Dé Vakbeurs Mondhygiëne 2018

Dé Vakbeurs Mondhygiëne 2018

Een eigen praktijk starten kost veel tijd, zeker als je nog alles moet gaan uitzoeken en uitvinden. Wilt u voor uzelf beginnen, maar weet u niet hoe? Waar moet je beginnen en wat komt er allemaal bij kijken? Of heeft u al jaren een praktijk en wilt u die vergroten, moderniseren of juist verkopen? Tijdens deze dag wordt dit allemaal duidelijk.

Workshops

Momenteel hebben de volgende bedrijven toegezegd een workshop te gaan verzorgen tijdens Dé Vakbeurs Mondhygiëne 2018, meer informatie volgt nog:
-Curaprox
-GC Benelux
-Gé Systems Nederland
-Waterpik

Datum

14 april 2018 (10:00 – 16:00)

Locatie

Congrescentrum
Oude Engelenseweg 1
‘s-Hertogenbosch5222 AA
Nederland

Exposanten

Bekijk hier het overzicht van de aanwezige exposanten

Meer informatie

Lees meer over: Kennis, Scholing
Richtlijn endodontische diagnostiek en behandeling

Richtlijn endodontische diagnostiek en behandeling

Nieuw richtlijn ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Endodontologie.

Aanleiding voor het maken van de richtlijn

De Gezondheidsraad heeft in 2012 het rapport De mondzorg van morgen uitgebracht aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Een van de aanbevelingen uit dat rapport was om de professionals in de mondzorg te motiveren klinische praktijkrichtlijnen te ontwikkelen waarin op basis van wetenschappelijk bewijs de beste behandeling per diagnose wordt beschreven. De Nederlandse Vereniging voor Endodontologie (NVvE) wil het initiatief nemen om te starten met richtlijnontwikkeling op het gebied van de endodontologie.

Waarom is het belangrijk een richtlijn voor dit onderwerp te ontwikkelen?

De NVvE vindt het belangrijk dat er richtlijnen komen voor de endodontologie omdat dit een complex en veel toegepast onderdeel van de tandheelkunde is. Endodontologie wordt toegepast door zowel algemeen practici als gedifferentieerde tandartsen (tandarts-endodontologen). Diagnostiek is daarin heel erg belangrijk. Zodra de juiste diagnose is gesteld, kan men op basis daarvan de beste behandeling voorschrijven en uitvoeren.

Patiëntengroep

De richtlijn richt zich op alle patiënten met een permanente dentitie die zich presenteren met verdenking op pulpale en endodontische pathologie.

Bekijk de richtlijn endodontische diagnostiek en behandeling

Lees meer over: Kennis, Richtlijnen
dental INFO op social media

Volg dental INFO op sociale media

Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in de mondzorg kunt u dental INFO ook op sociale media volgen.

Volg dental INFO op Facebook

Volg dental INFO op Twitter

Volg dental INFO op LinkedIN

Volg dental INFO op Instagram

Veel mondzorgprofessionals volgen ons al langere tijd op Facebook en Twitter. Sinds kort zijn wij ook te vinden op LinkedIN en Instagram.

Lees meer over: E-health, Kennis
Richtlijn omgaan met medische gegevens (KNMG)

Richtlijn omgaan met medische gegevens (KNMG)

Binnen de KNMT bestaat geen richtlijn voor omgaan met medische gegevens. Bij gebrek hieraan is de richtlijn ‘omgaan met medische gegevens’ van de KNMG toepassing, zie ook de tuchtrecht uitspraak. Hierin wordt afgeraden dat behandelend artsen geneeskundige verklaringen afgeven voor hun eigen patiënten, aangezien hierbij vaak het belang van de patiënt voor deskundigheid wordt gesteld.

KNMG richtlijn omgaan met medische gegevens

 

Lees meer over: Kennis, Richtlijnen
implantaten

Occlusie en articulatie bij implantaten

Er zijn twee occlusie en articulatie concepten bij implantaten: één voor dentate patiënten en één voor edendate patiënten. Verslag van de lezing van prof. dr. Henny Meijer.

Edentate patiënten

Bij edentate patiënten met een overkappingsprothese op implantaten is de occlusie gelijkmatig verdeeld over de zijdelingse delen. Bij bewegingen naar lateraal is de articulatie aan beide zijden gebalanceerd en is er geen frontcontact. Ditzelfde geldt voor proale bewegingen, alleen kan er dan frontcontact zijn. Bij retrale bewegingen is er tevens aan weerszijden contact.

Dentate patiënten

Bij dentate patiënten met kronen op implantaten is de occlusie gelijkmatig verdeeld over de aanwezig elementen, echter is in het front net geen contact. Bij laterale bewegingen is er cuspidaat- of groepsgeleiding aan de actieve zijde en disclusie aan de balanszijde. Bij proale bewegingen is er contact in het front en disclusie in de zijdelingse delen.

Bij implantaatgedragen tijdelijke kronen, waarbij er nog geen osseointegratie heeft plaats gevonden, willen we geen occlusie en articulatie over de kroon. De patiënt mag ook geen harde dingen afbijten en moet de voedingspatroon aanpassen. Indien de tijdelijke kroon wordt geplaats na osseointegratie, kan het normale dentate concept worden toegepast

Tip

Maak het contact op het implantaat net iets lichter dan op de natuurlijke buurelementen. Een implantaat is ankylotisch verankerd in het bot en heeft geen gering indrukbaar parodontaal ligament. Op deze manier onstaat geen prematuur contact bij gering dichtbijten. Daarnaast moet bij de laterale bewegingen disclusie zijn in de zijdelingse delen. Dit om de connecties in de kronen te beschermen. Het ontwerp van de kroon is ook zo dat de knobbels iets zijn afgevlakt ter voorkoming van porceleinchipping. Zo ontstaat wel een occlusaal contact, maar worden de knobbels niet belast bij articuleren.

Prof. dr. Henny Meijer, hoogleraar implantologie en prothetische tandheelkunde

Verslag door Paulien Buijs, voor dental INFO, van de lezing van prof. dr. Henny Meijer tijdens de NSOI-workshop Implantologie, de bovenbouw

 

Lees ook de andere verslagen van lezingen van prof. dr. Henny Meijer:
Abutments: het juiste materiaal
Implantologie: hoe communiceert u met het lab?

 

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Implantologie, Kennis, Thema A-Z
Beste master Tandheelkunde bij Radboudumc

Beste master Tandheelkunde bij Radboudumc

Voor de beste masteropleiding in Tandheelkunde kun je het beste naar de Radboud Universiteit in Nijmegen. In de Keuzegids Masters, waarin alle masteropleidingen aan de Nederlandse universiteiten worden vergeleken, kwam deze naar voren als de beste tandheelkundige master van Nederland.

De Keuzegids Masters

Elk jaar brengt beoordeelt De Keuzegids kritisch de kwaliteit van alle opleidingen en universiteiten binnen Nederland. Bij deze onafhankelijke beoordeling wordt onder andere gekeken naar het contact met docenten, de samenhang van het onderwijsprogramma en de kwaliteit van de onderwijsfaciliteiten. Het uiteindelijke oordeel wordt voor 80 procent gebaseerd op de mening van studenten en voor 20 procent op de oordelen van de NVAO, de landelijke keuringsinstantie voor het hoger onderwijs.

QS World University Rankings

Eerder deze maand werden ook de resultaten van de QS World University Rankings 2018 bekend. Hier scoorden met name de tandheelkundige opleidingen aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) en Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven) zeer hoog, met een vierde en negende plaats wereldwijd.

Bron:
Radboudumc.nl

Lees meer over: Kennis, Scholing
abutments

Abutments: het juiste materiaal

Welk materiaal kiest u voor abutments? Verslag van de lezing van prof. dr. Henny Meijer, hoogleraar implantologie en prothetische tandheelkunde.

Abutments voor tijdelijke kronen in het frontgebied

In het frontgebied worden doorgaans eerst tijdelijke kronen geplaatst om genezing van mucosa en groei van papillen te evalueren. Hiervoor bestaan tijdelijke abutments van titanium, vervaardigd in de fabriek. Hierop kan een tijdelijke kroon van composiet worden bevestigd. In deze regio wil je zo snel mogelijk de genezing van de mucosa in de natuurlijke vorm laten beginnen. Het is daarom belangrijk om zo snel mogelijk een tijdelijke kroon te vervaardigen na het vrij leggen van het implantaat. Deze kunt u zelf maken of er kan een afdruk gemaakt worden zodat de tijdelijke kroon door het lab  wordt gemaakt. In het lab kunnen ze deze kroontjes CAD/CAM maken en frezen uit composiet of PMMA. Ze worden met composiet op het tijdelijke abutment geplaatst.

In de zijdelingse delen worden nooit tijdelijke kronen gemaakt. Deze kosten toch al snel rond de €200,- en voegen in deze regio weinig toe.

Zirkonia voor definitieve kronen in het frontgebied

Bij de definitieve kroon in de esthetische zone wordt het liefst gekozen voor een abutment van  zirconia. Zirconia is een zeer lichaamsvriendelijk materiaal en heeft een goede kleur voor het esthetisch gebied. Met name bij een dunne mucosa is het belangrijk dat de kleur van een abutment overeenkomt met een natuurlijke  wortel. Definitieve abutments van zirconia dienen individueel voor iedere patiënt te worden ontworpen voor een optimale contour.

Definitieve kroon

Bij de definitieve kroon in de zijdelingse delen heeft een abutment van titanium de voorkeur in verband met de sterkte. Titanium is ook een lichaamsvriendelijk materiaal, maar heeft een grijze metaalkleur. In de zijdelingse delen komen meer krachten op de kroon en het implantaat. Vandaar dat in deze regio gekozen wordt voor meer sterkte en iets minder voor esthetiek. Definitieve abutments van titanium dienen ook individueel voor iedere patiënt te worden ontworpen voor een optimale contour.

Prof. dr. Henny Meijer, hoogleraar implantologie en prothetische tandheelkunde

Verslag door Paulien Buijs, voor dental INFO, van de lezing van prof. dr. Henny Meijer tijdens de NSOI-workshop Implantologie, de bovenbouw

Lees ook de andere verslagen van lezingen van prof. dr. Henny Meijer:
Occlusie en articulatie bij implantaten
Implantologie: hoe communiceert u met het lab?

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, Implantologie, Kennis, Thema A-Z
Implantologie

Implantologie: Hoe communiceert u met het lab?

Soms is het goed om u te laten leiden door het tandtechnisch laboratorium: het lab heeft veel kennis over verschillende implantaatsystemen. Het belangrijkste is dat de tandarts wel de regisseur blijft in het hele behandeltraject. De vraag die hier centraal staat is: Hoe krijg ik van anderen gedaan, wat ik wil voor mijn patiënt?

In sommige gevallen is het goed om u te laten leiden door het tandtechnisch laboratorium, omdat het lab veel meer kennis heeft over verschillende implantaatsystemen. Echter moet het niet zo zijn dat het lab bepaalt wat de tandarts gaat plaatsen. Het belangrijkste is dat de tandarts de regisseur is van het gehele behandelplan en dat deze samenwerkt met zowel de implantoloog als het lab en eventueel de orthodontist of mondhygiënist.

Boorsjabloon

Dit begint al met de aanvraag van een boorsjabloon. De implantoloog vraagt hier vaak om, voornamelijk in het front. Er wordt een alginaat afdruk gemaakt en naar het lab gestuurd, met daarbij een duidelijk omschrijving van het boorsjabloon wat de tandarts terug wil krijgen. Dit boorsjabloon is daarnaast ook een diagnostisch hulpmiddel. Zo kan bijvoorbeeld al bij de set-up, als voorstadium van het sjabloon, ingeschat worden of het diasteem te groot of te klein is.

De boormal die dan ontvangen is, steunt occlusaal af op de overige dentitie. Deze dicteert de positie, asrichting en lengte van de toekomstige kroon. De implantoloog weet dat hij 3 mm onder de hals van de toekomstige  kroon moet implanteren in verband met de biologische breedte. Het is dus belangrijk om de buccale zijde van de toekomstige kroon in dit boorsjabloon te hebben staan.

Kroon

Bij de aanvraag voor de kroon is het wederom belangrijk om duidelijk met de tandtechnieker te communiceren wat voor voorziening u terug wilt ontvangen. Tijdelijke kroon of definitieve kroon, zirconia of titanium, verschroefd of gecementeerd, etc.

Prof. dr. Meijer adviseert bovendien om een protocol op te stellen, samen met het lab.  Als voorbeeld: indien het lab tijdelijke kronen vervaardigt die u dezelfde dag wilt plaatsen, maak hierin afspraken over het tijdstip waarop de afdruk ingeleverd moet zijn en hoeveel kronen maximaal op een dag gemaakt kunnen worden. Maar natuurlijk ook voor de te gebruiken materialen en de te verwachten kosten. Dit voorkomt verrassingen en overmaakwerk.

Prof. dr. Henny Meijer, hoogleraar implantologie en prothetische tandheelkunde

Verslag door Paulien Buijs, voor dental INFO, van de lezing van prof. dr. Henny Meijer tijdens de NSOI-workshop Implantologie, de bovenbouw

Lees ook de andere verslagen van lezingen van prof. dr. Henny Meijer:
Occlusie en articulatie bij implantaten
Abutments: het juiste materiaal

Lees meer over: Communicatie, Congresverslagen, Implantologie, Kennis, Ondernemen, Thema A-Z
Dental Expo

Dental Expo 2018: een terugblik

Van 8 – 10 maart vond de Dental Expo vakbeurs plaats in RAI Amsterdam. dental INFO was aanwezig en maakte video’s van enkele exposanten. Ook ziet u een impressie van de eerste twee dagen van de Dental Expo.

Op de Dental Expo vond u een compleet aanbod dentale producten en diensten. Ook was er een gevarieerd seminarprogramma.

Beleef een ‘digital ride’ in de Straumann truck

Het Straumann team adviseerde op de Dental Expo over de nieuwste digitale technologieën en premium materialen.

Fresh Breath Bar

Cavex Holland was aanwezig met welbekende producten als ABC Whitening en Cavex Cream Alginaat, maar ook met de FRESH BREATH BAR powered by Fresh4Sure, Cavex nieuwste productlijn.

Finndent Quantum behandeleenheid

All Dent, dé partner bij het inrichten van mondzorgpraktijken vertelt over de nieuwe Finndent Quantum behandeleenheid: een nieuwe generatie unit die telkens updates kan ontvangen, net als op je iPhone.

Mijn Tandarts PraktijkApp: met unieke software koppeling

De afgelopen jaren is er heel hard gewerkt aan de implementatie van slimme hybride koppelingstechnologie voor de Tandarts PraktijkApp. De daarvoor benodigde beheersoftware is geheel vernieuwd met nieuwe functionaliteiten.

Een impressie van Dental Expo


Vakbeurs voor mondzorgprofessionals

Dental Expo is een vakbeurs die bedoeld is voor alle mondzorgprofessionals, zoals tandartsen, (preventie)assistenten, mondhygiënisten, tandtechnici, orthodontisten, kaakchirurgen en praktijkmanagers. Op de beursvloer worden tal van (nieuwe) producten en diensten gepresenteerd.

Smart badge

Dental Expo kende dit jaar een noviteit: bezoekers kregen bij entree een ‘smart badge’ uitgereikt, waarmee zij digitale informatie konden verzamelen. Deze badge kon bij iedere stand worden gescand, waarna bezoekers aan het eind van de beursdag per e-mail de informatie van de stand ontvingen. U hoefde dus geen papieren brochures meer mee te sjouwen.

Seminarprogramma

Het seminarprogramma werd dit jaar voor het eerst georganiseerd. U kon lezingen en workshops bijwonen over verschillende actuele onderwerpen.

  • Thera Evers van ABN AMRO hield tegen het licht hoe u uw praktijk toekomstbestendig kan houden en stelde de schaalvergroting binnen de mondzorg aan de orde.
  • Arjan Wijnands, ook van ABN AMRO, ging in op praktijkoverdracht. Hoe bereidt u zich daar op voor? En hoe maakt u uw praktijk klaar voor verkoop?
  • Hoe u pijnvrij kunt werken vertelde bedrijfsoefentherapeut en ergonomisch adviseur Amber Denekamp.
  • Pieter Schram wees u de weg in het oerwoud van privacyregels, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die vanaf mei 2018 van kracht zal zijn.
  • Matt Spaid, oral care formulator, praatte u helemaal bij over whitening: de verschillende methoden, de taboes rond dit onderwerp en de veiligheid van de patiënt.
  • In de workshop van Erik Garritsen van softwarebedrijf Intelly draaide het om uw administratie. Kunt u deze efficiënter en goedkoper uitvoeren?
  • Germen Versteeg tenslotte ging in op digitalisering binnen uw tandprothetische praktijk.

Starterscongres ANT

Op zaterdag 10 maart werd speciaal voor startende tandartsen en bijna-afgestudeerden in de RAI ook het Starterscongres ANT georganiseerd. Op dit congres werden allerlei onderwerpen behandeld die speciaal voor starters interessant zijn, zoals de valkuilen waarin je als startende tandarts niet moet trappen. Ook de keuze tussen specialisatie en een zo breed mogelijk oriëntatie kwam aan de orde. Daarnaast werd ingegaan op vakinhoudelijke onderwerpen zoals mondfotografie, de keuze tussen directe en indirecte restauratie en forensische tandheelkunde. Deelnemers aan het Starterscongres ANT hadden ook toegang tot Dental Expo.

Exposanten

Zoals eerder geplaatst:

Dental Expo 2018 wordt uitgebreid met de FRESH BREATH BAR (Dental Expo – D.111)

Dental Expo 2018: een terugblik

Cavex Holland zal de Dental Expo in de RAI, Amsterdam op 8, 9 en 10 maart verrijken met de FRESH BREATH BAR. Deze ludieke bar zal dé plek zijn waar iedere bezoeker een frisse adem kan halen.

Bij de FRESH BREATH BAR op stand D.111 worden shotjes Fresh4Sure mondspoelmiddel geserveerd zodat iedere bezoeker een frisse adem kan halen en professionele flairtenders zullen u verbazen met hun indrukwekkende jongleerkunsten.

De ‘Fresh Breath Bar’ wordt mogelijk gemaakt door Cavex Fresh4Sure een mondverzorgingssysteem tegen halitose en een slechte adem.

Lees ook Fresh4Sure effectief tegen halitose en een slechte adem

 

Aquasil Ultra +: Smart Wetting adrukmateriaal van Dentsply Sirona (Dental Expo – E.125)

Dental Expo 2018: een terugblik

Aquasil® Ultra+ Smart Wetting afdrukmateriaal is een VPS-afdrukmateriaal, dat geïndiceerd is voor alle afdruktechnieken. Met de beste intraorale hydrofiliciteit en scheurweerstand op de markt biedt het optimale prestaties in de meest uitdagende situaties: in de omgeving van de mond zeer gedetailleerde reproducties mogelijk maken met minimaal risico op holtes en scheuren.

Aquasil® Ultra+ materiaal is verkrijgbaar in verschillende viscositeiten, werk- / uithardingstijden en afgiftemogelijkheden. Aquasil® Ultra+ materiaal biedt tandartsen een compleet gamma aan prestatie- en keuzemogelijkheden voor een uitgebreid aantal afdruksituaties.

 

Kulzer (Dental Expo – C.129)

Dental Expo 2018: een terugblik

Al meer dan 100 jaar staat Kulzer voor uitstekende kwaliteit, innovatie en service! Over de hele wereld maken dentale professionals gebruik van onze premium producten en diensten. Daar zijn we trots op en willen wij delen met u.

Vertrouwde kwaliteit

Een sterk en breed assortiment hoogwaardige producten en merken, onze Venus-composieten tillen esthetische restauraties naar een hoger niveau. Stressvrij werken en ruimte voor uw individuele aanpak, dat kan met Flexitime, ons innovatieve (A-silicoon) afdrukmateriaal!

Ontdekkingen 

Naast de producten waar u al bekend mee bent hebben ook nieuwe, revolutionaire en digitale producten op de markt gebracht, waaronder Adjusan en de cara Print 4.0! Tijdens de Dental Expo kunt u alle producten zien, voelen en (her)ontdekken. Daarnaast verzorgen wij de hele dag door live demonstraties op onze stand.

Kom langs op onze stand C129 tijdens Dental Expo 2018 in de Amsterdam RAI
Wij zijn Kulzer, uw dentale partner!

Spectaculaire aanbiedingen DentalExpo en Utrecht Dental Deal Dagen (Dental Expo – D.121 / D.125)

Dental Expo 2018: een terugblik

Speciaal voor de DentalExpo op 8 t/m 10 maart en Utrecht Dental Deal Dagen op 23 en 24 maart a.s., hebben wij spectaculaire aanbiedingen samengesteld. Zo beschikt u over een complete A-merk behandeleenheid vanaf € 149,- p/mnd inclusief gratis tweede micromotor en comfortbekleding. Of een 3D CBCT röntgensysteem vanaf € 519,- p/mnd inclusief gratis beeldscherm en 5 jaar garantie. Voor al onze producten geldt dat u kosteloos de helft van het aankoopbedrag over een jaar mag betalen.

Bij opstart van uw praktijk betaalt u de eerste 6 maanden geen leasekosten en helpen wij u bij uw business plan en financieringsaanvraag. Tevens maken wij vrijblijvend een 2D of 3D praktijk ontwerp voor u op basis van uw wensen en onze ervaring.

Wilt u een afspraak met een accountmanager? Bel 030-2410130 of stuur een email naar info@utrechtdental.nl. Graag tot ziens! Het team van Utrecht Dental.

Henry Schein presenteert platform voor praktijkvraagstukken (Dental Expo – C.109)

Dental Expo 2018: een terugblik

Henry Schein kent een rijke historie met eigen professionals, veel tandheelkundige kennis en een groot netwerk. Dit biedt naast onze functie van een full service depot ons de mogelijkheid om u te helpen met uw praktijkvraagstukken.

Al in 2004 kwamen wij met het idee om onze kennis te delen met onze klanten. Met de knowhow van onze vakmensen kwamen wij in die periode met ons voorraadbeheersysteem DESC op de markt. In de afgelopen jaren hebben wij dit gedachtegoed verder uitgebouwd.

Onder de paraplu van Henry Schein Dental Business Solutions bieden wij toonaangevende oplossingen en diensten om u te helpen uw doelen te bereiken. Wij werken hierbij samen met partners uit ons netwerk, die een autoriteit zijn binnen hun eigen vakgebied. Bezoek de stand op Dental Expo en ontdek de vele mogelijkheden van het platform. Lees meer over Henry Schein Dental Business Solutions .

Inspektor introduceert QLF-diagnostiek op Dental Expo (Dental Expo – D.135)

Dental Expo 2018: een terugblik

Met QLF-diagnostiek kan beginnende cariës in een vroeg stadium ontdekt en preventief behandeld worden. QLF-diagnostiek brengt demineralisatieprocessen objectief in kaart en volgbaar in de tijd. QLF is, in tegenstelling tot röntgen, een volkomen veilige, optische techniek waarmee tanden met behulp van blauw licht met een piekgolflengte van 405nm worden belicht. Een filter maakt cariogene bacteriële activiteit zichtbaar en de diagnostische software berekent en toont vervolgens het cariësrisico van een patiënt.
QLF is een door het Nederlandse bedrijf Inspektor Research Systems B.V. ontwikkelde en gepatenteerde technologie. Het is een wetenschappelijk gevalideerde oplossing voor preventie, behandelkeuzes en -evaluatie.

Het gebruik van QLF-apparatuur is declarabel via prestatie M01 en voor de orthodontie-behandeling via prestatie F724, zo is besloten door de NZa. Daarbij gaat het om de tijdsinvestering die nodig is voor “het maken, vastleggen en analyseren van QLF-opnamen in combinatie met het bespreken hiervan met de patiënt of diens ouder(s)/verzorgers(s).”

Live demonstraties QLF-diagnostiek op stand D135

Tijdens de Dental Expo verzorgt Inspektor op de stand van All Dent live presentaties en kunt u zelf  met QLF-diagnostiek experimenteren.

Meer informatie over Dental Expo

 

 

Lees meer over: Dental Expo, Kennis, Producten, Scholing
ACTA en KU Leuven op plaats 4 en 9 bij de QS World University Rankings 2018

ACTA en KU Leuven op plaats 4 en 9 bij de QS World University Rankings 2018

Op de QS World University Rankings 2018 scoren Nederland en België uitstekend op het vakgebied Tandheelkunde. Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) en Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven) staan op de vierde en negende plaats.

Jaarlijkse lijst

Het wereldwijde carrière- en onderwijsnetwerk QS publiceert jaarlijks de QS World University Rankings, waarop voor 48 verschillende studies de beste universiteiten van de wereld gerangschikt staan. Voor de samenstelling van de lijst wordt de mening gevraagd van 30 miljoen studenten, ouders, beleidsmakers en carrièreconsultants.

Top drie

De top drie bij Tandheelkunde wordt gevormd door The University of Hong Kong, King’s College London en University of Michigan.

Bron:
Topuniversities.com

Lees meer over: Kennis, Scholing
Studiereis mondhygiënisten in Chicago: Bugs in the city

Studiereis mondhygiënisten naar Chicago: Bugs in the city

Studiereis voor mondhygiënisten naar Chicago, Verenigde StatenDr. Dick Barendregt neemt je met zijn wetenschappelijke en praktijkgerichte benadering mee op een interessante reis naar de wereld van de parodontologie en implantologie. Onderwerpen zoals implantitis, autotransplantatie en de nazorg staan op het programma.

Highlight factory bezoeken

Als highlight zullen we de Hu-Friedy factory in Chicago bezoeken. In deze fabriek waar instrumentarium wordt vervaardigd zal een interessante rondleiding inclusief lezingen en workshops gegeven worden. Ook brengen we een bezoek aan de Sunstar (GUM) factory.

Verdieping en ontmoeting collega’s

Dit is een unieke kans om je te verdiepen in je vakgebied en andere collega’s te ontmoeten in “The Windy City”!

Met smiles.world naar Chicago voor € 2.495,-

Hierbij is inbegrepen:

  • Retourvlucht Amsterdam – Chicago met KLM
  • Luchthavenbelastingen
  • Ruimbagage 23 kg en handbagage 10 kg per persoon
  • Transfer luchthaven – hotel v.v.
  • 6 nachten verblijf in het Lincoln hotel****
  • Kamer met logies en ontbijt (o.b.v. 2 persoonskamer)
  • Welkomstborrel
  • 3 dagen cursus ‘Bugs in the city, parodontologie in Chicago’
  • Hu-Friedy Factory tour & workshops
  • Sunstar (GUM) Factory tour
  • Feestelijke afsluiting

De cursus, reis- en verblijfskosten zijn voor 80% belastingaftrekbaar en 19 KRM accreditatiepunten voor erkende scholing zijn toegekend. Aanmelden kan in eerste instantie tot 1 juni 2018 en de all-in studiereis zal doorgaan bij minimaal 20 aanmeldingen.

Data en verblijf

14-21 september 2018
Hotel Lincoln, a Joie de Vivre hotel**** Chicago, USA

 

 

Lees meer over: Bij- en nascholing, Kennis, Partnernieuws, Producten, Scholing
Speeksel: smeerolie voor de mond

Speeksel: smeerolie voor de mond

Speeksel speelt bij veel processen in de mond een belangrijke rol. Wat zijn de belangrijkste oorzaken voor veranderingen in de hoeveelheid speeksel? En hoe kunnen mensen met een droge mond geholpen worden? Dr. Casper Bots, tandarts-epidemioloog, sprak erover tijdens het Congres Ivoren Kruis.

Samenstelling speeksel

Speeksel wordt aangemaakt in verschillende speekselklieren. Het is samengesteld uit sereus speeksel uit de glandula parotis (waterig, eiwitarm speeksel), sero-muceus speeksel uit de glandula submandibularis en glandulae mucosae, en muceus speeksel uit de glandula sublingualis (kleverig, eiwitrijk speeksel).

Belang van speeksel

Speeksel is voor tal van processen in de mond van groot belang. Het speelt in de eerste plaats een belangrijke rol bij de verwerking en de smaaksensatie van voeding. Daarnaast is het belangrijk bij spreken, slikken en zoenen. Het zorgt voor gebitsbescherming door de bufferende en remineraliserende werking. Het heeft ook een antimicrobiële werking; het heeft antivirale, antibacteriële en antischimmelkenmerken. Door de aanwezigheid van histatine in speeksel groeien wondranden in de mond tot 1,5 keer zo snel naar elkaar toe in vergelijking met buiten de mond.

Xerostomie en hyposialie

Er is verschil tussen het gevoel van een droge mond en het hebben van een droge mond. Wanneer de patiënt het gevoel van een droge mond heeft, spreken we van xerostomie. Objectief gezien kan er dan nog wel genoeg speeksel aanwezig zijn. Wanneer er meetbaar te weinig speeksel is, spreken we van hyposialie.

Wanneer de speekselproductie (grotendeels) droog valt, is dat te vergelijken met wanneer de olie in een machine droog valt. De processen in de mond gaan mis en de impact op de patiënt kan enorm zijn. Om deze patiënten te helpen en bij te staan is het Nederlands Speekselcentrum opgericht.

Oorzaken hyposialie

Eén van de grootste veroorzakers van hyposialie is medicatiegebruik. Alle medicatie waar ‘anti’ voor staat (antihypertensiva, antidepressiva, antipsychotica etc.) zorgt voor een droge mond. Er bestaat een eenvoudig ezelsbruggetje voor het gebruik van medicijnen in Nederland: 40% van de personen tot 40 jaar, 60% van de personen tot 60 jaar en 70% van de personen tot 70 jaar gebruikt een of meer medicijnen.

Het gebruik van een medicijn geeft 25% kans op een droge mond, het gebruik van vijf verschillende medicijnen geeft 50% kans op een droge mond.

Daarnaast zijn er andere belangrijke factoren die hyposialie kunnen veroorzaken, zoals de ziekte van Sjögren. De ziekte van Sjögren gaat gepaard met reuma, het hebben van droge ogen en een droge mond. Ook diabetes, nieraandoeningen en bestraling in het hoofd-halsgebied kunnen leiden tot een verminderde speekselvloed. Tot slot speelt bij alcoholisme en bij depressie een droge mond een rol.

Indeling in categorieën

Aan de hand van hun speeksel kunnen patiënten in drie categorieën worden ingedeeld:

  • rood (high risk): patiënten die in het verleden zijn bestraald in het hoofd-halsgebied, patiënten met de ziekte van Sjögren en patiënten die veel medicatie gebruiken;
  • oranje (medium risk): patiënten met een ongezonde levensstijl, veel suikergebruik en die roken;
  • groen (low risk): patiënten die op het moment van screening een gezonde kwaliteit en kwantiteit aan speeksel hebben.

Diagnostiek

Er zijn meerdere manieren om een droge mond te kunnen meten. Zo kan er gebruik worden gemaakt van een xerostomie-vragenlijst, waarbij de patiënt bij diverse stellingen moet aangeven of hij er last van heeft.

Daarnaast kan de behandelaar gebruik maken van de Clinical Oral Dryness Score (CODS), om de ernst van een droge mond vast te stellen. Hierbij wordt tijdens een intraoraal onderzoek gekeken naar de volgende punten:

  • Blijft de onderzoekspiegel plakken aan de wang?
  • Blijft de onderzoekspiegel plakken aan de tong?
  • Zijn er groeven/fissuren aanwezig op de tong?
  • Zit er debris op het palatum (niet onder een prothese)?
  • Ziet het speeksel er schuimend uit?
  • Is de mondbodem droog/atrofisch?
  • Is het palatum droog en glanzend?
  • Glijdt je vinger soepel door de omslagplooi heen?
  • Is er sprake van cervicale cariës, of recent vervaardigde cervicale restauraties?
  • Ziet de gingiva er rood en glad uit?

Drogemondonderzoek

Zijn er langer dan drie maanden klachten van een droge mond en/of klinische symptomen met wel of geen risicofactoren, dan is dat een indicatie voor een drogemondonderzoek (DMO).

Bij een DMO wordt onder meer gemeten of de speekselklieren nog een restfunctie hebben. Is dit het geval, dan valt dit te vergelijken met een kraan die in rust dicht zit, maar door stimulatie kan worden opengedraaid. Tijdens het speekselspreekuur wordt op drie momenten de hoeveelheid speeksel gemeten: in rust, na kauwstimulatie met paraffinefilm en na zuurstimulatie met citroenzuur.

Stimulatie speekselproductie

Wanneer de speekselklieren bij stimulatie nog wel speeksel produceren, dan kun je de speekselproductie van de patiënt stimuleren met suikervrije zuurtjes, kauwgom, of pilocarpine. Het is van belang te beseffen dat hoe lager de secretiesnelheid (flow) van speeksel is, hoe lager de pH is (hoe zuurder het speeksel is). Dit betekent dat minder speeksel dubbel schadelijk is voor de dentitie.

Wanneer de speekselklieren ook bij stimulatie geen speeksel meer produceren, dan moet je mondvocht ergens anders vandaan halen (palliatief) door bijvoorbeeld gebruik te maken van kunstspeeksel of -gel.

Tips voor patiënten met een droge mond

Patiënten met een droge mond kunt u de volgende tips geven:

  • ’s Nacht vaseline op de lippen smeren geeft al het gevoel van een vochtige mond waardoor mensen door kunnen slapen.
  • Een patiënt kan bij de apotheker langs gaan voor aanpassing of herbeoordeling van de medicatie. Soms helpt het om het tijdstip van inname te wijzigen.
  • Komkommer met een beetje olijfolie erop kan zorgen voor een prettiger mondgevoel.
  • Wanneer de patiënt noodgedwongen veel water moet drinken, kan wat munt erdoorheen zorgen voor een prettigere smaaksensatie.

Dr. Casper Bots is tandarts-epidemioloog en oprichter van het Nederlands Speekselcentrum.

Verslag door Jacolien Wismeijer, tandarts, voor dental INFO van de lezing ‘Speeksel in de praktijk; smeerolie voor de mond’ van dr. dr. C.P. Bots tijdens het Congres Ivoren Kruis ‘Bijzondere mond, bijzondere aandacht!’

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z
Wat verwacht de patiënt en hoe beïnvloedt u dat?

Wat verwacht de patiënt en hoe beïnvloedt u dat?

Wanneer een patiënt uw behandelkamer binnenstapt, ziet u het vrijwel direct: gaat het om een angstpatiënt die bibberend de stoel in kruipt of om een patiënt die volkomen ontspannen is? Deze patiënten hebben één ding gemeen; ze hebben beide een bepaalde verwachting van u.

Leanperspectief

Vanuit het ‘leanperspectief’ bekeken kunt u onderscheid maken tussen drie soorten kenmerken die bepalen in welke mate u voldoet aan die verwachtingen.

Dissatisfiers en satisfiers 

Dissatisfiers zijn de kenmerken van uw zorgverlening die ervoor zorgen dat de patiënt deze beleeft als negatief. Uw zorg biedt minder dan logischerwijs verwacht mag worden. Zo kan de geschetste ‘angstpatiënt’ met een nog grotere weerzin voor een tandartsbezoek uw behandelkamer verlaten.

Satisfiers zijn de kenmerken die de tevredenheid van de patiënt duidelijk verhogen. Zo zorgt een korte wachttijd in de wachtkamer voor een positieve waardering van de patiënt.

Delighters 

Delighters zijn kenmerken van onverwachtse kwaliteit. De patiënt rekent er niet op dat u die levert of biedt. Hiermee kunt u zich als zorgverlener onderscheiden van andere praktijken. Het is natuurlijk een mooie uitdaging om de angstpatiënt op zijn gemak te kunnen stellen door bijvoorbeeld meer tijd in te roosteren voor de behandeling. Hij zal stralend en met een zucht van verlichting uit de stoel stappen en zeer lovend zijn over u als tandarts. Dit uit zich onder meer in het feit dat hij u van harte aanbeveelt bij zijn nieuwe buren, hij is een ambassadeur geworden voor uw praktijk.

Communicatie

Op vele manieren kunt u bereiken dat een patiënt vol lof over u is en zorgen voor een toestroom van nieuwe patiënten. Een grote speler hierin is ‘communicatie’ en hiervoor zijn de volgende zaken van belang:

  • empathie;
  • gesprekstechniek;
  • verstrekken van informatie;
  • functionele stiltes.

Empathie

Empathie wil zeggen het goed aanvoelen van hoe de patiënt ‘er bij’ ligt, kijk naar zijn mimiek, lichaamshouding en stemtimbre. Ze zeggen een heleboel over de behoefte van de patiënt.

Gesprekstechniek

Pas de juiste gesprekstechniek toe. Hanteer het bekende lsd-principe: luisteren, samenvatten en doorvragen. Hierbij is luisteren misschien nog wel het meest lastige, maar misschien wel het belangrijkste onderdeel. Om dit goed te kunnen doen, is het belangrijk dat u uw aandacht erbij houdt en niet al in gedachte bezig bent met de volgende patiënt of het feit dat u uitloopt. Het samenvatten zorgt voor structuur en het is tevens een moment om te toetsen of u de patiënt goed begrepen heeft en dat zorgt weer voor ruimte om nog meer te weten te komen.

Verstrekken van informatie

Het verstrekken van informatie kan gebeuren met folders en/of mondelinge toelichting. De patiënt is vaak gespannen, dus soms moet u iets meerdere malen uitleggen en toetsen of de patiënt het begrepen heeft. Het komt steeds meer voor dat patiënten al informatie opgezocht hebben op internet. Dit kan ook de verwachting beïnvloeden. Indien de patiënt al veel kennis heeft over de behandeling, is het belangrijk om te toetsen of de informatie betrouwbaar is. Complimenteer de patiënt eerst voor zijn nieuwsgierigheid en het feit dat hij zich wil verdiepen in de tandheelkundige materie. Indien de bron niet betrouwbaar blijkt, is het belangrijk om op een subtiele en empathische manier informatie te verstrekken. Dit kunt u door bijvoorbeeld vergelijkbare casuïstiek aan te dragen, waaruit blijkt dat uw manier van werken succesvol is en hij kan vertrouwen op uw vakkundigheid. U kunt dat vertrouwen ook winnen door te vragen wat de patiënt belangrijk vindt en de voor- en nadelen van een behandeling benoemen. Zo ziet de patiënt u als een eerlijk persoon die geen valse verwachtingen schept.

Functionele stiltes

Mensen zien stiltes vaak als ongemakkelijk, maar het kan juist ruimte creëren voor het verwerken van informatie. Vaak gaat de patiënt, om de stilte op te vullen, juist praten en vragen stellen, waardoor u tussen de regels door nog meer kapstokken kan creëren voor een effectieve communicatie.

Benadruk dat de patiënt, indien er nog vragen en onduidelijkheden zijn, kan bellen. Dit schept rust.

Cadeautjes

Ieder mens vindt dit leuk, het krijgen van cadeautjes. Het zorgt voor een verrassend effect. Zo waardeert de patiënt het als u die perfecte tandenborstel cadeau doet of als de juniorpatiënt mag grabbelen in een doos met speelgoed. Uiteraard mag daar ook de seniorpatiënt in grabbelen, het gaat tenslotte om de behoefte.

Patiëntenbeleving

Het gaat uiteindelijk om de patiëntenbeleving, die natuurlijk subjectief is. De kwaliteit van de mondzorg kan de patiënt vaak niet beoordelen, het vertrouwen in de vakkundigheid is het antwoord.

Die beleving kan in kaart gebracht worden door de methode van ‘customer experience’ en ‘customer journey’ in te zetten. Zo kan de beleving van de patiënt gemeten worden tijdens de reis die de patiënt maakt, waarbij de contacten met de praktijk de leidraad vormen. Het biedt een goed beeld van de mogelijke aandachtspunten om de beleving van de patiënt in positieve zin te beïnvloeden.

Een veel hiervoor gebruikte methode is het werken met een ‘mystery guest’, zodat deze de reis kan maken zoals de patiënt dat doet. Om zaken te toetsen kunt u de resultaten als input weer gebruiken voor het patiëntentevredenheidsonderzoek. Genoeg tools zo om de patiëntentevredenheid te verbeteren en een handreiking te kunnen bieden voor het genereren van delighters in uw mondzorgverlening. Zo kunt u zorgen voor happy patiënts.

Door:
Ing. Petra van der Zwan

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Praktijkrichtlijn Peri-implantaire infecties: commentaar is verzameld

Praktijkrichtlijn Peri-implantaire infecties: commentaar is verzameld

De Klinische Praktijk Richtlijn Diagnostiek, preventie en behandeling van Peri-implantaire infecties is weer een stapje verder: de commentaarronde is afgerond. Het Kennisinstituut Mondzorg (KIMO) heeft het commentaar verzameld van alle betrokken wetenschappelijke en beroepsverenigingen en verschillende mondzorgprofessionals.

KIMO

In september 2016 is KIMO opgericht door de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), de Federatie Tandheelkundig Wetenschappelijke Verenigingen (FTWV) en de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT). Doel van KIMO is bundeling van de expertise van alle professionals in de mondzorg, onder andere door het ontwikkelen van klinische praktijkrichtlijnen.

Praktijkrichtlijn Peri-implantaire infecties

De eerste richtlijn waaraan gewerkt wordt, is de Klinische Praktijk Richtlijn (KPR) Diagnostiek, preventie en behandeling van Peri-implantaire infecties. De richtlijn is in eerste instantie ontwikkeld door de Nederlandse Vereniging voor Parodontologie (NVvP) en de Nederlandse Vereniging voor Orale Implantologie (NVOI). In juni 2016 is deze KPR ingediend bij KIMO, die op onderdelen de richtlijn heeft aangevuld. Vervolgens heeft KIMO de KPR voor commentaar aan de vakwereld aangeboden. Inmiddels is al het commentaar binnen bij KIMO en wordt verwerkt.

Commentaar leden ANT

De ANT, de KNMT en de FTWV hebben alle drie op de KPR gereageerd. De ANT heeft het commentaar van haar leden gebundeld en op haar website geplaatst.

Hierin komt vooral naar voren dat een aantal ANT-leden de richtlijn te eenzijdig vinden. De maatregelen die in de richtlijn worden aanbevolen, zijn volgens hen vaak niet wetenschappelijk onderbouwd en staan soms sterk ter discussie. Voorbeelden hiervan zijn de noodzaak van regelmatig sonderen en de frequentie van nazorg. Ook betwijfelt men het nut van de indicatoren. Daarnaast roept het aanbevelen van bepaalde producten van Colgate en Johnson & Johnson vragen op.

KIMO laat overigens weten dat de productnamen die in de conceptversie tot bepaalde fabrikanten waren te herleiden, inmiddels uit de KPR zijn gehaald.

Richtlijn Ontwikkel Commissie

Het is nu aan de Richtlijn Ontwikkel Commissie van KIMO om het binnengekomen commentaar te verwerken. Dit zal op korte termijn moeten gebeuren, aangezien de KPR op 1 maart aangeboden zou worden aan Zorginstituut Nederland. Er is echter overleg gaande tussen KIMO en Zorginstituut Nederland over deze datum.

Richtlijn Implantaatgedragen prothese (bovenkaak en onderkaak)

Er wordt in de tussentijd ook al gewerkt aan andere richtlijnen. De eerste richtlijn die ook klaar moet zijn is de Richtlijn Implantaatgedragen prothese (bovenkaak en onderkaak). Deze zou in het voorjaar 2018 aangeboden moeten worden aan Zorginstituut Nederland, samen met de Richtlijn Peri-implantaire infecties. De stand van zaken is dat toetsing door de Richtlijn Autorisatie Raad (RAR) heeft plaatsgevonden. Een commentaarronde zal hierbij niet plaatsvinden, omdat de richtlijn in de praktijk al in gebruik is en relatief snel geëvalueerd wordt.

Richtlijn Antitrombotisch beleid, module Antistolling mondzorg

KIMO is in 2017 begonnen met de KPR-module Antistolling mondzorg, die wordt toegevoegd aan de herziene richtlijn Antitrombotisch beleid van het Kennisinstituut Medisch Specialisten. In januari 2018 is de Richtlijn Ontwikkel Commissie begonnen met deze module.

Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen

De richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen uit 2012 wordt vernieuwd en daarbij opgedeeld in drie modules, namelijk diagnostiek, preventie en behandeling. Voor de eerste module is een Richtlijn Ontwikkel Commissie in december opgestart. Voor de andere twee modules gebeurt dat in 2018 en 2019.

Richtlijn Kwetsbare ouderen

Ter voorbereiding op de Richtlijn Kwetsbare ouderen is in november 2017 een Invitational Conference gehouden, waarop de modules voor de richtlijn zijn bepaald. De eerste Richtlijn Ontwikkel Commissie begint dit voorjaar.

Ontwikkeling naar wens

KIMO laat desgevraagd weten dat de ontwikkeling van de richtlijnen naar wens verloopt. De samenwerking tussen de verschillende partijen is goed en er zijn voldoende middelen beschikbaar voor het programma zoals het op de website van KIMO vermeld staat.

Bron:
KIMO, ANT

Lees meer over: Kennis, Richtlijnen
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.

  1. Wees niet bang voor zo nu en dan een negatieve recensie, dit kan geen kwaad en zorgt dat de recensie website als meer authentiek wordt ervaren. Zolang er maar meer positieve dan negatieve recensies zijn is dit over het algemeen niet iets om u zorgen over te maken.
  2. Over het algemeen is het raadzaam om negatieve reacties niet te negeren. In sommige gevallen kan dit echter wel de beste keuze zijn, bijvoorbeeld indien de recensies meer op chantage dan op feedback lijken. In dit geval kan het slimmer zijn om ten eerste bij uzelf na te gaan of deze reactie gegrond is, en zo niet, om de recensie te rapporteren.
  3. Ga ook niet in een online discussie met patiënten. De kans op een positieve uitkomst is heel klein, en dit kan snel als onprofessioneel worden ervaren. Reageer liever openbaar met een reactie als: ‘Wij vinden het erg vervelend dat u dit zo heeft ervaren. Zou u ons kunnen bellen of mailen op [gegevens]? Dan kunnen we samen naar de problemen kijken.’
  4. Plaats geen valse recensies of koop patiënten niet om voor een positieve recensie. Het is een stuk beter (en realistischer) om een aantal negatieve recensies te krijgen dan om onrealistische positieve recensies te ontvangen. Slimme patiënten zullen dit opmerken, wat niet alleen als onprofessioneel en verdacht zal worden ervaren, maar ook kan leiden tot juridische problemen.
  5. Zorg zo goed als mogelijk voor uw patiënten – het voorkomen van redenen om een negatieve recensie te schrijven is uiteraard altijd het beste!
Lees meer over: E-health, Kennis, Klachten, Thema A-Z
Het voedingsdagboek Ivoren Kruis

Het voedingsdagboek

Een voedingsdagboek kan waardevolle informatie geven over de mogelijke relatie tussen voedselinname en gebitsklachten van de patiënt.

Een voedingsdagboek kunt u inzetten bij patiënten die onverklaarde cariës ontwikkelen, erosieve of andere vormen van gebitsslijtage vertonen of droge mondklachten hebben.​

Het voedingsdagboek is ontwikkeld door het Adviescollege Preventie Mond- en Tandziekten van het Ivoren Kruis.

Het voedingsdagboek

Lees meer over: Adviezen, Kennis, Voeding en mondgezondheid
Data - computer

Praktische tips voor informatiebeveiliging – Back-ups

In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie.

Dit is deel 2 van een reeks van artikelen over dit onderwerp met praktische, laagdrempelige tips voor meer bewustwording over informatiebeveiliging in de tandartspraktijk. Dit tweede artikel gaat in op het onderwerp van back-ups.

Bewustwording

In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. De verordening eist dat praktijken organisatorische en technische maatregelen moeten hebben genomen om aan deze regels te voldoen. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie. Oftewel, de bewustwording binnen het team om veilig te werken is van grote invloed op goede informatiebeveiliging.

Stappen

Globaal doorloopt iedere tandarts / praktijkhouder de volgende stappen in het proces naar een goede informatiebeveiliging.

  • Stap 1: Vergroten bewustwording praktijkhouder
  • Stap 2: Inventariseren huidige risico’s en ‘lekken’
  • Stap 3: Vergroten bewustwording team
  • Stap 4: Invoeren (en naleven) van technische en organisatorische maatregelen
  • Stap 5: Controle op naleving van de maatregelen

De eerste stap rondom de bewustwording is direct de belangrijkste in het geheel. Naast de investering in het voorvoeren van diverse technische en organisatorische maatregelen is een goede informatiebeveiliging gebaat bij een goede naleving ervan. En aangezien het hele team binnen de tandartsenpraktijk in aanraking komt met patiëntengegevens, vraagt dit dus om bewustwording van alle medewerkers. Iets wat vanuit de praktijkhouder (als leider) moet worden ‘aangejaagd’.

5 Praktische tips rondom back-ups

Onderstaande tips gaan in op het hebben en uitvoeren van back-ups. Binnen data zijn (persoons)gegevens opgeslagen. Globaal is bijbehorend risico dat de gegevens verloren gaan, gestolen worden of op straat komen te liggen. Wat kan betekenen dat de praktijk niet kan doordraaien of er sprake is van een datalek.

Tip 1: Toepassing van de ‘3 – 2 – 1 strategie’ voor back-ups

Een 3 – 2 – 1 back-up strategie betekent het volgende: Er zijn tenminste 3 back-ups, waarvan 2 lokaal maar op verschillende mediums, en tenminste 1 back-up staat offsite. De volgende drie back-ups zijn hier een voorbeeld van:

  1. Op locatie
    Bijvoorbeeld een back-up, die opgeslagen is op een back-up station in de praktijk. Dit is een online opslag.
  2. Remote locatie
    Bijvoorbeeld opslag van de back-up in een cloud oplossing. Dit is eveneens online.
  3. Offline
    Bijvoorbeeld de back-up op een fysieke harde schijf, die afgesloten is van het internet.

Er is geen perfect back-up systeem, maar deze strategie is zeer volledig en een goede start voor de meeste organisaties. Rekening houdend met de diverse accidenten en calamiteiten, die zich kunnen voordoen.

Tip 2: Versleutelde back-ups

Met het versleutelen van alle data op een back-up is het risico van een datalek bijna volledig gereduceerd. Indien een versleutelde back-up namelijk op straat komt te liggen, kunnen de gegevens niet gelezen en misbruikt worden. Er is dan ook geen sprake van een datalek.

Tip 3: Veilige opslag van back-ups

Een back-up moet zorgen voor continuïteit voor de praktijk, indien zich bijvoorbeeld een crash van de server voordoet. Echter, deze extra opslag moet uiteraard wel veilig worden opgeslagen om een datalek te voorkomen. Indien de back versleuteld is, is dit risico nihil. Echter, niet-versleutelde back-ups dienen te allen tijde veilig te worden opgeslagen. Bijvoorbeeld in een gesloten kluis (in geval van een fysieke back-up) of in een veilige cloud oplossing.

Tip 4: Juiste frequentie van back-ups

Bij voorkeur wordt dagelijks een back-up uitgevoerd. Een back-up kan zelf ook verloren raken, waardoor de continuïteit van de praktijk in direct gevaar is. Daarom is het wenselijk ook altijd een back-up van de back-up te hebben. Om deze reden is het niet wenselijk de dagelijkse back-up direct de volgende dag te overschrijven. Er wordt bij voorkeur een back-up schema opgezet, waarbij er voor alle weekdagen een back-up wordt gemaakt. En er eenmaal per week een volledige back-up wordt gemaakt. Bij een volledige back-up worden alle data volledig opgeslagen op de back-up. Daar tegenover staat een incrementele back-up, waarop alleen de aanpassingen en aanvullingen worden opgeslagen op de back-up. Deze laatste vraagt minder opslagruimte en -duur. Echter, er zijn vele keuzes te maken in het back-up schema, die dus voornamelijk worden bepaald door de beschikbare opslag ruimte en de back-up snelheid.

Tip 5: Testen van het terugzetten

Het maken van een back-up is primair bedoeld om de continuïteit van de praktijk te waarborgen. Deze waarborg vraagt niet alleen om te testen of de back-up zelf succesvol is uitgevoerd, maar ook om periodiek het terugzetten van een back-up te testen. Het back-up medium kan namelijk beschadig raken of data kan ‘corrupted’ raken. Dit is data met onbedoelde fouten erin die zijn opgetreden tijdens het overschrijven of opslaan ervan. Advies is bijvoorbeeld jaarlijks de ‘restore procedure’ te testen. In geval het worst case scenario zich daadwerkelijk voordoet, wil je als praktijk alle garantie hebben, dat de ingerichte back-up procedure ook daadwerkelijk werkt. Dit weet je alleen door het ook volledig – inclusief de ‘restore procedure’ – te testen.

Tot slot

Met dit artikel is beoogd de bewustwording te vergroten rondom het onderwerp van back-ups. Het beschreven stappenplan geeft duidelijk aan, dat een grotere bewustwording binnen het gehele team moet gelden. Maar dat dit altijd begint met de leidende rol van de praktijkhouder als ‘aanjager’ van meer bewustwording.

Dit artikel is ontstaan uit een samenwerking tussen Karel Keers (Keers Applied Electronics) en Sjoerd Kuiken (Kuiken Praktijkmanagement).

Lees ook: Praktisch tips voor informatiebeveiliging in de praktijk

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
klantenservice

10 tips voor een goede klantenservice

Wanneer het op klantenservice aankomt zijn er altijd meerdere scenario’s mogelijk. Het uiteindelijke doel is een tevreden patiënt. Tandheelkundig adviseur Lisa Knowles geeft 10 tips voor het garanderen van een goede service.

1. Training en ontwikkeling

Onderschat de combinatie van trainen en ontwikkeling nooit. Combineer een doorgewinterde professional met een beginner in de praktijk.

2. Observeren

Dring aan op ten minste een week observeren voordat de nieuwe werknemer aan onafhankelijke projecten begint, en zorg voor constante supervisie zodra deze onafhankelijkheid wel van start gaat. Consistentie is comfortabel voor patiënten en daarom ook gewenst.

  1. Feedback

    Zorg ervoor dat de leidinggevenden schriftelijke en mondelinge feedback geven aan de nieuwe werknemers. Stel dit ver van te voren al op zodat iedereen weet waar hij aan toe is.

  1. Verbale- en non verbale training

    Geef elke werknemer de kans om deel te nemen aan bewustmakingstraining voor zowel de ontwikkeling van verbale als non-verbale communicatie. Non-verbale communicatie die niet goed wordt begrepen is kostbaar voor praktijken.

  1. Passie

    Neem mensen aan die genieten van hun werk. Persoonlijke passie is onvervangbaar. Het is besmettelijk en patiënten waarderen het zien van mensen die oprecht gelukkig zijn met het werk dat ze doen.

  1. Leerproces

    Zorg dat het leerproces aan de gang blijft. Blijf het team uitdagen om buiten hun comfortzone te werken en zo te blijven leren.

  1. Anonieme feedback

    Vraag patiënten om anonieme feedback, en zorg dat deze feedback zo objectief mogelijk is.

  1. Verander

    Luister naar de feedback en verander zaken indien mogelijk. Patiënten zullen geen feedback blijven geven als deze niet wordt gewaardeerd.

  1. Zorg dat opleiding leuk blijft

    Zorg dat de opleiding en ontwikkeling leuk blijft. Neem nieuwe hulp van buitenaf aan of lees nieuwe boeken over de ontwikkeling van human resources.

  1. Geen spijt

    Heb nooit spijt van het geld dat u besteed aan het verbeteren van het talent binnen het team. Het team is alles en het verbeteren van ieders vaardigheden zal zijn vruchten afwerpen.

Het kan soms vermoeiend zijn om te horen over klantenservice of patiëntenzorg, maar de relevantie hiervan is duidelijk. We moeten aandacht geven aan de behoeftes van onze patiënten en hun ervaring van onze zorg. Het hele team is onderdeel van deze ervaring. Het inzicht van uw teamleden in hun opleiding en ontwikkeling is van cruciaal belang voor het succes van de praktijk.

Bron:
drbicuspid.com

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
intra-oraal scannen

Reconstructieve tandheelkunde en het gebruik van digitale workflows

Het ‘Digital Rehabilitation Concept’ (DRC) is een alomvattend behandelconcept dat gebruik maakt van digitale workflows in de reconstructieve tandheelkunde. Digitale foto- en videografie, intra-oraal scannen en softwarematig plannen maken hier onderdeel van uit.

De reconstructieve behandeling wordt binnen DRC opgedeeld in vier verschillende stappen; diagnostiek, planning, behandeling en nazorg. De mogelijkheden van DRC zijn oneindig en dit maakt voorspelbaar werken binnen een team eenvoudiger. Het concept kan zowel bij direct en indirect werken worden toegepast.

 Verslag van de lezing van Erik-Jan Muts, tandarts, gespecialiseerd in reconstructieve tandheelkunde en digitale technieken. In samenwerking met het CTM-UMCG is het DRC ontwikkeld, waarmee hij in 2013 de 3M Espertise Talent Awards heeft gewonnen.

 Het restauratieve vak is iets tijdelijks en niet zoals de natuur het bedacht heeft.

Restauratie cyclus

-> gezonde tand -> vulling -> kroon -> wortelkanaalbehandeling -> extractie -> implantaat

Prosthodontic tandarts is de ‘Healer’. Met behulp van een oude scan van de mond en een nieuwe scan van de huidige situatie kan het percentage van de slijtage worden berekend.

Er zijn steeds meer handige hulpmiddelen op de markt, zoals onder andere telefoon apps, waarmee de situatie goed uitgelegd kan worden aan de patiënt. Hierdoor kan het makkelijker worden gemaakt voor de patiënt om alles goed te begrijpen. Ook tools zoals een speekseltest kunnen gebruikt worden om de patiënt te laten zien wat de situatie is in de mond. Er wordt inzicht gecreëerd bij patiënt.

Speekseltest

Met behulp van een speekseltest kan gekeken worden naar:

  1. Wat de systemische invloed van speeksel is op de algehele gezondheid.
  2. Cariësrisico.
  3. Parorisico.

Probeer de boodschap naar de patiënt op een andere manier over te brengen dan het standaard tandheelkundige verhaal. Zo wordt het voor de patiënt leuker en makkelijker om het te blijven volgen. Onder andere fotografie is hierbij een belangrijke tool. Dit zorgt voor een goede reflectie naar de patiënt toe.

Digitale workflow

  1. Documenteren.
  2. Opwas/wax-up analoog of digitaal.
  3. Definitief uitvoeren: frezen van de restauraties en het cementeren.
  4. Nazorg.
  5. Beschermplaat.

Treatment planning

  • Digitale scan.
  • Risicoprofiel van de patiënt.
  • Foto’s

Behandelprotocol slijtage

  1. Documentatie: intake, informed consent, digital smile design (DSD) middels foto’s.
  2. Wax-up: analoog of digitaal.
  3. Mock-up: test drive met behulp van Protemp, twee tot vier weken testen door patiënt. Dit zorgt voor een functionele en esthetische controle. Het kan nuttig zijn om de patiënt te filmen en het filmmateriaal aan de patiënt te tonen. Dit maakt vaak meer indruk op de patiënt dan alleen een foto. Maak een video van voor en na de behandeling en met de mock-up. Zo kun je het beste zien wat het effect is van de behandeling.
  4. Overzetten van mock-up naar definitieve restauraties in de mond.
  5. Nazorg.
  6. Eventueel een beschermplaat.

Digital workflow: 4 stappen

De digital workflow verloopt in vier stappen. Het kan worden toegepast voor zowel een enkele vulling als voor een volledige rehabilitatie.

  1. Onderzoeken
    Documentatie, referentie analyse, scan en foto’s. Drie belangrijke foto’s zijn:
    1. Foto waarbij je het incisiefpunt kunt bepalen.
    2. Een met een volle lach.
    3. Een foto met een retracted smile.
  2. Design
    Met een DSD krijgt u het doel voor ogen en kunt u naar een gestreefd resultaat toewerken. Belangrijk is dat als DSD wordt gebruikt alle foto’s vanuit dezelfde inschietrichting zijn genomen om vertekeningen te voorkomen, wax-up en mock-up.
  3. Uitvoering
    Materiaal selectie, preparatie en scan, cementeren.
  4. Controle
    Functie, bescherming, documentatie.

Indien er een nieuwe beet wordt bepaald, deprogrammeer dan bij voorkeur eerst de patiënt met behulp van een beschermplaat. Dit zorgt voor een betere gewenning bij de nieuwe beet.

Materialen die gebruikt kunnen worden voor het vervaardigen van indirecte restauraties

CAD/CAM

  1. Keramieken: silica keramieken (lithiumdislicaat en lithiumsilicaat) en oxide keramieken
  2. Hybride keramieken: hybride keramiek en composiet keramiek
  3. Plastic: PMMA
  4. Metaal: metaallegering

Deze materialen zijn allemaal freesbaar en digitaal te verwerken.

Silica keramieken

Goed te cementeren en biocompatibele producten:

  1. E.max: lithiumdisilicaat. Pre-gekristalliseerd. Heeft een buigsterkte van 360 MPa. Kristalliseer pas na het frezen anders treden veel microcracks op.
  2. Vita Suprinity: lithiumsilicaat, dit is zirkonium versterkt. Het is pre-gekristalliseerd en heeft een buigsterkte van 420 MPa.
  3. Celtra Duo: lithiumsilicaat, gekristalliseerd en zirkonium versterkt. Het heeft een buigsterkte van 370 MPa.

Hybride composiet keramieken

  1. Lava Ultimate: composiet resin versterkt met silica en zirkonium nanopartikels en zirkonia/silica nanoclusters.
  2. Cerasmart: composiet resin versterkt met silica en barium glas nanopartikels.
  3. HC Block: composiet resin versterkt met silicapoeder, zirkonium silica.
  4. Brilliant Crios: composiet resin versterkt met barium glas en silica partikels.

Lithiumdisilicaat heeft grotere kristallen dan lithiumsilicaat en zirkonium waardoor het beter te frezen en nauwkeuriger is en betere opalucentie en translucentie-eigenschappen heeft.

Hybride keramiek moet eerst geëtst worden. Composietkeramiek hoeft niet van tevoren geëtst te worden. Composiet is slijtvaster gemaakt door onder andere zirkonium deeltjes.

Het materiaal wat gebruikt wordt, is ook belangrijk voor de pasvorm van het eindproduct. Niet alleen de freesmachine heeft hierop invloed.

Erik-Jan Muts voltooide in 2013 zijn studie tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en is sindsdien zelfstandig werkzaam bij MP3 Tandartsen te Apeldoorn. Hij heeft ruim 2 jaar gewerkt bij Beekmans Tandartsen te Laren. Daarnaast is hij bestuurslid van de Dutch Academy of Esthetic Dentistry (DAED) en zit hij in de Raad van Raadgevers voor de ANT. In zijn laatste master jaar volgde Erik-Jan een stage voor Restauratieve Tandheelkunde bij PRO-Rotterdam, waar hij een voorliefde heeft ontwikkeld voor reconstructieve tandheelkunde en digitale technieken. In samenwerking met het CTM-UMCG is het DRC ontwikkeld, waarmee hij in 2013 de 3M Espertise Talent Awards heeft gewonnen. Zijn artikel “Tooth wear: A systematic review of treatment options” ontving in 2015 de Glen P. McGivney Scientific Writing Award voor systematische reviews. 

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Erik-Jan Muts tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z
Gepubliceerd artikel mondhygiënisten Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

Gepubliceerd artikel mondhygiënisten: Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

In Annual Clinical Journal of Dental Health van The British Society of Dental Hygiene and Therapy is onlangs een artikel gepubliceerd van Yvonne Buunk-Werkhoven, Kristina Takrovskaja en Lieneke Steverink-Jorna. Hierin beschrijven zij hun onderzoek naar de invloed van voorlichting over mondzorg tijdens het kinderfestival Kidsfabriek.

Kidsfabriek

Kidsfabriek is een jaarlijks terugkerend gratis kinderfestival in Ulft. Sinds 2014 wordt hieraan ook deelgenomen door een aantal mondhygiënisten met het doel om op een leuke manier kinderen bewust te maken van het belang van een goede mondhygiëne. Dit blijkt een groot succes te zijn, de kinderen zijn erg enthousiast over de poetsles en andere mondzorgactiviteiten.

In 2015 en 2016 hebben Yvonne Buunk-Werkhoven en Lieneke Steverink-Jorna tijdens Kidsfabriek kinderen en hun ouders ondervraagd over onder andere hun poetsgedrag. Dit vormde de basis voor het nu gepubliceerde onderzoek.

Onderzoek

Doel van het onderzoek was het bepalen van de invloed van promotie van mondgezondheid tijdens een openbaar speel- en leerevenement op de mondhygiëne van kinderen en hun ouders.

Tijdens Kidsfabriek 2015 zijn aan 74 bezoekende ouders enquêteformulieren uitgereikt met vragen over mondzorg. Zij kregen de vragen voordat hun kinderen een workshop tandenpoetsen volgden.
Een jaar later zijn tijdens Kidsfabriek 2016 108 kinderen geïnterviewd nadat zij een interactieve workshop tandenpoetsen – gegeven door mondhygiënisten – volgden.

Resultaten 2015

Uit het onderzoek van 2015 kwam naar voren dat 18 van de geënquêteerde ouders (27,3%), met een middelbaar tot hoger opleidingsniveau, nog nooit een mondhygiënist had bezocht. 26 ouders (39,4%) gaven aan dat ze nooit poetsinstructies voor hun kinderen hadden gekregen van een mondzorgprofessional. 33 ouders (50%) poetsten de tanden van hun kinderen twee keer per dag. 11 respondenten (16,7%) gaven aan dat ze probeerden het eten van tussendoortjes door hun kinderen te beperken.

Resultaten 2016

Tijdens Kidsfabriek 2016 werd door twee derde van de kinderen enthousiast op de tandenpoetsworkshop gereageerd.

Uit vragen over de sociaaleconomische achtergrond van de ouders bleek dat 70 ouders (64,8%) een gemiddeld gezinsinkomen hadden en 28 (25,9%) een bovengemiddeld inkomen.

Een derde van de volwassen respondenten had nooit een mondhygiënist bezocht, 27 ouders (25%) bleken dat wel te willen. De geïnterviewde kinderen gaven veelal aan hun mondzorg te willen verbeteren en het snoepen en drinken van zoete drankjes te willen verminderen.

Conclusie

Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat deelname aan een evenement zoals de Kidsfabriek de kennis over mondhygiëne van kinderen en hun ouders kan vergroten en kinderen en ouders kan aanmoedigen om de mondzorg thuis te verbeteren.

Lees het gehele onderzoek Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z