Heeft u wel eens patiënten die op een afspraak niet op komen dagen?

Tijd - geld

Wij zijn benieuwd hoe Nederlandse tandartsen en mondhygiënisten dit ervaren. Doe mee aan onze inventarisatie en vul de vragenlijst (anoniem) in. Op een later moment zullen we de resultaten op dental INFO bekendmaken.

Nadelen voor tandartsen door onbetrouwbare patiënten

Elke tandartsenpraktijk krijgt er wel eens mee te maken: onbetrouwbare patiënten. Deze patiënten, die bijvoorbeeld niet bij hun afspraken komen opdagen, zorgen er zelfs voor dat medische professionals vaak wel €1000 of meer per maand mislopen.

Behoefte aan optimalisatie

Deze resultaten bleken uit een punctualiteitsstudie die in Duitsland werd uitgevoerd onder 561 artsen. Opvallend was dat met name patiënten tussen de 19 en 30 jaar uitblinken in onbetrouwbaarheid (44,64%). Aangezien de meerderheid van de artsen meende dat deze onbetrouwbaarheid steeds populairder lijkt te worden is er een grote behoefte van optimalisatie.

Afspraaksherinneringen

Zo bleek dat slechts de helft van de onderzochte praktijken hun patiënten aan hun aankomende afspraken herinnert. De meeste praktijken doen dit met relatief dure middelen, zoals per telefoon (42,93%) of per post (31,48%), terwijl goedkopere alternatieven, zoals SMS (8,94%) of e-mail (14,49%), een stuk minder worden gebruikt in Duitsland. Als meer praktijken slim van dit soort middelen gebruik zouden gaan maken is de kans groot dat een stuk minder patiënten hun afspraken in de toekomst zullen missen.

Bron:
Aertzeblatt.de

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Partnernieuws, Partnernieuws