Disney ontwikkelt software voor tanden digitale acteurs in games en animatiefilms

Disney

Dankzij zich aldoor ontwikkelende technologieën worden echte mensen waarheidsgetrouw in kaart gebracht in games en animatiefilms. Disney heeft deze techniek nu ook uitgebreid tot de mond en tanden waardoor een gebit digitaal kan worden gereconstrueerd.

Digitaal menselijk gebit
Samen met het Federaal Instituut voor Technologie in Zürich (ETH) en het Max Planck Instituut voor informatica heeft het Disney onderzoeksteam  software ontwikkeld die het mogelijk maakt om het menselijk gebit digitaal in kaart te brengen. Tot nu toe is dit een ingewikkelde taak geweest aangezien het moeilijk is om camera’s in alle hoeken van de mond te krijgen om zo de juiste opnames te kunnen maken.

Voordeel
Het doorslaggevende voordeel van deze nieuwe technologie is het feit dat er slechts een paar foto’s vanuit verschillende perspectieven nodig zijn om een realistisch beeld van de mond te creëren.

Basis
De onderzoekers hebben gebruik gemaakt van de stijve vorm van de tanden en de relatief beheersbare verschillen tussen deze. Ook werd er gebruik gemaakt van 86 3D-scans van verschillende rijen tanden van een gemiddeld menselijk gebit. Op basis van dit model kunnen de tanden worden aangepast en veranderd.

Lijnen lezen
De onderzoekers ontwikkelden een methode die ook de lijnen van het tandvlees en de lippen kan lezen. Hierdoor kunnen ook de delen van de tanden die niet zichtbaar zijn worden gereconstrueerd.

Bron: phys.org

Lees meer over: Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z, Video's