De kracht van geluid aan de telefoon

telefoon

De telefoon is het belangrijkste medium voor praktijken om direct te communiceren met patiënten. Hoe het telefoongesprek ervaren wordt door de beller, kan aanzienlijk veel impact hebben op hoe de patiënten in het geheel de praktijk ervaren en beoordelen. Het is daarom goed om na te denken over hoe de telefoon wordt beantwoord, hoe de verdere interactie met de beller plaatsvindt en wat de beller hoort wanneer hij in de wacht staat.

Bericht
Als een oproep niet direct kan worden beantwoord door een medewerker, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de beller naar een berichtgeving luistert met een juiste combinatie van spraak en muziek. Als bellers naar piepjes of muziek van slechte kwaliteit moeten luisteren, zijn ze eerder geneigd op te hangen. Ook een stilte wordt niet gewaardeerd. Tevens moet het bericht regelmatig ge-update worden om de beller ‘wakker te houden’.

Stem en muziek
Zowel mannelijke als vrouwelijke stemmen worden positief beoordeeld. Leeftijd en toon zijn daarnaast belangrijke factoren en weerspiegelen de visie van uw praktijk. Qua muziek zijn elementen zoals tempo, volume en toonhoogte belangrijk. Tandheelkundige praktijken kunnen het beste kiezen voor een zacht, ontspannend muziekje dat een kalmerend effect op de beller heeft.

Bron:
Nature.com

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen/