimme robots kan worden uitgevoerd, zal de tandarts andere taken krijgen.

Verborgen consequenties van de invoer van nieuwe technologie

Sommige consequenties van de toepassing van nieuwe technologie zijn niet direct evident. Denk daarbij aan de “iPad-scholen” waarbij minder aandacht zal zijn voor schrijven met de hand. Dit leidt mogelijk tot:

  • Nieuwe gezondheidsproblemen: Bijvoorbeeld een ‘iPad duim’ (komt voor onder kinderen).
  • Fijne motoriek gaat verloren: Als je alleen maar typt en minder schrijft, zou dit mogelijk
    ongunstig kunnen zijn voor de ontwikkeling van de fijne motoriek. En dat kan voor de nieuwe generatie tandheelkunde studenten een nadeel zijn.
  • ”Attention-span” van jongeren is slechts ter grootte van computerscherm.

Conclusies

  • De patiënt wordt steeds ouder.
  • Tandheelkunde wordt snel digitaal, hierin is een exponentiële groei waar te nemen. Handelingen die nu nog door mensen worden uitgevoerd zullen steeds verder worden overgenomen door machines.
  • Veel dingen gaan makkelijker worden in 2027 ten gevolge van gevorderde technologie.
  • Producten/services worden snel goedkoper.
  • We hebben een nieuw profiel nodig voor de nieuwe tandarts van 2027: er zal een verschuiving van handelingen plaatsvinden die door tandarts uitgevoerd zullen worden.
  • Tandtechnieker in 2027 wordt meer een dentale ingenieur

Joerd van der Meer deed in 1989 tandartsexamen aan de Rijksuniversiteit Groningen (RuG). Na de militaire dienst als tandarts bij de Koninklijke Marine, werkte hij enkele jaren in een groepspraktijk in Drenthe. In 1996 begon hij als docent voor de disciplinegroep Tandheelkunde/Mondhygiëne van de RuG. In samenwerking met de afdelingen Endodontologie van de ACTA en de KUN heeft hij het onderwijs “Endodontologie” van de Tandheelkundige opleiding van de RUG vormgegeven. Vanaf 1998 tot januari 2002 was hij werkzaam als docent en onderzoeker bij de afdeling “Endodontologie” van de KUN onder leiding van dr. Werner Willemsen. Sinds 1998 heeft hij een verwijspraktijk voor endodontologie gedurende 2 dagen in de week. Sinds januari 2002 is Joerd parttime werkzaam bij het Universitair Medisch Centrum Groningen, waar hij in 2016 is gepromoveerd op 3D technologie en digitale workflows. Tevens is hij sinds 2009 “Honorary Research Associate” bij het “University College of London Eastman Dental Institute”.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Joerd van der Meer tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: E-health, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Casus endodontologie: Lateraal kanaal of iets anders?

Casus endodontologie: Lateraal kanaal of iets anders?

Enige tijd geleden meldde zich onderhavige patiënt in onze verwijspraktijk met een problematische 21. Het element was iets gevoelig maar de voornaamste klacht was de constante pusafvloed uit de omgeving van het element en een onaangename reuk en smaak.

Diagnose

Geen historie van trauma. Klinisch onderzoek bracht een diepe 12 millimeter pocket aan het licht mesiaal van het element. Bloeding bij sonderen. Verder waren er geen afwijkingen te constateren in de mond.

Het beeld op de röntgen opnames leek overeen te komen met de verschijnselen behorende bij een endo/paro probleem, veroorzaakt door een lateraal kanaal.

Casus endodontologie  casus endodontologie

De aanwezige kanaalbehandeling leek lege artis uitgevoerd hoewel de kanaalpreparatie niet centraal in het element kon worden gehouden. Aan de mesiale zijde was de wand dunner dan aan de distale zijde. Dat kon te maken hebben met de problemen die de vorige clinicus ondervond bij het zoeken naar een waarschijnlijk geoblitereerd kanaal. Ook vonden we de preparatie fractioneel te kort.

Endo/paro problemen

Endo/paro problemen komen frequent voor maar worden vaak niet als zodanig herkend. Veelal wordt de patiënt doorverwezen naar de mondhygiënist en bij geen succes naar de parodontoloog.

Wordt de pocket parodontaal behandeld door middel van een scaling en planing procedure dan is iedere kans op genezing verkeken omdat de cementlaag wordt verwijderd en er geen herstel van de aanhechting meer kan plaatsvinden.

Behandeling

Op vermoeden van een endo/paro probleem waar een lateraal kanaal schuldig aan kan worden bevonden stelden we voor om eerst de kanaalbehandeling opnieuw te doen.

Afbeeldingen 1 (2) t/m 10(2) geven een beeld van element 36 waar wel op tijd de juiste diagnose werd gesteld. De eindfoto’s laten een fraai lateraal kanaal zien dat zorgde voor het interradiculair botverlies en de bijbehorende pocket van 10+ millimeters. Na 6 maanden is het defect volledig genezen.

Casus endodontologie Casus endodontologie

Casus endodontologie  Casus endodontologie

Casus endodontologie  Casus endodontologie

Casus endodontologie

 

 

 

 

 

 

Reinigen van een wortelkanaal

We zijn, zeker in dit soort gevallen, nog fanatieker in het reinigen van het wortelkanaal. De methodiek waar generaties tandartsen mee opgeleid zijn, is om zo snel mogelijk het aanwezige vulmateriaal zacht te maken zodat een vijl richting apex geschoven kan worden en een röntgenfoto gemaakt kan worden. Voor het vroegtijdig bepalen van de lengte van het element moet alles wijken.

Hierbij wordt echter voorbij gegaan aan de dynamiek van de verschillende kanaalinhouden die daarbij een rol spelen.

Ten eerste zorgt het geforceerd inbrengen van een vijl voor een hydrostatische drukverhoging in het kanaal waardoor in dit geval door chloroform verweekte gutta, samen met de nog in het kanaal aanwezige necrotische pulparesten en bacteriën in alle laterale anatomie wordt geperst.

Ideaal is wanneer alle in oplossing gebrachte kanaalinhoud naar occlusaal richting pulpakamer kan ontsnappen en afgevoerd kan worden. Vaak is het echter zo dat de weg naar boven voor een groot gedeelte wordt afgesloten doordat de vijl klem zit juist bij de kanaalingang.

Kanaalinhoud wordt dus in belangrijke mate verdrongen naar waar het juist niet heen moet: naar lateraal en naar terminaal.

Op korte termijn is het gevolg ervan een acute ontsteking met pijn die heel heftig kan zijn en op lange termijn laesies van endodontische oorsprong.

De herbehandeling

Na anesthesie en rubberdam begonnen we aan het verwijderen van de composietopbouw en de gutta percha uit het kanaal.

Composiet verwijderen uit kanalen gaat efficiënt met LN frezen. Zijn deze frezen met lange schacht nog niet lang genoeg dan kan er gebruik worden gemaakt van Munce freesjes. Die hebben een heel stijve nog langere schacht en heel kleine freeskopjes. Doordat de kop van het hoekstuk wat verder boven de kanaalingang gepositioneerd kan worden wordt heel goed zichtbaar wat er in het kanaal gebeurt.

Eigenlijk is gutta percha verwijderen een veel vervelender en tijdrovender klusje. In de rechtere wijdere delen van kanalen waar eerder een endo in gedaan is, kan er met roterend instrumentarium gutta percha worden verwijderd. Maar in de smallere kanalen en om bochten heen zal gebruik moeten worden gemaakt van oplosmiddelen.

Vaak frusterend. Eindeloos spoelen en activeren van chloroform tot eindelijk de papierstiftjes die gebruikt worden om de chloropercha op te deppen schoon uit het kanaal komen. Om dan – wanneer de microscoop in stelling wordt gebracht om het kanaal te inspecteren – tot de ontdekking te komen dat er nog gutta percha aan de wand kleeft. Komt het bekend voor? De enige remedie is volhouden.

Casus endodontologie  

Casus endodontologie  Casus endodontologie

Obturatie

Obturatie door middel van het lateraal en koud condenseren van gutta percha leidt zelden of nooit tot het obtureren van laterale anatomie, dus zeker in dit soort gevallen waar we laterale anatomie vermoeden zou de eerste keuze altijd moeten zijn om vertikaal en warm gutta percha te condenseren.

We beginnen de obturatie nadat de spoelsessies zijn gedaan. NaOHCl 5.5%  als laatste spoelgang en enkele malen afgewisseld met 17% EDTA.

Controle

Vol verwachting maken we de eindfoto’s en helaas: geen spoor van laterale anatomie te bespeuren.

Casus endodontologie Casus endodontologie

We legden een en ander uit aan de patiënt en maakten een afspraak voor controle over drie maanden om te kunnen bekijken of de laesie aan het genezen was.

Drie maanden later zagen we de patiënt weer en moesten we vaststellen dat er geen verbetering is in de toestand was.

Wat nu? De enige weg die nog openlag was om een flapoperatie te doen en met direct zicht de buitenzijde van de radix te inspecteren: zat er toch tandsteen wat de oorzaak was?

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Flapoperatie

Na anesthesie volgde een flapoperatie om de pocket te openen. Al snel werd een breuk zichtbaar in het element. Maar hoe ver liep de barst door?

Voorzichtig verwijderden we alle granulatieweefsel en spoelden we het schoon. Wat we zagen had ik nog nooit eerder waargenomen. Er zat een min of meer circulaire barst wat eigenlijk een los zittend stukje dentine was.

Na het wegfrezen van het losse stukje vulden we het defect op met composiet. We werken de composiet af met fijne diamantjes en handscalers. Een superscherp geslepen handinstrument kan uitstekend worden gebruikt bij het afwerken van composietvullingen. Wel alleen vlak na het polymeriseren, dan is composiet nog te scalen.

Na polijsten hechtten we de flap en maakten we een afspraak voor een week later.

Na 6 maanden

Toen we de patiënt terug zagen na drie maanden was het aspect van de 11 weer gezond. De pocket was gereduceerd, er was geen pusafvloed meer en het tandvlees zag er gezond uit.

Achteraf analyserend kunnen we stellen dat de situatie niet ideaal is. Er is een composietrestauratie gemaakt in het meest kwetsbare deel van het element en de restauratie ligt gedeeltelijk nog onder de gingiva. We hopen dat het lang goed gaat maar lekkage ligt op de loer natuurlijk en wellicht is het nodig om na een aantal jaren opnieuw een flapje te doen en de restauratie te vernieuwen.

Casus endodontologie

Casus endodontologie

Maar wat zou het alternatief geweest zijn?

Implanteren? Een goede optie maar voorlopig functioneert het element prima, en implanteren kan altijd nog.

Door: Rik van Mill, tandarts te Amstelveen. Hij voert een verwijspraktijk voor endodontologie en geeft cursussen aan algemeen practici. Van Mill geeft enkele malen per jaar een cursus aan geïnteresseerde tandartsen die zich de Schilder Techniek eigen willen maken.

Rik van Mill

Lees meer over: Casus, Implantologie, Kennis, Thema A-Z, Uncategorized
Malou de Kok

Nominatie EZVN ondernemersprijs voor mondhygiënist Malou de Kok

Zaterdag 25 november vond in Rotterdam het EZVN verkiezingsgala Ethnische Zakenvrouw Awards plaats. Dit jaar was Malou de Kok, mondhygiënist en eigenaar van een tandartsenpraktijk, een van de drie genomineerden voor de EZVN ondernemersprijs. De award werd uiteindelijk niet door haar, maar door Mary-Jo de Leeuw, security expert, gewonnen. Maar ook de nominatie is al iets om trots op te zijn.

Etnische Zakenvrouwen Nederland

Etnische Zakenvrouwen Nederland (EZVN) is een stichting om initieel succesvolle zwarte zakenvrouwen niet alleen een platform te bieden, maar om vooral de zichtbaarheid van deze groep zakenvrouwen te vergroten. Met een databestand van ruim 1.000 zakenvrouwen en professionals is EZVN de gesprekspartner voor overheden en bedrijfsleven op het gebied van diversiteit. De Awards verkiezing, waar de EZVN Zakenvrouw Nederland en de EZVN Manager Nederland worden verkozen is een unieke gebeurtenis, waar jaarlijks vele prominenten uit binnen- en buitenland aan deelnemen.

EZVN Ondernemersprijs

De ondernemersprijs is er om jong ondernemerschap te stimuleren. De aanmoedigingsprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een jonge, innovatieve en verfrissende onderneming geleid door een talentvolle ambitieuze onderneemster. De jury beoordeelt de kandidaten op ondernemerschap, strategie en visie, financiën, durf en daadkracht maar ook op basis van succesfactoren (omzet, personeel, klanten) en ondernemerschap (ambitie, creativiteit, innovativiteit). Daarnaast hebben deze onderneemsters een duidelijk groeiperspectief en een ambitie voor ogen voor hun reeds bloeiende onderneming.

Nominatie

Malou werd genomineerd door Maja Angoelal, een mondhygiënist bij haar uit de buurt. “Malou heeft twee jaar geleden een praktijk aangekocht op dezelfde laan en ze kwam langs om de UBrush! te promoten. Haar enthousiasme om te ondernemen heeft een leuke indruk achtergelaten. En ik dacht dat ze wel wat ondersteuning kon gebruiken. Ik ben zelf in 2016 genomineerd als EZVN zakenvrouw, daardoor weet ik wat er allemaal bij komt kijken. De aandacht en erkenning die ze krijgt is alleen maar positief denk ik. Ik hoop dat ze wint!

Opleiding

Malou is in juli 2013 afgestudeerd in mondzorgkunde aan de Hogeschool Inholland te Amsterdam. Haar studietijd heeft ze als een leuke maar zware tijd ervaren: “In het tweede studiejaar was ik zwanger van mijn dochter (nu 6 jaar oud). Het hebben van een dochter heeft mij er niet van weerhouden om mijn gedroomde doel te bereiken. Ik viel op door mijn passie en gedrevenheid, evenals door mijn eigenwijze manier om alles van dit vakgebied te weten te komen.”

Voordelen

Ze komt oorspronkelijk uit Colombo (Sri Lanka) en woont sinds 1980 in Nederland. “Ik ben drie dagen nadat ik werd geboren geadopteerd door een Nederlands echtpaar. Ik was drie weken toen ik voet op Nederlandse bodem zette.” Of haar geschiedenis in haar voordeel werkt, vindt ze een lastig vraag: “Ik heb geen idee of dit in mijn voordeel (of nadeel) werkt. Wat ik wel weet, is dat je voordelen zelf creëert. Dat heeft niets met afkomst te maken. Voordelen verdien je door hard te werken, eerlijk te zijn en liefde en passie voor je werk te hebben. Dan openen zich deuren en doen ‘opportunity’s’ zich voor, en dan is het de vraag of je er wat mee doet of niet.”

Tandartspraktijk

Nadat ze afgestudeerd was, startte ze een eenmanszaak en werkte ze als zzp’er bij verschillende praktijken. Nu is ze eigenaar van Tandartspraktijk Meerdervoort in Den Haag.

We vroegen haar naar de taakverdeling in haar praktijk. “De tandartsen voeren het Periodiek Mondonderzoek (PMO) uit. Ik vind het belangrijk dat er duidelijkheid bestaat voor de patiënt en alle dental professionals binnen mijn praktijk. Ook al ben ik opgeleid om een PMO te kunnen uitvoeren, toch heb ik voor dit protocol gekozen. Dit past in mijn visie en de uitvoering van mijn tandartspraktijk. Ik heb veel internationale klanten en die zijn allemaal gewend dat de tandarts de controle uitvoert. Het is belangrijk om aan te voelen wat je patiënten/klanten prettig vinden en om daar op in te spelen. Binnen de tandheelkundige zorg is de wens van mijn patiënten zeer belangrijk, daar speel ik continu op in. Als ik merk dat daar behoefte aan is, pas ik protocollen aan.”

Preventiebeleid

Behalve tandartsen werken er ook preventieassistenten: “Het preventiebeleid wordt door mij en de tandartsen bepaald en ontwikkeld. Ik geef duidelijk aan hoe ik wil dat de preventieassistent werkt en haar bijdrage levert binnen de praktijk. Duidelijkheid en een strak protocol zijn zeer belangrijk voor mij. Zowel voor de patiënt als voor de desbetreffende behandelaar. Wil je goede tandheelkundige zorg verlenen, dan is ter bescherming van de behandelaar een protocol en het bewaken van grenzen zeer belangrijk. Toen mijn paro-preventieassistent klaar was met haar opleiding, heb ik NVM-mondhygiënisten gebeld met de vraag hoe ik dat het beste kon aanpakken. Ik heb een duidelijk protocol en zij weet precies wat zij wel en niet kan behandelen.

Ik ben zes dagen per week open en zes dagen per week werken er tandartsen en is er een preventieassistente aanwezig. Zij werken zodoende altijd onder toezicht van de aanwezige tandarts in de praktijk. Er is continu begeleiding van de assistentes die werken in de mond. De openheid en samenwerking binnen mijn praktijk loopt vloeiend en de preventieassistent bespreekt haar patiënten met mij. Zodra zij ondersteuning en advies wil, komt zij naar mij. Eigenlijk bespreken wij heel duidelijk wat zij mag doen en de tandartsen weten precies welke patiënten zij kunnen behandelen of niet.”

Elektrische rager

Behalve van de tandartspraktijk is ze ook eigenaar van het bedrijf Ubrush!. Ubrush! is volgens Malou de ultieme revolutionaire elektrische rager. Het bedrijf ontwikkelt en innoveert nieuwe producten voor de tandheelkundige professionals, die tevens bereikbaar zijn voor de consument. “Veel mensen vinden het moeilijk om tussen de tanden schoon te maken. Flosdraad komt vast te zitten, houten stokers breken en ragers buigen om. Daardoor verliezen mensen de discipline om dit lastige klusje dagelijks uit te voeren. Maar daar is nu een oplossing voor! ”De UBrush! maakt 10.000 vibrerende bewegingen per minuut. Doordat de ledverlichting op de rager schijnt, is er meer zicht in de mond. De druk bij het gebruik van UBrush! zit meer in het handvat en zal veel beter verdeeld worden. Daardoor is de kans dat de rager zal buigen, knakken of breken minimaal. Hoe kwam Malou op het idee? “UBrush! is ontstaan uit passie voor mijn vak! Mijn visie is om de tandheelkundige zorg te verbeteren en mijn patiënten de beste behandeling te geven. Als mondhygiënist krijg ik dagelijks te maken met patiënten die met een hulpvraag komen. Ik vind het van het uiterste belang om mijn patiënten de beste voorlichting en behandeling te geven ter voorkoming van gebitsproblemen. Het is mijn doel mijn patiënten aan de hand van de meest recente wetenschappelijke literatuur, vakkennis en passie voor te lichten. Samen tot een oplossing komen en de juiste behandeling geven is voor mij een uitdaging. Overleggen met mijn patiënten en ze motiveren hun dagelijkse mondverzorging te veranderen is voor mij topsport!“

Toekomst

Malou wil in de toekomst blijven innoveren en nieuwe producten ontwikkelen binnen de mondzorg en tandheelkunde. Ze wil zorgen voor professionalisering van de tandheelkundige zorg/mondzorg en een bijdrage leveren om de mondzorg te optimaliseren. Ook wil ze blijven voorlichten over hoe belangrijk een gezonde mond is en het belang van preventie benadrukken. Daarnaast wil ze nieuwe kennis vergaren door middel van studie en cursussen.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Carrière, Opinie, Thema A-Z
Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Bij een tandartspraktijk in Groot-Brittannië gaan ze heel ver in het werven van patiënten. Met een uitgekiende marketingstrategie wordt een bedrijf neergezet met de uitstraling van een vliegmaatschappij die alles voor zijn klanten over heeft. Is dit over de top of juist klantgericht?

Praktijk als vliegtuig

De eigenaar van de praktijk met de naam Smileworks, Dr MJ Rowland-Warmann, bedacht het nieuwe concept samen met haar verloofde Ed Challinor tijdens een vliegreis. Ze vergeleken mondzorg met vliegen en vonden dat je bij allebei iets moet doen om van A naar B te komen. De keuze van de maatschappij kan de vlucht een waar genoegen of een complete nachtmerrie maken. Ze droomden ervan om van Smileworks een praktijk te maken waar de patiënten heel graag komen en een indrukwekkende ervaring krijgen. Ze besloten de praktijk als een vliegtuig in te richten, omdat je hoog in de lucht de beste service krijgt.Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

 

 

 

Inrichting praktijk

Vervolgens werd een pand betrokken op een dure plek in het centrum van Liverpool. De praktijk werd ingericht in luchtvaartstijl, compleet met incheckbalies en vliegtuigstoelen. Ook de kleding die de medewerkers dragen doet denken aan de uniformen van een luchtvaartmaatschappij. Volgens MJ Rowland-Warmann is dat niet alleen voor de patiënten, maar ook voor haarzelf.

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

 

“Als ondernemer zijn we 80 uur per week in de praktijk aanwezig, daarom moet het ons een fantastisch gevoel geven. We willen ook het beste voor de patiënt: een ervaring en een mondzorgbehandeling die ze nooit eerder gekregen hebben.”

Personeel

Ook op het personeel willen ze indruk maken. Ze willen alleen de meest getalenteerde medewerkers aannemen en deze aanpak helpt daarbij. “Er komen elke week tientallen sollicitaties binnen van tandartsen, therapeuten en ondersteunend personeel. Daardoor kunnen we extreem kieskeurig zijn in wie we aannemen.”

uitgekiende-marketing-mondzorg

Patiënten

Het verblijf van een patiënt in de praktijk is tot in elk detail georkestreerd. De patiënt moet vooral het gevoel krijgen dat hij de allerbeste zorg krijgt. De praktijk richt zich vooral op cosmetische tandheelkunde; er wordt benadrukt dat iedereen een stralende lach verdient. Ook botox-behandelingen behoren tot de mogelijkheden.

Marketing

Ed Challinor houdt zich bezig met de marketing van de praktijk. Hij is inmiddels een specialist in online marketing geworden en heeft hieraan in drie jaar tijd al meer dan £50.000 uitgegeven. Het resultaat is dat er maandelijks 70 nieuwe patiënten bijkomen en dat 25% van de patiënten de praktijk aanbeveelt bij familieleden en vrienden. Ook het verkrijgen van goede reviews is in het praktijkproces opgenomen.

Bron:
Dentistry.co.uk
Smileworksliverpool.co.uk

Lees meer over: Markttrends, Ondernemen, Praktijkinrichting, Thema A-Z, Video
Cariës

Onderzoekers ontwikkelen vaccin tegen cariës

Wereldwijd is cariës een groot probleem. Een Chinees onderzoeksteam is er nu echter in geslaagd om een vaccin tegen cariës te ontwikkelen, waarmee het probleem binnenkort nog wel eens verleden tijd zou kunnen zijn.

Eerder succesvolle fusie met bijwerkingen

De onderzoekers probeerden al eerder de gastheer van gaatjes, de bacterie Streptococcus mutans, te blokkeren door deze te combineren met eiwitten uit de darmbacterie escherichia coli. Deze fusie bleek succesvol, maar bracht teveel bijwerkingen met zich mee.

Optimalisatie

In het nieuwe onderzoek van het team werd de formule op zo’n manier geoptimaliseerd dat de nadelige bijwerkingen uitbleven. De nieuwe versie van het eiwittenvaccins werd getest op muizen en ratten, en toonde hier zowel profylactische als therapeutische effecten. Bij de muizen zonder cariës was een profylactische werking te zien in 64,2% van de gevallen. Bij de muizen met cariës bleek een therapeutische werking in 53,9% van de gevallen.

Goede mondhygiëne

Voordat het vaccin eventueel op de markt gebracht kan worden zullen nog meer tests moeten worden uitgevoerd. Daarnaast benadrukken de onderzoekers dat geen enkele vaccinatie ooit het belang van goede mondzorg weg zal nemen.

Bron:
Nature

Lees meer over: Cariës, Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z