tips

7 tips voor een geweldige patiëntervaring

De patiëntervaring wordt steeds belangrijker bij het werven en behouden van patiënten. De volgende tips kunnen handig zijn voor werving van nieuwe patiënten.

  1. Zorg voor een goede eerste indruk

De meest effectieve marketing speelt zich af binnen in de praktijk. Een schone ruimte, een gezellige wachtkamer en een goede ontvangst kan alles schelen bij de indruk van een nieuwe klant van de praktijk, en dat is uiteindelijk wat telt.

  1. Wees op tijd

Niemand houdt van wachten, dus probeer vooral zo veel mogelijk op tijd te zijn. Uiteraard kan het soms gebeuren dat een afspraak uitloopt, dat snapt iedereen. Mocht dit gebeuren, zeker bij een nieuwe klant, probeer dit dan op een andere manier te compenseren – en biedt vooral ook meteen excuses aan. Dit kan veel schelen in hoe een klant de vertraging, en het volledige bezoek in zijn algemeenheid, ervaart.

  1. Leg de behandeling uit

Het is algemeen bekend dat de meeste patiënten niet zo’n fan zijn van hun tandartsbezoekjes. Daarom is het voor elke tandarts extra belangrijk om te zorgen dat de klant zich op zijn gemak voelt, in combinatie met een uitmuntende behandeling. Neem wat extra tijd om te zorgen dat patiënten doorhebben wat er precies bij hen gebeurt, hou hen tijdens de behandeling op de hoogte, haast niet en beantwoord welke vraag dan ook.

  1. Lach

De mensen in de praktijk zijn voor een patiënt minstens net zo belangrijk als de rest dat bij hun bezoek komt kijken. Zorg daarom dat iedereen van het team representatief is en dezelfde visie deelt, wat ook inhoudt dat zij willend zijn om elke klant zo tevreden mogelijk te houden. Zorg ook dat het volledige team wordt getraind in het beantwoorden van vragen van klanten.

  1. Waardeer uw klanten

Kies momenten uit om wat extra waardering te laten blijken naar de klanten toe. Dit kan van alles zijn. Verjaardagen, feestdagen, het einde van een lange behandeling.  Zorg dat de patiënten zich af en toe even extra bijzonder voelen, met als resultaat dat ze u zullen herinneren en mond-op-mondreclame hun werk zullen laten doen.

  1. Communiceer

Ook voordat klanten een behandeling ondergaan willen zij graag weten waar ze aan toe zijn. Bel hun vantevoren eens op en vraag naar eventuele vragen en vertel ze alvast wat ze precies kunnen verwachten. Ook is het goed om na de behandeling nog een keer te bellen om te vragen hoe het met ze gaat. Dit zal meer dan gewaardeerd worden.

  1. Blijf constant in contact

Zoals in de vorige punten ook al naar voren is gekomen gaat het bij een goede klantervaring om het totaalplaatje. Constant in contact blijven draagt hier ook aan bij. Denk hierbij aan emails, social media en overige manieren waaruit blijkt dat de tevredenheid van de patiënt het hoofddoel is van de praktijk.

 

Bron:
Dr Bicuspid

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life

De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life

De Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen in de Zorg (Wkkgz) is per 1 januari 2016 van kracht voor zorginstellingen en zelfstandige beroepsbeoefenaren en daarmee ook op mondzorgpraktijken. Doel van de wet is enerzijds openheid te bevorderen over klachten en ongewenste gebeurtenissen, waardoor cliënten beter worden gehoord en beschermd en anderzijds de mondzorgverlener te laten leren van zijn fouten.

Omgang met klachten en incidenten en arbeidsverleden controleren

De Wkkgz is gefaseerd ingevoerd. Het eerste deel, in 2016, richtte zich met name op de omgang met klachten en incidenten. Ter zake dienen mondzorgpraktijken een systeem te hebben waarbij incidenten veilig kunnen worden gemeld en moet de cliënt worden geïnformeerd bij fouten. Daarnaast dienen de praktijken het arbeidsverleden van een nieuwe medewerker te controleren vóór indiensttreding en moet ernstig disfunctioneren of geweld gemeld worden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Dit alles om de kwaliteit van zorg te kunnen waarborgen.

Klachtenfunctionaris en overeenkomst met zorgverleners

Vanaf 2017 dient de mondzorgpraktijk tevens een klachtenfunctionaris gratis ter beschikking te stellen aan haar cliënten die kan bemiddelen om een oplossing te vinden en die de cliënt bij kan staan bij het indienen van een klacht en dient de mondzorgpraktijk aangesloten te zijn bij een erkende geschilleninstantie, zoals de Geschilleninstantie Mondzorg. Tevens dient elke mondzorgpraktijk een schriftelijke overeenkomst aan te gaan met alle zorgverleners die voor haar werken, waarin de normen staan beschreven waaraan de zorgverlener moet voldoen. Ook dit is erop gericht om kwaliteit van zorg evenals een goede afhandeling van eventuele klachten te waarborgen. Deze per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners dienen hier alert op te zijn. Daarbij zouden zij de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. Vandaar 10 vuistregels die elke mondzorgpraktijk in acht zou moeten nemen.

10 vuistregels voor omgang met Wkkgz

  1. Wees u bewust van uw verantwoordelijkheden

    Je bent als mondzorgverlener verantwoordelijk voor het leveren van kwalitatief goede zorg en als eventueel bestuurder van de mondzorgpraktijk eindverantwoordelijk voor de organisatie. Omgaan met klachten, incidenten of calamiteiten behoren ook tot deze verantwoordelijkheden, ook als deze zijn begaan door een medewerker van uw organisatie.

  1. Zorg er voor dat binnen de praktijk iemand is aangewezen aan wie een incident c.q. calamiteit veilig kan worden gemeld.

    Zorg ervoor dat er een sfeer is binnen de praktijk die maakt dat mondzorgverleners veilig kunnen melden. Bescherm de melder en de betrokken mondzorgverlener(s).

  2. Zorg ervoor dat iedereen binnen uw organisatie het verschil kent tussen incidenten en calamiteiten en dat iedereen weet waar en bij wie een incident of calamiteit moet worden gemeld:

    1. Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt. Meldt een incident aan de cliënt en maak een aantekening in het dossier onder vermelding van de datum en het tijdstip van het incident en de daarbij betrokken mondzorgverleners. Daarnaast moet het incident in het systeem van veilig incident melden worden verwerkt.
    2. Calamiteit: een incident dat heeft geleid tot de dood of ernstige gevolgen voor de cliënt heeft. Een calamiteit moet worden gemeld aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Daarnaast moet een calamiteit in het systeem van veilig incident melden worden verwerkt.
  1. Gaat er wat mis, neem dan uw verantwoordelijkheid

    Geef toe dat er iets mis is gegaan en maak excuses aan de cliënt en eventuele familieleden. Schiet niet in de verdediging, reageer niet te zakelijk en vraag niet om sympathie voor uw kant van het verhaal. Wacht geen lange tijd met het reageren op berichten van de cliënt en leg niet het initiatief tot het oplossen van het ontstane probleem bij de cliënt. Straal bereidheid uit om te leren van incidenten/calamiteiten.

  1. Registreer incidenten en calamiteiten op uw eigen manier

    Registreer incidenten en calamiteiten op uw eigen manier in een beveiligd (met een wachtwoord voor derden afgeschermd) Word- of Excelbestand of gebruik een daartoe ontwikkeld systeem. Vermeld daarin persoonsgegevens slechts voor zover noodzakelijk voor de analyse van het incident/calamiteit. Verwijder de persoonsgegevens zodra dat voor de analyse niet meer noodzakelijk is. Zorg ervoor dat er één iemand verantwoordelijk is voor het invullen en bijhouden van deze registratie. Meld het incident/calamiteit op de voorgeschreven wijze.

  1. Is er sprake van een incident of calamiteit, neem zo snel mogelijk contact op met de cliënt

    Neem een klacht of incident serieus en zorg dat mensen gehoord worden. Bespreek met de cliënt wat er is misgegaan waarbij de kernwoorden openheid en empathie centraal staan. Geef de cliënt duidelijke informatie en vermijd speculaties. Als er nader onderzoek wordt verricht binnen de organisatie, meld u dit aan de cliënt. Nodig de cliënt uit voor een gesprek en neem daar de tijd voor. Laat eventueel een collega of de klachtenfunctionaris aanschuiven. Voorafgaand brengt u in kaart wat er gebeurd is en wat de gevolgen zijn voor de cliënt.

  1. Bespreek binnen de praktijk of het samenwerkingsverband waar u deel van uitmaakt periodiek de genoteerde incidenten/calamiteiten

    Richt daarvoor bijvoorbeeld eens in de drie maanden een “Incidentenuur” in. De frequentie laat u afhangen van de hoeveelheid klachten, incidenten/calamiteiten.

  2. Leer van de geregistreerde incidenten/calamiteiten

    Ook van die van anderen die u ter ore komen in het “Incidentenuur”. Kijk welke maatregelen getroffen moeten worden om een incident/calamiteit in het vervolg te voorkomen en leg deze handelswijze ook schriftelijk vast. Koppel aan de cliënt terug welke maatregelen er zijn getroffen.

  1. Stel een model van een schriftelijke overeenkomst op,

    waarin de normen staan beschreven waaraan de mondzorgverlener die voor u werkt moet voldoen, verwerk deze normen ook in het door u gehanteerde model arbeidsovereenkomst.

  1. Wees kritisch bij het instellen van:

    – een klachtenfunctionaris: met name zelfstandige beroepsbeoefenaren sluiten zich aan bij algemene organisaties die klachtenfunctionarissen ter beschikking stellen. Sluit hierbij niet aan “om maar te voldoen aan de eisen van de Wkkgz”. Het is van belang dat de klachtenfunctionaris weet hoe het in de mondzorgpraktijk eraan toegaat, wat de gebruikelijke gang van zaken is, etc. De klachtenfunctionaris moet bemiddelen tussen u en de cliënt/klager en het is goed als deze weet van het reilen en zeilen binnen een soortgelijke organisatie als die van u; en
    – het verbinden van de praktijk aan een onafhankelijke, wettelijke erkende geschilleninstantie. Deze instantie geeft namelijk een bindend oordeel over het geschil en daar moeten partijen zich aan houden. Van belang is dan dat de geschilleninstantie weet hoe het eraan toegaat in uw praktijk. Kies een instantie die weet waar die het over heeft.

Door: mr. drs. E.E. (Eveline) Hoogeterp en mr. C. (Claudia) Zwetsloot – advocaten Eldermans|Geerts.

Workshop Wkkgz: Pharmaknowledge Nascholingen organiseert in samenwerking met Eldermans|Geerts op dinsdagmiddag 7 november 2017 een workshop over de rol van de Wkkgz voor beroepsbeoefenaren in de eerste lijn. Wat moet u doen om het goed te regelen, hoe moet u dat doen en wat zijn de risico’s als u het niet doet? Doel van de workshop is dat naleving van de Wkkgz voor u een way of life wordt in plaats van de zoveelste administratieve verplichting. Want een goede implementatie biedt ook kansen! Lees meer

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Onderzoek, Wkkgz
Endodontische keuzestress 2

Endodontische keuzestress

Hoe gecompliceerder het element, hoe meer dilemma’s u tegenkomt. Er spelen heel veel factoren een rol bij endodontie en we hebben helaas nog steeds geen glazen bol. Welke dilemma’s kunt u tegenkomen in het denkproces en wat zijn de mogelijkheden bij endodontie?

In de dagelijkse praktijk neemt u als tandarts de hele dag beslissingen. Ook als het gaat om een endodontisch probleem. Hoe gecompliceerder het element, hoe meer dilemma’s je tegenkomt. Er spelen heel veel factoren een rol en we hebben helaas nog steeds geen glazen bol. De bedoeling van deze voordracht is om te laten zien welke dilemma’s u kunt tegenkomen in het denkproces. Wat zijn de mogelijkheden? Welke argumenten zijn er om tot een juiste keuze te komen?

Verslag van de lezing van tandarts-endodontoloog Machteld Siers.

Een artikel uit 2016 van prof. dr. Isaac van der Waal zegt: “Antibiotica helpen niet bij endodontische pijn”. Maar wat dan wel?

Zuivere indicatie antibiotica

  1. Profylaxe
  2. Niet begrensde infiltraat zwelling ter voorkomen verdere spreiding, koorts, algehele malaise.

Endodontische probleem

Voor een standaard endodontisch probleem gebruik je in principe geen antibiotica. Wat zegt de literatuur?

Cochrane studies
In de studies blijkt het lastig wat wel en wat niet te includeren.
Conclusie: Er is niet aangetoond dat antibiotica helpt in het geval van een irreversibele pulpitis. Er is geen bewijs dat het werkt. Er zijn niet genoeg studies uitgevoerd. Ook is het lastig te zeggen dat het niet werkt. Bij een irreversibele pulpitis is er weinig infectie waardoor antibiotica weinig effect heeft. Dus er kan niet gezegd worden dat het niet helpt maar er is ook te weinig informatie die aangeeft dat het wel een positieve bijdrage levert.

Antibiotica en parodontitis apicalis

Er is weinig literatuur/geen bewijs over de werking van antibiotica bij parodontitis apicalis. Er is te weinig bewijs voor een positief resultaat dus is het advies om het niet te gebruiken in dit geval.

Er is geen verschil aangetoond tussen pijnstilling en antibioticagebruik: het is dus beter om geen antibiotica te gebruiken. Antibiotica heeft namelijk veel nadelen, onder andere de resistentie en verandering van de darmflora. Het is dus beter eerst voor pijnstilling te kiezen.

Het is belangrijk de patiënt goed te informeren en gerust te stellen. Vertel de patiënt dat de klachten weer wegtrekken. Patiënten zijn vaak bang dat pijn nooit meer over zal gaan.

Neem bij irreversible pulpitis de oorzaak weg middels een endodontische behandeling. Als de pijn te heftig is, dan kunt u ervoor kiezen om anesthesie te geven en pijnstilling.

Pijnstilling protocol

  1. Paracetamol – milde pijn
  2. Paracetamol + NSAID – matige pijn
  3. Paracetamol + NSAID + mild opiaat (Tramadol) – sterke pijn

De pijnstilling spiegel wordt opgebouwd en moet op peil gehouden worden. Het is dus het beste om voortijdig opnieuw pijnstilling te nemen. Dit fenomeen heet ‘stapelen’. Siers geeft aan dat het gunstig zou zijn als een placebo voorgeschreven kon worden, want het placebo-effect/psychologische effect van antibiotica is groot.

Behandelopties bij herinfectie

  • Niet behandelen, alleen pijnstilling.
  • Behandelen:
    – Revisie van wortelkanaalbehandeling.
    – Extractie. Dit is een voorspelbare keuze. Er is 100% succes, maar vervolg behandelingen zijn dat weer niet (bijvoorbeeld een brug of implantaat).

Van invloed op keuze van het beleid

  • Wens patiënt/mogelijkheden patiënt.
  • Risico opvlamming.
  • Risico op opvlamming van parodontitis apicalis is klein.
  • Voorspelbaar is relatief.
  • Risico algemene gezondheid is niet bekend.
  • Technische uitvoerbaarheid van de behandeling.

Bij onbehandelde parodontitis apicalis (radiolucentie) kan een wortelkanaalbehandeling een verbetering geven. 50% van de radiolucenties wordt namelijk groter. Betekent dit dat radiolucenties altijd groter worden? Dat is niet per se het geval. Vaak komt er een evenwicht. Er is veel regeneratie haalbaar in de endodontie.

Risico voor algehele gezondheid

Er is niet veel onderzoek gedaan over endodontische behandelingen bij parodontitis apicalis. Er zal ongetwijfeld een effect zijn, maar het echte risico is onbekend. De oppervlakte van het endodontische probleem is vaak kleiner dan dat van bijvoorbeeld de parodontitis. Bij parodontitis zijn de risico’s bekend, in de endodontie is dit minder helder.

Dutch Endodontic Treatment Index (DETI)

Classificatie voor endontologie wordt gedaan middels de Dutch Endodontic Treatment Index (DETI). Hiermee kunt u inschatten of u zelf behandeling uitvoert of verwijst. De DETI Laat zien hoe gecompliceerd de behandeling zal zijn. Het geeft inzicht in welke problemen u mogelijk tegen kan komen bij de behandeling. Hierop kunt u anticiperen en besluiten om zelf te behandelen of te verwijzen, het maakt de behandeling voorspelbaarder.

  • DETI A is meestal relatief eenvoudig.
  • DETI B is gemiddeld.
  • DETI C is gecompliceerder waardoor meestal lastig.

De revisie score bij ideale uitgangssituatie is 70% succes. De cijfers liggen lager als er met een niet-ideale situatie – zoals bijvoorbeeld een perforatie – gestart wordt.

Endodontische behandeling niet succesvol

Keuzes die gemaakt moeten worden als endodontische behandeling geen succes heeft bewerkstelligd:

  • Behandelen of accepteren?
  • Revisie of chirurgie?
  • Indien kroon aanwezig: kroon wel/niet verwijderen?

Altijd uzelf als tandarts meenemen in de beslissing. De patiënt is te sturen.

Uit onderzoek, waarbij alle disciplines dezelfde casus voorgelegd krijgen en vervolgens tot een behandeloptie besluiten, blijkt dat 80% van de endodontologen kiest voor herendodontische behandeling en dat maar 40% van de kaakchirurgen kiest voor een herendodontische behandeling. Dit percentage neemt toe. Kaakchirurgen zijn altijd eerder geneigd naar chirurgie. Endodontologen kiezen meestal voor revisie. De tandarts zit hier tussenin.

Oorzaken niet slagen van endodontische behandeling

Oorzaken van het niet genezen van parodontitis apicalis is infectie. Hoe de infectie is ontstaan is minder relevant. Het niet slagen van een endodontische behandeling kan het gevolg zijn van:

  • Herinfectie
  • Persisterende infectie
  • Gemist kanaal
  • Verticale wortelfractuur
  • Insufficiënte kanaalvulling
  • Afgebroken instrumenten
  • Extra-radiculaire oorzaak

Voor chirurgie heeft u altijd een goede endodontische behandeling nodig. Compenseren met chirurgie is niet mogelijk.

Revisie

Is het kanaal geïnfecteerd en kunt u erbij? Dan is het het beste om voor revisie te gaan. Als u geen toegang kunt krijgen dan is de orthograde benadering – oftewel chirurgie – de keuze.

Een kroon hoeft niet altijd verwijderd te worden voorafgaand aan de endodontische behandeling. Redenen om de kroon te verwijderen voor endodontische behandeling:

  • Kroon lekt.
  • Als kroon ook vervangen moet worden.
  • Als stiftopbouw anders niet verwijderd kan worden.

Als u de kroon niet van tevoren verwijdert, kunt u niet inschatten hoeveel ferrule er nog over is, waardoor het lastig is om in te schatten of het dan goed te restaureren is. Een risico van verwijdering van de stift is de warmteontwikkeling die erbij vrij kan komen. Dit is ongunstig voor het parodontium.

Tegenwoordig worden steeds meer vezelstiften gebruikt waardoor er meer revisies hiervan zijn. Het verwijderen van een vezelstift vergt een andere aanpak dan het verwijderen van een gegoten stift. Bij een vezelstift moet u door de stift heen boren tot u bij het gutta percha bent, deze kunt u meestal niet lostrillen. Deze andere aanpak zorgt er ook voor dat geen risico’s ontstaan zoals perforaties in het element. Voordeel van de vezelstift is dat deze een stuk korter is dan een gegoten stift waardoor de risico’s op perforeren worden verkleind.

Revisie gebeurt in de meeste gevallen maximaal een keer en niet vaak een tweede keer.

Een ideale kanaalvulling

  • Sluit goed af.
  • Kan zich goed adapteren.
  • Is veilig.

Vullen van het kanaal met:

  1. Gutta percha + sealer (die niet oplosbaar is, vaak epoxy hars of gebaseerd op MTA)

OF

  1. MTA (is moeilijk verwijderbaar en er is een breder kanaal voor nodig).

Wel of geen stift gebruiken?

Het is nodig om te bepalen hoeveel ferrule er aanwezig is en hoeveel van opstaande wand dentine is. Als bij een premolaar twee of meer wanden weg zijn, dan is een stift mogelijk gunstig. Indien er overal genoeg ferrule aanwezig is, dan is een stift niet per se nodig. Stiften worden sneller gebruikt in premolaren ten opzichte van molaren. Een stift zorgt ook voor weefselverlies. Het is belangrijk dat de stift wordt aangepast aan het kanaal en andersom. Indien er een stift wordt geplaatst, dan kan dit het beste direct volgen na de endodontische behandeling. Als er genoeg ferrule aanwezig is dan is er geen stift nodig.

Bij het preparen voor een stift moet er ten minste 4 mm gutta percha aanwezig blijven in het wortelkanaal, maar bij voorkeur meer. Op de Radboud Universiteit Nijmegen is de regel dat de kroonlengte ook de stiftlengte is.

Keuze

Het is beter om te stellen dat de behandeling effectief vs niet effectief is, in plaats van genezen of niet genezen. Als er lucentie op de foto aanwezig is, maar deze wel is gehalveerd, dan betekent dit dat er een effectieve behandeling is geweest, maar niet per se volledige genezing.

Behandeling effectief vs niet effectief

Effectief: Afwezigheid van symptomen en de radiolucentie verdwijnt.

Twijfel: Geen klachten, maar de radiolucentie blijft.

Niet effectief: Klachten en de radiolucentie nemen toe.

Als de radiolucentie blijft aanhouden dan is de keuze dit te accepteren of verder te behandelen middels chirurgie.

Eerste controle moment na endodontische behandeling na een jaar of na twee jaar plannen?

Voordeel van controle na een jaar in plaats van na twee jaar is dat in veel gevallen de patiënt eerder terugkomt, maar het voordeel van de controle na twee jaar is dat er dan optimale genezing zichtbaar is.

Machteld Siers deed tandartsexamen aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Haar werk als praktijkmedewerker in een algemene praktijk combineerde zij met een beroepsdifferentiatie tot tandarts-endodontoloog. In september 1999 heeft zij het examen tot tandarts-endodontoloog met succes afgelegd. Vanaf die tijd werkt zij als tandarts-docent, verbonden aan de vakgroep Preventieve en Curatieve Tandheelkunde van de Radboud Universiteit Nijmegen. Hier verzorgt zij zowel studentenonderwijs als PAO. Hiernaast voerde zij sinds 1999 algemene praktijk en een verwijspraktijk voor endo-dontologie. Sinds 2010 werkt zij bij XQ dent Zeist en voert zij daar een verwijspraktijk voor endodontologie.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Machteld Siers tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: Congresverslagen, Endodontie, Kennis, Thema A-Z
Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?

Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?

Als je Jaap Bressers ziet, ben je gelijk nieuwsgierig naar zijn verhaal. Dat is precies wat hij deed, een zeer indrukwekkend verhaal vertellen waarbij men leerde hoe waardevol het ‘Carlos-momentje’ is. Hoe een patiënt kwaliteit van zorg ervaart. En dat had niks met protocollen te maken.

Verslag van de lezing van Jaap Bressers tijdens Klantpasta

De in een rolstoel zittende Bressers begon luchtig met uitleggen dat hij verhuisd was naar Brabant en dat hij wat dat betreft dus dubbel gehandicapt is. Onderweg naar huis, rijdend over de snelweg, komt hij borden tegen die de weg rechtdoor aangeven met behulp van pijlen. “Een pijl die naar boven wijst in plaats van naar beneden, levert 44% minder files op”, zei Bressers. Zoiets kleins, kan zoveel verschil opleveren.

Genieten van kleine dingen

Al pratend beland Bressers bij zijn middelbare schooltijd. “Ik moest een keuze maken. Wat ga ik later doen? Ik was pas 13…  Mijn keuze maakte ik op vakken waar ik wel aardig goed in was.” Uiteindelijk belandde hij op de universiteit in Tilburg en zijn doel was om veel geld te gaan verdienen. “Want dan heb je geen zorgen meer”, dacht hij. Maar op een gegeven moment kreeg Bressers het idee dat hij alleen maar in zichzelf aan het investeren was, maar geen vruchten ervan kon plukken. Wat hij het meest miste, was het vermogen om simpelweg te genieten van kleine dingen die in zijn schoot werden geworpen. Hij focuste zich enkel op de toekomst.

In 2005 was Bressers op vakantie en liep de zee in. Hij dook door een golf, maar te snel en hij klapte tegen de zeebodem aan. Hierdoor brak hij zijn nek. Hij voelde zich alleen want het leek erop dat niemand hem kwam redden. Hij nam afscheid van zijn leven en vroeg zich af wat hij eigenlijk voor de wereld had betekend. Door een nieuwe golf kon hij weer ademen. Bressers werd toch gered. Met dit bloedserieuze verhaal wist hij afwisselend een doodse stilte en een daverende lach in het publiek te bereiken.

Het verschil: het Carlos momentje

Zijn uitdaging is nu zichtbaar; hij zit in een rolstoel. Maar iedereen heeft zijn eigen uitdaging en die is niet altijd zichtbaar. Wat we op ons pad krijgen, daar kunnen we niet voor kiezen. Maar hoe we met tegenslagen om gaan, dat kunnen we wel kiezen. Het meest moeilijkste moment was toen hij in het ziekenhuis lag. Er was niemand….alleen als hij riep, kwam er iemand die dan de monitors checkte en zich weer omdraaide. Maar toen kwam Carlos, de verpleegkundige. Deze man zette Jaap’s leven op een ander spoor. Carlos legde zijn hand op zijn schouder, waar hij het wel kon voelen en zei: “Het is okay.” Dat kleine gebaar maakte voor hem het verschil.

“Als zoiets kleins het verschil kan maken, dan kunnen we het allemaal.”

Kans

Elke keer dat wij een patiënt in onze stoel hebben, krijgen we de kans om opnieuw even contact te maken, de band weer opnieuw aan te leggen of te versterken. Dat hoef je niet weg te cijferen als ‘dat is toch normaal’ en ‘dat is toch mijn werk’. Nee, dat Carlos-momentje is heel speciaal. De zaal werd aan het werk gezet om te vertellen over hun Carlos-momentje. Men vond het lastig om iets te bedenken, omdat we er vaak niet bij stil staan. “Toen ik nieuwsgierig werd naar de Carlos-momentjes van morgen, bleek het ineens overal te zijn.”

Een Carlos zit in iedereen. De vriendin van Bressers zit in de zorg en ze hebben elkaar ontmoet bij een concert van Guus Meeuwis. Daar gaan ze elk jaar weer naar terug. Een keer zat er een terminale patiënt naast hem voor haar laatste uitje. Zij werd door een medewerker van de concertorganisatie op een bijzondere plek gezet. Hij verraste haar, hij gaf haar iets extra’s, iets wat boven haar verwachting lag.

“Als je iets doet wat boven de verwachting ligt, dan creëer je een ambassadeur voor je praktijk.”

Iets moois voor een ander

“Waar word jij gelukkig van? Op het moment dat je de factuur schrijft?”, vroeg hij aan de zaal. “Nee, waarschijnlijk is het iets kleins. Sta daar voortaan bij stil.” Als je zelf iets moois doet voor iemand anders, dan word je daar zelf ook gelukkig van.

“Wijs elkaar op talenten, op mooie dingen, dan verlaat iedereen de praktijk met een glimlach.”

Jaap BresserJaap Bressers kwam tijdens zijn studietijd voor zijn Masteropleiding International Management op 21-jarige leeftijd door een duikongeval in een rolstoel terecht. Zijn wereld stond op zijn kop, maar hij vocht zich terug en kwam uiteindelijk zelfs sterker uit de strijd. Door pakkende persoonlijke verhalen te linken aan uitdagingen in het bedrijfsleven weet Jaap als geen ander het publiek te raken en te inspireren om meer uit hun leven en werk te halen. Door net dat kleine beetje extra te doen, kun je het verschil maken. Voor jezelf en voor de klant.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna, voor dental INFO, van de lezing van Jaap Bressers tijdens Klantpasta.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Juweeltjes maken van composiet

Juweeltjes maken van composiet

Tijdens Switch – een event op de Dutch Design week 2017 – konden kinderen juweeltjes maken van composiet. De kinderen hardden de composieten uit met licht.

De workshop is een initiatief van Toothcamp en wordt ondersteund door de KNMT.

 

 

 

 

Bekijk de video

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z, Video

Verhalen positieve invloed op poetsgedrag kinderen

Om tandbederf te voorkomen is het goed poetsen van de tanden van enorm belang. Traditionele poetsinstructies, zowel afkomstig van afbeeldingen als adviezen van ouders of een tandarts, blijken echter lang niet altijd effectief te zijn. Marnix Hoppener en Enny Das gaan daarom nu onderzoeken of verhalen een effectieve manier om poetsgedrag bij kinderen te verbeteren zouden zijn.

Effecten positieve gezondheidsvoorlichting

De hoofdvraag van het onderzoek van Hoppener en Das gaat er over of een speelsere, minder directieve benadering kan bijdragen aan een betere mondhygiëne bij kinderen. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van gezondheidsvoorlichting. Waar eerdere onderzoeken met name uitgingen van bangmakerij als effectief middel, kijkt dit onderzoek juist naar het brengen van dezelfde boodschap op een positieve, entertainende manier. Dit wordt gedaan door middel van een verhaal over het aapje Johnny Joker.

Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met het Centrum voor Tandzorg in Rosmalen en kindertandarts Gert Stel en wordt mede mogelijk gemaakt door het CZ Fonds. Er wordt verwacht dat de eerste resultaten in de zomer van 2018 zullen verschijnen.

Bron:
Radboud Universiteit

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Een terugblik op het Philips SmartTalks’17 event

Een terugblik op het Philips SmartTalks’17 event

Het event vond plaats in het futuristische Evoluon in Eindhoven. 170 mondhygiënisten, tandartsen en specialisten woonden dit eerste congres van Philips bij.

Het ochtendprogramma gaf een blik in de toekomst van (mond-)gezondheid, hierna werd er ingegaan op klinisch onderzoek en de rol en invloed van mondgezondheid op algemene gezondheid. In de middag waren er verschillende break-outsessies waar bezoekers meer konden leren over social media, bleken en gezonde voeding.

Verandering in gezondheidszorg door technologie

De eerste twee sprekers in de ochtend gaven de aanwezigen een kijkje buiten de tandheelkunde. Lucien Engelen, Director REshape Center for Health(care) Innovation Radboud Nijmegen nam het publiek mee in de verandering van de gezondheidszorg door het gebruik van technologie. Liat Ben Zur, Senior Vice-President, Connected Platforms Philips and Board Member Umicore, sprak over de toekomst van de zorg en welke veranderingen de toepassing van connected apparaten met zich meebrengt als gevolg waarvan de zorgfocus zich verplaatst van reactief naar proactief. Dagmar Else Slot gaf een presentatie over de balans tussen de industrie en de wetenschap en het belang hiervan in het toepassen van Evidence Based Dentistry.
Een terugblik op het Philips SmartTalks’17 event

Kennismaken met Philips innovaties

Tijdens de lunch konden de bezoekers kennismaken met de laatste Philips innovaties, zoals de Philips Avent uGrow, de Airfyer, OneBlad, de Air Purifieren natuurlijk ook met de meest recente innovatie, de slimste tandenborstel door feedback geeft aan de gebruiker met behulp van sensoren: De Philips Sonicare DiamondClean Smart.

Een terugblik op het Philips SmartTalks’17 event

Relatie parodontitis en hart- en vaatziekten

Na de lunch presenteerde Janneke Wittekoek, cardioloog en eigenaar HeartLife klinieken op een

populair-wetenschappelijke manier over het (vrouwen)hart, hartklachten en preventie. Zij gaf goede tips en ideeën om beter voor je hart te zorgen. Hierin nam zij ook de mogelijkheden in de mondzorgpraktijk mee.  Bruno Loos, Hoogleraar parodontologie en voorzitter van de sectie parodontologie/biochemie bij ACTA sprak daaropvolgend over de steeds duidelijker aanwezige relaties tussen parodontitis en hart- en vaatziekten en de toegevoegde waarde van de parodontale behandeling op de algemene gezondheid. Wijnand Teeuw, Chef de Clinique en parodontoloog bij ACTA ging in op de mondgezondheid als de spiegel van de algemene gezondheid, met de focus op diabetes en gaf zijn visie over hoe het tandheelkundig team daar mee om kan gaan.

Een terugblik op het Philips SmartTalks’17 event
Donatella Piras

Het programma werd geleid door de ervaren dagvoorzitter Donatello Piras, bekend als gespreksleider van verschillende debatten zoals het Grote Zorgdebat 2017. Donatello zorgde voor veel interactie & vraagmomenten tussen de aanwezigen en de sprekers.

Break-out sessies over energie, bleekbehandelingen en social media

Na dit programma volgden drie break-out sessies. Yvonne Kort, mondhygiënist en vitaliteitstherapeut hield een break-out sessie over “energize your day”, Xander Rijpstra, tandarts en docent, gaf een uiteenzetting en diverse tips over verschillende bleekbehandelingen en Maarten Reijgersberg, oprichter en eigenaar van Rauwcc, gaf deelnemers een kijkje in de ontwikkelingen en mogelijkheden van social media.

Het programma werd op een humoristische manier afgesloten door Rob Urgert, Creatief denker, presentator en bedenker van De Kwis en Het Instituut. Rob gaf een inspirerend en hilarisch verhaal over het geheim van creativiteit: Hoe Krijg Ik Een Geniaal Idee in 30 Minuten?

Na de succesvolle dag werd onder het genot van een drankje en een hapje nog lang nagepraat en gefantaseerd over een vervolg. Die gaat er komen: het volgende Philips SmartTalks event is op 12 oktober 2018.

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Front tandvervanging: een uitdaging

Front tandvervanging: een uitdaging

Vervangingen in het front zijn misschien wel de meest veeleisende oplossingen die gevraagd kunnen worden van de tandarts. Naast de functionaliteit is er de esthetiek die mogelijk de hoofdrol speelt.

Aspecten als kleur,en vorm van elementen, lachlijn en gingivaverloop moeten meegenomen worden om een optimaal eindresultaat te boeken. Implantaten zijn daarin een goede oplossing, maar daaraan kleven helaas ook duidelijke problemen. Binnen deze presentatie zullen verschillende alternatieven besproken worden die ook een oplossing zouden kunnen zijn voor dit probleem. Het vinden van de juiste oplossing is steeds weer een uitdaging. Tandheelkunde is maatwerk en geen confectie.

Verslag van de lezing van parodontoloog-implantoloog Anna Louropoulou tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Belangrijk voor esthetiek

  • Grootte
  • Vorm
  • Kleur
  • Positie van elementen: ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de kaak.
    We willen weten waar de frontelementen moeten staan in de tandbogen. Als u de frontpositie wil bepalen moet u altijd in uw hoofd het opstellen van een prothese hebben volgens  Louropoulou. Er gelden dezelfde regels. De kleur en vorm van elementen zijn al voor u bepaald.

Boven incisieven

De positie van de centrale boven incisieven is belangrijk. Bij kinderen staan deze in verticale zin in het gezicht vrijwel altijd goed. De stand in horizontale zin kan wel afwijken en dan is correctie nodig.

Als er een diepe beet, dan komt dit door een afwijking van het onderfront en moet hierin correctie plaatsvinden. Intrusie van het onderfront is dan gewenst. De oplossing moet niet gezocht worden in correctie van de boven incisieven. Als de boven incisieven geïntrudeerd worden dan worden ze minder zichtbaar met de lip in rust wat gevolgen op de esthetiek heeft. Het is een vaak voorkomende fout om dit omgekeerd te willen doen.

De zichtbaarheid van de incisieven is belangrijk voor de esthetiek. Mensen jonger dan 30 jaar laten vooral boven incisieven zien. Naarmate je ouder wordt neemt de zichtbaarheid van de boven incisieven af en neemt zichtbaarheid van de onder incisieven toe. Als je ouder dan 60 jaar bent dan zijn vooral de onder incisieven zichtbaar.

Ook hebben vrouwen meer zichtbaarheid van de tanden dan mannen op dezelfde leeftijd.

Een gezicht is te veranderen door meer of minder van de incisieven te laten zien.

Lachlijnen

Er zijn drie typen lachlijnen. De lachlijn is de positie van de onderrand van de opgetrokken bovenlip tijdens de lach.

  • Hoge lachlijn

    100% zichtbaarheid van de boven incisieven en cervicale band van de gingiva. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

  • Gemiddelde lachlijn

    75-100% van de boven incisieven is zichtbaar. Geen zichtbare gingiva cervicaal, maar de interdentale papillen zijn wel zichtbaar.

  • Lage lachlijn

    <75% zichtbaar incisieven en de gingiva is niet zichtbaar. Dit komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

De ideale positie van het bovenfront

  • Bij het lachen moet de incisale rand de lijn van de onderlip volgen.
  • De cervicale rand van de incisieven moet de bovenlip volgen.
  • De rand van de cuspidaten moet op een lijn liggen met de centrale incisieven.
  • De cervicale rand van de laterale incisieven ligt meestal 1,5mm meer coronaal ten opzichte van de cuspidaten en centrale incisieven.
  • De cuspidaten en premolaren staan rechtop en niet naar binnen getorqt.
  • Harmonie tussen links en rechts: symmetrie.
  • Neutro-occlusie van de cuspidaten voor de optimale functie.

Contra-indicaties voor implantaten

Patiënt die nog in de actieve groei zit. Het probleem hierbij is dat implantaten niet bewegen. Uit een studie uit 2001 bij enkel tandvervanging is gebleken dat als implantaten te vroeg geplaatst worden bij pubers tussen de 13-18 jaar de implantaten in infrapositie komen te staan vanwege de groei.

Implanteren moet pas gedaan worden na de actieve fase van de groei. Dit kan worden geëvalueerd door middel van laterale schedelfoto’s. Er zijn hiervoor twee opnames nodig met een periode van een jaar tussen de opnames.

Richtlijn voor implanteren
– Niet implanteren bij mannen onder de 25 jaar.
– Niet implanteren bij vrouwen onder de 22 jaar.

 De niet-stabiele parodontitis patiënt heeft een groot risico op peri-implantitis waardoor er kans is op een hogere failure ratio.

Gevolgen van trauma

  • Verlies structuur van het element / verlies element
  • Resorptie

Wortelresorptie

  1. Door ontsteking als gevolg van necrotische pulpa waardoor een endodontische behandeling noodzakelijk is. Het proces stopt en herstel van de wortel kan plaatsvinden.
  2. Vervangingsresorptie (ankylose) door beschadiging van parodontaal ligament. Dentine wordt vervangen door bot wat kan leiden tot verlies van het element.

Opties bij verlies boven incisieven bij kinderen

  • Orthodontisch sluiten van het diasteem
  • Autotransplantaat
  • Etsbrug tot patiënt is uitgegroeid

Autotransplantatie

Autotransplantatie is het verplaatsen van een eigen element naar een andere locatie in de mond. De premolaar is hiervoor meestal de beste kandidaat. De eerste autotransplantatie vond plaats in 1959 in Oslo, Noorwegen, bij een patiënt met oligodontie.

Het beste moment van de transplantatie is als de wortel drie vierde van de totale lengte van het element heeft. In week zes worden autotransplanten opgebouwd met composiet als genezing goed verloopt. De voorkeur heeft een autotransplantaat met een open apex, maar het is ook mogelijk met een afgevormde wortel. Dan is er wel eerst endodontische behandeling nodig.

Het slagingspercentage van een autotransplantaat met gesloten apex blijkt uit onderzoek hoog te zijn . Succes is zeer afhankelijk van de endodontische behandeling die is uitgevoerd.

Functionele belasting van een transplantaat kan pas na zes weken. Dit is met name belangrijk voor elementen met een gesloten apex anders is er een grotere kans op ankylose. Het heeft de voorkeur om de endodontische behandeling voor de transplantatie uit te voeren om drie redenen:
– Voorkomen van ontstekingsresorptie
– Prognose van een endodontische behandeling is gunstiger op een vitaal element
– Dit is praktischer voor de endodontoloog.

Kaakbot is minder belangrijk voor autotransplantaat. Het voordeel van het parodontaal ligament is dat het zelf weefsel kan aanmaken. Parodontaal ligament kan eigen weefsel zoals bot en cement aanmaken. Indien er gezond cement is en het parodontaal ligament niet beschadigd is, dan is vestibulaire botaanmaak mogelijk.

Anna Louropoulou studeerde als tandarts af in 2002 aan de ‘Dental School of Aristotle University’ te Thessaloniki, Griekenland. In 2007 behaalde zij haar Post Academisch diploma in de Parodontologie aan ACTA. Sindsdien werkt zij als parodontoloog-implantoloog in Rotterdam en Amsterdam. Naast haar klinische werkzaamheden werkt zij als onderzoeker en universitair docent bij de sectie Parodontologie aan ACTA. Haar promotieonderzoek betreft de reiniging/decontaminatie van implantaatoppervlakken.

Verslag door Nika van Koolwijk, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Anna Louropoulou tijdens het congres Tandheelkunde aan de Maas.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Restaureren, Thema A-Z
endodontische instrumenten

Patiënten moeten weten dat endodontische instrumenten soms kunnen breken

Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk van endodontische instrumenten beschouwd als een geaccepteerd risico van een behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.

Ondanks de verhoogde flexibiliteit van de nieuwe generatie roterende endodontische instrumenten en een ‘single-use’ protocol, ontvangt Dental Protection (Ierse organisatie die zich richt op tandheelkundig risicomanagement red.) regelmatig verzoeken tot assistentie bij klachten over gebroken of kapotte endodontische instrumenten. Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk beschouwd als een geaccepteerd risico van een endodontische behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.

Informatie behandelopties en risico’s

Deze benadering is in overeenstemming met het inzicht van de Ierse Dental Council, die dit opgenomen heeft in de richtlijn ‘Code of Professional Behaviour and Ethical Conduct’, waarin staat:

“U bent verplicht aan de patiënt uit te leggen wat de verschillende mogelijke behandelopties zijn en wat de risico’s bij iedere optie zijn. U moet patiënten genoeg informatie geven, in een taal die zij begrijpen, zodat zij weloverwogen beslissingen kunnen maken over hun zorg.” Dit geldt ook in Nederland, blijkt uit tuchtrecht.

Met dit in gedachten zou breuk van instrumenten moeten worden beschouwd als een van de risico’s die een patiënt zou moeten begrijpen voordat zij kunnen instemmen met een endodontische behandeling. Ook zouden zij zich bewust moeten zijn van de mogelijkheid op perforatie van de wortel of falen van de behandeling door een persisterende infectie. Soms kan het moeilijk zijn om in te schatten hoeveel informatie u aan een patiënt moet aanbieden. Het oude gezegde ‘vertel hen wat zij moeten weten, maar vind ook uit wat zij willen weten’ geldt nog steeds.

Toestemming en uitleggen van het risico

Er is niet één vaste uitleg te geven aan een arts die zich ervan wil verzekeren dat hij/zij geldige toestemming van de patiënt heeft gekregen op het moment van starten van een endodontische behandeling. Uiteraard zullen alle preoperatieve overwegingen die bediscussieerd zijn, beschreven moeten worden in het dossier van de patiënt. Dit dossier moet ook de klinische en radiologische beoordeling van het element bevatten, de graad van wortelkromming en de doorgankelijkheid of sclerose van de kanalen, wat de kans op breuk van instrumenten kan vergroten.

Als u mogelijke breuk van instrumenten verwacht, dan zal ook een uitleg over hoe met die situatie zal worden omgegaan vooraf aan de patiënt gegeven moeten worden en genoteerd moeten worden in het dossier. Het informeren van patiënten op een manier die hun vertrouwen behoudt, is van het grootste belang. Zoals met ieder risicomanagement is communicatie de sleutel. Moeilijk is om uit te leggen hoe waarschijnlijk het is dat een risico zich voordoet. Men zou kunnen beweren dat de incidentie van breuk van instrumenten in handen van een endodontoloog mogelijk kleiner is dan in de handen van een tandarts die een nieuw endodontisch systeem gebruikt met minder hands-on ervaring. Maar ongeacht de specialistische ervaring, kan de incidentie van breuk van endodontische vijlen geminimaliseerd worden door zorgvuldige preoperatieve beoordeling van het element.

Zou u alle endodontische behandelingen naar een specialist moeten verwijzen?

Idealiter zou bij patiënten in de volgende situaties verwijzing naar een meer ervaren collega met aanvullende vaardigheden en apparatuur overwogen moeten worden:

  • Een patiënt met minimale mondopening
  • Een element waarvan de kroon geen oorspronkelijke anatomische kenmerken meer vertoont
  • Een wortel met een kromming groter dan 30 graden of een S-vormig kanaal

Bescherm uzelf

Een klacht of claim kan alleen worden verdedigd als er aangetoond kan worden dat de informatie aan de patiënt gegeven is en, belangrijker nog, dat de patiënt deze informatie begrepen heeft. Een gedetailleerde mondelinge discussie waarin de patiënt vragen kan stellen, volgt tot geldige toestemming (informed consent) van de patiënt. Het maken van  zorgvuldige, gedetailleerde aantekeningen in het dossier zal bewijs hiervoor zijn.

Minimaliseer de waarschijnlijkheid

  • Vergroot uw klinische vaardigheden en begrijp de beperkingen van nieuwe endodontische systemen
  • Gebruik een vergroting, zorg voor een spanningsvrije opening en adequate kanaalsmering
  • Beperk gebruik van vijlen – volg de handleiding

Handelingen bij een gebroken vijl

  • Vertel de patiënt en noteer het in het dossier.
  • Bediscussieer de behandelopties, deze kunnen zijn: het afgebroken gedeelte van de vijl verwijderen, by-passing of het fragment in situ laten, vullen van het kanaal tot het coronale gedeelte van het fragment, of chirurgische interventie.
  • Beoordeel het risico van de klinische situatie zoals, bijvoorbeeld, de aanwezigheid van een apicale laesie, welke de prognose kan verminderen bij een afgebroken vijl.
  • Noteer de fase van de behandeling waarin de vijl afgebroken is, vooral wanneer het kanaal geïnfecteerd was, en schat in hoeveel ontsmetting er is geweest.
  • In afwezigheid van een apicale laesie of symptomen zal het in situ laten van de vijl de prognose niet verminderen.
  • Verwijzing naar een specialist moet overwogen worden omdat het gebruik van een vergroting en het hebben van kennis aanbevolen wordt.
  • Het besluitvormingsproces voor het omgaan met deze situatie zal bediscussieerd moeten worden met de patiënt op een eerlijke en sympathieke manier. Laat u niet onder druk zetten het fragment te verwijderen zonder adequate kennis en apparatuur, omdat de gevolgen hiervan mogelijk zelfs meer schadelijk zijn voor het resultaat en kan leiden tot, bijvoorbeeld, perforatie van de wortel.

Samenvatting

Beoordeel, bespreek en documenteer de kans op breuk van vijlen voorafgaand aan iedere behandeling zorgvuldig. Informatie die voorafgaand aan een behandeling gegeven wordt, vormt een verwittiging bij het verkrijgen van informed consent van de patiënt, terwijl dezelfde uitleg nadat een vijl is afgebroken waarschijnlijk door de patiënt zal worden uitgelegd als een excuus voor slechte techniek en zou kunnen leiden tot een klacht of een claim.

Vertaling van ‘Breakage of endodontic instruments’, geschreven door Dr. Shreeti Patel

Bron:
Journal of the Irish Dental Association, August/September 2016: Vol 62(4), p. 204

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Angst mondzorgbehandeling

Angst voor mondzorgbehandeling: verschillen en overeenkomsten tussen kinderen en volwassenen

Angst voor tandheelkundige behandeling komt veel voor. Angstproblematiek en –behandeling verschillen sterk tussen volwassenen en kinderen. Ook zijn er overeenkomsten. Hoe krijgt u een beter inzicht in de angst van kinderen en hoe gaat u hier vervolgens mee om?

Angst bij volwassen

Angst voor tandheelkundige behandeling is de grootste fobie in Nederland. De angst voor de tandarts is niet homogeen, een patiënt kan bijvoorbeeld bang zijn voor pijn, controle-verlies of het afbreken van de naald.

Zo’n 60% procent van de Nederlandse bevolking heeft geen angst voor de tandheelkundige behandeling. Van de 40% die wel angst heeft, is de helft goed te behandelen. De andere 20% vermijdt in enige mate tandheelkundige behandelingen en hierdoor gaat bij deze groep de gebitstoestand achteruit. Vaak gaat dit gepaard met een negatieve gedachtegang en daarnaast spelen aspecten zoals schaamte, laag zelfvertrouwen en problemen bij het vinden van een relatie of baan ook nog een rol. Vermijding is voor de mondzorg het meest schadelijke gedrag.

Level 1
Voor het behandelen van angstige patiënten geldt een aantal standaard maatregelen:

  1. Vertrouwensband opbouwen
    Zorg ervoor dat u empathie toont en dat u altijd uw afspraken nakomt. Als u met de patiënt afspreekt dat u stopt wanneer hij/zij zijn hand opsteekt dan moet u dit ook te allen tijde doen.
  1. Behandel zo pijnloos mogelijk
    Zorg altijd voor goede anesthesie en behandel zo voorzichtig mogelijk.
  1. Behandel zo beheersbaar mogelijk
    Spreek een stopteken af en verdeel de behandeling op in etappes.
  1. Behandel zo voorspelbaar mogelijk
    Geef uitleg in neutrale termen.

Level 2
Naast deze standaard maatregelen kunt u de patiënt helpen met het verminderen van de angst voor een bepaald object of situatie. De kern van de behandeling is het niet optreden van de ramp; datgene waar de patiënt zo bang voor is. In onderstaand voorbeeld gaat het om een patiënt die bang is dat wanneer geboord wordt, het pijn doet.

  1. Bespreek hierbij samen met de patiënt waar hij/zij precies bang voor is (‘Waar bent u precies bang voor?’) en vraag hierbij door naar de achterliggende rampgedachte (pijn).
  2. Vervolgens kunt u een voorstel doen waarbij u zo behandelt dat deze ramp niet kan optreden: ‘Als ik nu 100% verdoof, kan de ramp dan uitkomen?’. Geef daarbij aan dat de patiënt altijd mag aangeven als er bij verdoofd moet worden.
  3. Tijdens de behandeling wordt er aan de patiënt gevraagd of hij/zij inderdaad niets voelt.
  4. Wanneer de behandeling goed verlopen is, wordt de afspraak gemaakt de behandeling altijd op deze manier te laten verlopen.

Het resultaat van deze behandelmethode is dat de angst daalt, de patiënt tevreden is, actief participeert in de behandeling en daardoor ook therapie trouw is.

Angst bij kinderen versus volwassenen

Er zijn verschillen tussen angst bij volwassenen in vergelijking met kinderen:

  • Angst bij kinderen is homogener van onderwerp dan bij volwassenen.
  • Cognitieve technieken zijn veel minder effectief bij kinderen.
  • Bij kinderen kan bepaalde angst vanzelf verdwijnen (autonome rijping).
  • Model-leren kan veel effect hebben op kinderen.
  • Kinderen die eerst een aantal positieve of neutrale ervaringen hebben gehad, zijn minder kwetsbaar voor aversieve ervaringen (latente inhibitie).
  • Voor kinderen is narcose niet per se de behandeling van laatste keuze.
  • Preventie is nog veel belangrijker: zorg ervoor dat er niet opnieuw tandheelkundige problemen ontstaan zodat er niet opnieuw een nare ervaring optreedt.

Behandeling kinderen

  • Wees er altijd van bewust dat kinderen informatie opzuigen. Negatieve informatie heeft dus een grote impact op het kind.
  • Pas uw taalgebruik aan en vervang enge woorden zoals ‘naald’ en ‘boor’ voor een alternatief woord.
  • Zeg nooit dat u iets gaat ‘proberen’.
  • Vermijd niet-boodschappen zoals: ‘We gaan zo naar de tandarts, die gaat je geen pijn doen.’
  • Zeg ook nooit ‘ik ben bijna klaar’ of ‘wil je in mijn hand knijpen’. Een kind voelt aan dat er mogelijk iets vervelend gaat gebeuren.
  • Model-leren speelt een grote rol bij kinderen.
  • Er zijn verschillende ‘pathways of fear’. Zo kan eigen ervaring, overdracht van negatieve of bedreigende informatie, modelleren en cognitieve onrijpheid zorgen voor angst bij kinderen.
  • Maak gebruik van cognitieve gedragstherapie:
    • Operant conditioneren: gewenst gedrag belonen en ongewenst gedrag negeren.
    • Klassiek conditioneren:
      • als het verdoofd is dan gaat het goed’
      • als ik goed mijn best doe dan is iedereen trots op mij’

Samenvatting

  1. Gebruik bij angstige kinderen altijd de vier standaard maatregelen (de gouden standaard).
  2. Toon empathie.
  3. Gebruik neutrale of positieve informatie.
  4. Coach (indien mogelijk) de ouder. Eventueel kan de ouder worden meegenomen naar een andere kamer voor overleg.
  5. Weef gedragstherapeutisch en cognitieve technieken door behandeling heen.
  6. U past zich aan de patiënt aan, niet andersom.

Complexe problematiek

Wanneer  er een vermoeden bestaat van complexe (traumagerelateerde) problematiek, kan het verstandig zijn het kind door te verwijzen.Wanneer  er een vermoeden bestaat van complexe (traumagerelateerde) problematiek, kan het verstandig zijn het kind door te verwijzen.

Leonard Wetzels studeerde in 2002 af als tandarts aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In 2010 rondde hij de differentiatieopleiding “tandartsangstbegeleiding” aan ACTA af. Naast werkzaamheden in algemene praktijken werkt hij sinds 2004 bij het Centrum voor Bijzondere Tandheelkunde Elver in Nieuw Wehl, deels in een leidinggevende functie. Hij is bestuurslid van de VBTGG en maakt deel uit van diverse commissies op het gebied van de Bijzondere Tandheelkunde. 

Verslag door Marieke Filius, onderzoeker bij de afdeling MKA-chirurgie, UMCG, voor dental INFO van de lezing van Leonard Wetzels tijdens het congres Kindertandheelkunde van Bureau Kalker.

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Kerr keramische facing

Casus Kerr: Esthetische indirecte restauratie met keramische facing

Dit artikel is een verslag van de restauratie van twee frontelementen in de bovenkaak met porseleinen facings. Deze klinische casus van Kerr is uitgevoerd met behulp van een ‘non-prep’-techniek, waarbij de tanden niet hoefden te worden geprepareerd of beslepen noch een voorlopige kroon was nodig.

De gebruikte keramiek was lithiumdisilicaat (e.max, Ivoclar-Vivadent, Schaan, Liechtenstein). De meeste facings worden om cosmetische redenen geplaatst. Porseleinen facings zijn een relatief conservatieve behandeling met een grote kans op een uitstekend esthetisch resultaat en duurzaamheid.

Vanzelfsprekend zijn alle stappen van een esthetische restauratie belangrijk, maar het cementeren is ongetwijfeld de meest cruciale fase. Het cementeren moet met de grootst mogelijke zorg en de meest betrouwbare producten uitgevoerd worden.

In dit artikel wordt een eenvoudig protocol voor esthetische indirecte restauraties gepresenteerd, gebruikmakend van moderne materialen en hun bijkomende gunstige eigenschappen.

Casusverslag porseleinen facings

Een gezonde man van 22 jaar oud kwam op kantoor met klachten over het aanzien van zijn laterale snijtanden. Hij wilde ze groter hebben en hij wilde een mooiere glimlach (Afb. 1). We hebben voor porseleinen facings gekozen om optimale esthetische resultaten
te behalen.

Facing Kerr

Afbeelding 1

Passen van de facing

Nadat de facings uit het laboratorium (Lab. Justo Rubio, Valencia, Spanje) aangekomen waren, zijn ze op het testmodel onderzocht op integriteit (Afb. 2), evenals op maat en pasvorm (Afb. 3). Om ervoor te zorgen dat het cementeren in volledige isolatie werd uitgevoerd, is er een rubberdam geplaatst (OptiDam™, Kerr™, Bioggio, Zwitserland). Zoals op de foto te zien is, combineert de dam de voordelen van vochtbeheersing, beter zicht en meer ruimte voor instrumenten.

Facing Kerr

Afbeelding 2

Afdruk gebit

Afbeelding 3

Vervolgens werden de facings op de tanden aangebracht om de pasvorm, maat en kleur te controleren. Om het effect van de cementkleur op de uiteindelijke kleur van de restauratie te bepalen, werd proefcement gebruikt (NX3 Tryin-Gel, Kerr, Bioggio, Zwitserland). Omdat het gele cement te donker bleek, is ervoor gekozen verder te gaan met wit cement voor de uiteindelijke restauratie.

Kerr

Afbeelding 4

 

Kerr

Afbeelding 5

Voorbereiding facingoppervlak

Nadat de facings gereinigd zijn, werd de binnenkant van de facings voorbereid volgens de volgende procedure die is opgesteld door Magne en Cascione6:
• 60 seconden fluorwaterstofzuur van 9% aanbrengen (Afb. 6 en 7),
• 20 seconden spoelen met water,
• met alcohol en lucht drogen

fluorwater zuurstof

Afbeelding 6

Fluorwaterzuurstof

Afbeelding 7

Vervolgens werd één minuut een silaanmiddel (Silane Primer, Kerr, Bioggio, Zwitserland) aangebracht (Afb. 8) en werd de facing met lucht gedroogd. Tijdens het uitvoeren van deze procedure is het belangrijk om te controleren of de binnenste oppervlakken van de facings uniform, mat en vrij van overblijfselen, witte plekken of glimmende stukken zijn.

Silane Primer, Kerr

Afbeelding 8

Voorafgaand aan het cementeren werd het adhesief van een zelfetsend, lichtuithardend bondingsysteem (OptiBond™ XTR, Kerr, Bioggio, Zwitserland) aangebracht op het binnenste oppervlak van de facings, uitgedroogd en beschermd tegen omgevingslicht (Afb. 9).

OptiBond™ XTR, Kerr

Afbeelding 9

Voorbereiding tandoppervlak

Zoals eerder vermeld, is volledige isolatie belangrijk om voorspelbare adhesieve cementering te bereiken. De producent heeft het geselecteerde universele adhesief (OptiBond XTR, Kerr, Bioggio, Zwitserland) ontwikkeld voor gebruik op glazuur, zonder dat er vooraf geëtst hoeft te worden. Desalniettemin heeft de auteur, in overeenstemming met de studies van Nazari et al (2012)11en Erickson et al (2009)12, ervoor gekozen om het glazuur eerst gedurende 15 seconden te etsen met orthofosforzuur van 37,5% (Gel Etchant, Kerr, Bioggio, Zwitserland) en het vervolgens af te spoelen en te drogen (Afb. 10). Na het etsen moet het glazuur er opaak en schoon uitzien.

Gel Etchant, Kerr

Afbeelding 10

De primer van het zelfetsende universele bondingsysteem (fles OptiBond XTR-primer, Kerr, Bioggio, Zwitserland) werd vervolgens 20 seconden aangebracht op het glazuur en 5 seconden met lucht gedroogd. Tot slot werd het adhesief (fles OptiBond XTR-adhesief, KerrHawe, Bioggio, Zwitserland) 15 seconden aangebracht en daarna nog 5 extra seconden met lucht gedroogd (Afb. 11).

fles OptiBond XTR-adhesief, KerrHawe

Afbeelding 11

Het cementeren

Zodra de facings en het tandoppervlak waren voorbereid kon het dubbelhardende universele kunstharscement worden aangebracht op het binnenste oppervlak van de facing (NX3, Kerr, Bioggio, Zwitserland) (Afb. 12).

NX3, Kerr

Afbeelding 12

Voor het cementeren van facings kiezen sommige artsen ervoor om NX3 lichthardend cement van Kerr te gebruiken, dat speciaal is geïndiceerd voor dit soort restauraties, omdat het voor een onbeperkte werktijd zorgt (Afb. 13).

NX3 lichthardend cement van Kerr

Afbeelding 13

Vervolgens werden de facings geplaatst en drie tot vier seconden gedeeltelijk uitgehard. In deze fase kon het overtollige cement worden verwijderd, zonder dat de positie van de facings in gevaar komt. Voor de definitieve uitharding, werd er een glycerinegel op alle randen aangebracht, om de vorming van een door zuurstof geïnhibeerde laag te voorkomen en het cement werd gepolymeriseerd met een led-uithardingslamp (Demi™ Ultra, Kerr, Bioggio, Zwitserland) gedurende 40 seconden aan alle kanten, inclusief het gehemelte.

Occlusale afstelling

Als onderdeel van de procedure is het belangrijk dat er geen excentrische contacten op de facings zijn.

Afwerking en polijsten

Het overgebleven overtollige cement werd van de randen en het oppervlak van de facings verwijderd met behulp van een scherpe curette (Schure 349, Denmat, Lompoc, VS). De randen werden afgewerkt met fijne boortjes (BluWhite Diamonds, Kerr, Bioggio, Zwitserland). De proximale gebieden zijn bewerkt met behulp van gekartelde en eenzijdige strips voor de afwerking en het polijsten (Hawe Diamond Strips, Kerr, Bioggio, Zwitserland). Vervolgens werd er een afwerkingssysteem gebruikt voor alle oppervlakken (OptiDisc™ discs, Kerr, Bioggio, Zwitserland). De interproximale ruimten werden met floss gecontroleerd op gladheid.

Net zoals natuurlijke tanden, moeten keramische restauraties ook worden gepolijst om een glad oppervlak te krijgen om de groei van bacterieel microfilm tegen te gaan. Om deze reden werd er een polijstsysteem (Occlubrush®, Kerr, Bioggio, Zwitserland) gebruikt.

Eindresultaat

De patiënt was bijzonder tevreden met het resultaat (Afb. 14 en 15) en er is een vervolgafspraak gemaakt voor een laatste controle.

Facing tevreden patiënt

Afbeelding 14

Eindresultaat facing

Afbeelding 15

Over Dr.med.dent. German Gomez

Spanjaard en afgestudeerd aan de Universiteit van Tübingen, Duitsland, eerst in tandheelkunde en vier jaar later in geneeskunde. Hij heeft drie nationale prijzen in de ‘Young Scientist’-wedstrijd in Duitsland gewonnen. Na zijn afstuderen in tandheelkunde, voltooide hij aan dezelfde universiteit zijn proefschrift over implantologie. In de afgelopen 18 jaar heeft dr. Gómez ruim 320 lezingen en 42 toegepaste workshops in 42 landen over de hele wereld gegeven. Bovendien heeft hij meerdere publicaties in verschillende talen geschreven. Zijn opleiding in esthetische tandheelkunde heeft hij in Los Angeles en San Francisco gevolgd. Na een aantal jaar in de meest prestigieuze tandartspraktijken in Duitsland te hebben gewerkt, verhuisde dr. Gómez in 2004 uiteindelijk naar Spanje, waar hij zijn tandartspraktijk in Valencia runt en waar hij zich voornamelijk richt op esthetische tandheelkunde en implantaten. Sinds 2013 is hij directeur van het permanentevormingsprogramma ‘Specialist in esthetische tandheelkunde’ van het European Institute of Dental Education (EIDE), dat momenteel in Bahrein en Dubai wordt gehouden.

Disclaimer: Dr. Gómez is een door Kerr Dental betaalde consultant. De meningen die in deze klinische casus worden verkondigt zijn die van Dr. Gómez. Kerr Dental is een producent van medische hulpmiddelen en geeft geen medisch advies. Artsen dienen hun eigen professionele oordeel te gebruiken bij de behandeling van hun patiënten. Alle geregistreerde handelsmerken zijn het eigendom van hun respectieve eigenaren.

Lees meer over: Casus, Esthetiek, Producten
CEREC Event 2017 – Almere, 31 oktober

CEREC Event 2017 – Almere, 31 oktober

Dit event is voorbij!

Hét evenement op het gebied van digitale tandheelkunde! Van digitale mondscanners tot het volledige chairside proces komen alle toepassingen van het CEREC systeem aan bod. Ter kennismaking of voor intensief gebruik, het CEREC Event inspireert.

CEREC: digitale mondscanners, een pré voor iedere praktijk met toekomstvisie

De ontwikkeling van digitale afdruksystemen gaat razendsnel. De hoeveelheid mondscanners die op de markt komt daarbij ook. Maar hoe maakt men de afweging digitaal scannen te integreren in de praktijk? En welke facetten zijn dan belangrijk bij het kiezen van een scansysteem?

CEREC: cementeren kun je leren

Om CEREC op de juiste manier toe te kunnen passen is een goede kennis van de te gebruiken materialen en de bijpassende protocollen essentieel. Daarbij geldt onder meer dat een goede cementatie een belangrijke vereiste is voor een duurzaam resultaat. Adhesief cementeren staat daarbij de laatste tijd steeds meer centraal.

CEREC: connect to the digital workflow

CEREC is vooral bekend door het chairside vervaardigen van keramische restauraties. Van inlays tot meerdelige bruggen bespaart deze toepassing tijd en geld voor iedere praktijk. Maar daarnaast heeft CEREC zich inmiddels ontwikkeld tot een gedifferentieerd platform met vele connecties en daarmee mogelijkheden.

Locatie

Het CEREC Event wordt gehouden op dinsdag 31 oktober, in het Van der Valk Hotel Almere, Veluwezoom 45, 1327 AK Almere.

 

 

Lees meer over: Kennis, Producten, Scholing
Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat selfies gebruikt zouden kunnen worden als middel om de ervaring van patiënten na een behandeling te verbeteren, om tegelijkertijd de arts op eventuele problemen te kunnen wijzen.

Het onderzoek werd gepubliceerd in de Aesthetic Surgery Journal, genaamd ‘Patient satisfaction with an early smartphone-based cosmetic surgery postoperative follow-up’. De focus van de studie lag op patiënten die cosmetische chirurgie ondergingen, maar de resultaten zijn zowel van toepassing op patiënten die een niet-chirurgische behandeling ondergingen.

Smartphone foto’s als follow-up

In het onderzoek verstuurden 57 patiënten die een cosmetische behandeling kregen hun chirurgen foto’s, gemaakt met een smartphone, van het behandelde gebied na 48 tot 72 uur na de behandeling. De chirurgen lieten weten wanneer de patiënten deze foto’s moesten verzenden. Vervolgens bekeken zij hoe de progressie na de behandeling eruit zag, en lieten ze dit weten aan de patiënten.

Verbeterde ervaring

Hierna werd de patiënten gevraagd om hun gedachtes over de ervaring weer te geven door middel van een enquête. Van de 52 patiënten lieten 50 (96,2%) weten dat zij het idee hadden dat het foto protocol hun ervaring na de behandeling had verbeterd. Hiernaast zorgden de selfies ervoor dat de chirurgen direct vroege complicaties bij drie van de patiënten op konden merken.

Vroege diagnosticering

“Het punt van het selfie programma is om vroeger in contact te komen met de patiënten dan het geval zou zijn bij de normale follow-up, die meestal na twee tot drie dagen plaats vindt,” aldus Dr James Zins, auteur van het onderzoek en voorzitter van de cosmetische afdeling van Cleveland Clinic’s Department.

“Op deze manier kunnen angsten van patiënten worden verminderd, waarnaast eventuele problemen direct kunnen worden opgemerkt, nog voordat deze ernstigere schade aan hebben kunnen richten.”

Bron:
Aesthetic Surgery Journal

Lees meer over: E-health, Kennis
TP Congres 2017 - Smile design

TP Congres 2017 – Esthetiek in al zijn facetten

Dit event is voorbij

In de dagelijkse praktijk merken tandartsen dat veel mensen niet helemaal gelukkig zijn met hun gebit. Patiënten hebben soms geen idee wat de mogelijkheden zijn die de moderne tandheelkunde te bieden heeft en wat hun tandarts zelf zou kunnen uitvoeren.

1 december, Utrecht

Voor patiënten is een mooie lach vaak de belangrijkste motivatie om regelmatig het gebit te laten onderzoeken en staan open voor een behandeling die de esthetiek verbetert.

Maar weet u als tandarts wat er allemaal bij komt kijken om tot een mooie lach te komen?

Smile en design

Tijdens het TP Congres “Esthetiek in al zijn facetten” wordt de “smile” en het “design” ervan van diverse kanten belicht. Zeven topsprekers informeren u kort en bondig over de laatste stand van zaken. De sprekers nemen de laatste ontwikkelingen en belangrijkste onderzoeksresultaten mee in hun presentaties. Zo bent u in een dag weer helemaal up-to-date!

Meer informatie TP Congres 2017 – Esthetiek in al zijn facetten

Lees meer over: Kennis, Scholing
Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

De Tandenpoes app met poetstimer helpt kinderen van 2 t/m 6 jaar en hun ouders bij het tandenpoetsen. De app is ontwikkeld door de GroeiGids en de GGD.

Timer met tandenpoetslied

De app heeft een timer met een tandenpoetslied en vier filmpjes. De filmpjes laten zien hoe je je tanden moet poetsen en geven tips voor het voorkomen van cariës. Ook wordt verteld wat de tandarts bij een controle doet.

5% Amsterdamse kinderen niet naar tandarts

Onderzoek van de GGD laat zien dat circa 5% van de kinderen en jongeren in Amsterdam niet jaarlijks de tandarts bezoekt. Van deze groep  heeft maar liefst 56% van de 5-jarigen tandbederf en zelfs 72% van de 9-jarigen. Ook bleek dat maar 38% van de ouders van 5-jarigen twee keer per dag de tanden van hun kind poetst.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
NVM-mondhygiënisten viert 50-jarig bestaan met groots lustrumcongres

NVM-mondhygiënisten viert 50-jarig bestaan met groots lustrumcongres

In 1967 richtten de eerste mondhygiënisten van Nederland een vereniging op. Wat begon met twaalf leden is 50 jaar later uitgegroeid tot een bloeiende beroepsvereniging met circa 3300 leden, NVM-mondhygiënisten.

Om het 50-jarig bestaan te vieren werd op 29 en 30 september in de oude suikerfabriek (hoe ironisch!) SugarCity in Halfweg (50 jaar = half op weg) tussen Haarlem en Amsterdam een lustrumcongres georganiseerd. Met als doel de mondhygiënist te informeren over de nieuwste ontwikkelingen binnen de mondzorg, maar natuurlijk ook om samen op spectaculaire wijze het lustrum te vieren.

Eerste congresdag NVM-lustrumcongres

En een feestje werd het! De oude suikerfabriek stroomde vol met zo’n 650 bezoekers. De eerste congresdag werd geopend door het bestuur van NVM-mondhygiënisten, waarna een spectaculaire dansact volgde, die de stemming er al meteen inbracht bij het aanwezige publiek. Vervolgens werd het NVM-lustrumboek gelanceerd – een boeiend boek waarin de geschiedenis van 50 jaar mondhygiënisten in Nederland uit de doeken wordt gedaan en een blik op de toekomst wordt geworpen. Aandacht was er ook voor Jos van den Heuvel – een belangrijke promotor van de mondhygiënist -, die benoemd werd tot erelid van NVM-mondhygiënisten.

NVM-mondhygiënisten

Lezingen en internationale topsprekers

Het congres werd inhoudelijk onderbouwd met lezingen van internationale topsprekers Jeanie Suvan, Mary Anne Cugini, Janet Kinney, Patricia Lenton, Phoebus Madianos, David Herrera, Caren Barnes, Mário Rui Araújo, Melanie Hayes en Filippo Graziani. De sprekers boden nieuwe inzichten op het gebied van de mondzorg en tips hoe deze in de praktijk te brengen.

NVM-mondhygiënisten

In de pauzes – waarin de heerlijkste broodjes en andere hapjes uitgedeeld werden – bezochten de bezoekers massaal de aanwezige standhouders, die relevante nieuwe producten en andere ontwikkelingen binnen de mondzorg presenteerden. De eerste congresdag werd bovendien afgesloten met een spetterend feest in de sfeer van flower power en hippies – de tijd waarin de vereniging werd opgericht. De feestgangers gaven massaal gehoor aan de vraag van de organisatie om in flower power-stijl te komen, en het feest ging tot in de late uurtjes door.

NVM-mondhygiënisten

Lied geschreven voor lustrum

Al met al was het niet alleen inhoudelijk een boeiend congres, maar was het ook een mooi feest, waarin de mondhygiënist in het zonnetje werd gezet. De afsluiting van de tweede congresdag was bovendien nog eens een extra ode aan de mondhygiënist in de vorm van een hilarische improvisatiemusical van Ad-Just Bouwman en een speciaal voor het lustrum geschreven lied van mondhygiënist en singer-songwriter Tjeerd Blom.

Foto’s: Suzanne Blanchard

Lees meer over: Kennis, Scholing
Vlaanderen vernieuwd toelatingsexamen tandartsen

Vlaanderen vernieuwd toelatingsexamen tandartsen

Vanaf 2018 verandert het toelatingsexamen tandarts en arts in Vlaanderen. Naast dat kandidaten ruim op tijd te horen zullen krijgen of ze de opleidingen daadwerkelijk kunnen starten, komen er twee aparte examens.

Aparte en eerdere examens

Het examen voor arts zal op 3 juli plaatsvinden terwijl dat voor tandarts nu op 4 juli gepland staat. Voorheen waren er twee examenrondes in juli en augustus. Doordat de examens nu eerder plaatsvinden, weten studenten voor het einde van de zomervakantie of ze aan de opleiding kunnen beginnen of niet.

Er waren al langer plannen om het toelatingsexamens aan te passen. Op voorstel van de minister van Onderwijs, Hilde Crevits, zijn de verschillende data doorgevoerd.

Moeilijkheidsgraad omlaag

Ook zal de moeilijkheidsgraad iets lager liggen komend jaar. Voor tandartsen zal er zo geen bijkomende technische proef komen aangezien zowel de inhoudelijke als voorspellende geldigheid te laag is gevonden.

Het aantal kandidaten dat in 2018 kan worden toegelaten ligt al vast. Via het systeem van de ‘numerus fixus’ worden enkel de best gerangschikte deelnemers aangenomen voor de opleidingen. Voor de opleiding arts is er plaats voor 1.102 studenten en voor de opleiding tandarts 135.

Hoewel de toelatingsproeven voor arts en tandarts het meest bekend zijn, kunnen andere opleiding deze nu ook gaan invoeren. In de meeste gevallen gaat het hier echter om niet-bindende proeven die enkel gebruikt worden om de studiekeuze te bevestigen.

Bron:
nieuws.vtm.be

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Chronische parodontitis verhoogt de kans op Alzheimer met 70%

Chronische parodontitis verhoogt de kans op Alzheimer met 70%

Onderzoek in Taiwan heeft uitgewezen dat er een relatie is tussen chronische parodontitis en een verhoogd risico om Alzheimer te ontwikkelen. In Alzheimer’s Research and Therapy schrijven de onderzoekers dat recente studies hebben aangetoond dat chronische parodontitis kan bijdragen aan een daling van het denkvermogen.

Onderzoek in Taiwan

Dr. Yu-Chao Chang van de Chung Shan Medical University in Taichung City en zijn team hebben data van de Taiwan’s National Health Insurance Research Database gebruikt om te onderzoeken of patiënten van 50 jaar en ouder met chronische parodontitis een verhoogd risico hebben om Alzheimer te ontwikkelen.

70% meer kans op Alzheimer

Zij vonden geen directe link tussen parodontitis en Alzheimer, maar mensen die al tien jaar of langer last hadden van parodontitis hadden 70% meer kans om Alzheimer te ontwikkelen dan mensen zonder parodontitis.

“Onze bevindingen ondersteunen het denkbeeld dat infectieziekten zoals chronische parodontitis mogelijk een substantiële rol spelen bij het ontstaan van Alzheimer,” concludeert het onderzoeksteam.
“Deze bevindingen benadrukken de noodzaak om parodontitis te behandelen.”

Twee kanten op

Volgens Dr. Yago Leira Feijoo van Universidad de Santiago de Compostela in Spanje kan het verband tussen parodontitis en Alzheimer twee kanten op werken. “Met het wetenschappelijke bewijs dat op het ogenblik aanwezig is, weten we niet zeker of dat de parodontitis de risicofactor is of de Alzheimer. Parodontitis is een voorkombare en behandelbare ziekte. Patiënten met parodontitis moeten zich bewust zijn van de mogelijke risico’s van tandvleesinfectie en de systemische impact die deze kan hebben.”

Tandheelkundige zorg

Tandheelkundige zorg voor ouderen is dus van groot belang. Het zorgvuldig poetsen kan de ontwikkeling van parodontitis voorkomen.

Bronnen:
Biomedcentral
Reuters

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.

Blaasmuzikanten

Met name blaasmuzikanten kunnen last krijgen van slijtage van de voortanden. Iedere blazer weet echter dat de stand en uitvoering van de voortanden een grote invloed hebben op de blaastechniek. Een bezoek aan de tandarts vormde daarom altijd een risico.

Peter Vlot zag dit als een uitdaging en heeft samen met het tandtechnisch laboratorium een nieuwe aanpak voor dit fenomeen ontwikkeld. Om niet direct in de voortanden hoeven te boren, werkt hij met tijdelijke kronen voor de voortanden. Met deze techniek kan de muzikant testen of het spelen verandert zonder dat er al geboord wordt.

Het proces

Aan de hand van foto’s wordt er met de computer een reconstructie gemaakt van de voortanden. Het tandtechnisch laboratorium heeft hiervoor de tijdelijke kronen ontwikkeld met behulp van een gipsafdruk. Nadat de patiënt de kronen heeft getest en tevreden is, kan in goed overleg het  vervolgbehandelingsproces worden besproken en uitgevoerd.

Bron:
Barneveldsekrant

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Breed aanbod voor iedere mondzorgverlener op Dental Expo 2018

Breed aanbod voor iedere mondzorgverlener op Dental Expo 2018

De complete dentale markt is vertegenwoordigd op Dental Expo 2018 in Amsterdam RAI. Behalve voor tandartsen, orthodontisten en MKA-chirurgen biedt Dental Expo 2018 ook een ruim aanbod aan informatie, producten en diensten voor mondhygiënisten, tandtechnici, tandprothetici, praktijkmanagers en (preventie)assistenten.

Zo keert de prominente branchespeler Straumann na enkele jaren afwezigheid terug op Dental Expo. Dental Union is terug van weggeweest, wat maakt dat de top 5 groothandels uit de dentale industrie op de beurs te vinden zijn met hun producten en innovaties. Ook de vereniging van mondhygiënisten, NVM, waar ruim 85% van alle praktiserende mondhygiënisten in Nederland bij aangesloten is, is een uitgebreide samenwerking aangegaan met de beursorganisatie.

8, 9 en 10 maart

Dental Expo is een geïntegreerd platform voor de totale mondzorg en vindt plaats op 8, 9 en 10 maart. In de afgelopen periode is het aantal deelnemers dat zich definitief heeft ingeschreven voor dit event gestegen naar 100. Daarmee is de beursvloer nu – vijf maanden voor het event – al voor bijna 90 procent gevuld.

Workshops en seminars

Naast de presentatie van marktgerelateerde producten en diensten op de beursvloer, zijn er ook workshops en seminars waar professionals innovaties en nieuwe ontwikkelingen nader toelichten. In aanloop naar Dental Expo 2018 maakt de organisatie het volledige programma bekend. De komende editie belooft nog interactiever en veelzijdiger te worden dan in voorgaande jaren.

Dental Expo is het platform in Nederland dat de industrie, de handel en de tandheelkundige professie met elkaar verbindt, een plaats waar ontwikkelingen en noviteiten uit de gehele markt getoond wordt. Tandartsen, orthodontisten, MKA-chirurgen, mondhygiënisten, tandtechnici, tandprothetici, praktijkmanagers en (preventie)assistenten ontmoeten elkaar in Amsterdam om van gedachten te wisselen over de continue bewegende markt en hen toekomstvisie hierover te delen.

 

Lees meer over: Dental Expo, Kennis, Scholing