Wat kunnen mondzorgwebsites leren van internetgiganten?

website

Een goede website wordt steeds belangrijker, ook voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en andere mondzorgprofessionals. Maar wat maakt een site goed? Internetgiganten weten dit als de beste. Wat kunnen tandheelkundewebsites van hen leren?

Een goede website is belangrijker dan ooit, omdat we (en ook uw toekomstige patiënten) steeds meer gebruik van internet. Dat heeft echter een negatief effect: patiënten verwachten steeds meer van een website. Is deze niet zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk? Dan klikt de patiënt direct weg. Dit gebeurt in 70% van alle bezoeken aan mondzorgwebsites. Iedereen wil de aandacht van zijn doelgroep zo lang mogelijk vasthouden, wat de afgelopen jaren heeft geleid tot een heuse aandachtoorlog.

Trucjes

Internetgiganten zoals Bol.com, Zalando en Coolblue voeren deze oorlog op het hoogste niveau. Wil je overleven? Dan doe je er goed aan naar hen te kijken. Maar wat is het dan wat zij zo goed doen? De grote truc: laat de bezoeker zo min mogelijk nadenken en nog minder doen. Bezoekers willen zo snel en gemakkelijk mogelijk hun doel bereiken op een website. Internetgiganten helpen ze daarbij met slimme trucjes. Hier zeven voorbeelden:

1. Ze laten zien hoe snel een dienst of product geleverd kan worden
2. Ze laten zien hoe vaak een product is beoordeeld
3. Ze laten zien hoe een product is beoordeeld
4. Ze laten de prijs van een dienst of product zien
5. Ze laten (gedetailleerde) foto’s zien
6. Ze geven een duidelijke omschrijving van elk product of dienst
7. Ze laten zien hoe snel de bezoeker zijn doel kan hebben bereikt

Niet al deze trucjes zijn één-op-één toe te passen op elke mondzorgwebsite , maar we kunnen er wel van leren. Door zo veel mogelijk van deze trucs toe te passen op jouw website, krijg je een nieuwe patiënt zo snel mogelijk in je praktijk. Als ze daar eenmaal zijn, kun je al je investeringen in je website gaan terugverdienen.

10 obstakels voor bezoekers

Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Bezoekers komen nog te vaak obstakels tegen wanneer ze door een praktijkwebsite navigeren. Hier enkele veel voorkomende obstakels:

1. Het fysieke adres of telefoonnummer is niet direct zichtbaar op mobiele apparaten zonder dat er ergens op geklikt moet worden
2. ‘Behandelingen’ worden ‘diensten’ genoemd, wat voor onduidelijkheid kan zorgen
3. Verschillende soorten behandelingen zijn verborgen onder een ‘behandelingen’-knop of -menu
4. Het is op de hoofdpagina lastig te zien wat de onderscheidende kwaliteiten van een praktijk zijn
5. Belangrijke behandelingen zijn vaak weggestopt onderin menu’s
6. Websites gaan er vanuit dat bezoekers de terminologie kennen
7. Belangrijke informatie vergt veel scrollen op mobiele websites
8. Contactformulieren vereisen meer informatie/gegevens dan noodzakelijk
9. (Google) recensies zijn niet duidelijk zichtbaar op de site, als ze er al zijn
10. Websites proberen iedereen aan te spreken, waardoor ze niemand optimaal aanspreken

Een betere website in 5 stappen

Een website optimaliseren kan een geld- en tijdrovend proces zijn wat je in veel gevallen vaak het beste aan de experts kan overlaten. Er zijn echter een paar relatief simpele stappen waarmee je je website een echte boost kunt geven en veel obstakels kunt wegnemen.

1. De vijf-seconden test

Binnen vijf seconden moet een bezoeker de belangrijkste info op jouw site kunnen zien. Dat betekent dat je adres, telefoonnummer, contactknop, belangrijkste behandelingen en recensies allemaal zichtbaar moeten zijn zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.

2. Contactknop

Van het rijtje hierboven is de contactknop een van de belangrijkste onderdelen. Via je contactknop verander je websitebezoekers immers in patiënten in je praktijk. Zorg daarom dat deze opvalt en zich altijd in de rechterbovenhoek van je site bevindt. Dit is de plek waar onze ogen automatisch naartoe bewegen.

3. Behandelingen, geen diensten

Kerken bieden diensten aan, jij biedt mondzorg behandelingen van hoog niveau aan. Verban het wordt ‘diensten’ dan ook van je website. Zorg er daarnaast voor dat je je belangrijkste behandelingen (degene waar je het beste in bent of het meeste aan verdient) een prominente plek op je site geeft, in plaats van ze te verstoppen in een menu.

4. Contentrijke behandelingspagina’s

Je behandelingspagina’s zouden het kroonstuk van je website moeten zijn. Hier kun je laten zien hoe goed je praktijk is in het vullen van caviteiten of plaatsen van kronen. Laat het dan ook zien! Plaats hier goede ervaringen van eerdere patiënten, voor-en-na-foto’s, animaties, video’s. Wees maar trots op je werk.

5. Laat maar zien hoe goed je bent

Als de praktijk echt goed werk doet, zul je positieve reacties krijgen. Wees vooral niet bang om deze reacties te delen. Heb je goede recensies op Google, Facebook of je eigen site? Geef ze dan een prominente plek op je website. Hetzelfde geldt voor prijzen, certificaten of onderscheidingen die je met je praktijk hebt binnengesleept. Laat maar zien hoe goed je bent.

Het digitale tijdperk neemt vele uitdagingen met zich mee, maar met deze tips heb je een goede wapenuitrusting in de oorlog om de aandacht van de consument.

Bron:
Shaz Menon op Dentistry.co.uk

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen