Consumentenbond wil commissie medische missers

vakantiegeld

De Consumentenbond vindt dat er een onafhankelijke commissie moet komen die klachten over mogelijke medische missers beoordeelt. Volgens de Consumentenbond zijn patiënten terughoudend om officieel een klacht in te dienen over hun behandeling. Dat komt vooral omdat zij denken dat ze toch niet serieus genomen worden door de klachtenbehandelaar in het ziekenhuis.

Meldpunt
De Consumentenbond had afgelopen zomer een meldpunt geopend voor medische missers. 1900 mensen trokken aan de bel, meldde de bond maandag. Van hen had 23 procent officieel een klacht ingediend.

Advies
De commissie waar de Consumentenbond voor pleit, zou mensen kunnen adviseren of het zin heeft om een klacht in te dienen.

Bewijslast
De Consumentenbond pleit ook voor een verschuiving van de bewijslast. Nu is het aan de patiënt om bewijzen aan te dragen als hij vindt dat zorgverleners tekortschoten. Volgens de Consumentenbond komt het vaak voor dat een dossier niet goed wordt bijgehouden. Als dat laatste het geval is, moet de zorgverlener zich daarvoor verantwoorden.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Klachten, Thema A-Z
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *